Het taal-twijfel-vraag-en-verbeter-topic

04-09-2017 11:58 198 berichten
Regelmatig twijfel ik of ik wel iets goed heb gespeld...vooral als het om dt gaat.
En regelmatig kom ik iets tegen waarvan ik denk: volgens mij is dat niet goed gespeld??

Maar ik weet het vaak niet zeker en wanneer ik het wel zeker weet dan vind ik het meestal vervelend voor de to om daar dan in dat topic op te gaan wijzen, omdat het afleidt ( met korte ei en dt...klopt dit?) van het onderwerp en zo belerend overkomt.

Toch kan ik me ook wel eens af en toe een beetje ergeren wanneer er erg veel spelfouten lijken voor te komen, niet alleen hier op het forum, maar ook in teksten van websites die ik lees. Want op die manier leer ik het goede af en het slechte aan en het is toch veel fijner om het goede voorbeeld te kunnen volgen.

Daarom leek het mij leuk en zinnig om een topic te openen waarin we op een respectvolle manier onze eigen en elkaars spelfouten kunnen bespreken om van te leren.

Lees je ergens een tekst waarbij je twijfelt of de spelling wel correct is, of twijfel je aan je eigen spelling, of ben je zo'n taal-neut dat je gewoon zeker weet dat iets verkeerd gespeld is en hoe het verbetert moet worden?
Schroom dan niet om hier om raad te vragen, of op een vriendelijke manier verbeteringen aan te brengen.

Vragen zijn nooit dom en verbeteringen dienen op een respectvolle manier gegeven te worden.

Laten we hier samen met elkaar de taalverloedering tegen gaan op een leuke en leerzame manier!
Even om zelf direct af te trappen:
In geld en recht staat een topic verdiend mijn partner wel genoeg?

Volgens mij moet dat in dit geval verdient zijn, dus met een t.

Stam + t (omdat het tegenwoordige tijd is...volgens mij, maar dat weet ik niet meer zeker)
Wees er maar zeker van ;)

Dat soort foutjes verbeteren doe ik niet. Maar het valt me wel steeds meer op dat spelfouten 'besmettelijk' zijn. Nieuwschierig bijvoorbeeld zie ik steeds vaker opduiken. Dan plaats ik wel een linkje van Onze Taal voor diegenen zoals jij die twijfelen. En voor mezelf omdat ik bijna ook ging twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt helemaal gelijk. Truc die het vaak makkelijk maakt: Loopt mijn partner wel genoeg? Dus een -t. Een -d kan in dit geval niet eens omdat het om een pv gaat. Die -d komt er alleen bij het voltooid deelwoord bij (Heeft hij genoeg verdiend?). Even heel simpel gezegd.
shisha schreef:
04-09-2017 12:01
Even om zelf direct af te trappen:
In geld en recht staat een topic verdiend mijn partner wel genoeg?

Volgens mij moet dat in dit geval verdient zijn, dus met een t.

Stam + t (omdat het tegenwoordige tijd is...volgens mij, maar dat weet ik niet meer zeker)
Klopt!

Afleidt (met korte ei idd) uit de OP geldt dezelfde regel voor Afleiden- afleid+t
Alle reacties Link kopieren
"Lees je ergens een tekst waarbij je twijfelt of de spelling wel correct is, of twijfel je aan je eigen spelling, of ben je zo'n taal-neut dat je gewoon zeker weet dat iets verkeerd gespeld is en hoe het verbeterd moet worden?"

Het is "verbeterd" omdat het een voltooid deelwoord is. In deze zin heb je "gespeld" wel goed gespeld.

"Verbeterd" is een instinker, omdat de eind-d als een t klinkt, en in de persoonsvorm is het "verbetert". Men zal "gespeld" niet zo snel verkeerd spellen, omdat "gespelt" nergens kan.
World of Warcraft: Legion
hans66 schreef:
04-09-2017 12:16
"Lees je ergens een tekst waarbij je twijfelt of de spelling wel correct is, of twijfel je aan je eigen spelling, of ben je zo'n taal-neut dat je gewoon zeker weet dat iets verkeerd gespeld is en hoe het verbeterd moet worden?"

Het is "verbeterd" omdat het een voltooid deelwoord is. In deze zin heb je "gespeld" wel goed gespeld.

"Verbeterd" is een instinker, omdat de eind-d als een t klinkt, en in de persoonsvorm is het "verbetert". Men zal "gespeld" niet zo snel verkeerd spellen, omdat "gespelt" nergens kan.
Dank je, ik doe het altijd op gevoel en gelukkig gok ik meestal goed.
Ook gewenning denk ik en het feit dat ik veel boeken heb gelezen.
In boeken wordt taal meestal toch wel goed gespeld, maar tegenwoordig in allerlei teksten op internet en zelfs in tijdschriften en kranten helaas niet meer, wat het wel verwarrend maakt vind ik.

Maar ik kan mij voorstellen dat er af en toe een foutje tussendoor glipt en dat het voor mensen van wie Nederlands niet de moedertaal is al helemaal erg lastig wordt.

En dan heb je tegenwoordig natuurlijk die automatische woordenboeken op de telefoon bijvoorbeeld, die je tekst automatisch verbeteren, maar die natuurlijk niet weten welke persoonsvorm je gebruikt en of het tegenwoordige tijd is, of voltooid verleden tijd.
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
04-09-2017 12:01
Even om zelf direct af te trappen:
In geld en recht staat een topic verdiend mijn partner wel genoeg?

Volgens mij moet dat in dit geval verdient zijn, dus met een t.

Stam + t (omdat het tegenwoordige tijd is...volgens mij, maar dat weet ik niet meer zeker)
dt is alleen van toepassing bij een woord dat in de stam eindigt op een d.

Dan: 1e pv enk alleen d
2e en 3e pv enk = dt

De enige instinker is de vragende vorm: ik word = word ik, jij wordt = word jij en hij/u wordt = wordt hij/u.
Alle reacties Link kopieren
Ook de veelgemaakte fout: hij is beter dan/als mij.

De combinatie is altijd vergrotende trap + dan. Maar het is beter dan ik. Mij is een bezittelijk voornaamwoord.

Ezelsbruggetje is om de zin volledig te maken: hij is beter dan ik is namelijk eigenlijk hij is beter dan ik ben. beter dan mij ben, dat klinkt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me aan 'me moeder'.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
04-09-2017 12:51
Ik erger me aan 'me moeder'.
Wie niet. :-D
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-09-2017 12:54
Wie niet. :-D
Ik niet, want me moeder is dood.

:roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik maak in mijn hoofd altijd van elk werkwoord "smurf" , dan hoor je snel of het met dt moet.

Ik stoor me niet echt aan andermans spelfouten, alleen wel aan dat "me" i.p.v. "m'n"
Dat vind ik (smurf ik) erg irritant.

Leuk idee van je hoor!
spell68 schreef:
04-09-2017 12:44
dt is alleen van toepassing bij een woord dat in de stam eindigt op een d.

Dan: 1e pv enk alleen d
2e en 3e pv enk = dt

De enige instinker is de vragende vorm: ik word = word ik, jij wordt = word jij en hij/u wordt = wordt hij/u.
Daar werkt het trucje van werkwoord vervangen door 'lopen' altijd goed. Dan hoor je meteen of de extra 't' nodig is.

Ik loop, jij loopt, hij loopt.
Loop ik, loop jij, loopt hij.


Kan niet missen.
Waar ik af en toe moeite mee heb is ij/ei, au/ou en wel/geen dubbele medeklinkers.
Mijn Nederlands is verder behoorlijk goed, maar ik kan soms ineens twijfelen over woorden als 'omeletten' of 'uitsmijters'
Meestal doe ik het dan op gevoel: ik schrijf het woord en kijk of het er raar uitziet ;-)

Waar ik mij aan erger is dat sommige mensen niet eens meer de moeite nemen om goed Nederlands te schrijven. De mails die over en weer gaan op mijn werk zijn soms om te huilen en niet zelden moet ik een zin meerdere keren lezen om te snappen wat er nou bedoeld wordt (geen interpunctie, alle woorden los geschreven etc.). Zelfs in officiële brieven staan stomme fouten. Daar krijg ik nou echt kromme tenen van.
Wat een taalverarming :(
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-09-2017 12:56
Ik niet, want me moeder is dood.

:roll:
Deaud. :whip:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
04-09-2017 12:51
Ik erger me aan 'me moeder'.
En 'hun deden dat'. Beetje regiogebonden lijkt het wel; 'me moeder' hoor ik alleen van vrienden en kennissen uit het westen des lands, hier in Brabant is hen/hun/zij/hullie een dingetje.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik spel beter dan 99% van de forummers (en andere mensen die ik ken). Toch ben ik niet onfeilbaar. Het komt wel eens voor dat ik een zin ombouw en van het 'je' in algemene zin 'ik' maak, maar dan de -t laat staan. Ook kom ik er incidenteel achter dat ik stelselmatig iets fout spel, recent voorbeeld is het woord 'insgelijks' wat ik altijd als ' eensgelijks' schreef (waarbij ik me nu afvraag of 'wat' wel goed is, in combinatie met 'het woord').
Alle reacties Link kopieren
'Hij hebt' hoor ik ook af en toe. Waar komt dat vandaan? Eén of ander dialect?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Een tip voor iedereen die wil oefenen met taal is de dagelijkse nieuwsbrief van Beter Spellen. Je kunt je eigen niveau instellen (keuze uit 3) en dan krijg je iedere dag per mail 4 taalvragen om te beantwoorden. En dan natuurlijk ook de juiste antwoorden en de uitleg.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Een deel van het probleem ontstaat door hoe we dingen verwoorden: we moeten af van de term dt, want dat schept de verwarring volgens mij.
Stam +t is heel simpel, maar als de stam op een d eindigt krijgen mensen er ineens moeite mee. En dat komt volgens mij doordat we het over dt-fouten hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
RikM schreef:
04-09-2017 12:57
Daar werkt het trucje van werkwoord vervangen door 'lopen' altijd goed. Dan hoor je meteen of de extra 't' nodig is.

Ik loop, jij loopt, hij loopt.
Loop ik, loop jij, loopt hij.


Kan niet missen.
Behalve voor Rotterdammerts :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-09-2017 12:58
Deaud. :whip:
Ik wist het.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
04-09-2017 13:00
Ik spel beter dan 99% van de forummers (en andere mensen die ik ken). Toch ben ik niet onfeilbaar. Het komt wel eens voor dat ik een zin ombouw en van het 'je' in algemene zin 'ik' maak, maar dan de -t laat staan. Ook kom ik er incidenteel achter dat ik stelselmatig iets fout spel, recent voorbeeld is het woord 'insgelijks' wat ik altijd als ' eensgelijks' schreef (waarbij ik me nu afvraag of 'wat' wel goed is, in combinatie met 'het woord').
O ja, wat of dat! Daar twijfel ik soms over.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-09-2017 13:00
'Hij hebt' hoor ik ook af en toe. Waar komt dat vandaan? Eén of ander dialect?
Is dat niet gewoon dezelfde taalfout als 'hij wilt'? Gruwel overigens...
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven