Vuurwerkvrij oud en nieuw

21-09-2017 17:16 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me nu al af hoe ik het vuurwerk dit jaar kan vermijden, voor mijn katten.
Er is wel een hotel op de heide in Drenthe (weinig vuurwerk dus), maar laten ze daar nu net Carbid afschieten (6) :facepalm:

Wie heeft andere tips?
Alle reacties Link kopieren
Valium.
Alle reacties Link kopieren
Thuis blijven en de katten gezelschap houden. Verkassen lijkt mij toch echt meer stressvol dan thuis blijven voor de katten.
Bovendien kan ik me niet voorstellen dat er veel hotels zullen zitten te springen om een horde gestreste katten onder hun clientele.
Alle reacties Link kopieren
Carry_lm schreef:
21-09-2017 17:21
Thuis blijven en de katten gezelschap houden. Verkassen lijkt mij toch echt meer stressvol dan thuis blijven voor de katten.
Helemaal mee eens.

Ik heb een veilig hol onder het bed voor ze. Een van mijn katten zit daar ook altijd als het onweert.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ameland schijnt rustig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Terschelling en Texel ook trouwens
Alle reacties Link kopieren
Eens met de rest. Lekker thuis blijven.
Zorg voor verschillende schuilplekjes. Doe muziek aan. En Feliway.
En zelf niet hysterisch reageren op het vuurwerk of teveel aandacht er aan besteden.
Als ze zien dat jij rustig bent, werkt dat beter voor de katten. En maak een paar donkere schuilplekken in huis.
Tarlin schreef:
21-09-2017 17:18
Valium.
🐱💊 :evil:
Alle reacties Link kopieren
-Jenny- schreef:
21-09-2017 17:39
Eens met de rest. Lekker thuis blijven.
Zorg voor verschillende schuilplekjes. Doe muziek aan. En Feliway.
Dit. En het is ook niet raar dat dieren er bang van zijn, dus raak daar niet ook zelf van in paniek, blijf rustig.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
De Noord- of Zuidpool?
Eén of ander onbewoond Grieks eilandje waar je je op 31/12 naartoe laat roeien?
Alle reacties Link kopieren
sassa_82 schreef:
21-09-2017 20:02
🐱💊 :evil:
:HA:
Je kan als eigenaar nog zo kalm zijn, als een dier angstig is dan zit dat er in. Ik heb 2 honden uit hetzelfde nest. De een is hartstikke bang en plast de hele boel onder binnen en wijkt geen moment van mijn zijde. Het is 24 uur dweilen want hij zet geen stap buiten en doet alles binnen. Een bonk stress.
De andere hond maakt het niets uit. Kijkt af en toe op maar verder niets.
Van mij mag de particuliere verkoop aan banden of afgeschaft worden en anders plekken aanwijzen waar het afsteken toegestaan is.

Was er niet een commissie in het leven geroepen om te kijken naar hoe en wat en of vuurwerk afsteken nog wel verantwoord is....of zoiets. We moeten van alles om het milieu te ontzien maar vuurwerk afsteken mag gewoon. Best raar.
Weet dat Landal wel vuurwerkvrije parken heeft. Geen idee wat het kost.
Tijdschriftenverslindster schreef:
21-09-2017 20:26
Weet dat Landal wel vuurwerkvrije parken heeft. Geen idee wat het kost.
Maar vuurwerkstil zal het er nooit zijn.
Alle reacties Link kopieren
Romy2017 schreef:
21-09-2017 20:25
Je kan als eigenaar nog zo kalm zijn, als een dier angstig is dan zit dat er in.
Mijn kater Dender is in de loop van de jaren een steeds grotere angsthaas geworden. Eerst vond ie het niet echt leuk al dat geknal rond oud en nieuw, nu zit ie bij wat vaag gerommel van onweer in de verte al onder het bed. Dus bij hem is het steeds erger geworden. Misschien is omgekeerd ook mogelijk?
We moeten van alles om het milieu te ontzien maar vuurwerk afsteken mag gewoon. Best raar.
Helemaal mee eens. Maar misschien moeten we gewoon wat meer geduld hebben? Vuurwerk zelf afsteken bij oud-nieuw is een eeuwenlange (toch?) traditie, dat verdwijnt niet zo maar.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Mijn honden zijn inmiddels 11 jaar dus ik denk niet dat het ooit nog gaat veranderen.

Een paar maanden geleden was er serieus een club mensen bezig met deze traditie. Ik denk vanwege de ongevallen maar ook de artsen die zeggen dat particulier afsteken beter afgeschaft kan worden en natuurlijk ook de verzekeringsmaatschappijen die elk jaar flink moeten uitkeren. Ik had eerlijk gezegd verwacht (eigenlijk gehoopt) dat er dit jaar nog regels zouden zijn voor het afsteken.

Het is het milieu, afval dat blijft liggen, de luchtverontreiniging, mensen met COPD, astma hebben er last van om nog maar te zwijgen over de schade dat veroorzaakt is door vuurwerk. Het moet toch een keer veranderen.
Maar is reizen (heen én terug) niet evenveel of zelfs meer stress voor de katten?
gizzmo-returns schreef:
21-09-2017 20:28
Maar vuurwerkstil zal het er nooit zijn.
Nee... Maar dat is het op de snelweg of in het bos ook niet. Knallen van vuurwerkbommen hoor je kilometers ver weg nog.
Romy2017 schreef:
21-09-2017 22:05
Mijn honden zijn inmiddels 11 jaar dus ik denk niet dat het ooit nog gaat veranderen.

Een paar maanden geleden was er serieus een club mensen bezig met deze traditie. Ik denk vanwege de ongevallen maar ook de artsen die zeggen dat particulier afsteken beter afgeschaft kan worden en natuurlijk ook de verzekeringsmaatschappijen die elk jaar flink moeten uitkeren. Ik had eerlijk gezegd verwacht (eigenlijk gehoopt) dat er dit jaar nog regels zouden zijn voor het afsteken.

Het is het milieu, afval dat blijft liggen, de luchtverontreiniging, mensen met COPD, astma hebben er last van om nog maar te zwijgen over de schade dat veroorzaakt is door vuurwerk. Het moet toch een keer veranderen.
Ik hoop het ook. Heb astma en inderdaad veel last van alle kruitdampen.
Mijn ouders wonen buitenaf, in de polder. Heerlijk rustig, geen vuurwerk.

Ken je iemand die buitenaf woont?
Alle reacties Link kopieren
Romy2017 schreef:
21-09-2017 22:05
Mijn honden zijn inmiddels 11 jaar dus ik denk niet dat het ooit nog gaat veranderen.

Een paar maanden geleden was er serieus een club mensen bezig met deze traditie. Ik denk vanwege de ongevallen maar ook de artsen die zeggen dat particulier afsteken beter afgeschaft kan worden en natuurlijk ook de verzekeringsmaatschappijen die elk jaar flink moeten uitkeren. Ik had eerlijk gezegd verwacht (eigenlijk gehoopt) dat er dit jaar nog regels zouden zijn voor het afsteken.

Het is het milieu, afval dat blijft liggen, de luchtverontreiniging, mensen met COPD, astma hebben er last van om nog maar te zwijgen over de schade dat veroorzaakt is door vuurwerk. Het moet toch een keer veranderen.
Ik snap je wel, met dat afschaffen, maar shows als vervanging zijn niet haalbaar. Er zijn te weinig mensen in Nederland die een show mogen geven om het grootste deel van het land te kunnen bereiken en de kosten voor een dergelijk event zijn gigantisch. Ook de inzet van mensen daar omheen is veel groter dan men ziet. Veel van die inzet en kosten gaat van het belastinggeld. Los van de zeer goede lobby van verkopers van consumentenvuurwerk is dit wel een struikelblok om dergelijke zaken te veranderen.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Naar het buitenland op vakantie? in veel landen is zelf vuurwerk afschieten verboden.
ik woon in het Zuiden van Frankrijk en hier heb je niet echt vuurwerk met oud- en nieuw. De 31ste is het dan net zo rustig/druk als een andere feestavond/zaterdagavond qua uitgaan en herrie en zo.
Een huisje op een bungalowpark? Die parken liggen meestal vrij afgelegen en daar mag (volgens mij) geen vuurwerk afgestoken worden. Wel is er vaak een vuurwerkshow in de buurt van het parkcentrum maar als je een huisje achteraf neemt heb je daar totaal geen last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven