Roepnaam on-officieel veranderen

24-09-2017 13:55 30 berichten
Vroeger riep ik al dat ik mijn naam zou laten veranderen als ik groot was. Nu ben ik groot ;) maar vind ik het idee van een advocaat en een verzoek bij de rechtbank indienen eigenlijk wel intimiderend. Sowieso is het waarschijnlijk beter als ik mijn "nieuwe" naam een tijdje uitprobeer voordat ik het officieel laat aanpassen (vandaar dat dit niet bij geld & recht staat). Maar hoe je dat? Het is vrij gemakkelijk om aan vrienden en familie aan te geven dat ik liever XXX ga heten ipv Valeriaansnoepje. (Moeilijker voor de familie & vrienden om daar aan te wennen, laat staan die ene oom die me hardnekkig Valeriaansnoepje blijft noemen, haha).

Maar hoe doe je dat tijdens een sollicitatie? Zeg je dan "Mijn geboortenaam is Valeriaansnoepje, maar ik heet liever XXX, dus noem me maar zo."? Is dat niet raar?
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn naam is XXX.


Niet extreem moeilijk
Naam: Valeriaansnoepje Jansen
Roepnaam: Marijke

En je stelt je vervolgens voor als Marijke Jansen.
Alle reacties Link kopieren
Niet uitleggen idd.. Je heb je brief/mail toch ook afgesloten met je nieuwe naam? Dan word je ook op die naam opgeroepen voor het sollicitatiegesprek.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
24-09-2017 13:58
Naam: Valeriaansnoepje Jansen
Roepnaam: Marijke

En je stelt je vervolgens voor als Marijke Jansen.
Hier sluit ik me bij aan.
ik heb een vriendin en zij heeft een andere voornaam genomen. het was even wennen maar nu is het normaal.
nerdopviva schreef:
24-09-2017 13:58
Naam: Valeriaansnoepje Jansen
Roepnaam: Marijke

En je stelt je vervolgens voor als Marijke Jansen.
Dit dus. Bij mijn vent ook het geval (dat hebben zijn ouders ook zo bedoeld).
En hij is er (naar mijn weten) nooit raar door aangekeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens een mail gehad van iemand op het werk dat ze voortaan met een andere naam aangesproken wilde worden.

We werken er met honderden mensen en zij heeft een centrale positie (zoals een receptioniste enzo), dus iedereen kent haar, maar ze wilde het niet 500 keer uitleggen, dus had ze gemaild.

In haar geval heeft ze uitgelegd dat ze een roepnaam had aangenomen, omdat haar echte naam onuitspreekbaar was voor veel mensen. Zij voelde zich daar na jaren niet meer goed bij en wilde aangesproken worden met haar geboortenaam.

Prima noem ik je toch anders. Niemand vond het een probleem.

Naar mijn mening hoef je het aan collega's niet uit te leggen. 'Om persoonlijke redenen wil ik voortaan anders genoemd worden' is voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wen andere roepnaam dan officiële namen op mijn legitimatie. Heb op mijn cv een onderscheid staan tussen "voornamen" en "roepnaam". Onder mijn mails staan mijn voorletters (roepnaam) achternaam. Alleen bij huisarts doen ze soms nog officiële naam. Verder nooit verwarring.
bumbly schreef:
24-09-2017 13:59
Niet uitleggen idd.. Je heb je brief/mail toch ook afgesloten met je nieuwe naam? Dan word je ook op die naam opgeroepen voor het sollicitatiegesprek.
Ik heb mijn geboortenamen (geen doopnamen, vernoemd naar oom en tante) op mijn CV staan en daaronder inderdaad mijn roepnaam (voornaam). Maar de on-officiële naam wijkt nogal af van mijn voornaam. Het is niet zo dat ik mijn tweede of derde naam wil gaan gebruiken als roepnaam. Misschien denk ik te snel dat iets raar is, maar ik zou wel even verbaasd zijn als ik zo'n sollicitatie zie.

Miss011, wat jij zegt eigenlijk dus. Dat zou wel kunnen natuurlijk. Alleen zag ik jouw reactie pas nadat ik al had gepost :)
Alle reacties Link kopieren
Valeriaansnoepje schreef:
24-09-2017 14:33
Het is niet zo dat ik mijn tweede of derde naam wil gaan gebruiken als roepnaam. Misschien denk ik te snel dat iets raar is, maar ik zou wel even verbaasd zijn als ik zo'n sollicitatie zie.
Is echt niet zo raar als je denkt hoor. Gebeurde vroeger echt veel. Ze heet Geertruida Klazina, maar we noemen haar Karin.
Alle reacties Link kopieren
Je zit er erg mee in je hoofd, daarom denk je dat anderen het ook opvalt. Maar anderen zijn niet zo veel met jou bezig..
Waarschijnlijk valt het ze niet eens op :).
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Valeriaansnoepje schreef:
24-09-2017 13:55

Maar hoe doe je dat tijdens een sollicitatie? Zeg je dan "Mijn geboortenaam is Valeriaansnoepje, maar ik heet liever XXX, dus noem me maar zo."? Is dat niet raar?
Bij een sollicitatie gebruik je toch gewoon je roepnaam + achternaam? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een sollicitant gehad die zijn geboortenamen heeft genoemd in brief/CV/gesprek/etc.

Pas als je aangenomen bent en de boel moet worden geadministreerd geef je je officiële naam/namen.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was het heel normaal dat je officiële naam niet hetzelfde is als je roepnaam.
Stond ook aangegeven op het geboortekaartje.

Bijvoorbeeld
Geboren Maria Theodora de Jong.
Roepnaam Tea

Of
Geboren Maria Theodora de jong.
Wij noemen haar Tea

Bij de burgerlijke stand werd Tea niet aangegeven, dus is het officieel Maria Theodora de jong.
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft echt een totaal andere roepnaam dan zijn officiële voornamen. Dus niet zoiets als 'Theodorus' wat dan Theo wordt. Nee echt zoiets als 'Theodorus Johannes', roepnaam Kees. Roepnaam is niet af te leiden uit zijn echte voornamen.

Hij gebruikt gewoon zijn roepnaam en vermeld eigenlijk ook nooit zijn officiële namen. Enige plek waar hij 'doet alsof' is als hij naar het buitenland vliegt. Daar worden ze een beetje achterdochtig als hij zijn naam zegt die niet op zijn paspoort voorkomt, dus daar doet hij maar alsof zijn eerste officiële naam zijn roepnaam is.

Kortom, gewoon doen waar je je goed bij voelt en vooral niet teveel uitleggen.
Dropdrop schreef:
24-09-2017 14:37
Is echt niet zo raar als je denkt hoor. Gebeurde vroeger echt veel. Ze heet Geertruida Klazina, maar we noemen haar Karin.


Ik heb ook zo'n soort constructie, stond bijna letterlijk zoals hierboven op mijn geboortekaartje. Mijn roepnaam staat ook nergens officieel geregistreerd, alleen mijn doopnaam/ officiële naam wel. Voor instanties heet ik zoals mijn doopnaam. Op mijn cv zet ik alleen mijn roepnaam.

Volgens mij kun je toch altijd zomaar je roepnaam laten veranderen als je dat wilt en hoef je daar niks officieels voor te doen? Alleen als je je officiële naam of je achternaam wilt veranderen dan is daar een procedure voor. Bij een roepnaam kun je volgens mij gewoon zeggen/ mailen: "Ik wil voortaan zo genoemd worden".
viva1966 schreef:
24-09-2017 14:43
Bij een sollicitatie gebruik je toch gewoon je roepnaam + achternaam? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een sollicitant gehad die zijn geboortenamen heeft genoemd in brief/CV/gesprek/etc.

Pas als je aangenomen bent en de boel moet worden geadministreerd geef je je officiële naam/namen.

Die administratie gebeurt vaak op basis van het cv, daar staan tenslotte alle gegevens in. Wel zo handig als die gegevens volledig zijn ;-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn roepnaam staat nergens officieel op papier, omdat ik met alleen mijn doopnamen ben ingeschreven. Iedereen die ik ontmoet of waar ik mee samen werk, gebruikt mijn roepnaam. Op mijn CV staat ook mijn roepnaam plus achternaam.

Bij het tekenen van contracten of het aangaan van andere verplichtingen, gebruik ik uiteraard wel alleen de namen zoals die op mijn legitimatie te vinden zijn.

Eigenlijk hoef je er dus niet per se geld aan te besteden voor een officiële naamswijziging.
Alle reacties Link kopieren
meaki schreef:
24-09-2017 15:16
Mijn roepnaam staat nergens officieel op papier, omdat ik met alleen mijn doopnamen ben ingeschreven. Iedereen die ik ontmoet of waar ik mee samen werk, gebruikt mijn roepnaam. Op mijn CV staat ook mijn roepnaam plus achternaam.

Bij het tekenen van contracten of het aangaan van andere verplichtingen, gebruik ik uiteraard wel alleen de namen zoals die op mijn legitimatie te vinden zijn.

Eigenlijk hoef je er dus niet per se geld aan te besteden voor een officiële naamswijziging.
Dit, bij mij precies het zelfde. Mijn roepnaam lijkt in werkelijk niets op mijn officiële namen. En toch noemt iedereen me bij mijn roepnaam. Zo stel ik me ook voor, met mijn roepnaam.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Gewoon voorstellen als xxx. Alleen p&o kijkt even raar op misschien, maar genoeg Jannie's, Conny's, Ria's, Hennies etc die eigenlijk Jantina, Cornelia, Maria en Henriëtte heten.
Ja, ik ben dat ook gaan doen.

Heb een stomme lange naam.

Ik gebruik nu alleen het laatste gedeelte van mijn naam. Ik heb verder geen doopnamen ofzo.

Dus bij mij is het nu:

Officiele naam: Jacolettie
Roepnaam: Lettie

Maar dan andere naam natuurlijk.

Ik ken heel mensen bij wie dit zo is, waarbij de officiele/doopnaam (namen) anders zijn dan de roepnaam.

Echt niet gek.
Dropdrop schreef:
24-09-2017 14:37
Is echt niet zo raar als je denkt hoor. Gebeurde vroeger echt veel. Ze heet Geertruida Klazina, maar we noemen haar Karin.
.
Exact. Ik zou denken dat het met doopnamen en zo te maken heeft. Hoef je niet verder uit te leggen.
De overgangsperiode is even lastig, maar mensen accepteren het wel hoor. Ze vinden het in mijn geval wel lief klinken en beter passen bij me.

Vooral zelf niet teveel gedoe van maken.
Perzina schreef:
24-09-2017 15:59
De overgangsperiode is even lastig, maar mensen accepteren het wel hoor. Ze vinden het in mijn geval wel lief klinken en beter passen bij me.

Vooral zelf niet teveel gedoe van maken.
Ja, ik zie misschien nog te veel beren op de weg. M'n ouders die ineens met een naam moesten komen omdat ik te vroeg geboren was ("we hadden zo'n boekje over zwangerschap, en de naam bedenken kwam later pas" ;-D ), tweelingzusje is overleden. M'n oma die al moet huilen als je over de naam van mijn tweelingzusje begint...
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Ik vind mijn naam, geboorte en roepnaam, geen verdere namen, echt afschuwelijk. Past echt totaal niet bij mij. Het feit dat ik een voorechtelijk ongewenst kind was en ik, bij gebrek aan interesse van mijn moeder, voor het gemak maar naar mijn oma werd genoemd, maakt voor mijn gevoel ook dat er een smet op mijn naam ligt. Denk aan een naam als Truus, Miep of Truitje. Ik kan me vanaf nu natuurlijk met een andere naam voorstellen maar het lijkt me lastig voor familie/vrienden om te wennen aan een andere naam. Dat is het wat me vooralsnog tegenhoudt. Het liefst wil ik mijn voornaam officieel veranderen maar kan dat niet bekostigen helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven