Lichamelijke klachten bij autorijles

04-10-2017 17:21 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb nu een aantal rijlessen gehad in een reguliere auto. Nu heb ik anderhalf jaar geleden door een val een zweepslag gehad in mijn linkerkuit en mijn rechterhand gebroken.

Vooral van de zweepslag heb ik last in de kuitspier, nog steeds. Stijfheid en niet veel kracht. Dit is nu net het been waarmee je tijdens autorijden de koppeling bedient. Ik merk echt dat ik tijdens het autorijden er pijn aan heb en dat deze pijn me stoort in het coördineren en bedienen in de auto zelf. Ik ben vrij veel op de pijn gefocust. Sowieso vind ik het al lastig om tijdens het autorijden meerdere dingen tegelijk te doen, dus laat staan met die pijn. Nadat de les voorbij is blijf ik er lang last van houden.

Dus ik heb met mijn instructeur al stiekem gepraat over automaat rijden. Dit lijkt mij een oplossing voor mijn probleem omdat ik dan mijn linkerbeen/voet niet hoef te belasten. Wat denken jullie? Advies wordt gewaardeerd ;)
Alle reacties Link kopieren
tja, waarom niet? Ik rijd al jaren een automaat en no way dat er nog een schakel auto komt dus, gewoon doen!
Ik ben ook voor een automaat gegaan omdat ik auto rijden te moeilijk vind en een automaat supersimpel dus ik zou het gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Het eerste wat ik dacht toen ik jouw verhaal las en las dat je vooral met de koppeling last had, automaat rijden. Dan kan je niet (gemakkelijk) in elke auto rijden, maar er zijn genoeg mensen die om wat voor reden dan ook (alleen) automaat rijden daar is niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
Als je er na 1,5 jaar nog zoveel last van hebt, is een automaat voor nu mss praktischer.

Nadeel is dat even een auto lenen er niet in zit. De meeste mensen rijden toch schakel. Ook de leenauto's van garages zijn dat vaak.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Gewoon automaat doen. Ik heb een rijbewijs voor schakel maar rijd sinds ik in de usa woon automaat en ik wil ook echt niets anders.
Mijn ouders, oma en zus in NL rijden tegenwoordig ook automaat.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan ☺️
Alle reacties Link kopieren
Als je het tijdens je rijlessen nog even vol kan houden mag je daarna schakelbakken én automaat rijden... dan heb je de mogelijkheid om eens een auto te lenen oid iig wel. Lijkt me, als het je lukt, zeker de moeite, heb je toch de rest van je leven plezier van.
Alle reacties Link kopieren
Als je verwacht hier nog heel lang last van te houden, zou je kunnen overstappen op automaat. Besef dan wel dat je geen schakelauto mag rijden. Wat voor een eigen auto vaak geen probleem is, maar van iemand even een auto lenen of bobben gaat dan niet altijd zo makkelijk.

Als de (huis)arts zegt dat de klachten nog over zullen gaan, kun je ook je rijles-carrière tijdelijk on hold zetten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is dat iets wat je stiekem met je instructeur moet bespreken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
04-10-2017 17:43
Waarom is dat iets wat je stiekem met je instructeur moet bespreken?
omdat ik wisselende verhalen hoor, alsook hier.
Ik rij na jaren in een schakelauto te hebben gereden sinds twee jaar in een automaat. Dacht altijd dat het saai zou zijn, maar vind het heerlijk rijden. Enige nadeel is inderdaad dat je niet van iemand een schakelauto kan lenen, maar ja, hoe vaak is dat aan de orde ? Huren van een automaat is volgens mij geen probleem meestal. Dus ik zou voor automaat gaan, anders kost het je misschien heel veel geld terwijl er een kans is dat je je rijbewijs niet haalt.
Alle reacties Link kopieren
Elandic schreef:
04-10-2017 17:37
Als je het tijdens je rijlessen nog even vol kan houden mag je daarna schakelbakken én automaat rijden... dan heb je de mogelijkheid om eens een auto te lenen oid iig wel. Lijkt me, als het je lukt, zeker de moeite, heb je toch de rest van je leven plezier van.
Dit. Maar aan de andere kant, elektrisch rijden is de toekomst en ik ben nog geen elektrische schakelbak tegengekomen dus...
Don't cry, buy a bag and move on.
Fruitboom15 schreef:
04-10-2017 17:46
omdat ik wisselende verhalen hoor, alsook hier.

Wat bedoel je hiermee?

Je mag gewoon je rijbewijs halen in een automaat hoor. Daar hoef je niet 'stiekem' over te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens de kracht met name excentrische kracht van je kuit trainen. Zoek maar even op internet hoe je dat doet of ga eens in overleg met een fysiotherapeut. Anders blijft het een zwakke plek. Nu omzeil je het probleem door de auto aan te passen maar dat helpt je kuit niet.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me verstandiger om iets aan je kracht en flexibiliteit te doen bij een fysiotherapeut.
Ik heb ook eerst in een schakelauto gereden en ben tijdens het lessen ook overgestapt naar een automaat. Mede doordat ik ook heel erg last had met het schakelen en koppelen. Ideaal een automaat. Ik zit niet meer te stressen over het koppelen en rijd veel relaxter. Daarnaast heb ik nu veel meer oog voor het verkeer om me heen. Echt een verademing. Na het wisselen heel snel af kunnen rijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet te snel overstappen. Er is niks mis met een automaat, maar de realiteit is wel dat er in Nederland nog steeds heel veel meer schakelautos rondrijden. Dus je bent altijd beperkter met auto's kopen, lenen, huren etc. En dus ook altijd duurder uit. Dat is allemaal overkomelijk, als dat nodig is (bv het schakelen echt niet wil). Maar in jouw geval is het meer iets lichamelijks. Ik had de eerste tijd dat ik auto reed ook veel last van mijn kuit, oa omdat ik toch best gespannen was. Dat is na verloop van tijd helemaal verdwenen. Er is dus best kans dat jij er ook steeds minder last van krijgt. En dan is een gewoon rijbewijs toch wel makkelijk.
Schakelen is niet vreselijk moeilijk, maar kost wel even tijd tot het ge-automatiseerd is. En bij sommigen wil dat nooit. In dat geval is overstappen en goede optie. Maar ik zou bij jou toch proberen of het niet beter wordt met tijd en gewenning. Dan ben je er veel minder mee bezig. Ik zou dat toch even proberen, en niet meteen overstappen.
Zou je niet eerder iets aan je probleem doen dan een halfbakken oplossing bedenken? Hier is de fysiotherapeut voor uitgevonden.

En voor de flexibiliteit is het heel fijn om beide soorten auto's te kunnen rijden. Persoonlijk vind ik in de bergen rijden in een automaat een ramp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven