Verhuizen vanuit de randstad naar Friesland

07-10-2017 00:01 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het gevoel voor meer ruimte en groen treedt steeds meer op de voorgrond.. Friesland voelt goed als provincie.
Maar waar is het leuk wonen? Mijn voorkeur gaat uit naar het zuidwesten of zuidoosten van de provincie. Aan de rand van een (klein) dorp.
Wie denkt met mij mee? alle positieve reacties zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verhuist van stad Groningen naar Joure. Prima wonen daar en als uitvalsbasis naar de rest van Nederland, stukken beter dan stad Groningen. Wel meteen duurste stukje Friesland trouwens. Oh enne Fries spreken hoeft niet daar, kan heel goed zonder.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind omgeving Joure Sneek Leeuwarden leuk. Ik woon de richting van Joure op . Ik kom uit Utrecht :). Het bevalt me meer dan goed. Spreek geen Fries ha ha
Alle reacties Link kopieren
Ik ben goed bekend in dat gebied.
Hoe landelijk wil je wonen? Wil je een dorp waar nog wat leven is door de watersport? Met zomers een braderie, vertier, dorpsfeest. Of wil je een dorp zonder toeristen? Moet er een basisschool zijn en heb je kids die evt op de fiets naar school moeten kunnen? Wil je bij een vereniging of vind je het niet erg als er helemaal niks te doen is? Hoever wil je max rijden voor een supermarkt? Ben je een water/bos mens? Bestaande bouw of juist een nieuwbouwwijk?

Heerenveen, Echtenerbrug, Joure, Lemmer, Balk, Sloten, Oudemirdum, Sneek. Allemaal mooie opties.
Alle reacties Link kopieren
In de Volkskrant staat al een tijd een dagelijkse column van Caspar Janssen, een journalist met grote liefde voor de natuur.
Hij loopt nu door Nederland ('Caspar loopt') en van eind augustus tot begin oktober heeft hij door Friesland gelopen, aflevering 47 tot aflevering 91. Hij heeft te voet grote delen van Friesland bezocht, beschrijft wat hij ziet, praat met biologen, andere natuurliefhebbers etcetera.
Dat is een erg mooie serie columns. Misschien heb je daar wat aan ?
Het zit wel achter de betaalmuur bij de Volkskrant, alleen voor abonnees, maar misschien ken je iemand met een abonnement, of kun je het bij de bibliotheek bekijken ?

Ik zou me wel goed oriënteren waar je in Friesland gaat wonen. Er zijn nogal wat berichten dat het in sommige delen van Friesland erg droevig gesteld is met de natuur, tegenwoordig.
Zoek eens op 'Landschapspijn'.
Veel succes.
Ik ben een tijd geleden ook uit de Randstad vertrokken, en zou er nooit meer terug willen, om te wonen althans.
Waar ik nu woon is ruimte en veel groen, en dat is heel fijn, maar het is niet in Friesland, dus ik heb geen verdere tips.
nounou
Wij zijn eens wezen kamperen in Friesland, en toen bedacht ik me ook al dat het toch gaaf wonen is daar, veel voor weinig geld, als je er kunt aarden. Wij zaten toen bij de boer in Tzum, en zijn van daar uit naar Leeuwarden, Sneek en Harlingen geweest. Allemaal leuke plaatsen. Ik zou wel erg aan de taal moeten wennen en ben sowieso vastgeroest in mijn brabantse dorp, maar ik snap dat Friesland je aanspreekt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me eerst gaan afvragen of je een klaaipyk (kleikip, de noordelijke en westelijke weidse vlakten met in het noorden de kleivlakten en in het westen het merengebied) of een boskpyk (boskip, bosrijke zuidoosten) bent. Waar pas je? Zoek op basis daarvan de plaats waarin je je zou willen vestigingen en hou daarbij rekening met de categorie randvoorwaarden.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 07-10-2017 08:18
Reden: Spam
99.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De klaaipyken en boskpyken wonen niet in het gebied waar TO graag naar toe wil. Die zitten veel hoger in de provincie.
Alle reacties Link kopieren
Qua werk maakt het niet uit waar je gaat wonen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag aan de rand van een dorp wonen, waarbij je de buren vanuit je woning kan zien.
Ik hou van een actief dorp, maar ik zou ook geen moeite hebben om er naar heen te fietsen of rijden. Dat geldt dan ook voor verenigingen en supermarkten. Geen kinderen om rekening mee te houden.
Ik hou van bestaande bouw met een weids uitzicht. Ik hoef niet direct te wonen aan water of bos, maar waardeer het beide!
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk maakt het uit. Daarvoor zijn diverse mogelijkheden.

Ik heb gekozen om eerst een mooi woon plekje te vinden, te aarden en dan pas van baan te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
In het zuidoosten spreken ze geen Fries maar Stellingwerfs, in het zuidwesten spreken ze onderling wel Fries maar kunnen ze ook prima Nederlands. Het zuidwesten is toeristischer. Meer water. Gaasterland is mooi, veel bossen.

Ik zou eerst voor mezelf bepalen welke voorzieningen je graag in het dorp zelf wilt (niet alle dorpen hebben scholen, een supermarkt, een bibliotheek, restaurantjes, etc etc), en hoe ver je bereid bent om te rijden voor een grotere plaats met meer voorzieningen (bijv middelbare school, ziekenhuis). Die grotere plaats is dan Sneek, Joure, Heerenveen of evt Wolvega of Lemmer. Kijk welke van die plaatsen je het meest aanspreekt en kijk dan welke dorpjes er binnen de gewenste straal liggen met de benodigde voorzieningen.
Alle reacties Link kopieren
Gaasterland is lekker toeristisch en prachtig om bijv. doorheen te fietsen. En Friesland is, op enkele uitzonderingen na, niet meer zo'n gesloten gedoe hoor.. Je kan daar prima wonen zonder fries te spreken.

Oja.. Heerenveen vind ik een sfeerloos gebeuren. Leeuwarden , Sneek, Drachten (beetje afhankelijk waar) is leuker. Joure is ook leuk. Wolvega heeft mooie dorpjes eromheen liggen. Weerribben heel dichtbij (super mooi natuur gebied).
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
07-10-2017 06:12
De klaaipyken en boskpyken wonen niet in het gebied waar TO graag naar toe wil. Die zitten veel hoger in de provincie.
Dat klopt niet. Ik ben een boskpyk en woon in het zuidoosten, op nog geen vijf minuten rijden van het Drents-Friese wold.
Well behaved women rarely make history.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven