Ligt dit nou aan mij?

08-10-2017 06:46 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ervaar dit vaak voor m'n gevoel : kattigheid /uitgelachen geworden door andere vrouwen. Ik vindt dit frapant dat dit nog gebeurt (ik ben 45, al zie ik er wel jonger uit). Vaak zijn ze zelf in de twintig. Ik ben heel doorsnee , dus het is zeker niet jaloezie.
Ik heb erg laag zellfbeeld en sociale fobie , dus het helpt me zeker niet.
Ik lag vaak vriendelijk, ik ben zeker niet koud of wat dan ook.

Ik kan dit niet begrijpen?
Ik weet ze hebben vaak zelf laag zelfbeeld etc maar toch.
Alle reacties Link kopieren
Eigen ervaring is dat je vaak deze dingen ziet..terwijl het veelal niet zo is (dit komt door het lage zelfbeeld).

Vraag eens aan iemand anders in je omgeving hoe hij/zij het ziet..
Vrouwen zijn elkaars beste vriendinnen en elkaars ergste vijanden. Dat is nu eenmaal zo. Dus die kattigheid, die zul je altijd wel blijven tegenkomen.
Neemt niet weg dat het goed zou zijn als je een manier zou vinden om minder onzeker te zijn.
Ik gok dat het pure projectie is. Jij bent bang uitgelachen te worden, dus ervaar je ieder signaal dat je oppikt ook zo.

En pas die zin even aan waarin je vriendelijk lag.
Alle reacties Link kopieren
Iemand waarmee het goed gaat lacht een ander niet uit. Kennelijk reageert die persoon zich af.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Fake it till you make it.
Als je zelfverzekerd loopt, krijg je andere reacties dan als je dat niet doet.
Dus let op je houding.
Loop zo natuurlijk mogelijk recht. Schouders naar achteren, borst vooruit, rug recht. Jij mag er zijn, dat is een vanzelfsprekendheid. Niet iets dat je moet verkopen, het is heel normaal.

Twee: wat maakt het uit wat die meiden smoezen. Hun probleem.
(En vaak gaat het helemaal niet over jou, maar over die ene jongen, de collega, familie, vrienden).
En als het wel over jou gaat: pfff. Laat ze.
beyondeternity schreef:
08-10-2017 06:46
Ik ervaar dit vaak voor m'n gevoel : kattigheid /uitgelachen geworden door andere vrouwen.
Je zegt het zelf al: voor je gevoel. Wie zegt dat je gevoel klopt? Je gevoel kan je misleiden, zeker als je een erg laag zelfbeeld en sociale fobie hebt, zoals je zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ja
Alle reacties Link kopieren
Het kan dat je door je onzekerheid de dingen negatiever interpreteert dan ze zijn.

Het kan ook dat je door je onzekerheid een makkelijk slachtoffer bent van mensen die graag anderen omlaag halen om zichzelf beter te voelen. Zulke egoïstische, kinderachtige mensen zijn er nu eenmaal. Ik denk niet dat voor dit gedrag een verklaring bestaat die voor jou goed genoeg is.

Heb je een manier om te zien of je het goed ziet? Is het een vast groepje of ervaar je het in meerdere situatie bij verschillende mensen? Wat gebeurt er precies, en zijn er andere verklaringen mogelijk?
En heb je hulp voor je onzekerheid en sociale fobie?
What a nuanced anxiety
Met een laag zelfbeeld en sociale fobie zou ik me afvragen of je het gedrag van anderen (in dit geval andere vrouwen) wel juist interpreteert. Wellicht word je minder vaak kattig benaderd/uitgelachen dan je denkt. Grote kans dat je zelf een negatief sausje er overheen gooit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lig je vriendelijk? :blond:
Klaar mee
Zelf nog veel ergere grappen maken. Schijt aan anderen joh.
Noem eens een voorbeeld dan, dit is wel erg algemeen.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat vooral jonge meiden best heel arrogant en afstandelijk en afkeurend zich gedragen, voortdurend die kritische koude alles en iedereen afkeurende blik, pesterig uitlachend gegiechel en gesmoes. Dat is puur hun houding van die fase, hun eigen onzekerheid, zelfbescherming, groepsvorming etc. Heeft niets met jou te maken al zou je nog zo doorsnee of nog zo cool zijn, zelfs bij hun liefde of idool nemen ze nog die houding aan.

Totdat ze wat ouder en wijzer worden. (Sommigen laat of nooit, of een beetje).
Dus trek het je niet persoonlijk aan. Let maar eens op ze doen het bij alles en iedereen. Ze trekken voortdurend zo'n zure spottende arrogante snuit. Mijn dochter en haar vriendinnen herken ik eenmaal op de middelbare school en in die fase amper terug. Totdat je even persoonlijk contact met ze maakt, vraagt hoe het op school gaat ofzo, of een compliment maakt over hoe goed de nieuwe bril (op hun plotse pukkelkoppie, boven hun beugel en hun plots door de hormonen vette haren, zojuist een blauwje gelopen bij hun cruz (die stiekum net zo onzeker is en zich ook maar verschuilt achter arrogantie), vandaar hun onzekerheid) ze complimenteer hoe goed die nieuwe bril echt staat dan ontdooien ze een seconde, krijg je even een wat onzekere maar warme welgemeende lach, daarna gauw terug naar houding ik ben perfect, jij raakt me niet, ik heb jou niet nodig miss perfect & arrogantie.

Helaas heb je ook hele volksbuurten en academische kliekjes enzo die samen een bolwerk van arogantie vormen.
Het heeft vaak met zelfbescherming en groeps vorming te maken. ( Zelfs hier is dat, het vaste kliekje spottende pesterige uitlachende arogante azijnzeikers O_o :hamer: :blauwoog: :'( ;-D ) Als je er niet toevallig bij hoort van meet af aan ben je prooi van hun spot en dodelijke arrogante blik. Totdat je daar doorheen weet te komen met een opmerking of actie of houding (volledig geconformeerd aan hun vaak burgerlijke of anderzins maar vaak ook uniforme levenstijl (bij bv een groepje krakers of punkers (of bv politici) die feitelijk ook maar in een soort uniform lopen val je ook algauw uit de toon en buiten de groep en het ook uniforme groepsgedrag) die hun bevalt, als je daar al behoefte aan mocht hebben.
Zoiets ?

Het is dus niet persoonlijk, ze doen het bij iedereen buiten de groep en misschien ook nog wel bij elkaar om zich beter te voelen over andermans rug.

En het is puur je eigen onzekerheid of je je het persoonlijk aantrekt en maling aan hebt of niet. En juist dan zal men je beter accepteren want kom je een stuk zelfverzekerder en minder als prooi over. En voor jezelf voelt het beter. Ik las eens een tegeltje iets van doe waar je zin in hebt geroddeld wordt er toch.

Wees er niet bang voor, wat iemand zegt schouders naar achter, hoofd rechtop. Wees jezelf & trots en "lag" jij maar lekker !
anoniem_175521 wijzigde dit bericht op 08-10-2017 10:31
22.76% gewijzigd
Echt? Zijn die vrouwen allemaal bezig met jou en wat ze van je vinden? Waarom zouden ze?

Ik denk dat een heel groot deel jouw interpretatie en angst is. Als je eens echt hun gedachten kon lezen zou je versteld staan wat voor hele andere dingen ze denken.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik herken de uitleg van Unuance zeker! Maar het is natuurlijk wel wat je daar zelf mee doet. Met een laag zelfbeeld betrek je dingen al snel op jezelf. Maar die meiden zijn helemaal niet met jou bezig... alleen met zichzelf. In groepen wordt dat gedrag nog versterkt, onzekere mensen gaan graag op in gelijkgestemde groepen. Overigens heb ik zelf ook een laag zelfbeeld en ik weet hoe makkelijk je dan dit soort gedrag op jezelf betrekt. Het gaat ook wel verder denk ik, als wie dan ook onaardig doet. Ik ben ooit eens met lood in mijn schoenen naar mijn werk gegaan omdat een collega heel kattig tegen mij deed... Ik was altijd bang om haar toorn op me af te roepen. Later bleek dat ze privé-problemen had. Ik vind het nog steeds moeilijk, maar probeer te denken dat het niet mijn probleem zou moeten zijn, dat ik met onaangepast sociaal gedrag zou moeten zitten...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het aan jou ligt. Je bent echt niet zo interessant dat mensen zoveel tijd aan je besteden, dat denk je alleen maar, maar zo belangrijk ben je niet.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn helemaal niet zo bezig met anderen. Dus waarschijnlijk hebben ze je nog geeneens gezien en als dat wel zo is, hebben ze niet direct een oordeel. Jij bent niet zo belangrijk of interessant in het leven van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je voorbeelden geven?

Op basis van wat je nu vertelt denk ik dat het idd aan jou ligt.

Het is mij trouwens weleens vaker opgevallen dat mensen met een laag zelfbeeld vaak denken dat de hele wereld met hen bezig is. Erg tegenstrijdig vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
08-10-2017 10:17
Kun je voorbeelden geven?

Op basis van wat je nu vertelt denk ik dat het idd aan jou ligt.

Het is mij trouwens weleens vaker opgevallen dat mensen met een laag zelfbeeld vaak denken dat de hele wereld met hen bezig is. Erg tegenstrijdig vind ik dat.
Inderdaad tegenstrijdig, mensen met een laag zelfbeeld hebben het op dat gebied erg hoog in hun bol. Een soort ingebouwde arrogantie waardoor ze denken dat ze heel belangrijk zijn voor anderen. Lijkt me heel vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
08-10-2017 10:21
Inderdaad tegenstrijdig, mensen met een laag zelfbeeld hebben het op dat gebied erg hoog in hun bol. Een soort ingebouwde arrogantie waardoor ze denken dat ze heel belangrijk zijn voor anderen. Lijkt me heel vermoeiend.
Ja precies, heel apart en vermoeiend idd.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon pure onzekerheid, je alles persoonlijk aantrekken, betrekken op jezelf. Dat is niet zo vreemd hoor, instinctmatige zelf bescherming. Maar wel een vicieuze cirkel waar je uit moet zien te stappen door zelfverzekerder rond te gaan lopen en je niet alles persoonlijk aan te trekken. Dus te beseffen dat waar ze zich door uitgelachen en afgekat voelt bij vrijwel alles en iedereen buiten het eigen kliekje om of zelfs ook onderling met een afwijzende zure spottende snuit rondlopen.
De azijn zeikers en de zure snuiten zijn reuze in ! Je hoort er niet bij als je "Lagt." :blond:
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat omdat jij een laag zelfbeeld hebt dingen interpreteert als kattig doen en lachen terwijl dit niet zo is. Dan is het verstandig om aan je lage zelfbeeld en onzekerheid te gaan werken.

Het kan ook zo zijn dat ze inderdaad kattig tegen je doen omdat ze merken dat jij onzeker bent en dus denken bij haar kan ik het wel maken want ze durft toch niets terug te doen. Ook dan is het tijd om aan je onzekerheid te gaan werken.

Je schrijft dat je 45 bent maar er jonger uit ziet.
Het kan ook zo zijn dat je krampachtig probeert je jonger voor te doen dan je bent en aansluiting probeert te vinden bij die twintigers. Dat gaat niet werken want die twintigers vinden je gewoon wel een oude taart. Dan moet je dus op zoek naar leeftijdsgenoten of iets ouder om aansluiting te vinden..
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je 45 bent maar er jonger uit ziet. 
Het kan ook zo zijn dat je krampachtig probeert je jonger voor te doen dan je bent en aansluiting probeert te vinden bij die twintigers. Dat gaat niet werken want die twintigers vinden je gewoon wel een oude taart. Dan moet je dus op zoek naar leeftijdsgenoten of iets ouder om aansluiting te vinden..

Dit dus.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
unuance schreef:
08-10-2017 10:39
Gewoon pure onzekerheid, je alles persoonlijk aantrekken, betrekken op jezelf. Dat is niet zo vreemd hoor, instinctmatige zelf bescherming. Maar wel een vicieuze cirkel waar je uit moet zien te stappen door zelfverzekerder rond te gaan lopen en je niet alles persoonlijk aan te trekken. Dus te beseffen dat waar ze zich door uitgelachen en afgekat voelt bij vrijwel alles en iedereen buiten het eigen kliekje om of zelfs ook onderling met een afwijzende zure spottende snuit rondlopen.
De azijn zeikers en de zure snuiten zijn reuze in ! Je hoort er niet bij als je "Lagt." :blond:
Oke , lag aan browser autocorrectie , die lag. :) Bedankt voor reactie, en de reactie van iedereen :) Het helpt en zit zeker wat zinnigs in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven