Fiets gestolen: tips tegen diefstal!?

16-11-2017 21:32 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oh.. wat baal ik! 2 maanden geleden een nieuwe fiets gekocht, met mand en al. En vanavond 2 uurtjes bij een vriendin geweest, fiets aan extra slot buiten.. en weg is hij. Slot doorgeknipt. Dag 500 euro..

Daarom mijn vraag: hoe zorg je er nou voor dat de kans op fietsdiefstal zo klein mogelijk is?
iemand ervaring met een fietsverzekering, dikke sloten, tips en tricks, of gewoon nooit meer een degelijke fiets kopen... !? (ik fiets naar mijn werk, dus een beetje een goede fiets is wel fijn...)

alle info is welkom..
Het schijnt dat fietsendieven niets kunnen met een fiets die op slot staat net voor of achter het ventieltje.


Afbeelding
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 16-11-2017 21:40
34.53% gewijzigd
Verzekeren :idee:
Fiets altijd vastzetten aan iets, slot door zowel wiel als frame. Dat trucje met ringslot en even googlen op art3 sloten.
Alle reacties Link kopieren
Een fatsoenlijk slot kopen. Ja daar ben je dan zo'n 80 euro aan kwijt, maar daar kom je met geen slijptol of betonschaar doorheen. Als je slot is doorgeknipt heb je dus een waardeloos slot gekocht.

Edit: je moet de fiets dan natuurlijk wel op de juiste manier ergens aan vast maken.
anoniem_310897 wijzigde dit bericht op 16-11-2017 21:53
42.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn vorige fiets had ik een verzekering, maar die was wel duur. Was bijna de helft van de waarde van de fiets. Fiets is 2 maanden voor verzekering afliep gejat, een geluk bij een ongeluk dus.

Ik koop in ieder geval nooit een nieuwe fiets en mijn nieuwe tweedehandsje is lekker lelijk en ga ik nog lelijker maken :lol:
Alle reacties Link kopieren
Verzekeren is zonde van het geld als je je fiets goed vastzet.
Ik heb een Kryptonite New York U-slot. Die doe ik door mijn frame en achterwiel en zet ik dan vast aan een paal. Soms gebruik ik ook een extra kabel. Die doe ik dan door de wielen en aan het slot, maar ik zet frame wel altijd vast aan iets met de u-lock.
Alle reacties Link kopieren
De enige tip, beter op slot zetten dan de fiets er naast. Dus minimaal 2 goede dure! sloten. Die kun je best doorslijpen hoor maar 2 of 3 sloten valt wel op en doen ze dus niet snel.
Je had zo'n dun dingetje zeker?
Alle reacties Link kopieren
Ik hing mijn fiets vol met sloten ( ja ook goedkope ) dat schrok blijkbaar goed af. Ik heb een dief ooit op afstand één slot zien door zagen :popcorn: Maar toen hij zag dat er nog 4 sloten aan hingen stopte hij. Toen ook vriendelijk gevraagd of hij liever mijn sleutels of hulp van de politie wou. Floep, weg was hij! :byee:
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
16-11-2017 21:50
Een fatsoenlijk slot kopen. Ja daar ben je dan zo'n 80 euro aan kwijt, maar daar kom je met geen slijptol of betonschaar doorheen. Als je slot is doorgeknipt heb je dus een waardeloos slot gekocht.

Edit: je moet de fiets dan natuurlijk wel op de juiste manier ergens aan vast maken.
3 stuks, maar fiets heeft zo'n 10 jaar buiten gestaan zonder problemen.
Nou ja een peuk in het zeiltje (bakfiets) band leeg laten lopen en achterlicht een keer gesloopt.
Alle reacties Link kopieren
Axa ringslot, ketting met Abus hangslot door achterwiel en bagagedrager, kabelslot door frame en aan iets verankerds vastmaken. Mijn sloten zijn duurder dan mijn stationsfiets van 65 euro, denk ik. Maar goed, hij staat er wel elke nacht.

Eén keer gestolen én vervolgens een paar dagen later weer teruggezet??? Van de aangifte (voor de statistiek) hoorde ik niets, maar bij afmelding van de aangifte kreeg ik binnen een minuut een verbaasd telefoontje van de politie.

Het schakelen ging niet goed meer, dus naar de fietsenmaker gegaan. Die constateerde dat er een onderdeel van mijn versnelling was gejat......
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik gebruik altijd 2 goede kettingsloten en maak hem altijd vast aan iets. En tóch is zelfs op die manier mijn fiets gestolen, twee keer zelfs. Waarvan eenmaal onze bakfiets. Sta je dan met 3 ukkies :'(

Geen tips dus. Ik ben de tel inmiddels kwijt, maar van mij zijn zeker meer dan 10 fietsen gestolen de afgelopen 20 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, de schroefjes van mijn achterlicht heb ik vastgelijmd met secondenlijm. Zelfs een vast achterlicht wordt gejat. Hoe ik ooit batterijtjes moet vervangen weet ik nog niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat mijn fiets is gestolen maar ik heb geen tips. Het enige wat ik doe is dubbel op slot en waar mogelijk ergens aan vast. Misschien een beetje aso om m'n fiets bij een ander voor de deur te zetten dan waar ik moet zijn maar als daar een lantaarnpaal is...
En als ik op bezoek ga bij iemand staat mijn fiets meestal daar in de achtertuin of garage en niet aan de straat.
Skunklock, laat de dief overgeven.
http://skunklock.com/

Als ik rijker was, had ik hem gekocht
Alle reacties Link kopieren
Mijn fiets is ook pasgeleden gestolen, ook rond dat bedrag en 3 maanden oud ofzo.
Heb dezelfde besteld, maar is net iets ander model en fietst wat minder lekker.
Gelukkig wel fietsverzekering maar zo duur is dat niet hoor. Ik betaal 2,50 per maand
Heb hier ook wel eens politie sloten door zien zagen met een slijptol om ze op te kunnen laden en naar een fiets depot te brengen. Hier worden om de zoveel tijd fietsen geruimd die allang op dezelfde plek staan en in het centrum worden fietsen die wild geparkeerd staan buiten de fietsenrekken ook opgeladen. Het is hier soms echt een drama bij de AH, er is al weinig plek voor je fiets en dan zijn er fietsen die er gewoon weken staan. Soms met lekke band, vermist wiel etc.
flip-flop schreef:
16-11-2017 21:59
Ik hing mijn fiets vol met sloten ( ja ook goedkope ) dat schrok blijkbaar goed af. Ik heb een dief ooit op afstand één slot zien door zagen :popcorn: Maar toen hij zag dat er nog 4 sloten aan hingen stopte hij. Toen ook vriendelijk gevraagd of hij liever mijn sleutels of hulp van de politie wou. Floep, weg was hij! :byee:
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
16-11-2017 21:54
Verzekeren is zonde van het geld als je je fiets goed vastzet.
2 keer fiets gestolen die keurig met een axa slot vaststond. Verzekeren was echt geen zonde
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Helaas ook paar keer meegemaakt. Nu een ART4 (motor)slot aan fiets en ergens anders aan vast. Lijkt nu goed te gaan.

Fiets spuiten in een kek roze of geel kleurtje werkt ook!
Alle reacties Link kopieren
Bijna alle fiets-sloten zijn door een geoefende dief binnen 30 seconden te openen. Maak je geen illusie.

Er was een artikel van de FietsersBond en zij (geloof t of niet) hebben een fietsendief ondervraagd. Met koude-spray en een schroevendraaier gaat elk Axa-slot in no-time open. De verzekeringen spelen er garen bij....

Enige slot waar geen dief aan begint: cyclops. Moeilijk verkrijgbaar, maar oersterk.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
16-11-2017 21:50
Een fatsoenlijk slot kopen. Ja daar ben je dan zo'n 80 euro aan kwijt, maar daar kom je met geen slijptol of betonschaar doorheen..
Ik merk dat je nog nooit een slijptol hebt vastgehouden. Met een slijptol krijg je alles door, ook de duurste sloten.

Dat gezegd hebbende: ik heb altijd goede sloten op mijn fiets gehad. Als je de testen van bijv de Consumentenbond er op naslaat, dan blijkt dat een goed slot niet heel duur hoeft te zijn. €30 voor een goed ringslot en €40 voor een goed kettingslot en je fiets is in de meeste gevallen minder aantrekkelijk voor een fietsendief dan de fiets ernaast.
Alle reacties Link kopieren
Tvp. Ik moet een nieuwe fiets en wil dan ook een goed slot. Mijn oudje is nog nooit gestolen en staat al 15 jaar in de voortuin maar is nu echt op.
Ik heb een fietsverzekering en maak m’n fiets altijd vast met twee degelijke sloten, waarbij minstens 1 van de twee de fiets vasthangt aan iets in de omgeving (fietsenrek, verkeerspaal, hekje...).

Maar ik heb ook wel eens een professionele dievenbende op klaarlichte dag een volledig fietsenrek uit de grond zien halen en zo in een vrachtwagen laden. Dan ben je dus niks met die sloten, vandaar dat ik ook nog een verzekering heb.

Toen ik student was wou ik geen dure sloten kopen en toen schilderde ik mijn fietsen in de meest lelijke kleuren (een goudkleurige spuitbus en wat stickers deed wonderen). Dat hielp toen ook (in combinatie met een budget-slot). Maar ik reed toen met het soort fiets dat enkel door een dronken student zou gestolen worden.

Ohja en toen mijn nieuwe fiets gestolen was kreeg ik van de politie als tip om bij een nieuwe fiets er goed op te letten dat je alle labels / stickers verwijdert en er zo snel mogelijk mee in de modder gaat rijden. Bepaalde fietsendiefbendes in mijn stad staan er voor gekend om specifiek te zoeken naar nieuwe fietsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven