Kat bijt in tenen.

21-11-2017 08:20 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik heb 2 hele lieve katten die niet aan de bank krabben, gewoon poepen en plassen op de bak, niet in benen en gordijnen klimmen, nooit hun nagels gebruiken tegen mensen en verder ook heel lief zijn, BEHALVE, zodra ik onder een deken ga zitten. Op de bank, op bed, maakt niet uit.

1 van de 2 katten vind het erg leuk om onder de deken te kruipen, mijn tenen te vinden en er dan in te bijten. Hij bijt niet helemaal door, maar wel zo hard dat het pijn doet. Heeft iemand enige idee wat ik hieraan kan doen?

Mijn tenen bedanken alvast voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Accepteren, je hebt lieve katten en als dit het enige is... count your blessings
Internagelaktisch
Inderdaad accepteren. Mijn vriend is herhaaldelijk bij me gekomen met een bloedende grote teen nadat hij op de bank in slaap was gevallen.. Doe je niks aan..
Ja helaas vrees ik dat je hier weinig aan kan doen. Mijne doet het ook soms als ik ga slapen, dan duikt hij op mijn voeten, wel boven op de deken gelukkig. Niet op mijn blote tenen dus.

Straffen heeft bij de meeste katten geen enkel nut. Mijne is ook best bijterig maar vind dat juist wel schattig. Snap dat je het niet leuk vind maar geen idee hoe je eraf kan komen sorry.
Alle reacties Link kopieren
Dikke sloffen aan
Alle reacties Link kopieren
Het heeft volgens mij ook met het jachtinstinct te maken. Mijn katten deden dit ook altijd.
Ze zien iets bewegen onder een deken (iets wat ze niet kunnen zien). Sommige katten duiken dan bovenop de deken en vallen aan. Andere katten gaan onder de deken op onderzoek uit en pakken dan je teen. Het zou heel goed kunnen dat het wordt gezien als een soort spel voor de katten, en dat ze daarom denken dat het wel kan?
Tenen bewegen ook zo leuk onder een deken.... snap dat dan... kat logica...hihi

Maar kat proberen af te leiden met een stokje met veertjes en dat ergens onder houden?
Alle reacties Link kopieren
Hij wil spelen! En wat voor fantastisch spelletje is dit voor ze: lekker sluipen onder de deken en dan hap, en dan jouw reactie!

Ik heb zelf ook een bijtgrage kat, hij komt uit een asiel en is waarschijnlijk te jong uit het nest gehaald en heeft waarschijnlijk niet van zijn broertjes en zusjes geleerd wanneer spelen te lomp gaat of niet meer leuk is, dus mijn kat bijt/beet echt hard, tot bloedens toe.

Wat helpt? Zorgen dat ze genoeg te spelen en te ontdekken hebben. Het kan helpen als je 2x per dag 10 minuten met ze speelt, met een hengeltje, of een laserlampje. Als je merkt dat hij onder de dekens wil kruipen, kun je hem snel afleiden met een ander spelletje.

Daarnaast moet je zorgen dat het bijtspelletje zijn charme verliest. En dat is erg lastig. De crux is namelijk dat je niet meer reageert en hem negeert als hij ongewenst gedrag vertoont. Zoals eerder gezegd, straffen helpt niet en maakt het spel alleen maar wilder. Dus als hij in je tenen bijt hou jij je stokstijf en zegt niks. Dan is voor hem het spelletje niet leuk meer.

Wij hebben regelmatig stokstijf in ons huis gestaan terwijl de kat tekeer ging op onze enkels. En dan gillen we zonder geluid, haha. Vreselijk lastig, vooral omdat katten nogal hardleers zijn. Maar het werkt wel. Na een jaar (!) bijt ie bijna nooit meer, omdat ie weet dat er geen reactie komt.

Mijn vorige kat viel toen hij jong was ook mijn tenen aan als ik onder een laken lag in de zomer. Ik zorgde toen dat ik met mijn voeten onder een deken lag, zodat ik het niet voelde en er niet op reageerde. Het hield toen na verloop van tijd vanzelf op.
Alle reacties Link kopieren
Niet toestaan. Kat oppakken en even in een andere kamer zetten. En dat zal je best even een poosje moeten doen, maar dit gedrag moet je echt niet accepteren hoor.

Ik heb met onze kat grote bijtproblemen gehad en dankzij de tips van een gedragstherapeut is dit nu een gezellig dier. Maar bijten dus nooit toestaan. Niet wegduwen want dan begint voor de kat het spel maar uit de situatie weghalen
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Deed onze kat ook, oplossing was vrij simpel, lekkere ( voor kat dus vieze) voetencreme smeren. Hier is die met mint van de bodyshop en die met lavendel van yves rocher en die van de hema favoriet. Probleem weg!
:heart:
Tja, een slang beweegt ook heel leuk, de staart van een hond ook. Toch proberen ze dat maar 1 keer....

1 keer razendsnel een felle tik op de neus krijgen ze van mij bijten. En dan doen ze het niet meer hoor. Nee, daar worden ze niet schuw van en het is niet zielig, gewoon de natuur.
Koffiekop schreef:
21-11-2017 09:09
Tja, een slang beweegt ook heel leuk, de staart van een hond ook. Toch proberen ze dat maar 1 keer....

1 keer razendsnel een felle tik op de neus krijgen ze van mij bijten. En dan doen ze het niet meer hoor. Nee, daar worden ze niet schuw van en het is niet zielig, gewoon de natuur.
Precies, geef dat beest een mep en klaar.

1 van de 2 katten vind het erg leuk om onder de deken te kruipen, mijn tenen te vinden en er dan in te bijten

En dan laat je die kat toch niet onder de dekends kruipen als je weet dat ie gaat bijten? Hoe moeilijk kan het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eindelijk waarom gedragsdeskundigen voor katten werk hebben :hihi:

Natuurlijk accepteer je dat niet, je laat je toch niet bijten :facepalm:
En er hoeft ook echt geen pedagogisch verantwoorde uitleg voor Minoes bij. Tik op z'n neus en klaar. Gewoon een paar keer duidelijk zijn. Katten weten echt wel wat wel en niet mag.
Ik vind het ook een beetje riskant je tot bloedens toe te laten bijten?
Qua infecties enzo?
Misschien helpt de ouderwetse plantenspuit..
Natuurlijk niet als ie onder de deken zit.
Daarvoor al.
sam1968 schreef:
21-11-2017 09:55
Natuurlijk niet als ie onder de deken zit.
Daarvoor al.
Of juist wel. Met de plantenspuit kun je vast ook flink meppen :)
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
21-11-2017 09:54
Ik vind het ook een beetje riskant je tot bloedens toe te laten bijten?
Qua infecties enzo?
Misschien helpt de ouderwetse plantenspuit..
Het is ook best riskant. Ik ben een keer door een kat die schrok hard gebeten in mijn wijsvinger. Nog geen dag later was die vinger 2x zo dik. Een dikke antibioticakuur en tetanusprik later kijk ik wel uit. Als je tot bloedens toe gebeten wordt door een kat heb je 50% kans dat het geinfecteerd raakt. En dat is écht niet leuk.
Tot bloedens toe bijten vind ik ook niet echt normaal hoor. Mijne bijt maar bijt nooit door. Het doet wel een beetje pijn soms maar niet zo erg. Zijn nagels vind ik een stuk enger vaak. Maar dat hoort erbij.

Ze zeggen echt dat straffen nul nut heeft bij katten. Ik heb mijne ook geprobeerd te corrigeren bij dat bijten maar niks helpt. Nu laat ik het maar gewoon gaan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon luid Auw zeggen, of in kattentaal Mauw. Kittens leren van hun moeder en hun broetjes/zusjes al dat het pijn doet wanneer ze te hard bijten tijdens het spelen, waarop de gebeten kat pijn aangeeft door een harde mauw (auw) te laten horen. Het duurt een paar keer, maar zo leren ze het wel af, wanneer jij aangeeft richting kat dat het pijn doet wanneer die jou daar bijt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een keer door een zieke kat met pijn gebeten die écht diep doorbeet, toen moest ik inderdaad naar de huisarts voor een tetanusprik en antibiotica. Dat is heel zeldzaam, gelukkig.

Misschien moet ik tot bloedens toe van mijn huidige kat een beetje nuanceren: het zijn oppervlakkige wondjes, maar goed, het bloedde wel, dus het valt niet meer onder 'liefdesbeetjes'. Natuurlijk is het niet acceptabel, maar ik heb bewust gekozen voor een jonge kat met gedragsproblemen die niet bij kinderen kan zijn en een baasje zocht met ervaring met katten. Na twee jaar vol liefde en geduld is het een fijn goedzakje geworden, soms wil ie nog eens uithalen, maar dan heb ik hem op tijd door. Maar ik snap dat niet iedereen geduld zou hebben met zo'n probleemkat.

Met straffen en schreeuwen heb ik slechte ervaringen, dat wordt alleen maar onderdeel van het (nog ruwere) spel, óf ze worden bang van je.
Ik zou het ook niet gewoon door laten gaan: jij vindt het misschien wel okay, maar je bezoek misschien niet.

In een andere ruimte zetten is op zich ook wel slim als het werkt. Dat probeerde ik met mijn vorige kat nog wel eens, maar die was me te snel af en maakte er een kat-en-muisspelletje van :) Dus vertoonde ie juist probleemgedrag als ie wilde dat we tikkertje gingen spelen.
m
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 21-11-2017 12:33
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet straffen of corrigeren. Het dier is speels en dat is juist leuk. Als je het niet prettig vindt dat de kat in je tenen bijt, moet je iets pakken wat je ook onder het deken doet en dat heen en weer bewegen. En dan valt hij dat aan, ipv je tenen. Het is heel eenvoudig om hem af te leiden middels een alternatief.
Alle reacties Link kopieren
een plantenspuit (op de zachtste straal natuurlijk)
ik heb een hond die als puppy alles deed wat juist niet mocht, we gingen een plantenspuit gebruiken als ze wat deed en na een keer er ets van zeggen spoten we en zo leerde ze het af. ze vond het niet erg maar ze leert wel dat het niet mag
het al wel tijd kosten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook hard AU roepen en anders een tik op zijn neus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven