Bijgeloof te zout eten koken

23-11-2017 07:10 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgevoed met (bij)geloof vanuit de Surinaamse cultuur. Sommige dingen geloof ik heilig in, andere dingen weer niet. Ik ben er in het dagelijkse leven niet echt mee bezig. Nu staat me iets bij over ongewild te zout eten koken. Ik weet niet precies meer wat. Weet iemand dit? En nee, ik heb geen parkinson.
Wat heeft Parkinson ermee te maken?
Alle reacties Link kopieren
Het enige bijgeloof wat ik wel eens heb gehoord over zout is dat als je zout knoeit krijg je ruzie. Maar ik ben ook niet Surinaams, maar een rasechte Drent
Alle reacties Link kopieren
:rofl:

Ik nomineer je OP voor de meest vage van het jaar.

On topic: geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Que?
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
wolkewitje schreef:
23-11-2017 07:35
:rofl:

Ik nomineer je OP voor de meest vage van het jaar.

On topic: geen idee.
Ik schiet in de lach van jouw :rofl:

:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
23-11-2017 07:53
Que?
Ik ben opgevoed met (bij)geloof vanuit de Surinaamse cultuur. Sommige dingen geloof ik heilig in, andere dingen weer niet. Ik ben er in het dagelijkse leven niet echt mee bezig. Nu staat me iets bij over ongewild te zout eten koken. Ik weet niet precies meer wat. Weet iemand dit? En nee, ik heb geen parkinson.
Alle reacties Link kopieren
De supermarkten laten je ongewild teveel zout eten. Stukje makreel van 100 gram bevat 2,5 gram zout en ik begrijp niet dat ze geen eisen stellen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Waar heb je het nou over? Wat is je vraag?

Met ongewild te zout eten bedoelt men dat er in veel etenswaren meer zout zit dan je denkt, dus ook in zoete dingen zoals koekjes, maar natuurlijk ook in bouillonblokjes (veel gebruikt in Surinaams eten), etc. Dus als je op je zoutinname moet letten, moet je echt ingrediënten gaan lezen.

Wat dit met bijgeloof te maken heeft is me niet duidelijk. De link met Parkinson snap ik ook niet, maar het is voor iedereen gezond om te minderen met zout.
Alle reacties Link kopieren
:whut: ... ehhhh, geen idee
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
out

Met zout knoeien zou ongeluk brengen. Wanneer men met zout knoeit, moet men onmiddellijk zout over de linkerschouder gooien; in de ogen van de slechte geesten. Links is ook de kant waarlangs de duivel mee zou gluren. Men hoopte op die wijze een ernstige ziekte af te wenden. Hierdoor ontstonden diverse rituelen rondom het zoutvat op tafel. Bij het dekken van de tafel moest eerst het zoutvat geplaatst worden, om bij het afruimen als laatste te verwijderen. Een probleem dat werd verholpen door het zout altijd op tafel te laten staan; zoals in de meeste restaurants de gewoonte is. Maar zout kan ook geluk brengen. Sommige mensen nemen altijd een zakje zout mee om succes in zaken te hebben. Wanneer iemand in het donker naar buiten gaat, moet hij steeds zout in zijn hand houden, wil hem niets overkomen. Alleen de eter zelf mag zout over zijn eigen eten strooien. Een kring van zout zou beschermen tegen betoveringen van heksen. In de Romeinse tijd werden de soldaten ook betaald met zoutklompjes. Na hun dienst gingen de soldaten op hun betaaldag naar de taveerne, waar ze hun zout op de tafel gooiden in ruil voor een grote kruik wijn. Als ze dan dronken en wel thuiskwamen, stond de vrouw hen kwaad op te wachten. Vandaar de uitdrukking: "Zout op tafel, daar komt heibel van"

wikipedia
you go girl
Alle reacties Link kopieren
truitjegeitenbrei schreef:
23-11-2017 07:55
Ik ben opgevoed met (bij)geloof vanuit de Surinaamse cultuur. Sommige dingen geloof ik heilig in, andere dingen weer niet. Ik ben er in het dagelijkse leven niet echt mee bezig. Nu staat me iets bij over ongewild te zout eten koken. Ik weet niet precies meer wat. Weet iemand dit? En nee, ik heb geen parkinson.
Ja dat had je al gezegd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit zo zout gegeten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik neem dit topic met een korreltje zout.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
TO, ik ben een in Suriname geboren bakra, maar ik ga mijn ouders en mijn Surinaamse vrienden hier even naar vragen. Of wie weet komt er hier nog een echte Surinamer langs die het zo weet.
Alle reacties Link kopieren
En toch is er blijkbaar veel bijgeloof over zout als ik even googel. Er begint me iets te dagen maar ik kan er de vinger niet op leggen. Het gaat me meer om wat ik er ooit over gehoord heb wat ik me niet meer kan herinneren dan dat ik er echt geloof/waarde aan hecht.


Bijgeloof en Zout
07-01-2005 20:06- permalink- in BIJGELOOF OF NIET
Weinig mensen zijn er van op de hoogte dat zout morsen ruzie veroorzaakt, tenzij men er een snuifje van over de linkerschouder gooit. Al is dit ritueel overal ter wereld ingeburgerd, toch is niet na te gaan waarop het berust.

Bij oude volken werd zout als iets heiligs beschouwd. Het was onmisbaar, duur en moeilijk te krijgen. Judas heet zout te hebben gemorst tijdens het Laatste Avondmaal. Sommige volken menen dat men een pasgeboren kind zout moet komen schenken, dan zal het aan niets ontbreken. Ook beschermt zout een kind in de kwetsbaarste periode van zijn leven tegen boze heksen en kwade machten. Deze zijn, gelooft men, namelijk verplicht alle korreltjes te tellen voordat ze iets mogen doen en hebben daar natuurlijk geen tijd voor.

In sommige Europese landen en ook in Engeland draagt men soms wat zout in hun zak om succes te hebben in zaken. Wie in het donker naar buiten moet, neme wat zout in de hand mee, dan overkomt hem niets. Verder mag niemand zout op andermans eten strooien, dat moet ieder zelf doen. Gooit men een zoutvaatje om, dan eindigt er een vriendschap, want zout is het vriendschapssymbool.

In sommige landen wordt de stoep van een nieuw huis met zout bestrooid of wordt er eerst wat zout in neergezet voordat men er intrekt. Zout houdt natuurlijk ook verband met tranen.
In Amerika zegt men dat iedere gemorste zoutkorrel een dag van zorgen betekent. Men moet vermijden te jammeren als men al het zout op de grond heeft laten vallen. Veeg zoveel mogelijk op en werp het over het fornuis (nog beter dan over de linkerschouder)

In veel landen kent men nog een oud versje; "geef je me zout, dan geef je me leed"
In Rusland en in Italië geeft men daarom nooit rechtstreeks zout aan elkaar, noch verwelkomt men er een gast mee, zoals elders wel het geval is, uit vrees de ander ongeluk te bezorgen.
Wie sterke zenuwen heeft, kan met zout voorspellen hoe de toekomst zal worden........
Laat op de avond voor Kerstmis een klein hoopje zout op de tafel liggen; ligt het er de volgende morgen nog net zo, dan ziet de toekomst er rooskleurig uit. Maar is er iets van gesmolten of weg, dan komt er een sterfgeval.
In Duitsland heerst het eigenaardige bijgeloof dat een meisje dat bij het tafeldekken vergeet het zoutvaatje neer te zetten, niet langer maagd meer is!
Alle reacties Link kopieren
truitjegeitenbrei schreef:
23-11-2017 07:55
Ik ben opgevoed met (bij)geloof vanuit de Surinaamse cultuur. Sommige dingen geloof ik heilig in, andere dingen weer niet. Ik ben er in het dagelijkse leven niet echt mee bezig. Nu staat me iets bij over ongewild te zout eten koken. Ik weet niet precies meer wat. Weet iemand dit? En nee, ik heb geen parkinson.
Precies hetzelfde herhalen als ik je niet snapte maakt het niet opeens wel duidelijk hoor... :bonk:
Internagelaktisch
Maar wat heeft parkinson ermee te maken?
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
23-11-2017 08:14
Ik neem dit topic met een korreltje zout.
Ik jou met een kilo ingemaakte spitskool
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je niet ‘googel’ gekeken voor je dit vage topic opende? Haha
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-11-2017 07:58
De supermarkten laten je ongewild teveel zout eten. Stukje makreel van 100 gram bevat 2,5 gram zout en ik begrijp niet dat ze geen eisen stellen.
Dat heeft nou weer niks met bijgeloof te maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
23-11-2017 08:19
Precies hetzelfde herhalen als ik je niet snapte maakt het niet opeens wel duidelijk hoor... :bonk:
Ow sorry je zei wat? Dus herhaalde ik het nog maar een keer. Wat snap je niet precies dan?
Alle reacties Link kopieren
truitjegeitenbrei schreef:
23-11-2017 08:22
Ow sorry je zei wat? Dus herhaalde ik het nog maar een keer. Wat snap je niet precies dan?
O.a. Je vraag en wat Parkinson er mee te maken heeft.
En nu snap ik je attitude ook niet eigenlijk..
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
23-11-2017 08:20
Waarom heb je niet ‘googel’ gekeken voor je dit vage topic opende? Haha
Eigenlijk best een goeie vraag! Ik moet er even over denken voor ik je een onderbouwd antwoord kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
23-11-2017 08:23
O.a. Je vraag en wat Parkinson er mee te maken heeft.
En nu snap ik je attitude ook niet eigenlijk..
Que??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven