Dierenwinkel met knaagdieren in te kleine hokjes

28-11-2017 10:44 23 berichten
Goedemorgen,

het doel van dit topic is om te horen of er mogelijkheden zijn om iets te doen aan de situatie van knaagdieren in dierenwinkels. Goed, het verhaal...

Gisteren ben ik een aantal dierenwinkels binnengegaan. Ik heb altijd knaagdieren gehad en wil binnenkort caviaatjes aanschaffen en was even aan het orienteren wat ze allemaal voor spulletjes hebben. Het is dus niet de bedoeling om cavia's zelf te kopen in de dierenwinkel. Wel ga ik altijd even kijken bij de knaagdieren.

De eerste dierenwinkel had prima hokken, heel veel ruimte voor de knaagdieren, de juiste bodembedekking, verschillend voer voor verschillende dieren, slaaphokjes en speelgoed in de kooi erbij, per hok maar een paar konijnen/cavia's/ratjes. Eigenlijk zag dat er prima uit.

De tweede dierenwinkel was een totaal ander verhaal. Superkleine hokjes, volgepropt met dieren. Een klein hokje zat vol met jonge ratjes, die op zaagsel rondliepen (slecht voor de longen) en alle dieren hadden hetzelfde voer. Er was geen speelgoed en zelfs geen nachthok. Er was een rat met kleintjes, die gewoon open en bloot daar lagen. (Nu weet ik niet of ratjes bij stress ook hun kleintjes kunnen opeten, maar het lijkt me wel behoorlijk stressvol voor de rat). Ook de vogels trouwens zaten in piepkleine hokjes gepropt met z'n tienen. Gewoon een naar gezicht.

Sowieso ga ik nooit iets kopen bij dierenwinkel nummer twee, maar ik vind het wel apart. Dierenwinkels bieden allerlei spullen aan om goed te zorgen voor je huisdier, je kunt de medewerkers vragen stellen en advies vragen. Je zou verwachten dat de mensen die daar werken veel van dieren houden en veel kennis erover hebben. Maar naast enorm ruime kooien verkopen ze ook veel te kleine kooien, totaal ongeschikt voor een knaagdier. Tja...het gaat om verkoopcijfers, dat snap ik dan weer wel.

Waarom is het mogelijk dat dierenwinkels knaagdieren in te kleine hokjes proppen en zo een slecht voorbeeld geven aan mogelijke kopers? Waarom zijn hier geen regels voor van de overheid? Of zijn die er wel en houden sommige dierenwinkels zich hier gewoon niet aan? Ik zou gewoon graag willen weten of er iets is dat ik persoonlijk kan doen. Het is toch raar dat zulke dingen nog gewoon kunnen. Zo'n groot probleem lijkt het me ook niet voor dierenwinkels om ruimere kooien te voorzien en zich wat in te lezen over de verzorging en behoeftes van knaagdieren.

Zijn er voor mij mogelijkheden om een steentje bij te dragen aan de stopzetting van deze praktijken?
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar is het nogal een probleem om daar regels voor te maken en uit te voeren. Er worden ook nog steeds kittens en pups in dierenwinkels verkocht die in een kleine bench zitten met een heel nest. Als je er iets aan wil doen denk ik dat je je het beste bij een organisatie kunt aansluiten die zich met dierenwelzijn bezighoud, in je uppie begin je niets tegen die industrie. Wat je zelf kan doe is dus niets kopen bij zo een winkel, ook geen benodigdheden. Ik ben jaren omgereden omdat de dierenwinkel dichterbij ook pups en kittens verkocht in kooitjes en knaagdieren en vissen uit kleine gore hokjes/aquaria.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is zitten die dieren daar hooguit een paar weekjes omdat ze daarna verkocht zijn. Dus zo rampzalig is het nou ook weer niet dat ze tijdelijk in een wat kleiner hok zitten.
Alle reacties Link kopieren
Je zou het kunnen melden bij de dierenpolitie of de dierenbescherming.

Maar er is wel controle op. Extra melden is natuurlijk nooit verkeerd.

http://dierenwinkelinspectie.nl
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Als je iets wil doen, moet je je misschien eerst eens inlezen.
https://www.ondernemersplein.nl/regel/w ... en-dieren/
Ten tweede: ga het eens vragen bij die tweede dierenwinkel. Communiceren. Als ze nooit worden aangesproken zullen ze ook niet veranderen. En als ze zich niet houden aan de regelgeving doe je een melding.
Zolang mensen knaagdieren blijf je dit soort praktijken houden, je zit je te oriënteren om een knaagdier aan te schaffen, of je nu via A.B of C koopt dit soort praktijken heb je overal.
Je werkt er aan mee door een knaagdier aan te schaffen.
Of is dit een soort onderzoekje, schoolopdracht?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
28-11-2017 10:54
Als het goed is zitten die dieren daar hooguit een paar weekjes omdat ze daarna verkocht zijn. Dus zo rampzalig is het nou ook weer niet dat ze tijdelijk in een wat kleiner hok zitten.
is goed, stoppen we jou ook een paar weken in een minikamertje, kijken of jij dat ook zo geslaagd vindt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Een politieke partij mailen desnoods lokaal.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Bedankt voor de antwoorden.
Het is geen schoolonderzoek, ik voelde me vandaag nog slecht na het bezoek gisteren aan de dierenwinkel en zou gewoon willen weten of en wat ik eraan kan doen. Kopen bij zo'n winkel is natuurlijk geen optie.
Ik ga de tweede dierenwinkel contacteren en mijn klacht neerleggen. Maar het gaat natuurlijk niet om 1 winkel, maar om de praktijk in het algemeen. Hoewel als die winkel wat netter om zou gaan met zijn dieren, dat natuurlijk ook geweldig is.
Bedankt voor de sites, ik ga eens kijken.
8102: zouden mensen volgens jou geen knaagdieren moeten houden? Dat vind ik wel ver gaan. Ook geen katten en honden dan?
Er is zeker wel betere voorlichting nodig, daar kan nog een hoop verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
Koop je knaagdier bij een particuliere opvang.
Dat is al een goede eerste stap.
Mijn ervaring is dat bij particulieren de hokken overvol zitten en dit zijn vaak mensen die echt hart voor die beesten hebben.

Zo lang die dieren in winkels gekocht worden, blijven die winkels ze aanbieden.
Zelfs bij grote winkels zoals life en garden zitten knaagdieren in veel te kleine hokjes en met te veel dieren. Ik snap ook niet dat daar niks aan gedaan wordt.
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
28-11-2017 10:55
Je zou het kunnen melden bij de dierenpolitie of de dierenbescherming.

Maar er is wel controle op. Extra melden is natuurlijk nooit verkeerd.

http://dierenwinkelinspectie.nl

Ik wil niet vervelend zijn maar bij die website melden lijkt me volstrekt zinloos. Dat is geen officiële instantie en ze hebben geen enkele bevoegdheid behalve hun bevindingen op hun website zetten die maar zo een 400 keer per jaar bekeken wordt. Het is gewoon een particulier initiatief dat inmiddels al doodgebloed is, het laatste bericht over een inspectie is van 2015.. De eigenaar van die website schrikt zich rot, die heeft vandaag waarschijnlijk meer bezoekers dan het afgelopen half jaar.

Melden bij de dierenbescherming/politie kan maar ik zou er niet teveel van verwachten. Die komen niet opdagen voor een klein hokje tenzij dat ook nog eens heel goor is en er zieke dieren rondlopen. Dan nog doen ze er bijzonder weinig aan, ik ken een dierenwinkel in Amsterdam (Osdorpplein) die al tientallen jaren pups en kittens verkoopt die vaak ziek zijn (pups met vervalste paspoortjes die na een week parvo blijken te hebben ondanks dat ze volgens het paspoort ingeënt zijn..) en in kleine hokjes zitten net als de andere dieren trouwens. Ze zijn ook op Radar geweest en alles maar er gebeurd helemaal niets, ze zitten er nog steeds en verkopen nog steeds broodfok pups uit het voormalig Oostblok met vervalste paspoorten. Er zouden eerst betere regels over moeten komen want zonder goede regels kun je niet handhaven. Maar als er dan regels komen over dierenwelzijn vind ik dat de vleesindustrie prioriteit heeft. Dieren in een dierenwinkel hebben na die tijd als het goed is nog jaren een fijn leven, dieren in de vleesindustrie worden hun hele leven op een vreselijke manier gehouden en dan geslacht, zonder ook maar één fijne dag in hun leven. Daarbij gaat het in de vleesindustrie ook nog eens om veel meer dieren dan in dierenwinkels.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Elk dier in een hokje of kooi is onnatuurlijk.
Koop geen dieren om in hokjes te stoppen, daar kan je mee beginnen.
Kittens en pups mogen toch niet in dierenwinkels verkocht worden?

Zelfs op dierenopleidingen is het triest. Twee verschillende locaties opleiding gedaan en beiden hadden ze ook dieren in te kleine hokken.
Alle reacties Link kopieren
Dieren horen niet in een hokje, maar worden ze niet veel ouder wanneer ze in een hokje blijven dan in de jungle? Zoals mensen.
We should have each other with cream.
catskin schreef:
28-11-2017 12:17
Dieren horen niet in een hokje, maar worden ze niet veel ouder wanneer ze in een hokje blijven dan in de jungle? Zoals mensen.

En daarom is het beter om ze in een hokje te stoppen?
Zodat ze langer in leven zijn om van de gevangenschap te genieten?
Alle reacties Link kopieren
Saz schreef:
28-11-2017 12:29
En daarom is het beter om ze in een hokje te stoppen?
Zodat ze langer in leven zijn om van de gevangenschap te genieten?
Denk je dat dat hokje door het dier ook als gevangenis wordt ervaren? Ik denk dat als je het dier in de jungle loslaat het meteen een gat in de grond graaft en er voor eeuwig blijft.
We should have each other with cream.
catskin schreef:
28-11-2017 16:21
Denk je dat dat hokje door het dier ook als gevangenis wordt ervaren? Ik denk dat als je het dier in de jungle loslaat het meteen een gat in de grond graaft en er voor eeuwig blijft.

Helaas zijn de dierenwinkel dieren al zo doorgefokt ja.
Alle reacties Link kopieren
Als je grotere hokken hanteert, dan heb je meer winkelruimte nodig, en dat kost weer meer huur. Dat moet je doorberekenen aan de klant en die begint dan weer te zeuren dat alles te duur is.
En dat geldt ook voor het voer. Lage kosten houden, want kosten drukken de winstmarge.

Gelukkig is het winkelverblijf slechts tijdelijk. Maar wat ik veel erger vind, zijn die veel te kleine verblijven die verkocht worden, terwijl ze eigenlijk evenmin voldoen.

Maar ja, er zijn nauwelijks regels in het dierenwelzijn. het kan en mag allemaal.
Ik vind het ook vreselijk die konijntjes en cavia’s in die veels te kleine glazen bakken, kan er ook niet naar kijken. Ik kom nu nog nauwelijks in dierenwinkels, ik koop alles online. Vind het ook heel erg als ik er bij nadenk dat de meeste van die diertjes het niet veel beter gaan krijgen als ze door mensen gekocht worden. Ik wil niet weten hoeveel konijnen in kleine hokjes zitten waar niet naar omgekeken wordt :"-( Katten en honden in een dierenwinkel ben ik gelukkig nog niet tegen gekomen. Ik zou er graag iets tegen willen doen maar ben bang dat je tegen een muur loopt. Of niemand moet meer iets in dierenwinkels kopen waardoor ze allemaal failliet gaan maar ja, dat zal ook geen optie zijn. Vorige week moest ik toch even hooi gaan kopen in de dierenwinkel omdat het op was en m’n bestelling was niet binnen dus als er dan geen dierenwinkels zijn...
sugarmiss schreef:
28-11-2017 10:54
Als het goed is zitten die dieren daar hooguit een paar weekjes omdat ze daarna verkocht zijn. Dus zo rampzalig is het nou ook weer niet dat ze tijdelijk in een wat kleiner hok zitten.
Dit!

Maar als mensen als TO juist dat soort zaken gaan boycotten, zitten die beestjes veel langer dan nodig in hun kleine hok.

Overigens komen mijn konijnen van een fokker en daar zitten de kleintjes ook gewoon met hun moeder in kleine accommodatie. Pas na het fokseizoen (zijn voedsters hoeven maar 2 worpen per jaar) gaan ze naar de zeer ruime rennen.
Verkoop van kleine hokjes zou idd moeten worden tegen gegaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven