Afwijkende eetgewoonten/-tijden

29-11-2017 19:50 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zelf sta ik op 7 uur op maar ontbijt pas rond 11 uur. Ik lunch rond 15 uur en dineer rond 21.30. Ik eet eigenlijk nooit broodproducten en eet bij voorkeur warm. Wanneer ik thuis ben is dit geen probleem, maar wanneer ik naar werk / de universiteit moet is zo'n eetpatroon toch vrij lastig vind ik zelf.
Op de universiteit zijn nergens magnetrons te bekennen waardoor ik eigenlijk zelden lunch eet op schooldagen, ik houd namelijk niet van koud eten en het warme eten in de kantine is slecht en duur. Avondeten gaat ook niet: de kantine serveert maar tot 19;00 avondeten. Op mijn vorige werk werden vaste pauzes per afdeling gehanteerd. Mijn afdeling had pauze van 12.00-12.30 en van 15.30-15.45 (op een werkdag van 10.30-19.30). In de 'grote pauze' at ik mijn ontbijt, kreeg dan echt nog geen lunch weg. In de koffiepauze had ik geen tijd om te lunchen: 15 minuten is te weinig om eten op te warmen en op te eten. Net als op de universiteit sloeg ik op werk mijn lunch dus eigenlijk altijd over.
Ook met bezoek vind ik het soms lastig. Zo wil familie altijd dat ik mee eet 's avonds, maar als om 17u het eten op tafel staat heb ik echt geen honger, ik heb dan net mijn lunch achter mijn kiezen! Als wij bezoek hebben rond etenstijd denk ik er vaak niet aan om zo vroeg al met koken te beginnen. Dan hoor ik een maag knorren en ren ik met het schaamrood op mijn kaken naar de keuken om snel eten te maken voor mijn hongerige gasten. ;-D . Soms komen vrienden 'na het eten' (18.30/19.00). Vriend en ik hebben echter nog niet gegeten om die tijd, maar om dan later op de avond met zijn tweeën te eten terwijl het bezoek er naast zit vinden we ook een beetje ongemakkelijk, waardoor we zelf het avondeten dan maar overslaan.


Ik vroeg me daarom af of er meer forummers zijn die eetgewoonten/-tijden hanteren die in Nederland niet heel gebruikelijk zijn, en hoe jullie daar mee omgaan? Hebben jullie op werk/school goede gelegenheid om op de door jouw gewenste tijd (een warme maaltijd) te eten? En hoe doen jullie dat met vrienden/familie die een heel ander ritme hanteren?


Morgen komt er bijvoorbeeld een studiegenootje van 09:00 tot +/- 13:00 bij mij langs. Ik neem aan dat het dan gebruikelijk is dat ik voor een lunch zorg voor haar? Of is 13:00 nog net zo'n grensgeval waarbij dat nog niet verwacht wordt? Mijn vriend en ik eten nooit brood en hebben dus ook geen brood(producten) of beleg in huis. Halen jullie dat wel altijd in huis voor gasten of moeten ze maar 'met de pot mee' eten? Klinkt misschien wat hard, maar ik zorg met liefde voor een goede lunch voor haar hoor! Ik hou ervan om mijn gasten flink te verwennen. Weet alleen dus niet wat ze verwacht, en vind het ook zonde als ik verse broodjes+beleg voor haar haal terwijl ze na 13:00 thuis gaat eten of wanneer ze ook graag een warme lunch eet.
* Ik heb eigenlijk nooit gasten rond lunchtijd, tenzij dit expliciet zo wordt afgesproken.
** Ik ben sociaal niet zo handig dus vind het soms moeilijk in te schatten wat andere mensen verwachten :$
Om 13u buiten?
Tenzij ze nog 3 uur moet reizen eet ze dan thuis maar.


Hier is 't avondeten op "Spaans uur".

Wij eten zelden voor 21u.
En 1 week op 3 om 22u30. (Man late shift en dan thuis.)

Ben een nachtbraker die niet in haar bed ligt voor 2u.
Alle reacties Link kopieren
Snap eerlijk gezegd dat je dan niet flauwvalt van de honger, als je om 7 uur opstaat en pas om 11 uur wat eet. Ben zelf ook geen broodeter, maar zodra ik opsta (meestal rond 6 uur) moet ik toch echt wat eten, nou, dan pak ik iets wat ik lekker vind, croissantje met kaas, of verse toast met een eitje of zalm. Maar ik moet wel iets eten, anders ga ik van mijn graat.

Maar voor die visite zou ik gewoon een lekkere warme lunch maken, en die rond half 1 opdienen, kan me niet voorstellen dat iemand dan zegt "nee, dank je, ga liever thuis een boterham met hagelslag eten"...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik sta - als ik moet werken - dan weer op om 7 à 7.30 en ik kan rustig op koffie met melk doorgaan tot de middag.

Ontbijt zegt me echt bitter weinig.

Vanochtend nog es de moeite genomen om toch maar een boterham extra te smeren (voor moest ik toch honger krijgen om 11u), maar die zit vanavond nog altijd onopgegeten in mijn werktas.

Ik vind het dus niet heel vreemd, maar ik zal dus ook wel zo'n rare vogel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kun je studiegenootje niet gewoon even bellen of appen, "hé, eet je morgenmiddag wat mee ?". Zelf heb ik bij tijden ook weleens ongebruikelijke etenstijden, maar vind niet dat gasten zich daaraan moeten aanpassen, en ook niet aan mijn etensvoorkeuren :)
Aan twee broodjes in huis halen ga je vast niet failliet, toch, en je hebt vast wel eieren, kaas of zoiets in huis, en wat groenten voor een gevulde omelet of zo ?

Soms vind ik het wel lastig, andere eet-gewoonten, bij mij ook Spaanse tijden.
Mensen die me kennen zoeken vaak een compromis ( ik eet wat vroeger, zij wat later dan ze gewend zijn).

Het is een beetje schipperen.
Er bestaan goede etensthermosflessen waarin je maaltijdsoep best lang heet blijft, dat vond ik altijd wel een oplossing voor lange dagen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Gewoon vragen; blijf je lunchen?
Weet je precies waar je aan toe bent.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Ontbijt: flinke sloot zwarte koffie
Tussendoor fruit (rond 10.00, 16.00)
Lunch: vaak pas na 14.00
Diner: rond 18.30

Ik kan er makkelijk in schuiven, als ik maar aan mijn cafeïne en fruit quota kom. Als ik echt om 17.00 al warm eten krijg, dan eet ik rond 22.00 nog wel eens een tosti of iets anders.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik herken het gedeeltelijk.. Ik ben dol op restjes pasta/bami/nasi als ontbijt. Kan echt om 6 uur 's ochtends me al liggen verheugen..

Verder zou ik inderdaad vragen of ze blijven lunchen en waar ze zin in hebben. Dat dan halen. Wel zo gastvrij =-)
Alle reacties Link kopieren
Fijn te horen dat het niet vreemd is dat patroon van mij ;-D . Ik ken helemaal niemand die op 'on-hollandse' tijden eet (behalve mensen die daadwerkelijk niet Nederlands zijn) en als ik zeg dat ik nooit brood eet (überhaupt zelden koud eten, eigenlijk alleen yoghurt) kijken ze me al helemaal vreemd aan haha.

Maar hebben jullie hier soms niet last van, op werk bijvoorbeeld, of als jullie ergens blijven eten? Hoe doen jullie dat?

Over dat klasgenootje: we spreken af om aan een opdracht te werken samen. Maar tot 13 uur, omdat ik daarna weg moet. Zelf hoef ik voor die tijd niet te eten en hoewel ik met alle liefde voor een lunch zorg, gaat dat wel van onze tijd af. Even snel iets naar binnen stouwen en weer verder met school, daar hou ik zelf helemaal niet van. Verder heb ik momenteel niet heel veel in huis. Ik kan wat aardappeltjes en groenten roosteren (daar lunch ik zelf vaak mee), maar dat kost wel tijd en ik weet ook niet of zij op zoiets zit te wachten. Heb ook wel soep, maar is een kommetje soep niet wat karig voor iemand die gewend is met boterhammen te lunchen? Ze woont overigens vlakbij, kwartiertje fietsen dus het niet zo dat ze nog lang onderweg is! Anders was dit ook helemaal geen issue geweest natuurlijk ;)
Herkenbaar.

Maar om even te reageren op je lunch morgen, zorg dat je eventueel wat fruit of noten in huis hebt, zodat je iets te snacken aan kunt bieden. Geen lunch maken of aanbieden, want jullie moeten werken en jij moet weg om 13u.
Dan gaan jullie sowieso niet zitten lunchen denk ik en jij moet snel door. In deze situatie zou ik denk ik een echte lunch overslaan, maar zou haar wel wat tussendoor aanbieden.

Ik heb alleen een ritme als ik werk. Maar mijn werk is vrij hectisch, dus dat gaat eigenlijk ook alle kanten op. Avondeten is over het algemeen ergens tussen 18.30 en 20.00 afhankelijk van hoe laat ik thuis ben en hoe veel honger/zin ik heb.
Ik zou een koekje of iets bij de koffie / thee aanbieden.

Maar gaan zitten lunchen terwijl dat dat ten koste gaat van werktijd en ze kan eten om 13u15 ... Echt niet.
Ze stopt onderweg naar huis maar bij de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Koppie soep, yoghurt, fruit.. dat zou ik wel in huis hebben dan. Eet je bezoek het niet komt het evengoed wel op. Maar ik kan me voorstellen dat ze om 12.30 wel trek heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven