Voetkussentjes hond voelt als schuurpapier

12-12-2017 23:19 24 berichten
Hoi,
Mijn hond had al een schaafwondje op z'n voetkussentjes een week geleden, die lijkt nu wel geheeld te zijn.
Maar z'n voetkussentjes voelen als schuurpapier, ik heb ze vandaag ingesmeerd met vaseline en net nog met sudocrem.
Tijdens het insmeren zie ik dat het pijn doet. Verder rent hij wel gewoon buiten. Het is ook een hondje die niet zomaar toegeeft aan pijn.

Zou dit door het zout komen? Ik heb geprobeerd hem zo weinig mogelijk door het zout laten lopen.

Ik heb nog schoentjes voor hem, morgen laat ik hem wel op z'n schoentjes lopen, want de stoepen hier liggen nog vol sneeuw.

Hij heeft afgelopen dagen wel veel buiten gespeeld in de sneeuw.

Iemand hier ervaring mee met voetzooltjes die pijn doen en als schuurpapier aanvoelen?

Dierenarts kan altijd nog, maar ik probeer het liever eerst zelf op te lossen.
Oh en z'n achterpootjes voelen wel normaal zacht.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond haar voetzooltjes voelden altijd ruw, dikke laag eelt. Komt jouw hond normaal wel veel buiten? Het zou inderdaad van het strooizout en/of de sneeuw kunnen komen.
Geen ervaring dus, wel een tip: geen mensen-smeerseltjes gebruiken. Vooral Sudocreme lijkt me niet best voor een hond. Bel de dierenarts morgen even.
Zo erg dat ze pijn doen heb ik nog nooit gezien bij een hond maar het zou inderdaad aan het weer kunnen liggen icm het zout. Ik zou de sudocreme achterwege laten en insmeren met vaseline/cetomacrogol creme.
Alle reacties Link kopieren
Niet smeren! En zeker geen vaseline. Zooltjes horen eigenlijk wel ruw te zijn, eelt. Zout tussen de tenen kan vervelende dingen doen dus afspoelen na buiten te zijn geweest (als er gestrooid is) is wel aan te raden.
Ik weet niet beter dan dat mijn hond ruwe voetzolen heeft :huh:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Voetzolen spray halen bij dierenwinkel. Beschermt tegen kou en pekel. En in de zomer tegen hete ondergrond. Af spoelen en goed droog maken helpt ook

Verder mag je gewoon smeren met vaseline hoor.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
12-12-2017 23:50
Ik weet niet beter dan dat mijn hond ruwe voetzolen heeft :huh:

Idd, ze hebben geen mooi gepedicuurde zachte eeltvrije poten hoor.
Wat voor hond heb je to, een chiwawa?
Saoghail schreef:
12-12-2017 23:50
Ik weet niet beter dan dat mijn hond ruwe voetzolen heeft :huh:
Pijn is daarintegen niet normaal en zeker iets om serieus te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bollie08 schreef:
13-12-2017 00:05
Voetzolen spray halen bij dierenwinkel. Beschermt tegen kou en pekel. En in de zomer tegen hete ondergrond. Af spoelen en goed droog maken helpt ook

Verder mag je gewoon smeren met vaseline hoor.
Nee dus. De huid op de pootjes word te zacht waardoor er sneller beschadigingen ontstaan. Ruw hoort nou eenmaal zo.
Sophiever schreef:
13-12-2017 00:13
Pijn is daarintegen niet normaal en zeker iets om serieus te nemen.
Bij pijn happen ze, brommen ze of proberen ze weg te komen.

Schoentjes voor een hond? :rofl:

Een hond hoort eelt te hebben, anders scheurt hij steeds zijn kussentjes kapot.
Moiren’ schreef:
13-12-2017 00:30
Bij pijn happen ze, brommen ze of proberen ze weg te komen.

Schoentjes voor een hond? :rofl:

Een hond hoort eelt te hebben, anders scheurt hij steeds zijn kussentjes kapot.
Waar lees jij schoentjes? Laat maar.
Er zijm honden die er inderdaad gevoelig voor zijn en dat kan heel pijnlijk zijn nu met de sneeuw en pekel.

Voor het uitlaten insmerem met vaseline zodat het zout niet en de zooltjes trekt en pijn gaat doen.

Na het wandelen afspoelen met lauw water, droog deppen en wat betadine zalf smeren.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad vaseline smeren (of speciale voetcrème van de dierenwinkel) en afspoelen en droogmaken na het wandelen.

Als hij pijn blijft houden zou ik er wel even een dierenarts naar laten kijken, want dat is niet de bedoeling (en nogal zielig).
Alle reacties Link kopieren
Eelt hoort op de voetjes te zitten en dat voelt ruw. Maar als het nu plots erger lijkt dan voorheen, dan kan het ook zijn dat hij last heeft van kloven, en dat is behoorlijk pijnlijk. Als dat verder inscheurt, kan het gaat ontsteken en heb je echt de poppen aan het dansen. Ik zou daarom inderdaad smeren met speciale crème voor hondenpootjes en zijn schoenen even aandoen de komende dagen totdat het genezen is.

(Honden hebben een andere PH-waarde, waardoor “mensencreme” juist meer problemen op kan leveren. Nooit doen dus! En zeker geen vaseline op de pootjes, want dat is de enige plek waar honden kunnen zweten en hun hitte kwijt kunnen na inspanning).
Z'n voorpootjes doen pijn en achterpootjes zijn wel zachts. Dus lijkt.me dat ruwe niet normaal.

Ja die schoentjes had ik gekocht omdat hij schaafwondjes had gekregen tijdens afglijden van een rots.
Hij kan soms nogal wild zijn.

Hij komt heel veel buiten, rent heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
13-12-2017 00:30
Bij pijn happen ze, brommen ze of proberen ze weg te komen.

Schoentjes voor een hond? :rofl:
Zeker niet elke hond hapt, gromt of loopt weg bij pijn. Er zijn zat honden, vaak rasafhankelijk, die pijn nooit laten blijken.

En schoentjes voor de hond worden gebruikt in bijzondere omstandigheden. Bijv om de voetjes om medische redenen te beschermen (kloven, ontsteking, etc), om de voeten tegen een pijnlijke ondergrond te beschermen (scherpe steentjes, heet asfalt, etc) of om een hond meer grip te geven op een gladde ondergrond (ijs, gladde vloer, etc).
Alle reacties Link kopieren
Is hij oud? Dan verhoornt de opperhuid meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
13-12-2017 08:12
Is hij oud? Dan verhoornt de opperhuid meer.
Nee hij is 2 jaar.
Nummer*Zoveel schreef:
13-12-2017 07:20
En zeker geen vaseline op de pootjes, want dat is de enige plek waar honden kunnen zweten en hun hitte kwijt kunnen na inspanning).
Ze kunnen hun hitte ook kwijt over hun tong (hijgen). Vaseline is not done.
Sophiever schreef:
13-12-2017 00:13
Pijn is daarintegen niet normaal en zeker iets om serieus te nemen.
Beweer ik iets anders?
Alle reacties Link kopieren
Vaseline gebruik je alleen tijdens het wandelen buiten he, om de pootjes af te schermen. Niet binnen. Zelfs De Dierenbescherming beveelt dat aan als er sneeuw ligt.
chocolol schreef:
13-12-2017 11:30
Vaseline gebruik je alleen tijdens het wandelen buiten he, om de pootjes af te schermen. Niet binnen. Zelfs De Dierenbescherming beveelt dat aan als er sneeuw ligt.
Ja zo heb ik het ook begrepen en gedaan vooral ook ter bescherming tegen de invloeden van pekel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven