Help! Mijn dochter gebruikt drugs...

14-12-2017 00:47 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve vrouwen,

Ik heb advies nodig en weet niet hoe hier mee om te gaan. Het is een steeds groter probleem en mogelijk ook jullie kinderen gebruiken drugs zonder dat jullie het weten.

Ik en mijn man zijn er sinds kort achter gekomen. Maar we weten niet goed hoe we hier mee om moeten gaan.

Mijn dochter Annelies (16 jaar) gaat regelmatig stappen in Rotterdam met vrienden en vriendinnen. Ze gaat dan naar discotheek Annabel in het centrum. Het viel ons op dat ze na het weekend vaak niet te genieten was en gerust 2 of 3 dagen lang ziek zwak en misselijk kon zijn. Plots vond ik bij het doen van de was in haar broekzak ineens een soort pilletje of restje hiervan. Mijn man heeft het naar de huisarts gebracht en gelijk werdt ons verteld dat dit waarschijnlijk XTC was!! XTC!! Onze dochter van 16 jaar??? Tijdens de confrontatie heeft ze opgebiecht dit gekocht te hebben in discotheek Annabel en dat het maar een eenmalig ding was. Maar wij weten wel beter...

Uitgaan kunnen we onze dochter moeilijk verbieden, en anders gaat ze wel stiekem. Maar hoe is het mogelijk dat onze dochter van 16 drugs kan kopen in een discotheek???? Wordt er niet gecontroleerd aan de deur???? Mijn man en ik zijn ten einde raad.

Hoe kunnen we dit probleem aanpakken en wie heeft hier ervaring mee? Ik ben ook bang dat mijn dochter niet de enige is die XTC gebruikt op deze leeftijd. Tijdens de confrontatie zei ze: 'dat is heel normaal mam iedereen gebruikt, ik kan er ook niks aan doen'

Nou wij vinden dit dus niet normaal!!

Hoor graag van jullie,

Met vriendelijke groet,

Gerda (ten einde raad)
Lieve Gerda,

Helaas is dat niet discoteek gebonden.

Denk maar zo, fijn dat ze het heeft toegegeven.

Mvg,
Bruise
Uitgaan kan je niet verbieden? Waarom niet? En nee, we gaan niet stiekem weg.
Alle reacties Link kopieren
Bruise schreef:
14-12-2017 00:52
Lieve Gerda,

Helaas is dat niet discoteek gebonden.

Denk maar zo, fijn dat ze het heeft toegegeven.

Mvg,
Bruise
Ze heeft aan ons opgebiecht dat iedereen naar de discotheek Annabel gaat omdat ze daar klaarblijkelijk gemakkelijk aan drugs kunnen komen. Mijn nekharen gaan overeind staan bij de gedachte. Ik begrijp niet hoe het mogelijk is en het liefst bel ik de discotheek op om verhaal te halen. Ik weet niet goed wat ik moet doen. Gebeurt dit bij andere discotheken in Rotterdam ook? XTC lijkt me een erg heftige zaak en regelmatig lees je dat iemand overlijdt aan de gevolgen van XTC gebruik. Ik maak me zorgen!
Sorry, maar nu je die avatar hebt kan ik je niet serieus meer nemen en krijg ik het donkerbruine vermoeden dat je die discotheek in een kwaad daglicht wil zetten.
Alle reacties Link kopieren
yeah right.
sinds wanneer komen meisjes van 16 zo makkelijk een discotheek binnen?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor
Alle reacties Link kopieren
Nou sorry hoor Bruise ik wil helemaal geen discotheek in een kwaad daglicht stellen anders had ik wel aangifte gedaan bij de politie. Ik heb liever dat de discotheek in kwestie mee denkt aan een oplossing van het probleem. Ik snap dat de discotheek er niets aan kan doen dat het soms gebeurt maar het is wel belangrijk dat ze hier verantwoordelijk mee om gaan. De schuld ligt natuurlijk bij de jeugd zelf en ons als ouders. Ik weet niet of ik mijn dochter moet verbieden naar Rotterdam te gaan of naar die discotheek. Maar ik vind het ook niet echt als ze savonds op straat gaat rond hangen.
Alle reacties Link kopieren
Helaas gebeurd dit heel vaak, meer dan je wellicht denkt. En ja het is heel makkelijk om aan drugs te komen, zeker op die leeftijd tijdens uitgaan. Weet je hoe vaak zij drugs gebruikt? Doet ze dit elk weekend of eens in de zoveel maanden? De meningen over dit onderwerp verschillen, merkte ik op in een ander topic net. Maar het enige wat je echt kan doen is je dochter goed informeren over drugs en dat een pilletje van iemand aannemen zonder dat het getest is, veel risico's met zich meebrengt. Hopelijk maak ik je wat minder ongerust door te zeggen dat XTC relatief niet heel verslavend is, dus dat zal niet snel gebeuren. Uit onderzoek blijkt ook dat er van XTC niet vaak mensen overlijden, en als dit gebeurd is het vaak vanwege verkeerd gebruikt door geen kennis. Er zijn bepaalde dingen die belangrijk zijn bij XTC, zoals niet teveel water drinken maar zeker ook niet te weinig, wanneer je daar niet op let, loop je risico. En zo zijn er nog wel meer dingen belangrijk. Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat je het goed moet keuren hoor, maar je moet denk ik wel rekening houden met de optie dat ze het wel doet, ondanks dat jij zegt dat het niet mag of dat je het niet wilt. Dus juiste info bespaard je een hoop ellende (is mijn mening)
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor de informatie Zonnebloem 1996

Ik heb natuurlijk liever niet dat ze het gebruikt en zeker niet op haar 16e

Mijn man wilt haar en haar vriendinnen confronteren de volgende keer dat ze bij ons thuis zijn. Ik weet alleen niet goed of dit een goed idee is.
Alle reacties Link kopieren
Met 16 kom je een disco /club echt niet binnen hoor. Btw hoe betaald "dochter" daar? Het deur-beleid is streng trouwens.
Oftewel.... ik geloof het niet zo erg.
In de avond zijn minderjarigen vanaf 12 jaar welkom onder begeleiding van een meerderjarige tenzij anders vermeld.
Alle reacties Link kopieren
Je kan drugstesten kopen, zo kan je controleren bij thuiskomst of ze wel of niet gebruikt heeft.

Je man moet zich niet bemoeien met vriendinnen.

Ga naar professionals en vraag na hoe je je dochter het beste kunt voorlichten.

Zelf vergeet ik nooit meer een aflevering van P@ul de L33uw vroeger, daar was een meisje die dacht oké, ik gebruik ook 1 keer drugs, laat ik ook 1 keer gek doen. Daar ging het mis, kreeg hersenletsel, kon haar opleiding niet afmaken en niet meer zelfstandig wonen. Die had mega spijt dat ze het had gedaan en überhaupt had gedacht, oké 1 x gek doen enz. Om die reden durfde ik zelf het nooit te gebruiken, maar je dochter is die grens al over......
esther55 wijzigde dit bericht op 14-12-2017 01:57
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
14-12-2017 01:44
Met 16 kom je een disco /club echt niet binnen hoor. Btw hoe betaald "dochter" daar? Het deur-beleid is streng trouwens.
Oftewel.... ik geloof het niet zo erg.
Zo moeilijk is dat allemaal niet hoor. Met creativiteit kom je een heel eind, daar had ik vroeger vaak genoeg gebruik van gemaakt. Begrijp niet helemaal waarom je dat niet gelooft?
Alle reacties Link kopieren
gerdacampo schreef:
14-12-2017 01:24
Heel erg bedankt voor de informatie Zonnebloem 1996

Ik heb natuurlijk liever niet dat ze het gebruikt en zeker niet op haar 16e

Mijn man wilt haar en haar vriendinnen confronteren de volgende keer dat ze bij ons thuis zijn. Ik weet alleen niet goed of dit een goed idee is.
Begrijp ik heel goed. Confronteren lijkt mij geen slecht idee hoor. Maar ik zou wel goed kijken naar wat jullie tegen de meiden zeggen. Wanneer jullie boos worden (terecht misschien) gaan ze zich alleen maar afzetten. Misschien kan je ze proberen duidelijk te maken dat jullie bezorgd zijn en niet willen dat ze iets overkomt. En dat XTC gebruiken omdat veel mensen het doen geen goede reden is. Misschien helpt het om wat feiten over XTC op te zoeken en dat aan ze uitleggen? En ik zou erbij zeggen dat ze altijd eerlijk moeten zijn over wat ze doen en dat het bespreekbaar moet blijven. Lastig hoor, ik heb geen kinderen dus wie weet als ik die wel heb dat ik dan anders reageer. Maar vanuit mijn eigen ervaringen met alcohol en drugs is het fijn als ouders er op een normale manier een gesprek over aangaan zonder oordeel.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
14-12-2017 01:53
Je kan drugstesten kopen, zo kan je controleren bij thuiskomst of ze wel of niet gebruikt heeft.

Je man moet zich niet bemoeien met vriendinnen.

Ga naar professionals en vraag na hoe je je dochter het beste kunt voorlichten.

Zelf vergeet ik nooit meer een aflevering van P@ul de L33uw vroeger, daar was een meisje die dacht oké, ik gebruik ook 1 keer drugs, laat ik ook 1 keer gek doen. Daar ging het mis, kreeg hersenletsel, kon haar opleiding niet afmaken en niet meer zelfstandig wonen. Die had mega spijt dat ze het had gedaan en überhaupt had gedacht, oké 1 x gek doen enz. Om die reden durfde ik zelf het nooit te gebruiken, maar je dochter is die grens al over......
Ik begrijp je angst en XTC brengt zeker een risico met zich mee, maar laat je alsjeblieft ook niet bang maken die door verhalen. Natuurlijk zijn er mensen die de verschrikkelijkste dingen krijgen van XTC, maar geloof me, dat komt niet vaak voor, en als het voorkomt is het door te weinig kennis. Ik durf zelfs te zeggen, dat alcohol misschien zelfs schadelijker is dan XTC. Maar goed, feit blijft dat we die troep allemaal beter niet kunnen gebruiken en kinderen al helemaal niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik heel erg van sommige reacties. Dat er gedacht wordt dat ik dit verzin omdat mijn dochter pas 16 is?? Dat is juist de hele reden dat ik mijn verhaal deel!! Het kan ieders dochter zijn!!! En als het fout gaat wat dan???? In wat voor wereld leven we dat het maar normaal moet zijn dat mijn dochter van 16 aan drugs kan komen in een discotheek. Ik verwacht dat mijn dochter veilig gaat stappen maar ik heb sterk mijn twijfels over het deurbeleid van zaken als discotheek Annabel. En in plaats het op te nemen voor deze discotheek heb ik liever dat er mogelijkheden zijn om dat te stoppen. Klaarblijkelijk wordt er XTC gedeald aan tieners!!!

Zonnebloem wij gaan proberen op een normale manier met de meiden te praten want het is wachten tot het fout gaat op deze manier.

Ik hoor graag andere moeders die wellicht ook ervaring hebben met hun kinderen en drugs?
Grote kans dat je dochter het koopt van een vriend/vriendin die meerderjarig is. Hij/zij koopt dat bij de dealer. Zo doen ze het ook met drank. Binnenkomen doen ze op valse/geleende ID van een meerderjarige. Zoals Zonnebloem zegt is alcohol gevaarlijker. Bij xtc gebruik blijft het meestal bij een half of een heel pilletje en bij drank gaat men vaker door met drinken als de grens al is bereikt. Er komen vaker coma-zuipers in het ziekenhuis terecht dan xtc-gebruikers. Probeer te blijven praten met je dochter. Verbieden heeft geen zin, dan gaat ze het stiekum gebruiken. Tenminste, zij denkt dat jullie het niet merken. Mijn ervaring is dat een open gesprek meer doet dan boos worden en verbieden.
Alle reacties Link kopieren
gerdacampo schreef:
14-12-2017 02:19
Ik hoor graag andere moeders die wellicht ook ervaring hebben met hun kinderen en drugs?
Zelf drugstesten kopen dus, ben je van de discussie af heb je wel of niet gebruikt.

Verder had ik de naam van de discotheek hier weggehaald.
Alle reacties Link kopieren
kippetje29 schreef:
14-12-2017 02:31
Grote kans dat je dochter het koopt van een vriend/vriendin die meerderjarig is. Hij/zij koopt dat bij de dealer. Zo doen ze het ook met drank. Binnenkomen doen ze op valse/geleende ID van een meerderjarige. Zoals Zonnebloem zegt is alcohol gevaarlijker. Bij xtc gebruik blijft het meestal bij een half of een heel pilletje en bij drank gaat men vaker door met drinken als de grens al is bereikt. Er komen vaker coma-zuipers in het ziekenhuis terecht dan xtc-gebruikers. Probeer te blijven praten met je dochter. Verbieden heeft geen zin, dan gaat ze het stiekum gebruiken. Tenminste, zij denkt dat jullie het niet merken. Mijn ervaring is dat een open gesprek meer doet dan boos worden en verbieden.
Precies !!
Alle reacties Link kopieren
Waar kun je zon drugstest voor XTC kopen? Ik vind dat wel een goede oplossing dan kan Annelies mijn vertrouwen terug winnen zonder dat ik haar hoef te verbieden op stap te gaan met haar vriendinnen.

Super bedankt voor alle hulpzame tips!!!
Alle reacties Link kopieren
Waar is jouw rol al ouder? Een kind van 16 hoort niet de hele nacht in een disco. Een disco is geen crèche voor pubers. Houd je kind ' s nachts thuis.

Je bent een slechte ouder wanneer je de veiligheid en opvoeding uitbesteed aan personeel in een disco.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hier een moeder die zelf op die leeftijd genoeg heeft geëxperimenteerd. Kijk uit met confrontaties! En als je je dochter wil afstoten moet je vooral aankomen met een drugstest.
Ik zou kiezen voor voorlichting. Echte xtc en een goed gebruik ervan is niet zo gevaarlijk. Het gevaar zit m in de pillen met andere stoffen.
Zorg voor openheid. Laat jezelf voorlichten en ga een open gesprek aan over de gevaren van verkeerde pillen en het combineren met andere drugs en alcohol. Vraag folders aan bij de GGD. Bij de GGD kunnen pillen overigens getest worden op zuiverheid.
En wat betreft haar leeftijd. Natuurlijk wil je dit niet...ik zou ook slapeloze nachten hebben als mijn dochters het zouden doen. Maar verbieden kan je niet.
En wat de dealers betreft, die maakt het echt niet uit dat ze 16 is. Daarnaast is tegenwoordig een pilletje goedkoper dan een paar biertjes.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
14-12-2017 02:08
Ik begrijp je angst en XTC brengt zeker een risico met zich mee, maar laat je alsjeblieft ook niet bang maken die door verhalen. Natuurlijk zijn er mensen die de verschrikkelijkste dingen krijgen van XTC, maar geloof me, dat komt niet vaak voor, en als het voorkomt is het door te weinig kennis. Ik durf zelfs te zeggen, dat alcohol misschien zelfs schadelijker is dan XTC. Maar goed, feit blijft dat we die troep allemaal beter niet kunnen gebruiken en kinderen al helemaal niet!
Niet misschien, alcohol is bewezen vele malen schadelijker en verslavender dan XTC.

XTC is mits verstandig gebruik (dus weten wat en hoeveel je slikt) vrij onschuldig, behalve de afterdip dan. Gewoon in een discotheek kopen is daarom niet verstandig, omdat je niet weet wat er in zit. Ze kunnen vervuild zijn en je weet niet hoe zwaar te zijn. De pillen worden steeds zwaarder (300mg komt voor), terwijl wordt geadviseerd nooit meer dan 1a1,5 x je lichaamsgewicht in miligram te nemen.
Overigens, als je dochter elk weekend neemt, zal ze merken dat het effect door gewenning steeds minder wordt. Meer nemen helpt daarbij echter niet. Voor het beste effect wordt aangeraden niet vaker dan 1x in de twee maanden te nemen.

Dat betekent uiteraard niet dat het aan te raden is om het als puber te gebruiken. Het effect op de hersenen zal waarschijnlijk anders zijn, dan bij mensen die al volwassenen zijn.

@TO veel verslavingsinstellingen hebben ook een preventie afdeling met een informatie nummer. Zij zijn vaak heel goed op de hoogte van de effecten van drugs. Dus misschien daar eens heen bellen zodat je zeker weet hoe het zit.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
kippetje29 schreef:
14-12-2017 02:31
Zoals Zonnebloem zegt is alcohol gevaarlijker. Bij xtc gebruik blijft het meestal bij een half of een heel pilletje en bij drank gaat men vaker door met drinken als de grens al is bereikt. Er komen vaker coma-zuipers in het ziekenhuis terecht dan xtc-gebruikers.
Het tweede is zeker waar, maar over het eerste wil ik wel een kanttekening maken. Half of heel zegt niks als je niet weet hoe zwaar de pil is. Is hij 100mg of 300mg? Beide komen voor.
Pas als je weet hoeveel het is, weet je hoeveel je het beste kan nemen. Niet dat meer meteen schadelijk is, maar als meisje van 60kilo die per ongeluk 300mg slikt, dat is niet aan te raden. Net als dat pillen die je aanneemt van anderen niet getest zijn en je daardoor niet weet of er schadelijke hulpstoffen in zitten.

Overigens zijn er plekken waar je kunt laten testen. Wel kan het soms een week duren voor je weet wat je hebt, maar dat is altijd beter dan gewoon wat slikken. Dat is hoe het mis gaat met xtc.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven