Vlaamse en Nederlandse taal op Viva

10-01-2018 21:09 599 berichten
Ik zie hier geregeld dat NL'ers bepaalde woorden en uitdrukkingen uit Vlaamse topics niet begrijpen en gebruik omgekeerd ook geregeld Google voor typische NL-woorden. Het leek me wel wat om onze rare vondsten hier neer te zetten :-D TO trapt af:

Ik kom hier geregeld "tokkie" tegen. Heb het nog niet opgezocht maar denk dat het een synoniem is voor marginaal ofzo.

"Ik word kriebel van" vond ik ook een rare. Wij zeggen enkel "ik krijg de kriebels van" al wordt dat in het dialect meestal "ik krijg tschijt van/af".
Alle reacties Link kopieren
“Ik word kriebel van” hoor ik nu voor het eerst.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 10-01-2018 21:12
1.92% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Tokkies

Ik krijg er ook de kriebels van.
Alle reacties Link kopieren
Tokkie komt van een familie die daadwerkelijk Tokkie heet, en die bekend zijn geworden door de nogal, uh, afwijkende normen die ze hadden. Sindsdien is het synoniem voor asociaal, ordinair, luid, onaangepast.

'Kriebel worden' is gewoon fout. Je kan wel ergens de kriebels van krijgen of kriegel worden.

Bij Vlamingen valt me hun gebruik van het woord 'precies' op. Ik kan er precies de vinger niet op leggen :P maar het is anders dan in Nederland.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
'Deftig' is iets heel anders in het Vlaams dan in het Nederlands.
Alle reacties Link kopieren
Ik word kriegel.
Niet ik word kriebel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hij is vies naar mij.

Hij doet lelijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie je (dood)graag
vs
Ik hou (zielsveel) van je
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 10-01-2018 21:21
0.97% gewijzigd
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren
Is Tokkie in het vlaams niet gewoon een synoniem voor Hollander?
Alle reacties Link kopieren
Belgen zeggen nog GSM, waar Nederlanders vaak mobieltje zeggen.
Het valt me ook op dat Belgen het woord 'enkel' vaak gebruiken en Nederlanders eerder 'alleen' zeggen.
parbleumondieu schreef:
10-01-2018 21:16
'Deftig' is iets heel anders in het Vlaams dan in het Nederlands.
Ik wist niet dat jullie deftig gebruiken, dacht dat het dialect was. Wat betekent het dan?
Bank versus zetel.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan weer varen en Wij gaan terug varen.

En waar Nederlanders iets zeker weten, weten Vlamingen het effectief heb ik hier laatst een paar keer gezien.

Studentenhuis en Kot
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 10-01-2018 21:29
6.63% gewijzigd
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een boek kunnen schrijven over de verschillen tussen Vlaams en Nederlands (Hollands ;-)) en dan spreken we nog niet eens over de dialecten.
Ondertussen 10 jaar samen met een Antwerpenaar en weet soms niet meer wat eigenlijk correct NL is, ik gooi t door elkaar.
Wat me ook altijd opvalt is dat het in NL not done is om dan ik/als mij fouten te maken. Maar dat daar in België veel minder aandacht aan wordt besteed en Het vaak fout gebruikt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
10-01-2018 21:21
Ik wist niet dat jullie deftig gebruiken, dacht dat het dialect was. Wat betekent het dan?
Wordt in NL meer gebruikt als netjes/chique, bijvoorbeeld een deftige dame
Ik vind “ ik ben van belgie” veel vriendelijker klinken dan “ik kom uit Nederland”.
Het raarste NL-woord dat ik al ben tegengekomen (in een krant wel) was zeperd. Had het nog nooit gezien en kon totaal niet inschatten wat het was.

Verder zie ik hier vaak het woord bek. Dat gebruiken we in BE zelden, komt heel hard over.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland zeg je gefeliciteerd met je verjaardag, in België zeggen ze gelukkige verjaardag, moest er erg aan wennen. Woon in de grensstreek.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
De Belgen dragen botten, wij laarzen.

De Belgen schijven met een bic of een stilo, wij met een (bal)pen.

De Belgen zetten hun eten in de frigo, wij in de koel- of ijskast.

De Belgen eten groentjes, wij groenten.

En ga zo maar dooorrrrrr.
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
10-01-2018 21:40
Het raarste NL-woord dat ik al ben tegengekomen (in een krant wel) was zeperd. Had het nog nooit gezien en kon totaal niet inschatten wat het was.

Verder zie ik hier vaak het woord bek. Dat gebruiken we in BE zelden, komt heel hard over.
Wat is een zeperd?

Het woord ‘bek’ hoor ik ook weleens op de Belgische TV. Hoorde laatst Gert Verhulst nog zeggen dat iemand een mooie bek vol tanden had.
Maar in Nederland wordt het vaak ‘asocialer’ bedoeld; hou je bek, je hebt een grote bek, zoiets dus.
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
10-01-2018 21:40
Het raarste NL-woord dat ik al ben tegengekomen (in een krant wel) was zeperd. Had het nog nooit gezien en kon totaal niet inschatten wat het was.

Verder zie ik hier vaak het woord bek. Dat gebruiken we in BE zelden, komt heel hard over.
zeperd houdt in dat iemand een ongelofelijke blunder heeft begaan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Livingontheedge schreef:
10-01-2018 21:31
Wordt in NL meer gebruikt als netjes/chique, bijvoorbeeld een deftige dame
En in het Vlaams is het meer een aanduiding dat iets in aanzienlijke mate geldt.
Alle reacties Link kopieren
Dadelijk is in NL onmiddellijk of juist straks. In B alleen onmiddellijk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Het mooiste wat ik ooit heb gehoord qua verschil, maar ik weet niet zeker of het klopt, is dat een helm in het Vlaams een 'botsmuts' is. Dat vind ik ongelofelijk schattig.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Belgen kopen kindjes, wij krijgen ze.

Belgen hebben boelekes, wij kleine kindjes.

Belgen bollen of trappen het af, wij gaan weg.

Belgen eten platte kaas, wij kwark.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven