Thuis wonen

11-01-2018 00:28 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is een 'normale' leeftijd om het huis uit te gaan?

Ik ben nu 24 jaar oud en woon nog bij mijn ouders. Dat ik enigst kind ben heeft hier misschien ook iets mee te maken. De band met mijn ouders is goed, er is voor mij simpelweg geen reden om het huis uit te gaan. Hier heb ik met niemand iets te maken, mijn ouders laten mij rustig mijn gang gaan ( binnen beperken, waar ik mee kan leven ).

Op dit moment volg ik een BBL opleiding waar ik over twee jaar mee klaar hoop te zijn. Dan wil ik wel eens gaan kijken naar een huisje.
Daarnaast heb ik ook een vriend, al bijna drie jaar. Alleen voel ik totaal geen behoefte om samen te gaan wonen met hem.

Wat denken jullie?
8102 schreef:
11-01-2018 10:02
Waarom moeten die kinderen meteen een huis kopen met tuin als ze vanuit ouderlijk huis vandaan komen? Waarom? Is het minderwaardig om in een sociale huurwoning te wonen? Of is het minderwaardig om in een appartement /flat te wonen? Nee meteen een zak geld mee huis kopen met tuin.

Zodat je niet weg hoeft te kwijnen in een flatje? Of ben je goed "" relatie"materiaal voor een vriendin/partner? Soort status?
Waarom zou je eerst in een sociale huurwoning gaan wonen als je een mooi huis met tuin kunt kopen? Gewoon omdat het kan en huren is geld in een putje gooien. Ik was zelf 24 toen ik samen met mijn man dit huis kocht. Ik woon nu bijna gratis. Een huis kopen is ook investeren in je toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
11-01-2018 10:02
Hij heeft al veel eigen geld omdat ik hem ivm erfenis een grote schenking heb gedaan.
Maar dan zet dat sparen toch nog steeds geen zoden aan de dijk... prima dat hij spaart overigens, maar om dan een groter huis te kunnen kopen is het echt onzin.
yette schreef:
11-01-2018 10:08
Vaak klopt dat, vaak ook niet. Ikzelf ben geen moment ongelukkig geweest, maar je hebt ook mensen die niet 'maar even' ongelukkig zijn en er hun studie niet door halen. Da's heel persoonlijk en kan weldegelijk een probleem zijn.

Net zoals je ook studenten hebt die wèl heel gelukkig zelfstandig wonen, maar de vrijheid niet aankunnen en daardoor falen.
Als je later het huis uit gaat loop je misschien alsnog tegen die dingen aan. Alleen het feit dat je 26 bent geworden maakt je nog niet veel wijzer.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
11-01-2018 10:08
Vaak klopt dat, vaak ook niet. Ikzelf ben geen moment ongelukkig geweest, maar je hebt ook mensen die niet 'maar even' ongelukkig zijn en er hun studie niet door halen. Da's heel persoonlijk en kan weldegelijk een probleem zijn.

Net zoals je ook studenten hebt die wèl heel gelukkig zelfstandig wonen, maar de vrijheid niet aankunnen en daardoor falen.
Tja, dat is het leven. Je weet niet van te voren hoe je ergens op reageert, hoe je handelt en hoe hard je faalt als je het nooit gaat proberen.
Vallen en opstaan. En sommige mensen hebben wat meer moeite om weer op te staan na een valpartij.
ghostly41 schreef:
11-01-2018 10:12
Maar dan zet dat sparen toch nog steeds geen zoden aan de dijk... prima dat hij spaart overigens, maar om dan een groter huis te kunnen kopen is het echt onzin.
Ook om mooie spullen te kunnen kopen. Hij spaart ook niet alles maar heeft nu een luxe leven. Hij is nu onderweg naar Marbella omdat Feyenoord daar trainingskamp heeft.Hij gaat vaak op vakantie en dat zijn toch allemaal ervaringen en leuke dingen die je nooit meer af kunt nemen.
Blondie456 schreef:
11-01-2018 10:11
Waarom zou je eerst in een sociale huurwoning gaan wonen als je een mooi huis met tuin kunt kopen? Gewoon omdat het kan en huren is geld in een putje gooien. Ik was zelf 24 toen ik samen met mijn man dit huis kocht. Ik woon nu bijna gratis. Een huis kopen is ook investeren in je toekomst.
Persoonlijk leef ik niet om een hypotheekvrij huis te hebben. Juist als je jong bent, kun je zoveel meemaken. Dat heeft niets met geld te maken.

Maar dat is persoonlijk. Ik moet er niet aan denken dat ik op mijn 24e een huis had gekocht met een partner. Ik vind dat je eerst op jezelf moet wonen en niet uit huis samenwonen. Maar dat vind ik.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
11-01-2018 10:15
Als je later het huis uit gaat loop je misschien alsnog tegen die dingen aan. Alleen het feit dat je 26 bent geworden maakt je nog niet veel wijzer.
Klopt, maar je studie verkloten, heeft levenslang gevolgen. Dus waarom zou iemand die het thuis prima heeft en twijfelt, het risico al nemen voordat hij/zij een diploma op zak heeft?
Blondie456 schreef:
11-01-2018 10:19
Ook om mooie spullen te kunnen kopen. Hij spaart ook niet alles maar heeft nu een luxe leven. Hij is nu onderweg naar Marbella omdat Feyenoord daar trainingskamp heeft.Hij gaat vaak op vakantie en dat zijn toch allemaal ervaringen en leuke dingen die je nooit meer af kunt nemen.
Hotel mama doet het goed. Een pinpas zonder limiet.
LizBakker schreef:
11-01-2018 10:19
Persoonlijk leef ik niet om een hypotheekvrij huis te hebben. Juist als je jong bent, kun je zoveel meemaken. Dat heeft niets met geld te maken.

Maar dat is persoonlijk. Ik moet er niet aan denken dat ik op mijn 24e een huis had gekocht met een partner. Ik vind dat je eerst op jezelf moet wonen en niet uit huis samenwonen. Maar dat vind ik.
Ik zou daar niet gelukkig van geworden zijn om eerst alleen te gaan wonen. Wij hebben 28 jaar geleden dit huis gekocht en kopen was voordeliger als huren. Toen had je nog woningen waar je premie op kreeg en dit huis was toen nieuwbouw wat me erg aansprak.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
11-01-2018 09:43
Die informatie ken ik. Maar ik zie echter ook allerlei voorwaarden. Het is me niet duidelijk òf en zo ja hoeveel je als gift krijgt. Heb jij enig idee hoeveel schuld je dan wel opbouwt in vier jaar?
Ik hoorde laatst van iemand dat haar dochter 350 euro per maand uiteindelijk als gift krijgt. Maar geen idee hoe algemeen dat is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
8102 schreef:
11-01-2018 10:23
Hotel mama doet het goed. Een pinpas zonder limiet.
Die reizen betaald hij van zijn eigen geld want hij werkt en hotel mama dat klopt wel maar ik vind het leuk.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
11-01-2018 09:58
Dan ben je maar even ongelukkig. Dat hoort bij volwassen worden. Zo erg is dat toch niet? Je komt er wel weer doorheen.
Ow, zo had ik het nog niet bekeken.
Suïcidaal en opname vallen daar binnen? Of dat dan weer niet?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
8102 schreef:
11-01-2018 10:02
Waarom moeten die kinderen meteen een huis kopen met tuin als ze vanuit ouderlijk huis vandaan komen? Waarom? Is het minderwaardig om in een sociale huurwoning te wonen? Of is het minderwaardig om in een appartement /flat te wonen? Nee meteen een zak geld mee huis kopen met tuin.

Zodat je niet weg hoeft te kwijnen in een flatje? Of ben je goed "" relatie"materiaal voor een vriendin/partner? Soort status?
Ik kom uit een dorp waar geen flats of appartementen te vinden zijn. Binnen de hele gemeente zijn er hooguit 40-50 appartementen te vinden. Veel oud-klasgenoten willen daar blijven wonen, dus willen ze een eengezinswoning. Vaak wordt dat ook als ‘normaal’ gezien in zulke gemeenten. Ik dacht vroeger ook dat appartementen voor arme mensen waren, wist ik veel.

Ik woon nu trouwens al jaren in appartementjes en wil voorlopig niet anders. Heerlijk in de stad.
Solomio schreef:
11-01-2018 10:27
Ow, zo had ik het nog niet bekeken.
Suïcidaal en opname vallen daar binnen? Of dat dan weer niet?
Dat is wel heel extreem. De meeste mensen zijn niet suïcidaal. En als je dat bent omdat je op jezelf woont, dan zullen er nog vele triggers volgen.

Of dan ga je toch gewoon weer thuiswonen. Als het niet gaat, dan gaat het niet.
Ik den dat je vooral eerlijk moet zijn naar je 31 jarige vriend. Kan me voorstellen dat hij op zijn leeftijd wel eens plannen wil maken voor de toekomst.
8102 schreef:
11-01-2018 10:02
Waarom moeten die kinderen meteen een huis kopen met tuin als ze vanuit ouderlijk huis vandaan komen? Waarom? Is het minderwaardig om in een sociale huurwoning te wonen? Of is het minderwaardig om in een appartement /flat te wonen? Nee meteen een zak geld mee huis kopen met tuin.

Zodat je niet weg hoeft te kwijnen in een flatje? Of ben je goed "" relatie"materiaal voor een vriendin/partner? Soort status?
Omdat ze teveel verdienen voor een sociale huurwoning? Zoon van 26 is net klaar met studeren, gelukkig had zn vriendin al veel gespaard en hebben ze nu een huis gekocht. Dan moet er veel geld op tafel komen, dat had ze nooit kunnen sparen als ze al ergens op een kamer had gewoond.
Die 2 van ons beginnen iig zonder een giga studieschuld, dan maar wat langer thuis wonen. Max. lenen per maand is 12.000 per jaar. Wij zijn niet kapitaalkrachtig genoeg om voor 2 kinderen de kosten te betalen.
Iedereen praat hier maar wat, maar de krapte op de woningmarkt is heel groot. Een omgebouwde bezemkast in Amsterdam is 500 euro, terwijl ze thuis een grote zolderkamer heeft.
Solomio schreef:
11-01-2018 10:27
Ow, zo had ik het nog niet bekeken.
Suïcidaal en opname vallen daar binnen? Of dat dan weer niet?
En dat kwam echt doordat je op jezelf ging wonen of lagen daar andere dingen aan ten grondslag? Heftig.
Ben je toen weer thuis gaan wonen?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
11-01-2018 10:18
Tja, dat is het leven. Je weet niet van te voren hoe je ergens op reageert, hoe je handelt en hoe hard je faalt als je het nooit gaat proberen.
Vallen en opstaan. En sommige mensen hebben wat meer moeite om weer op te staan na een valpartij.
En sommige mensen vallen makkelijker. Die hebben soms wat meer tijd nodig om hun balans te vinden.
Wat dat betreft vind ik het wel een leuke vergelijking: niet ieder kind loopt op dezelfde leeftijd los, maar zolang het binnen een redelijke marge is hoef je je daar geen zorgen over te maken.
De discussie gaat dan over de vraag wat een 'redelijke marge' is.
Dat is wat mij betreft met uit huis gaan net zo.
Ik vind 24 nog vallen binnen de redelijke marge, een ander vindt het rijkelijk laat.
Gelukkig is er geen consultatiebureau meer op die leeftijd dat de druk nog even kan opvoeren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
11-01-2018 10:34
Dat is wel heel extreem. De meeste mensen zijn niet suïcidaal. En als je dat bent omdat je op jezelf woont, dan zullen er nog vele triggers volgen.

Of dan ga je toch gewoon weer thuiswonen. Als het niet gaat, dan gaat het niet.
Grappig toch. Als het maar extreem is mag je ineens wel weer thuis gaan wonen?
Bij de meesten is het (gelukkig) niet zo extreem, maar de redenatie 'nou ja, dan ben je even ongelukkig, dat hoort er ook bij' stuit me enorm tegen de borst.
Iedereen krijgt z'n eigen moeilijkheden op z'n pad, maar als je het voor je kind iets makkelijker kunt maken door hem/haar wat langer onder je hoede te houden vind ik daar niks mis mee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-01-2018 10:27
Ow, zo had ik het nog niet bekeken.
Suïcidaal en opname vallen daar binnen? Of dat dan weer niet?
Een extreem individueel geval is geen maatstaf.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-01-2018 10:41
Grappig toch. Als het maar extreem is mag je ineens wel weer thuis gaan wonen?
Bij de meesten is het (gelukkig) niet zo extreem, maar de redenatie 'nou ja, dan ben je even ongelukkig, dat hoort er ook bij' stuit me enorm tegen de borst.
Iedereen krijgt z'n eigen moeilijkheden op z'n pad, maar als je het voor je kind iets makkelijker kunt maken door hem/haar wat langer onder je hoede te houden vind ik daar niks mis mee.
Mij ook. Ik ging door omstandigheden op m'n 17de uit huis. Wat had ik dat graag anders gehad! Ik was zelfstandig en verstandig genoeg en het is helemaal goed gekomen. Maar wat was mijn studententijd zwaar en eenzaam. studeren en werken en zorgen hebben. Meer leek er niet te zijn.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
11-01-2018 10:23
Hotel mama doet het goed. Een pinpas zonder limiet.
Waarom deze reactie richting Blondie?
Ik zie nergens staan dat Blondie haar zoon sponsort. Sterker nog; Blondie reageerde hierna dat haar zoon dat allemaal zelf bekostigt.
Ik zie niet in wat er mis is met hoe de zoon van Blondie handelt. Ik zie ook geen reactie waaruit blijkt dat de zoon van Blondie zich te goed voelt voor een appartement. Hij heeft alleen andere dromen/idealen. Dat mag toch?
minnimouse schreef:
11-01-2018 10:49
Waarom deze reactie richting Blondie?
Ik zie nergens staan dat Blondie haar zoon sponsort. Sterker nog; Blondie reageerde hierna dat haar zoon dat allemaal zelf bekostigt.
Ik zie niet in wat er mis is met hoe de zoon van Blondie handelt. Ik zie ook geen reactie waaruit blijkt dat de zoon van Blondie zich te goed voelt voor een appartement. Hij heeft alleen andere dromen/idealen. Dat mag toch?
Dit gaat over alles bij elkaar met wat ze heeft geschreven in de loop der tijden.
nessemeisje schreef:
11-01-2018 10:43
Een extreem individueel geval is geen maatstaf.
Maar wie bepaalt de maatstaf dan? Naar mijn weten bestaat er nog steeds geen regel met op welke leeftijd een kind het huis uit gaat en hoe.

Net als de regel dat eerst alleen gaan wonen beter voor je is. Nergens op gefundeerd, maar het wordt als wetmatigheid gebracht.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
11-01-2018 10:52
Dit gaat over alles bij elkaar met wat ze heeft geschreven in de loop der tijden.
Maar het gaat hier over de zoon van Blondie die wil sparen voor een eigen huis met een tuin. Dat is zijn goed recht en moet hij zelf toch weten? Ik snap niet waarom daar dan zo denigrerend op gereageerd moet worden. Iedereen maakt zijn eigen keuzes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven