Thuis wonen

11-01-2018 00:28 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is een 'normale' leeftijd om het huis uit te gaan?

Ik ben nu 24 jaar oud en woon nog bij mijn ouders. Dat ik enigst kind ben heeft hier misschien ook iets mee te maken. De band met mijn ouders is goed, er is voor mij simpelweg geen reden om het huis uit te gaan. Hier heb ik met niemand iets te maken, mijn ouders laten mij rustig mijn gang gaan ( binnen beperken, waar ik mee kan leven ).

Op dit moment volg ik een BBL opleiding waar ik over twee jaar mee klaar hoop te zijn. Dan wil ik wel eens gaan kijken naar een huisje.
Daarnaast heb ik ook een vriend, al bijna drie jaar. Alleen voel ik totaal geen behoefte om samen te gaan wonen met hem.

Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-01-2018 10:25
Ik hoorde laatst van iemand dat haar dochter 350 euro per maand uiteindelijk als gift krijgt. Maar geen idee hoe algemeen dat is.
Oooh, dat scheelt wel een hoop!
€350,- x 12 x 4 = €16,800

Maar ook dan is de gemiddelde schuld van een zelfstandig wonende HBO of WO student die alles moet lenen èn na 4 jaar slaagt nog €41,200! Die mag hij/zij dan gespreid over 35 jaar aflossen. Da's €1.177,- per jaar.

Daar kan je heel wat leuke dingen van doen - als je ouders je tijdens je studie onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
11-01-2018 10:53
Maar wie bepaalt de maatstaf dan? Naar mijn weten bestaat er nog steeds geen regel met op welke leeftijd een kind het huis uit gaat en hoe.

Net als de regel dat eerst alleen gaan wonen beter voor je is. Nergens op gefundeerd, maar het wordt als wetmatigheid gebracht.
Eens.
Deze discussie is er nog eens geweest en toen werd ook gevraagd hoe zelfstandig je werkelijk bent als je in het weekend je was door je moeder laat doen en 4 keer in de week een gebakken ei eet.

Ik persoonlijk vind dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken. Het één is niet beter dan het andere. Ik zelf heb in koophuizen én huurwoningen gewoond, van klein tot groot en heb zowel samengewoond als alleen gewoond. Alles is prima, zolang je zelf maar doet waar je je goed bij voelt.
Solomio schreef:
11-01-2018 10:41
Grappig toch. Als het maar extreem is mag je ineens wel weer thuis gaan wonen?
Bij de meesten is het (gelukkig) niet zo extreem, maar de redenatie 'nou ja, dan ben je even ongelukkig, dat hoort er ook bij' stuit me enorm tegen de borst.
Iedereen krijgt z'n eigen moeilijkheden op z'n pad, maar als je het voor je kind iets makkelijker kunt maken door hem/haar wat langer onder je hoede te houden vind ik daar niks mis mee.
Ik vind dat je het op zijn minst moet proberen ja. Om nou bij voorbaat bang te zijn dat je ongelukkig wordt, vind ik wat overdreven.
LizBakker schreef:
11-01-2018 11:06
Ik vind dat je het op zijn minst moet proberen ja. Om nou bij voorbaat bang te zijn dat je ongelukkig wordt, vind ik wat overdreven.
Waarom moet dat? En vanaf welke leeftijd moet dat dan?
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
11-01-2018 11:06
Ik vind dat je het op zijn minst moet proberen ja. Om nou bij voorbaat bang te zijn dat je ongelukkig wordt, vind ik wat overdreven.
Inderdaad.
Broer ging op kamers in een buitenwijkje ergens, weinig contact met andere mensen, geen studiegenoten in de buurt. Werd hij niet blij van, te eenzaam. Hij zat echt weg te kwijnen. Dus weer tijdelijk terug naar ouders en daarna met kamergenoten op kamers gegaan.
Al doende leert men. Ook veel over jezelf.
Lillybit schreef:
11-01-2018 10:36
Ik den dat je vooral eerlijk moet zijn naar je 31 jarige vriend. Kan me voorstellen dat hij op zijn leeftijd wel eens plannen wil maken voor de toekomst.
Dit inderdaad.

En verder ofwel bij je ouders blijven wonen zolang jij én zij zich hier goed bij voelen, ofwel alleen gaan wonen. Er staat wat mij betreft geen leeftijd op.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
11-01-2018 11:06
Ik vind dat je het op zijn minst moet proberen ja. Om nou bij voorbaat bang te zijn dat je ongelukkig wordt, vind ik wat overdreven.
De meeste jongelui zijn echt niet bang dat ze ongelukkig worden als ze de deur uit gaan. Voor die paar die dat wel zijn, geldt dat zijzelf en hun ouders beter dan jij in kunnen schatten of die twijfel terecht is.

Je wordt heus niet beter van een paar jaar eerder zelfstandig wonen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap Blondie wel
:hello:
taxi87 schreef:
11-01-2018 11:28
Ik snap Blondie wel
:hello:
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
11-01-2018 11:18
De meeste jongelui zijn echt niet bang dat ze ongelukkig worden als ze de deur uit gaan. Voor die paar die dat wel zijn, geldt dat zijzelf en hun ouders beter dan jij in kunnen schatten of die twijfel terecht is.

Je wordt heus niet beter van een paar jaar eerder zelfstandig wonen hoor!
Dit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Moiren’ schreef:
11-01-2018 11:07
Waarom moet dat? En vanaf welke leeftijd moet dat dan?
Tussen de 18-20 wat mij betreft. Het is altijd eng om het huis uit te gaan, maar uiteindelijk valt het reuze mee.
LizBakker schreef:
11-01-2018 11:32
Tussen de 18-20 wat mij betreft. Het is altijd eng om het huis uit te gaan, maar uiteindelijk valt het reuze mee.
En anders ga je mislukken?
Alle reacties Link kopieren
taxi87 schreef:
11-01-2018 11:28
Ik snap Blondie wel
Ik snap Blondie ook. En ik snap de andere meningen ook.
Wat ik niet snap is dat mensen hun eigen mening plakken op de situatie van een ander.

Dat jij (een algemeen 'jij', niet tegen iemand in het bijzonder) op je 18e op jezelf ging wonen en daar beter van geworden bent geldt dat toch niet per se voor iedereen? Net zoals het wrsch ook niet voor iedereen goed is om pas met bijv 25 zelfstandig te gaan wonen.
De zoon van Blondie leert vast weer andere dingen, waar ie hopelijk ook beter van wordt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
LizBakker schreef:
11-01-2018 11:32
Tussen de 18-20 wat mij betreft. Het is altijd eng om het huis uit te gaan, maar uiteindelijk valt het reuze mee.
Ik vond het helemaal niet eng om het huis uit te gaan. Als ik op mijn 18-20 het huis uit gegaan zou zijn dan had ik niet de dingen kunnen doen die mijn jeugd zo leuk maakten zoals veel stappen en op vakantie gaan. Ik heb een hele mooie jeugd gehad waar ik met plezier op terug kijk en dat nemen ze me nooit meer af. Ik had ook geen strenge ouders en ze lieten me vrij. Zo'n jeugd wil ik ook voor mijn zoon en zo doet hij het ook. Hij geniet volop van het leven.
Nee Blondie, je geniet pas als je op je 18e de deur uitgaat, ergens in een te dure kamer zit, elke euro 3x om moet keren en in nog geen 10 jaar zoveel geld kunt sparen om een huis te kunnen kopen :proud:
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
11-01-2018 11:49
Nee Blondie, je geniet pas als je op je 18e de deur uitgaat, ergens in een te dure kamer zit, elke euro 3x om moet keren en in nog geen 10 jaar zoveel geld kunt sparen om een huis te kunnen kopen :proud:
Ik ben inmiddels 53 en heb nog steeds geen huis kunnen kopen.
Ik geniet me te pletter.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Je geniet nog meer als je geen hypotheek meer hebt, en dat is me toch lekker!
Moiren’ schreef:
11-01-2018 11:32
En anders ga je mislukken?
Nee hoor, maar dat is hoe ik het zie. TO vraagt toch om meningen?

En voor mij is het sparen voor een koophuis nou niet het ultieme. Ik vind het onzin om daar op die leeftijd voor te sparen. Maar ik ben misschien wat minder degelijk dan sommigen.

Mijn schoonzusje en broer waren ook zo, vrij lang thuis gewoond en toen ze samen gingen wonen moest alles perfect. Ik kan me nog een gesprek over een zoektocht naar een bepaald soort rolgordijn of luxaflex ofzo herinneren. Die kun je naar boven en naar beneden doen. Een kind van 25 dat zich daar druk om maakt! Ik heb ze braaf bewonderd hoor...

Nu wonen ze in een nieuwbouw 2 onder 1 kapper. Enig hoor. Maar ze hebben geen bal meegemaakt.

Maar goed, ik dwaal af. Het valt me alleen wel op dat veel thuis woners een beetje zo zijn.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
11-01-2018 09:32
Wat ik denk is dat ik heel bij ben dat ik op mijn 18e op kamers ben gegaan en dat allemaal mee heb mogen maken voor ik op mijn 25ste ging samenwonen en rond mijn 28ste een eerste huisje kocht. Ik zou mijn dochters nooit aanraden tot halverwege hun twintiger jaren thuis te wonen en dan gelijk een eengezinswoning te kopen (met tuin, en die dan direct laten betegelen) om al dan niet samen te gaan wonen.
:proud:

Dit. Ik snap wel dat het in deze tijd meer voor de hand ligt om langer thuis te wonen ivm studieleningen etc.
Maar ik heb ook wel eens de indruk dat de jongelui van tegenwoordig geen genoegen meer nemen met "maar" een kamer.
Ik zag zelfs voorbijkomen dat een appartement niet goed genoeg was.
Sorry hoor, maar als ik eraan denk hoe ik begonnen ben.... ik geloof dat ik 12 m2 had ofzo. Met één klein raam.
Toch een geweldige tijd gehad. En soms ook niet, maar wel veel van geleerd.
Nothing happens for a reason
Ik ben het met Pluisi eens. Waarom elke cent 3 keer om moeten draaien om maar jong op jezelf te kunnen wonen. Ik heb juist veel mee gemaakt omdat ik zo jong het huis niet uit ging.
En wat moet je dan precies meemaken Liz?
Dochter maakt alles mee hoor, heeft half jaar in Kaapstad gezeten en weet nu precies wat het is als je geen geld hebt om eten te kopen.
Weet heel goed hoe het is om in een huis te wonen met nog 5 mensen en nooit geen privacy te hebben. Ze heeft een geweldige tijd gehad, maar was blij dat ze weer thuis was.
juliet64 schreef:
11-01-2018 12:06
:proud:

Dit. Ik snap wel dat het in deze tijd meer voor de hand ligt om langer thuis te wonen ivm studieleningen etc.
Maar ik heb ook wel eens de indruk dat de jongelui van tegenwoordig geen genoegen meer nemen met "maar" een kamer.
Ik zag zelfs voorbijkomen dat een appartement niet goed genoeg was.
Sorry hoor, maar als ik eraan denk hoe ik begonnen ben.... ik geloof dat ik 12 m2 had ofzo. Met één klein raam.
Toch een geweldige tijd gehad. En soms ook niet, maar wel veel van geleerd.
Maar waarom zou je genoegen nemen met een kamer of appartement als je gelijk een mooi huis met tuin kunt kopen? Ik was 24 toen ik dit huis kocht en ik woon hier nog steeds en ben nu 52. Was ook vanaf het begin een geweldige tijd. Mijn visie is dat ik niet voor minder ga als ik meer kan hebben.
Blondie456 schreef:
11-01-2018 09:28
Dat is dus voor iedereen anders. Ik ben vanuit mijn ouderlijk huis gaan samen wonen. Voor mij zou het helemaal niks zijn geweest om eerst een tijd alleen te wonen en ik zou dat weggegooid geld gevonden hebben. Niet dat ik zo veel gespaard heb in die tijd maar heb wel lekker kunnen leven wat betreft flink uit gaan en vakanties.
Natuurlijk is dat voor iedereen anders. Ik schrijf dan ook dat het mijn mening is. En elke andere mening is even prima. Ikzelf ben ook gaan samenwonen vanuit ouderlijk huis, en ik zou het nu anders doen.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
11-01-2018 12:15
Maar waarom zou je genoegen nemen met een kamer of appartement als je gelijk een mooi huis met tuin kunt kopen? Ik was 24 toen ik dit huis kocht en ik woon hier nog steeds en ben nu 52. Was ook vanaf het begin een geweldige tijd. Mijn visie is dat ik niet voor minder ga als ik meer kan hebben.
Omdat het leuk is om iets op te bouwen. Alleen, of samenwonend, maar zelfstandig in elk geval. Niet op de zak van je ouders blijven teren terwijl je allang een baan hebt. Maar goed, we zullen het niet eens worden denk ik :)
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
De ene student woont prima thuis, de ander wil een studentenhuis en de derde zoekt een geheel zelfstandige plek. Je hebt er met 80 vrienden en je hebt de wat introvertere types. Sommigen geven hun geld uit in Salou, anderen in de boekwinkel.

Het zijn net mensen.

Ik heb gestudeerd, geen carrière, vier kinderen, twee gastkinderen en hou van kamperen. Zat mensen die er niet aan moeten denken. Sommigen vinden dat ik het niet goed doe. Maar het is wel hoe ìk gelukkig ben. Dus so what?

Wat een student ook kiest, als hij/zij gelukkig is, is dat de juiste keuze!
yette wijzigde dit bericht op 11-01-2018 12:32
1.07% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven