Onbekende auto laten verwijderen

19-01-2018 17:27 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik heb een vraag; in mijn straat staat een auto al een hele poos een auto op een parkeerplek stil, hij staat er al sinds eind 2016. De auto is dus al ruim aan jaar niet van zijn plek geweest, dus de APK moet verlopen zijn. En mi is de auto dan ook automatisch niet verzekerd, dus ik dacht dat het inmiddels niet zo ingewikkeld zou zijn om m weg te laten halen...Inmiddels hebben meerdere buren al gepoogd om dat ding te laten verwijderen, maar we vangen steeds bot bij de wijkagent en de gemeente.
Eerder kon de wijkagent niks doen omdat ie nog verzekerd was, en hij aan de openbare weg geparkeerd staat.
De gemeente mag niks doen, ze hebben geen wegsleepregeling zeggen ze. Ze komen eerdaags kijken of de auto er uitziet als een wrak, wellicht kunnen ze dan wat doen, maar de kans is klein.

Als de gemeente en de politie niks mag doen, waar moeten we dan zijn? Het lijkt me niet dat die auto er mag blijven staan als niemand wat mag doen....?
Alle reacties Link kopieren
Als de auto gewoon verzekerd is en op de openbare weg staat, mag het.
Wat wil je er aan doen dan?
Wijkagent zou contact op kunnen nemen met de eigenaar wat de plannen zijn met de auto, maar als iemand hem nou bewaard tot zoonlief eindelijk eens slaagt voor zijn rijbewijs ofzo? Als het mag, blijft hij daar gewoon staan.
Hebben jullie er last van dat die auto daar staat?
Ik vond dit op infopolitie.nl :

Zolang de auto van de buur voldoet aan alle wettelijke verplichtingen (en ook wanneer dat niet is overigens) mag hij heeeeeeel lang (oneindig) staan op dezelfde plek. Al groeit er gras op de banden etc.etc Zolang de auto verzekerd is etc. en hij niet verkeerd geparkeerd staat is er niets aan de hand.

Anders wordt het met de categorie speciale voertuigen (campers, vouwwagens, aanhangwagens, vrachtauto's etc.etc.) In de meeste gemeenten heeft men in de APV een regel opgenomen waarin de duur van parkeren voor (de meeste van) deze voertuigen wordt beperkt tot 3x 24 uur.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
19-01-2018 17:31
Hebben jullie er last van dat die auto daar staat?
Ja want er is structureel te weinig parkeerplek in onze wijk :/
Ik heb eens een auto maandenlang op een parkeerplaats zien staan. Eerst werden de ruiten ingeslagen en de autoradio eruit gestolen, er werd in geslapen, toen werden de stoelen gejat, vervolgens verdwenen de nummerplaten. Paar keer melding van gemaakt en uiteindelijk werd het wrak opgehaald. Bizar dat dat zo gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet waarom het je lijkt dat die auto daar niet mag staan? Maar als je echt een oplossing zoekt zou je kunnen gaan lobbyen voor betaald parkeren in jullie straat, als dat je buren en jou blij maakt.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
19-01-2018 17:31
Als de auto gewoon verzekerd is en op de openbare weg staat, mag het.
Wat wil je er aan doen dan?
Wijkagent zou contact op kunnen nemen met de eigenaar wat de plannen zijn met de auto, maar als iemand hem nou bewaard tot zoonlief eindelijk eens slaagt voor zijn rijbewijs ofzo? Als het mag, blijft hij daar gewoon staan.
Maar als hij er al langer dan een jaar staat is toch de APK en dus ook de verzekering verlopen...?

Dit weet ik omdat wij ooit een keer een oud barreltje hadden waarvan de APK verlopen was, we kregen gelijk een dikke boete op de mat...
Alle reacties Link kopieren
Bij ons heeft er ook een keer een auto zo lang in de straat gestaan. Politie wilde er eerst niks aaan doen en toen heeft een buurman de banden leeg laten lopen. Drie dagen was hij weggesleept. Hoort niet natuurlijk maar het werkte wel;)
Alle reacties Link kopieren
Op de website van de RDW kun je controleren of de auto verzekerd is en een geldige APK heeft. Geen APK: verboden op de openbare weg te komen/parkeren.
Alle reacties Link kopieren
kerol schreef:
19-01-2018 17:41
Ik begrijp niet waarom het je lijkt dat die auto daar niet mag staan? Maar als je echt een oplossing zoekt zou je kunnen gaan lobbyen voor betaald parkeren in jullie straat, als dat je buren en jou blij maakt.

Je snapt het niet? Er er een structureel tekort aan parkeerplekken en de auto staat er steeds kapotter te gaan en is niet van iemand in de straat. Het lijkt me toch dat er een grens zit aan hoelang je een auto ergens kan neerzetten :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
Birdynumnum schreef:
19-01-2018 17:45
Op de website van de RDW kun je controleren of de auto verzekerd is en een geldige APK heeft. Geen APK: verboden op de openbare weg te komen/parkeren.
O goeie, ga ik doen!

Edit: de APK is al sinds 24/4/17 verlopen :yes:
anoniem_19830 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 17:49
9.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Groupie schreef:
19-01-2018 17:45
Je snapt het niet? Er er een structureel tekort aan parkeerplekken en de auto staat er steeds kapotter te gaan en is niet van iemand in de straat. Het lijkt me toch dat er een grens zit aan hoelang je een auto ergens kan neerzetten :sarcastic:
Die grens is er niet tenzij aangegeven (parkeerschijf, betaald parkeren, enkel tussen bepaalde uren).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Groupie schreef:
19-01-2018 17:46
O goeie, ga ik doen!

Edit: de APK is al sinds 24/4/17 verlopen :yes:
Met dit feit dus politie weer bellen en hun ermee om de oren slaan.
APK verlopen mag en er valt automatisch een bekeuring op de deurmat van de eigenaar. Je mag er niet mee rijden, omdat de auto dan onverzekerd is.
Opschorten van belasting of zo verhindert dat. Je mag er wel mee rijden op de dag dat er een APK keuring is.
Misschien is er via maatschappelijk werk een adres bij te zoeken. Dan kunnen die informeren hoe en waarom die auto daar staat.

Kan een reis naar het buitenland zijn of onverwachte opname in ziekenhuis. Je kan natuurlijk niet verwachten dat iemand zijn auto tijdelijk in de woonkamer stalt.
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
19-01-2018 18:03
APK verlopen mag en er valt automatisch een bekeuring op de deurmat van de eigenaar.

APK verlopen mág, en toch krijg je een bekeuring? o_o
Alle reacties Link kopieren
RDW https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... apk-plicht zegt
Het voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. In het laatste geval mag het voertuig niet op de openbare weg staan.
Dat lees ik als: maximaal 2 maanden zonder APK legaal op openbare weg

EDIT:

Maar ja ... misschien krijg je alleen een boete. Wegslepen doen ze mogelijk niet.
evaq wijzigde dit bericht op 19-01-2018 18:22
7.72% gewijzigd
Deze situatie heb ik meegemaakt: een forse auto stond pal voor de ingang van de tuin. We konden er met de fiets niet langs. Toen de datum van verhuizing naderde de politie gebeld. Die meldde heel integer dat de eigenaar in de gevangenis zat. Paadje moeten maken door het gemeenteplantsoen om met de meubels er langs te kunnen.
anoniem_323373 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 18:16
0.77% gewijzigd
Kan het zijn dat er met dat ding een overval is gebeurd?
Of dat het voertuig gestolen is? En de eigenaar dus helemaal niet weet dat zijn voertuig daar staat.
Heeft de politie de nummerplaat al es nagetrokken?

Als zij niets doen ...
Fotootje van trekken met de nummerplaat erbij en op de plaatselijke Facebook-groep zetten?
Wie weet verspreidt het bericht zich wel en duikt de eigenaar toch nog op.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
19-01-2018 18:15
Kan het zijn dat er met dat ding een overval is gebeurd?
Of dat het voertuig gestolen is? En de eigenaar dus helemaal niet weet dat zijn voertuig daar staat.
Gestolen (en APK en verzekering) kan je allemaal checken via https://ovi.rdw.nl/default.aspx
Alle reacties Link kopieren
Paar sterke mannen en bumpen totdat hij ergens staat waar die niet mag staan Dan word ie vast wel weggesleept.

Bumpen is duwen en loslaten en dan met de beweging van de auto mee gaan. Even volhouden en door zijn eigen gewicht gaat de auto dan stuiteren en kun je 'm langzaam verplaatsen.
Of met een paar man de achterkant omhoog en duwen.
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
19-01-2018 18:03
APK verlopen mag en er valt automatisch een bekeuring op de deurmat van de eigenaar. Je mag er niet mee rijden, omdat de auto dan onverzekerd is.
Opschorten van belasting of zo verhindert dat. Je mag er wel mee rijden op de dag dat er een APK keuring is.
Misschien is er via maatschappelijk werk een adres bij te zoeken. Dan kunnen die informeren hoe en waarom die auto daar staat.

Kan een reis naar het buitenland zijn of onverwachte opname in ziekenhuis. Je kan natuurlijk niet verwachten dat iemand zijn auto tijdelijk in de woonkamer stalt.
Ik sprak vandaag mijn buren, en via de gemeente was ze erachter gekomen dat de eigenaar van de auto aangifte van inbraak in de auto had gedaan afgelopen jaar... geen idee of dat ook echt gebeurd is, maar hij is dus nog wel in the picture. Volgens mij is hij er ook al op aangesproken maar waarom hij daar niks mee gedaan heeft... geen idee
nina1966 schreef:
19-01-2018 18:38
Paar sterke mannen en bumpen totdat hij ergens staat waar die niet mag staan Dan word ie vast wel weggesleept.

Bumpen is duwen en loslaten en dan met de beweging van de auto mee gaan. Even volhouden en door zijn eigen gewicht gaat de auto dan stuiteren en kun je 'm langzaam verplaatsen.
Of met een paar man de achterkant omhoog en duwen.
Denk je niet dat dat strafbaar is? Lijkt me geen strak plan al heb ik de wetboeken er niet op nageslagen.. zou het zelf nooit doen!
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
19-01-2018 23:06
Denk je niet dat dat strafbaar is? Lijkt me geen strak plan al heb ik de wetboeken er niet op nageslagen.. zou het zelf nooit doen!
Als een auto al meer dan een jaar ongebruikt ergens staat? Nou ik wel hoor. En je verzet 'm alleen maar hé en nee dat is dus blijkbaar niet strafbaar , zie een ander topic :D
evaq schreef:
19-01-2018 18:12
APK verlopen mág, en toch krijg je een bekeuring? o_o
Ja, omdat je registreert staat als bestuurder.
Dit voorkom je door op te schorten.

LEES op de site voor wegverkeer. Of iets van RIJKSDIENST Overheid. Via DIGID of gemeente wel te vinden.
In de brief van RDW die vooraf wordt verzonden een paar maanden voordat het afloopt. Daarin staat een gerichte verwijzing.

LEES DAT en alle details krijg je. Er zijn termijnen waarbinnen e.e.a. is verplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven