Excel formule in tabel

19-01-2018 21:18 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er iemand die me kan helpen met een vraag binnen Excel?

Ik heb een simpele tabel gemaakt. In kolom A staat een nummerieke waarde. In kolom B kan men door gegevensvalidatie alleen kiezen voor ja of nee. In kolom C en D staan als-formules die afhankelijk van de ja of nee in kolom B zijn.

Wanneer ik een nieuwe regel typ volgt automatisch de opmaak van de tabel en ook de gegevensvalidatie in kolom B, dat is ook de bedoeling.

De formules in kolom C en D gaan echter niet automatisch mee. Hoe verander ik dit, zodat het wel automatisch meegaat?
(vooraf doorvoeren is geen optie, want dan wordt de tabel zichtbaar op niet ingevulde rijen)
(achteraf doorvoeren kan wel, maar automatisch zou fijner zijn)

Ideeën?
Formules kopieer je makkelijk door de cel te selecteren die de formule bevat en op het kleine blokje rechtsonder te klikken. De muis verandert dan in een kruisje. Muis ingedrukt houden en naar beneden verplaatsen naar de cellen in de rijen eronder.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hem ook toch alvast doorvoeren, maar dan door middel van een "als"-commando de cel alleen laten zien als de cel op dezelfde rij in kolom A gevuld is. Ik heb nu geen toegang tot excel, dus ik weet de precieze commando's niet maar het is niet zo moeilijk om te doen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.

@Phineas: het is juist mijn bedoeling om die handeling niet meer te hoeven doen bij elke keer dat ik nieuwe regels invoer.

@Gioia82: als ik je goed begrijp zou ik de functie dus moeten nesten omdat er al een als-functie inkomt? Ik kan hier wel even mee gaan puzzelen. Het kan even duren, maar mocht het lukken, laat ik het weten. (mocht het niet lukken ook natuurlijk ; )
Alle reacties Link kopieren
@Phineas: overigens gaat het sneller door te dubbelklikken op dat kruisje
Alle reacties Link kopieren
ME1 schreef:
19-01-2018 22:43
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.

@Phineas: het is juist mijn bedoeling om die handeling niet meer te hoeven doen bij elke keer dat ik nieuwe regels invoer.

@Gioia82: als ik je goed begrijp zou ik de functie dus moeten nesten omdat er al een als-functie inkomt? Ik kan hier wel even mee gaan puzzelen. Het kan even duren, maar mocht het lukken, laat ik het weten. (mocht het niet lukken ook natuurlijk ; )
Ja precies. Iets als: Als(A1="";C1="";C1=functie die je al had)
Ik weet alleen niet of hij zo de lege cellen herkent, of dat je een functie als "isleeg" moet gebruiken.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
@Gioia82: Wanneer ik in veld C10 nu het = teken typ, krijgt het veld A10 al meteen de opmaak van de tabel, dus ik twijfel of ik dit met een formule gedaan ga krijgen. MIsschien met een voorwaardelijke opmaak?
Alle reacties Link kopieren
Uniek nummerTest 1Als-functie 1Als-functie 2Test 2Als 3
1Nee=ALS(B2="Ja";$H$1;$I$1)=ALS(B2="Ja";$H$1;$I$1)Ja=ALS(E2="Ja";"B-C-D";"E-F-G")
2Ja=ALS(B3="Ja";$H$1;$I$1)=ALS(B3="Ja";$H$1;$I$1)Nee=ALS(E3="Ja";"B-C-D";"E-F-G")
3Nee=ALS(B4="Ja";$H$1;$I$1)=ALS(B4="Ja";$H$1;$I$1)Nee=ALS(E4="Ja";"B-C-D";"E-F-G")
4Ja=ALS(B5="Ja";$H$1;$I$1)=ALS(B5="Ja";$H$1;$I$1)Ja=ALS(E5="Ja";"B-C-D";"E-F-G")
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er over uit.

Wanneer het antwoord in de kolom Test 1 'Nee' is, dan blijven de cellen in kolommen Als-functie 1 en Als-functie 2 leeg en voer ik daar gegevens in. Deze regels moeten een opmerking krijgen dat de cel niet overeenkomt met de kolomformule. Dit gebeurt in de regel automatisch, maar omdat ik met mijn voorbeeld in de eerste regel andere informatie had staan, gebeurde dit niet automatisch en rekende daarom de formules niet meer door. (nog helder?)

In elk geval erg bedankt voor het meedenken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven