Elektrische fiets kopen, welke?

21-01-2018 12:23 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Aangezien ik binnenkort ga verhuizen en mijn woon-werkafstand daardoor toeneemt wil ik graag een elektrische fiets aanschaffen. Er is alleen zo'n groot aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Bovendien zie ik dat de goedkoopste fietsen rond de 1000 euro kosten en wil ik geen spijt krijgen van mijn aankoop.

Wie heeft er ervaring met een elektrische fiets?
Is het verstandig om er een tweedehands te kopen, of beter nieuw, en dan online of is proeffietsen verstandig?

Ik hoor graag jullie ervaringen.
Ik heb zelf geen goede ervaring met een electrische fiets van onder de 1000 euro. Ik fiets nu op een Haibike van 2200 euro en die is het geld dubbel en dwars waard geweest. Ik merk heel duidelijk verschil in kwaliteit.
Tweedehands heb ik ook overwogen maar niet gedaan omdat je nooit weet wat je koopt en de accu's gaan beperkt mee en zijn erg duur.
Online zou ik ook niet doen tenzij je iemand in je omgeving hebt die de fiets in elkaar kan zetten en remmen e.d. goed af kan stellen.
(ik lees mee, denk af en toe ook aan een elektrische fiets kopen)
Ik heb een sparta. Ik heb hem destijds overgekocht van iemand, die hem voor 3000 euro had gekocht. Ik vind het een hele fijne fiets, al had ik in het begin wel wat problemen met de accu, maar dat is gelukkig opgelost.
Ik heb hem nu zo'n 4 jaar alweer, denk ik. Geen seconde spijt van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de allergoedkoopste Grünberg fiets een keer bij de media markt gekocht voor 700 euro, ga nu mijn derde fietsjaar in en nog helemaal geen problemen mee gehad. Accu doet het nog goed en hij is echt heel rap (haal alle andere electriciteit fietsen ook in). Je moet het maar net treffen denk ik. Wel is het echt zo de moeite waard, ben er echt heel blij mee.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de fietsenmaker! Krijg je advies over waar je hem voor wil gebruiken, hoe veel por je in je accu wilt etc.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Tweedehands sowieso niet. De accu is erg duur en gaat 4-5 jaar mee. En alle kwaliteit is naar zn geld. Een Stella roest veel eerder en sneller gebreken.
Kijk ook uit met op internet kopen. Fietsenmakers balen hier erg van. Ze hebben niet de winst van de verkoop maar mogen daarna wel de onbekende chinese merken gaan repareren. Er zijn al fietsenmakers die geen fietsen van deze makelij meer repareren.
Zelf heb ik al jaren een Gazelle waar nog niks aan mankeert.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ergens gaan testrijden, er zijn verschillende testcentra’s in het land. Dan kun je in ieder geval kijken wat voor type je fijn vindt. Middenmotor, voor- of achtermotor en welke maat je hebben wil. Kun je daarna kijken op internet welke opties je hebt bijverschillende merken.
Weet je wat voor accu je wil?

Ik had eerst een duur merk met een achtermotor, nu een goedkoper merk met een middenmotor. Beiden een vergelijkbare prijs maar middenmotor vind ik echt prettiger. Wel gewoon een bosch-accu overigens
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker naar de fietswinkel gaan, deze geven je advies en je kunt de fiets daar altijd laten repareren. De meeste fietsenwinkels zijn niet zo blij met die goedkope fietsen en zullen ze niet of duurder onderhouden en repareren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip is om d’r een aan te schaffen waarvan je de accu los kunt halen. Handig als je de accu ergens onverwacht moet opladen en d’r buiten geen stopcontacten zijn.
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
Lieveling schreef:
21-01-2018 12:37
Ik had eerst een duur merk met een achtermotor, nu een goedkoper merk met een middenmotor. Beiden een vergelijkbare prijs maar middenmotor vind ik echt prettiger. Wel gewoon een bosch-accu overigens

Waarom vind je een middenmotor prettiger? Fietst het anders of iets met evenwicht?
GewoonDaantje schreef:
21-01-2018 12:41
Mijn tip is om d’r een aan te schaffen waarvan je de accu los kunt halen. Handig als je de accu ergens onverwacht moet opladen en d’r buiten geen stopcontacten zijn.

Dit inderdaad. Ik heb ook een losse accu. Het fietst wel iets zwaarder maar wel fijn dat je hem los kunt koppelen als het bijvoorbeeld kouder weer wordt. Ik ken ook fietsen waar de accu in de stang zit. Dan rijdt ie wel lichter maar je kunt hem niet loskoppelen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.

Online en tweedehands is dus niet verstandig.

Via mijn werk kan ik er belastingvrij een aanschaffen (wordt dan van mijn brutosalaris afgehaald geloof ik), bij verschillende fietsenmakers die bij fiscfree aangesloten zijn.

Een middenmotor lijkt me het handigst, ik begreep dat je bij een achtermotor meer onderhoud hebt vanwege een open kettingkast en dat een voormotor zwaar is als je je fiets in een fietsenrek wil zetten.

Ik begreep dat een lithium accu het zuinigst is en het langst meegaat. Ik weet niet of er verschil is tussen de merken.

Bedankt voor de adviezen tot nu toe, ik ga komend weekend maar eens naar een fietsenwinkel.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
21-01-2018 12:43
Waarom vind je een middenmotor prettiger? Fietst het anders of iets met evenwicht?
Ik vind het gelijkmatiger fietsen, ipv het gevoel af en toe een duw/zetje van achteren te krijgen een continue ondersteuning.
Natuurlijk proeffietsen, er zijn zoveel varianten qua motor en trapondersteuning wat je echt moet proberen wat je prettig vind.
Tweedehands zou ik niet doen. Ik fiets al 4,5 jaar op een Gazelle Orange Plus.
Volgens mij toen rond de € 2000. Nog geen problemen met de accu of wat anders gehad. Echt een topfiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens mijn goedkopere merk (Viktoria) ook via de fietsenwinkel gekocht en daar in onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets al dik zes jaar door weer en wind op een Sparta Emotion. Heeft destijds 1.800 euro gekost. Ik fiets er zo'n 150 km. per week op dus laat de fiets wel goed onderhouden, tot nu toe weinig grote problemen gehad, wel de accu al een keer vervangen.

Wat ik zelf belangrijk vind en waar ik bij mijn volgende fiets absoluut beter op ga letten is dat de fiets ook licht fietst zonder ondersteuning. Dat gaat bij mijn Sparta dus niet, dan lijkt het net alsof er een zwaar beladen aanhangwagen achter hangt, echt niet te doen dus.

Mijn volgende fiets wordt waarschijnlijk een Giant Elegance, E-bike van het jaar 2017. Echt een prachtige fiets, kost zo'n 2.200 wat ik een smak geld vind maar ja, de fiets is mijn enige vervoersmiddel dus dat heb ik er wel voor over.
...
Ik heb een Koga met middenmotor. Had wat extra geld gekregen van mijn pa. Heb proefgefietst op diverse merken en modellen met verschillende motor posities.
Zeker handig is een accu die je los kan halen. In mijn schuur is het in de winter te koud om m goed op te laden, en dan neem ik m mee naar binnen!
Heb nu 2000 km gefietst, geen problemen tot nu toe.
Mijn tip is om naar een goede fietsenmaker te gaan. Niet online, niet via Stella. Daar zit geen goede service op.

Ik heb zelf het instapmodel van Batavus (wayz e-go active) met een gemiddelde accu. Onze fietsenmaker biedt 2 gratis beurten (incl ophalen/brengen aan). Ik kan altijd langs als iets aanloopt of een lamp doet het niet, voor iets kleins rekent hij niets).

Voor je accu zou ik uitrekenen welke afstand je maximaal fietst. In de hoogste stand en bij kou verbruikt je accu bijna dubbel. Houd daar ook rekening mee.
Mijn gazelle fietst ook te zwaar zonder ondersteuning, dat is bijna geen doen.
Zelf vind ik een accu die je eraf kunt halen fijner, want in onze schuur is het te koud in de winter, en een accu gaat toch sneller achteruit in de kou. Bovendien als er zou worden ingebroken is een fiets zonder accu niet erg aantrekkelijk.
Zo ook op de camping. S nachts de fietsen aan elkaar geketend in de voortent en de accu's eraf.
Alle reacties Link kopieren
Nushy schreef:
21-01-2018 12:45


Een middenmotor lijkt me het handigst, ik begreep dat je bij een achtermotor meer onderhoud hebt vanwege een open kettingkast en dat een voormotor zwaar is als je je fiets in een fietsenrek wil zetten.

Ik begreep dat een lithium accu het zuinigst is en het langst meegaat. Ik weet niet of er verschil is tussen de merken.

Bedankt voor de adviezen tot nu toe, ik ga komend weekend maar eens naar een fietsenwinkel.
Hoi
Ik heb zelf een Gazelle e bike. Ik raad je aan echt naar zo'n proef centrum te gaan. Gazelle heeft er meerdere, oa in Amersfoort.
Naast zwaarte verschil, is er nl een groot fietsverschil tussen voor-, midden- of achtermotor. En het is persoonlijk wat je fijn vindt en voor welk landschap je m gebruikt. Ook de accu is afhankelijk van de afstanden die je ermee wilt maken.

Kortom; ga proeffietsen!
Mijne was ruim 2000 euro maar geen moment spijt van. Gebruik m voor woon-werkverkeer maar ook met fietskar en kids. Erg praktisch!
globetrotter80 schreef:
21-01-2018 14:07
Hoi
Ik heb zelf een Gazelle e bike. Ik raad je aan echt naar zo'n proef centrum te gaan. Gazelle heeft er meerdere, oa in Amersfoort.
Naast zwaarte verschil, is er nl een groot fietsverschil tussen voor-, midden- of achtermotor. En het is persoonlijk wat je fijn vindt en voor welk landschap je m gebruikt. Ook de accu is afhankelijk van de afstanden die je ermee wilt maken.

Kortom; ga proeffietsen!
Mijne was ruim 2000 euro maar geen moment spijt van. Gebruik m voor woon-werkverkeer maar ook met fietskar en kids. Erg praktisch!
Maar dan kan je alleen gazelles testen neem ik aan? Bij de betere fietsenzaak, kan je alle merken en varianten testen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
21-01-2018 14:13
Maar dan kan je alleen gazelles testen neem ik aan? Bij de betere fietsenzaak, kan je alle merken en varianten testen.
Idd, alleen Gazelle. Als je die merk keuze nog niet hebt gemaakt kan je inderdaad beter naar fietsenzaak. Probeer in ieder geval de verschillende motoren uit (voor, midden, achter).
Alle reacties Link kopieren
Zeker gaan proeffietsen. Er zit heel veel verschil in om in de persoonlijke voorkeur. En ook even kijken of je de fiets op de auto mee wil nemen en of dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Lieveling schreef:
21-01-2018 12:57
Ik vind het gelijkmatiger fietsen, ipv het gevoel af en toe een duw/zetje van achteren te krijgen een continue ondersteuning.
Dat is ook mijn ervaring. Maar goed, ik ken ook mensen die fan zijn van de andere soorten, dus kijk vooral wat jij zelf fijn vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven