Vrijstelling voor schoolvakken als je ziek bent

07-02-2018 15:39 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan een school je vrijstelling geven voor vakken als je erg ziek bent geweest ?
Het gaat namelijk om mijn zoon van 14 jaar die dit jaar opnieuw de 1e klas over mag doen maar is door de chemo en weinig weerstand vaak ziek thuis.

Wie kan mij daar meer info over geven want deze school doet er weinig voor hem vindt ik.

Hoor graag van jullie.

Leo
Hebben jullie al een gesprek gehad met de decaan en/of mentor?
Alle reacties Link kopieren
Poeh lastige vraag. Staat er iets beschreven in de schoolgids/ overgangseisen etc? Misschien weten docenten hier meer over te vertellen. Kun je misschien persoonsgebonden budget krijgen om hem thuis ook te helpen met vakken?
In ieder geval veel sterkte!
paperlantern schreef:
07-02-2018 15:42
Poeh lastige vraag. Staat er iets beschreven in de schoolgids/ overgangseisen etc? Misschien weten docenten hier meer over te vertellen. Kun je misschien persoonsgebonden budget krijgen om hem thuis ook te helpen met vakken?
In ieder geval veel sterkte!
Er zijn in ziekenhuizen soms ook leerkrachten aanwezig die lesgeven aan kinderen die er langdurig moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar ik denk wel dat het slim is om het eerste jaar over te doen/in te halen, omdat hij anders toch stof gemist heeft en daar dan in het 2e jaar tegenaan gaat lopen.
Mijn pb doet het niet, maar mocht je in de buurt van Utrecht wonen/je zoon veel in 1 van de ziekenhuizen daar liggen wil ik hem eventueel wel helpen/bijspijkeren met een aantal vakken (ik zit zelf ook aan de chemo en heb als ik niet slaap alle tijd).

edit: wel handig om dan te zeggen hoe je me wel kan bereiken: viva.anna.c op gmail.com
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
AnnA_C schreef:
07-02-2018 15:48
Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar ik denk wel dat het slim is om het eerste jaar over te doen/in te halen, omdat hij anders toch stof gemist heeft en daar dan in het 2e jaar tegenaan gaat lopen.
De zoon doet toch al het 1e jaar over nu? Ik begreep dat de kans erin zit dat hij nu alweer niet overgaat. En officieel kun je niet 2x dezelfde klas overdoen.
Je zegt ' opnieuw de eerste klas overdoen'. Betekent dat hij 2x is blijven zitten of wordt dit de tweede keer brugklas?
In het eerste geval staat de school er wellicht anders in dan in het tweede.
In mijn omgeving een kind met kanker, waar met de school goede afspraken zijn gemaakt, rekening houdend met het traject. Dat kan dus wel, als de school en de. Wellicht de leerplichtambtenaar (?) meewerkt, denk ik.
In Klasgenoten zat Bobbi Eden laatst.Omdat ze hersenvliesontsteking had gehad in het examenjaar hoefde ze maar in 3 vakken examen te doen. Hoe ze dat later heeft gedaan werd niet verteld.Dus ja er kan vrijstelling worden gegeven.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
07-02-2018 15:52
De zoon doet toch al het 1e jaar over nu? Ik begreep dat de kans erin zit dat hij nu alweer niet overgaat. En officieel kun je niet 2x dezelfde klas overdoen.
Oh, ik had hem gelezen als dat hij het jaar over gaat doen. Sorry. Dan wordt het inderdaad extra vervelend als hij daardoor van school zou moeten.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Wat zijn de afspraken met school?
Zijn vervangende opdrachten mogelijk?
Aangepast rooster?

Vakken niet doen betekent een flinke achterstand voor het volgende leerjaar.
Habbekratz schreef:
07-02-2018 15:59
In Klasgenoten zat Bobbi Eden laatst.Omdat ze hersenvliesontsteking had gehad in het examenjaar hoefde ze maar in 3 vakken examen te doen. Hoe ze dat later heeft gedaan werd niet verteld.Dus ja er kan vrijstelling worden gegeven.
Dat is heel wat eeuwen geleden, zo gaat het niet meer.
http://www.vlvo.be/website/vlvo/assets/ ... plicht.pdf

Je zoon heeft ook recht op onderwijs aan huis.Met financiering van de overheid.
http://ziezon.nl/

Ik zou met ziezon contact opnemen zij kunnen je verder helpen.
Habbekratz schreef:
07-02-2018 16:03
http://www.vlvo.be/website/vlvo/assets/ ... plicht.pdf

Je zoon heeft ook recht op onderwijs aan huis.Met financiering van de overheid.
Deze website is Belgisch....
En deze brochure is handig voor school

http://ziezon.nl/ziektebeelden/1-een-zi ... op-school/
Alle reacties Link kopieren
Vrijstelling geven voor vakken dat sowieso niet. Voor een vak als gym natuurlijk wel, maar niet voor vakken die er toe doen.
Waarom wil je vrijstelling: omdat hij anders weer niet over gaat of om hem meer rust in een week te geven? Voor welke vakken?

Een gesprek met school aangaan is de enige weg in mijn ogen.
ElizabethThatcher schreef:
07-02-2018 16:06
Deze website is Belgisch....
Voor Nederland moet ze bij ZieZon zijn,landelijk netwerk ziek zijn en onderwijs
Habbekratz schreef:
07-02-2018 16:09
Voor Nederland moet ze bij ZieZon zijn,landelijk netwerk ziek zijn en onderwijs
Ja, maar de info in de link die je post klopt dus niet.
Gaat het echt om vrijstelling?

Of bedoel je een versoepeling van de overgangsnormen? Ik denk dat elke school wel een uitzonderingsclausule heeft opgenomen in het overgangsreglement. Je zou daar via de mentor en eventueel de LJC een beroep op kunnen doen. Tijdens de docentenvergadering wordt dan besproken of dat mogelijk of verstandig is.

Ik heb 1 van mijn mentorleerlingen op die manier over laten gaan. Ik heb na afloop van de overgangsvergadering 2 bevriende collega's gebeld en de LCJ voor een minivergadering en uiteindelijk mocht hij met wat extra taken toch over.

Je zou het zo kunnen doen. De mentor in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
TO: Dit is een lastige kwestie. Ik heb zelf (mijn zusje) dit ook meegemaakt en het is in ieder schooljaar moeilijk behalve in je examenjaar.

Je zou hierover toch echt ingesprek moeten gaan met je school en zelf aandringen op een gesprek. Mijn zusje is ziek geworden in de 2e en ze heeft toen van de school uitstell gekregen voor gym en beeldende vakken zoals techniek, tekenen drama (scheelt weer 4 dingen in 1 jaar) Ze moest dat jaar sowieso haar kerm vakken halen (wiskunde, NL, Rekenen, Engels). Verder kreeg mijn zusje ook ondersteuning van leraren die op de hoogte waren (van wat extra tijd voor opdrachten tot mijn zus na schooltijd wat langer laten blijven om haar HW af te laten maken en ermee te helpen indien nodig).

De stappen die wij toen hebben moeten zetten waren:
1. Mentor gesprek --> uiteindelijk is het de mentor die alles in werking moet zetten.
2. Afdelingsleider op de hoogte stellen. Die stelt de leraren op de hoogte enbekijkt wat mogelijk is)
3. Decaan informeren (indien nodig --> vaak is afdelingsleider voor onderbouw voldoende)

Let ook op: verschillende middelbare scholen hanteren verschillende criteria. Ik weet van vrienden bijvoorbeeld dat een vrije school veel "luchtiger" daarin is vaak dat katholieke / christelijke scholen.

En let ook op; niveau heeft er ook mee te maken. Zit uw kind op het vwo dan zullen ze uw kind sneller op havo willen hebben zitten omdat hij het dan rustiger heeft, minder stres. En omdat de school minder hoeft te investeren in uw kind. Dit geldt ook voor havo --> mavo.

Kort samengevat: het is moeilijk, maar met wat goeie wil van leraren kunnen "onzinnige" vakken opgeschoven worden.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
07-02-2018 16:03
Dat is heel wat eeuwen geleden, zo gaat het niet meer.
Naja er kan wel gespreid examen gedaan worden. Dan die je twee jaar over het examenjaar. 3 vakken het eerste jaar en 3 het tweede jaar. Zo wordt de last verdeeld. Maar dat is in het geval van de zoon van TO niet van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
To, welke acties heb je tot nu toe al ondernomen?
Alle reacties Link kopieren
Wat Sopozo vertelt, klopt. Bij vakken als gym, beeldende vorming heb je als school - in overleg met de leerplichtambtenaar - veel mogelijkheden. Bij vakken als Nederlands en Engels nauwelijks.

Hier beslissen zorgcoordinator en teamleider (na contact met mentor) in overleg met ouders en natuurlijk leerling over aanpassingen in het programma. Zijn de zorgco en teamleider al betrokken?
Aardbei_86 schreef:
07-02-2018 16:55
Naja er kan wel gespreid examen gedaan worden. Dan die je twee jaar over het examenjaar. 3 vakken het eerste jaar en 3 het tweede jaar. Zo wordt de last verdeeld. Maar dat is in het geval van de zoon van TO niet van toepassing.
Dat zal Bobbi Eden dan ook wel gedaan hebben want zij heeft de examenklas 2x gedaan ivm hersenvlieontsteking.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring: in overleg met zorgcoördinator, mentor, afdelingsleider en leerplichtambtenaar is het opstellen van een aangepast lesrooster mogelijk. Bijvoorbeeld een lesuur NL en EN minder per week (comprimeren lesstof) vervangende opdracht LO, dat werk.

In de bovenbouw (PTA) gaat daar nog een docentenvergadering overheen als dit in een individueel geval betekent dat er her en der een PTA gewijzigd moet worden.

Ik heb leerlingen gehad met een gecomprimeerd lesrooster, leerlingen die de les via een webcam volgden en leerlingen die ik maar 1 keer per week zag (zij maakten opdrachten thuis en kwamen enkel voor instructielessen).

Ik zou gewoon zorgen voor een medische verklaring van behandelend arts en de school om een gesprek vragen wat de mogelijkheden zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven