Morele keuze/moreel oordeel

07-02-2018 18:28 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,
Beetje een rare vraag, maar ik heb een opdracht om 3 morele keuzes of oordelen te bedenken die ik in de afgelopen dagen heb gemaakt. Ik heb alleen echt geen idee dus weet iemand een moreel oordeel of morele keuze?
Alle reacties Link kopieren
Wij weten toch niet wat jij de afgelopen dagen hebt gedaan..
Alle reacties Link kopieren
Je denkt nooit zal ik dit of dat doen? Mag dat wel? Keuze uit twee kwaden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wel wat het begrip inhoudt?
Dat lijkt me een begin. Dan weet je in welke hoek je moet zoeken.
En de vraag is welke keuzes/oordelen JIJ gemaakt/gehad hebt, dus aan mijn antwoorden heb je niets...

Maar iets in de trant van ‘zeg ik eerlijk tegen die vriendin dat ik bij nader inzien geen zin heb om vanavond met haar af te spreken, of zeg ik dat ik ziek ben geworden’.
Of: ‘ga ik zoenen met die lekkere man zonder dat mijn vriend het weet of doe ik het toch maar niet’
Oordeel: jeetje, wat is dat een stom mens zeg,
* dat ze zoveel dagen werkt en niet zelf op haar kinderen past
* geen borstvoeding geeft
* wel borstvoeding geeft
* abortus laat plegen
* zoveel snoept dat ze nu te dik is
* vreemd gaat

Maar ik denk dat de oefening vooral belangrijk is om naar jezelf te leren kijken. Hoe zit jij in elkaar; realiseer je je welke keuzes je elke dag maakt/oordelen je hebt, waarbij moraal een rol speelt.
En welke moraal dan? Is het JOUW moraal, is die gevoed door je ouders, je vriendinnen, religie?
Alle reacties Link kopieren
Drie in de afgelopen dagen vind ik ook wel veel hoor. Zoveel morele keuzes maak ik nu ook weer niet. Althans niet bewust van 'zal Ik, ah nee kan ik echt niet maken'. Wel vanuit gewoonte zoals niet door oranje rijden als ik ook normaal kan remmen. Of netjes zeggen als de caissière te weinig berekent ofzo.

Dus ik zou het ook lastig vinden om drie echt gebeurde morele keuzes van de afgelopen tijd te bedenken.
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
07-02-2018 18:31
Wij weten toch niet wat jij de afgelopen dagen hebt gedaan..
Nee het gaat er ook niet om of ik dat zelf gedacht heb. Meer dat ik gewoon 3 voorbeelden heb.
Alle reacties Link kopieren
ik_ben_moppie70 schreef:
07-02-2018 18:35
Weet je wel wat het begrip inhoudt?
Dat lijkt me een begin. Dan weet je in welke hoek je moet zoeken.
En de vraag is welke keuzes/oordelen JIJ gemaakt/gehad hebt, dus aan mijn antwoorden heb je niets...

Maar iets in de trant van ‘zeg ik eerlijk tegen die vriendin dat ik bij nader inzien geen zin heb om vanavond met haar af te spreken, of zeg ik dat ik ziek ben geworden’.
Of: ‘ga ik zoenen met die lekkere man zonder dat mijn vriend het weet of doe ik het toch maar niet’
Oordeel: jeetje, wat is dat een stom mens zeg,
* dat ze zoveel dagen werkt en niet zelf op haar kinderen past
* geen borstvoeding geeft
* wel borstvoeding geeft
* abortus laat plegen
* zoveel snoept dat ze nu te dik is
* vreemd gaat

Maar ik denk dat de oefening vooral belangrijk is om naar jezelf te leren kijken. Hoe zit jij in elkaar; realiseer je je welke keuzes je elke dag maakt/oordelen je hebt, waarbij moraal een rol speelt.
En welke moraal dan? Is het JOUW moraal, is die gevoed door je ouders, je vriendinnen, religie?
Bedankt voor de uitleg en voorbeelden!!
Tja een makkelijke zou kunnen zijn:

-Moreel gezien steel ik niet.
De gebeurtenis
-Ik was in de supermarkt/winkel en betaalde netjes voor de spullen die ik wil hebben, dus je kiest ervoor om je morele compas te volgen.
Je oordeel kan bijv zijn:
-Ik vind stelen a-sociaal
-Oneerlijk
- of whatever je van mensen/ jezelf vindt als je zou stelen.
anoniem_312539 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 18:45
8.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
07-02-2018 18:37
Drie in de afgelopen dagen vind ik ook wel veel hoor. Zoveel morele keuzes maak ik nu ook weer niet. Althans niet bewust van 'zal Ik, ah nee kan ik echt niet maken'. Wel vanuit gewoonte zoals niet door oranje rijden als ik ook normaal kan remmen. Of netjes zeggen als de caissière te weinig berekent ofzo.

Dus ik zou het ook lastig vinden om drie echt gebeurde morele keuzes van de afgelopen tijd te bedenken.
Ja klopt dat probleem heb ik ook. Ik doe vooral alles gewoon zoals ik het altijd doe. Volgens een vast patroon. Maar bedankt voor de ideeën daar kan ik wel wat mee denk ik. :)
Alle reacties Link kopieren
Stel ik mijn huiswerkvraag op een forum, of niet?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
IrisViva schreef:
07-02-2018 18:43
Ja klopt dat probleem heb ik ook. Ik doe vooral alles gewoon zoals ik het altijd doe. Volgens een vast patroon. Maar bedankt voor de ideeën daar kan ik wel wat mee denk ik. :)
Het gaat er niet om dat je iets anders doet dan anders, maar dan je je, door je hiermee bezig te houden, bewust wordt van wat de begrippen betekenen en voorbeelden uit je dagelijkse leven kunt geven ook al doe je alles zoals je het normaal doet. Nu kijk je terug en sta je stil bij de dingen die je hebt gedaan, kan je daar bepaalde morele keuzes/oordelen in terugvinden?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
07-02-2018 19:10
Stel ik mijn huiswerkvraag op een forum, of niet?
Het gaat er alleen om dat ik wat voorbeelden heb. Dan kom ik zelf ook makkelijker op ideeën en snap ik wat de bedoeling is. Wel goede vraag haha
Alle reacties Link kopieren
IrisViva schreef:
15-03-2018 10:01
Het gaat er alleen om dat ik wat voorbeelden heb. Dan kom ik zelf ook makkelijker op ideeën en snap ik wat de bedoeling is. Wel goede vraag haha
:) leuk je weer terug te zien
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
IrisViva schreef:
07-02-2018 18:28
Hey,
Beetje een rare vraag, maar ik heb een opdracht om 3 morele keuzes of oordelen te bedenken die ik in de afgelopen dagen heb gemaakt. Ik heb alleen echt geen idee dus weet iemand een moreel oordeel of morele keuze?

Geloof dat ik op niet mag quoten volgens de forumregels, maar doe het omdat je er een beschrijft in je op: je vindt dat je een rare vraag stelt en maakt bij voorbaat - verkapte - excuses voor door een en ander op een bepaalde manier te verwoorden. 😉

Nou vind ik dat alles helemaal prima. De vraag, dat jij m ( blijkbaar?) zelf raar vindt en dat je ervoor kiest dit te melden.

Wat vind jij daarvan? Waarom deed je dat? Welk waardeoordeel ligt daaraan ten grondslag? En heb je door dat jij de ‘schepper’ bent van dit oordeel en van de waarde die daar bijhoort volgens jou?

Iemand adviseerde al om je goed in te lezen in de terminologie en zoveel mogelijk te doorgronden En dat alleen al is een pittige opdracht.

Wil je delen vanuit welke opleiding/ welk vak ed. je deze opdracht hebt gekregen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven