Denk mee: tafelsommen in het dagelijks leven

17-02-2018 10:28 56 berichten
3 x 3 = boter kaas en eieren
2 x 8 = doosje Ferrero rocher
4 x 6 = Twister
4 x 7 = februari
7 x 6 = vier op een rij
6 x 9 = Rubik's kubus
8 x 8 = schaakbord
9 x 9 = sudoku
10 x 10 = dambord

Wie weet er meer?
Mijn dochter heeft moeite met het automatiseren van tafels. Haar taalgevoel is wel prima. Ik merk dat 'De Achtentwintig Dagen van Februari, vier weken van zeven dagen' bij haar veel beter blijven hangen dan 4 x 7 = 28. Ik ben op zoek naar meer ezelsbruggetjes voor haar...
Dit is een leuk idee, maar je krijgt nooit voor elke tafel een voorbeeld. Hoe doe je dan 3x7 of 8x7?

Ken je het spelletje Mudipush? Is speciaal ontwikkeld voor het automatiseren van de tafels. Dit legt verbanden onderling.
Is dat nou wel de juiste manier om te leren rekenen? Je kunt moeilijk ezelsbruggetjes gaan bedenken voor elke rekensom die je ooit tegenkomt.
Volgens mij werkt er maar een manier en dat is stampen en nog eens stampen.
Volgens mij is dat juist veel lastiger want je betrekt er een heel ander hersengebied bij. Abstractie is voor sommige mensen ook lastiger en denk ook dat in de westerse wereld daar minder sprake van is dan bij voorbeeld in Japan (moet je eens filmpjes op zoeken van hoe die leren vermenigvuldigen, best cool).

Maar hele verhaaltjes verzinnen bij iets wat eigenlijk juist minder verhaaltjes nodig heeft geeft imho enkel meer problemen als ze verder komt met rekenen en later wiskunde. grootste ergernis van mij is altijd 'maar wat kun je er mee in het dagelijks leven?' als je iets probeert uit te leggen haha. Minder minder minder voorbeelden en verhaaltjes.
Op veel scholen wordt met levendig materiaal gewerkt om de tafels te oefenen. Zoek in je omgeving naar spullen die je kunt gebruiken. Even zo wat voorbeelden

Tafel van 2: setje babysokjes maal 10, eetstokjes (10 verschillende setjes), 10 brillen
Tafel van 4: 10 speelautootjes met 4 wielen
Tafel van 6: 10 dobbelstenen, 10 kleine eierdoosjes
Tafel van 7: weekkalender
Tafel van 8: legoblokjes met 8 'dopjes'
Tafel van 10: 10 grote eierdoosjes

Hiermee maak je het inzichtelijk. Voor de tafel van 1 kan je elk willekeurig voorwerp gebruiken wat je maal 10 in huis hebt. Ik zal even nadenken of ik nog iets weet wat we bij de tafel van 3, 5, en 9 gebruikten.

Zoals je het nu aanpakt door de tafelsommen 'los' te nemen is overigens niet handig. Je kunt het beter per tafel aanleren. Waarbij je begint met de tafel van 1, dan de tafel van 2, de tafel van 10, de tafel van 5 en dan de overige tafels waarmee je eindigt met de tafel van 7 en 9. Die vinden veel kinderen het moeilijkst. Het is belangrijk dat kinderen het principe begrijpen. Automatiseren en memoriseren lukt ook pas als kinderen snappen wat ze aan het doen zijn. Als een kind de som 5 x 9 kent, komt het met de som 6 x 9 en 7 x 9 ook wel goed. Omdat een kind leert dat dat een sprong van 9 extra is.

Ik zou niet per som iets gaan bedenken, want dan maak je het veel te ingewikkeld. Een kind kan geen 55 sommen op die manier onthouden!
Alle reacties Link kopieren
Wat soms ook kan helpen is de vermenigvuldiging omdraaien.

Zoals gezegd, 7 en 9 zijn vaak de lastigste tafels maar 6 x 7 is hetzelfde als 7 x 6 waarbij de tafel van 6 dan net even iets makkelijker kan zijn.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
3x3=boter kaas en eieren?

Dus ze snapt niet hoe ze zich 3 bij 3 moet voorstellen? Want boter kaas en eieren gaat je niet dichter bij 9 brengen. Je laat alleen zien dat het spel ook uit 3 rijen van 3 bestaat.
Bitje93 schreef:
17-02-2018 11:07
Wat soms ook kan helpen is de vermenigvuldiging omdraaien.

Zoals gezegd, 7 en 9 zijn vaak de lastigste tafels maar 6 x 7 is hetzelfde als 7 x 6 waarbij de tafel van 6 dan net even iets makkelijker kan zijn.
Het spelletje dat ik tipte, legt die verbanden door vanuit de uitkomst de tafel erbij te zoeken.

Afbeelding
Veel dank voor de suggesties, dat Mudipush klinkt zeker interessant, maar ik ben dus vooral op zoek naar voorbeelden van tafelsommen in het dagelijks leven. Uiteraard is dit rijtje niet de manier waarop ik het haar ga aanbieden, daar maak ik nog een vertaalslag in. Maar voor nu dus even op zoek naar de voorbeelden. Denk aan verpakkingen, spellen, sport e.d.
Alle reacties Link kopieren
Het rekenen met materialen, snap ik nog wel. Maar het lijkt mij nogal omslachtig om er doosjes ferrero en sudoku's bij te halen. Dan krijg je uiteindelijk dat 2 doosjes ferrero plus 1 auto gelijk is aan 3 grote eierdozen?!
Nee, het is de bedoeling dat ze de tafel van acht gaat leren en bij 2 x 8 = 16 denkt dat er ook 16 chocolaatjes in een Ferrerrodoos zitten en bij 8 x 8 = 64 onthoudt dat een schaakbord ook 64 velden heeft. Ezelbruggetjes dus om het leuker te maken en beter te laten beklijven.
Bitje93 schreef:
17-02-2018 11:07
Wat soms ook kan helpen is de vermenigvuldiging omdraaien.

Zoals gezegd, 7 en 9 zijn vaak de lastigste tafels maar 6 x 7 is hetzelfde als 7 x 6 waarbij de tafel van 6 dan net even iets makkelijker kan zijn.

Of ingewikkelder. Het antwoord is hetzelfde. De som is echt iets anders. 5x3 betekent 5 groepjes van 3. Niet 3 groepjes van 5.

Naast het stampen van de antwoorden is het handig als kinderen het principe snappen.

Tellen met springen van twee, drie of vier enz is ook een manier om het aan te leren.
Het probleem is niet zozeer dat ze het niet snapt. Ze snapt het wel. Ze vindt het alleen niet interessant. Dat is de reden om het met ezelsbruggetjes interessanter te proberen te maken.
Cazandra schreef:
17-02-2018 11:27
Het probleem is niet zozeer dat ze het niet snapt. Ze snapt het wel. Ze vindt het alleen niet interessant. Dat is de reden om het met ezelsbruggetjes interessanter te proberen te maken.
Niet doen dan. Als ze de context al goed begrijpt, moet ze er uiteindelijk gewoon wat tijd in gaan steken om te stampen. Flitskaartjes maken of op de computer oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op montessori-onderwijs gezeten, en daar werkten we met telkettingen. Die dingen zijn eenvoudig zelf te maken, en kunnen het inzicht vergroten.

Dus koop kralen op Ali oid en ga zitten rijgen met zn twee.
Cazandra schreef:
17-02-2018 11:22
Nee, het is de bedoeling dat ze de tafel van acht gaat leren en bij 2 x 8 = 16 denkt dat er ook 16 chocolaatjes in een Ferrerrodoos zitten en bij 8 x 8 = 64 onthoudt dat een schaakbord ook 64 velden heeft. Ezelbruggetjes dus om het leuker te maken en beter te laten beklijven.
Denk je echt dat ze AL die sommen op die manier gaat onthouden? Het is veel slimmer om haar het principe aan te leren, zodat ze uiteindelijk vanzelf al die sommen kent.

Je maakt het op deze manier veel ingewikkelder voor haar, echt waar. Ga desnoods in gesprek met haar leerkracht om te vragen hoe je aan kunt sluiten bij wat ze in de klas leren, want op deze manier maak je het veel te ingewikkeld.

Hier spreekt iemand die ruim 12 jaar voor de klas heeft gestaan in het basisonderwijs.
Cazandra schreef:
17-02-2018 11:27
Het probleem is niet zozeer dat ze het niet snapt. Ze snapt het wel. Ze vindt het alleen niet interessant. Dat is de reden om het met ezelsbruggetjes interessanter te proberen te maken.

Maar als ze het snapt, heb je toch eigenlijk geen probleem?

Dan kan ze elke som uitrekenen, tot ze zelf door heeft dat dat niet handig is. Dan ontstaat vanzelf de wil om het te stampen.
In het huidige rekenonderwijs worden de tafels aangeboden via handig rekenen en betekenisvol leren.
Veel kinderen leren daardoor niet goed (genoeg) automatiseren.

Dat is de reden dat, naast de rekenmethode die de tafels op deze manier aanleert, veel scholen extra aandacht besteden aan het ouderwetse stampen van de tafelrijen.
Door te weinig aandacht hiervoor blijven kinderen te lang hangen in het uitrekenen van een tafelsom en komen ze in de problemen in de hogere groepen waarbij de tafelsommen en uitkomsten een onderdeel zijn van uitrekenen van andere ingewikkelder sommen.

Ouderwets stampen is dus echt aan te raden.
Dan blijven er soms nog tafelsommen over die wat minder makkelijk blijven hangen( met name bij de tafels 6 t/m 10), en daarbij kan zo’n beeld als in de OP juist heel goed aanvullend helpen om te onthouden. Ook oefenprogramma’s zoals Elizabeth Thatcher noemt kunnen dan aanvullend helpen. Maar voor de een weer beter dan de ander.

De basis van het tafelrekenen is dus vaak te beperkt. Met meer aandacht hiervoor gaan kinderen al veel beter rekenen. De vraag is dus of die aandacht er al wel geweest is bij jouw kind, TO, van school uit.

Daarnaast blijft er een groep kinderen voor wie juist automatiseren een probleem blijft, ook op andere gebieden (soms letterkennis, bij topografie, bij vreemde talen leren).
Dan is het inderdaad goed om op een andere manier te proberen hoe het wel lukt.

Voor sommige kinderen blijft het lastig.
Mijn zoon met dyslexie ( nu op het mbo) is er altijd mee blijven worstelen. Toch kan hij ontzettend goed geldrekenen :proud:, zijn resultaten zijn goed en hij zit (inmiddels) goed in zijn vel. Maar man, wat hebben we veel manieren geprobeerd.
Hoe oud is ze?
Cazandra schreef:
17-02-2018 11:27
Het probleem is niet zozeer dat ze het niet snapt. Ze snapt het wel. Ze vindt het alleen niet interessant. Dat is de reden om het met ezelsbruggetjes interessanter te proberen te maken.
Naar mijn gevoel en ervaring is stampen echt het enige wat helpt om de tafels er in te krijgen. Het belangrijkste wat ik mijn kinderen (nu groep 5 en 6) de afgelopen jaren getracht heb mee te geven is: niet alles op school is interessant, jammer dan, maar je kunt daar wel mee leren doorzetten en daar zul je de rest van je leven profijt bij hebben.
En als het een kwestie is van desinteresse: er zijn heel veel digitale apps en spelletjes om te oefenen. Daarnaast kun je allerlei spelletjes met haar spelen: tafelbingo, spelletjes met dobbelstenen, etc. Dat lijkt me slimmer dan ezelsbruggetjes aanleren. Je kunt best een ezelsbruggetje voor het een of het ander aanleren, maar niet voor ZOVEEL sommen.
Is het juist dan niet leuk om haar zelf naar voorbeelden te laten zoeken, als ze het wel al begrijpt?
Veel dank voor jullie meningen om het op een andere manier te doen. Mochten er nog antwoorden zijn op de vraag die ik heb gesteld, dan houd ik mij daarvoor aanbevolen. Tafelsommen in het dagelijks leven dus...
Heb je mijn eerste post in dit topic gelezen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven