Wie kan mijn blinde hondje helpen minder aggressief te zijn?

18-02-2018 10:46 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Toen mijn vriend 10 jaar oud was hebben zijn ouders een hondje voor hem gekocht(zodat hij een vriendje kreeg). Het was een hele schattige Jack Russel Terrier mix en hij was tegen mensen altijd heeel lief. Toen bij de puppycursus gemerkt werd dat hij wat aggresieve trekjes had tegen de andere honden zijn ze na de puppycursus gestopt met hondentrainingen. Wat in eerste instantie af en toe een aanvaring was, werd al heel snel aggressieviteit naar iedere hond die hij tegen kwam. En hij gaat voor de keel, en als hij niet gestopt wordt ben ik bang dat hij de honden vermoord. Deze kleine jack russel is niet bang een grote cane corso naar zijn keel te happen. Toen het beeste vijf jaar werd, kreeg hij staar in zijn linderoogje. Langzaamaan werd hij aan dat oog ook blind. Nu is hij bijna elf jaar oud en nadat hij drie weken geleden abrubt blind is geworden aan zijn andere oog, met een enorme ontsteking erachter, had de huisarts besloten beide ogen te verwijderen. Het beestje is nu helemaal blind maar nog steeds ontzettend lief tegen mensen en helemaal gelukkig als hij achter zijn balletje aan mag rennen(eentje met een belletje erin natuurlijk!). Maar ondanks dat hij nu blind is, is hij nog steeds ontzettend aggressief tegen andere honden. Ik had niet anders verwacht, wel stiekem gehoopt.

Mijn vraag nu is; is er iemand die mij kan helpen hem te helpen minder aggressief te zijn? Ik heb het geprobeerd met filmpjes van cesar milan en dat soort dingen, maar ik krijg niets voor elkaar. Weet iemand een persoon met wie ik in contact kan komen die met mij mee kan kijken en helpen?

Met vriendelijke groetjes,
Een hopeloze hondeneigenaar
Alle reacties Link kopieren
Muilkorf
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Dat wilde ik juist niet, ik ben hard bezig om dat te voorkomen :-|
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met het arme beest te corrigeren (zoals CM doet!) Agressie is (bijna) altijd op basis van angst en met correcties bereik je dat hij het gene waar hij bang voor is, nog enger gaat vinden. Hij legt tenslotte een negatievere associatie. Je kan hem beter helpen door hem tegen die andere hondententoonstelling beschermen. En als je het wil oplossen: contact opnemen met een GOEDE Gedragstherapeut. Dit ga je zelf nooit meer oplossen, misschien 10 jaar geleden nog wel, maar nu echt niet meer... en ik vraag me af of je bij een blinde hond dit gedrag er nog uit krijgt. 1 van zijn belangrijkste zintuigen zijn hem ontnomen.
Uit z'n lijden verlossen. Die hond heeft blind niets meer aan z'n leven en jullie niets meer aan die hond.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, wat heb jij een verwachtingen van je blinde hond!
Gewoon aan de lijn houden als je denkt dat er andere honden in de buurt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin reacties. Honden gebruiken hun zicht helemaal niet zoals mensen dat doen.
Doof of niet kunnen ruiken zou veel erger voor hem zijn.

Maar goed, on topic: ga niet zelf aanmodderen met filmpjes maar investeer even een paar honderd euro en zoek contact met een goede gedragstherapeut. Ik denk niet dat je doel moet zijn dat jullie hond andere honden opeens leuk gaat vinden, maar wel dat hij ze negeert en ophoudt met dit gedrag. Elke hond kan nog (makkelijk!!) bijleren, ook honden van 10 jaar oud.
Ik ben zelf enthousiast over Anniek Winters, ik heb haar meerdere keren bezig gezien en zij is echt goed!
-
Phloxx schreef:
18-02-2018 11:02
Wat een onzin reacties. Honden gebruiken hun zicht helemaal niet zoals mensen dat doen.
Doof of niet kunnen ruiken zou veel erger voor hem zijn.

Maar goed, on topic: ga niet zelf aanmodderen met filmpjes maar investeer even een paar honderd euro en zoek contact met een goede gedragstherapeut. Ik denk niet dat je doel moet zijn dat jullie hond andere honden opeens leuk gaat vinden, maar wel dat hij ze negeert en ophoudt met dit gedrag. Elke hond kan nog (makkelijk!!) bijleren, ook honden van 10 jaar oud.
Ik ben zelf enthousiast over Anniek Winters, ik heb haar meerdere keren bezig gezien en zij is echt goed!

Ik vind een muilkorf een prima reactie voor een hond die bijt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen muilkorf? Aanleren als een feestneus en het vrolijk en luchtig houden. Dat is goedkoper dan de dierenartskosten als hij wel een andere hond pakt. Of zelfs terug gegrepen wordt.

Verder CM inderdaad links laten liggen en opzoek naar een gedragstherapeut die werkt volgens de nieuwe inzichten..
Een wat ouder hondje kan je prima nog nieuwe dingen leren.

Tot die tijd zou ik andere honden zo veel mogelijk vermijden. Uitlaten buiten de reguliere tijden, stukje de andere kant op als een hond nadert, enz.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
18-02-2018 11:02
Wat een onzin reacties.
Wat een schijt reactie.

Het hondje is bang en bijt.
Muilkorf.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lastig probleem. Ik heb zelf ook een bange hond, maar van het 'ik kruip in elkaar, dan ziet het enge beest me niet'type. Geen bijter dus. Ik heb advies ingewonnen bij een expert, en ik probeer met mijn gedrag stabiel leiderschap uit te stralen en andere honden niet uit de weg te gaan.
Voor een bijter is het wel anders, denk ik. Gewoon kort houden als er een andere hond aankomt, lijkt me nu nog de enige oplossing. Waarom is hier niet tien jaar eerder iets aan gedaan?
Uit de buurt van andere honden houden lijkt me een goede start.

en toch eens gaan nadenken of dit nog wel een waardevol leven is voor de hond.
Alle reacties Link kopieren
Hem alleen in een omheinde tuin houden, lijkt me ook bedreigend om niks te zien en andere honden te ruiken en te horen.
Kleiner wereldje voor zijn kleine blinde wereld maken zodat ie zich vertrouwd voelt.
En inslapen lijkt me ook wel humaan.
Ik zou dit eerder op een hondenforum vragen ipv op het viva forum ;)
Alle reacties Link kopieren
Tien jaar geleden woonde hij bij mijn schoonouders, die zijn allebei zeer laks als het gaat om dit soort problemen en doen er altijd heel luchtig over. De trainer van de puppycursus heeft ze verteld wat ze konden doen met het hondje toen hij jonger was, maar wilden met geen mogelijkheid veranderen. Nu hebben ik en mijn vriend hem in huis genomen omdat ze zich wederom niet wilden aanpassen aan de hond. Ze staarden zichzelf blind op alle onmogelijkheden en niet op de mogelijkheden die het beestje nog wel heeft. Nee, hij heeft geen oogjes meer. Ja, een blinde hond kan nog een prima leven leiden, honden gebruiken hun zicht maar voor ongeveer 30% en hun neus en oren voor de rest. Nu hij bij ons woont is het ADHD hondje dat hij was, weer grotendeels terug. Ja, het duurt vaak wat langer voor hij het balletje vind, maar hij kan, als hij aan het zoeken is, niet stoppen met kwispelen en is helemaal gelukkig.

Ik vind de muilkorf zelf niet slecht, ik zette mijn verhaal hier alleen juist neer om te kijken of ik nog verdere opties heb.
Een gedragstherapeut vind ik een heel goed idee. Daar ga ik verder een informatie over opzoeken.
Inslapen vind ik op dit moment juist inhumaan. Een mens laat je toch niet inslapen als die niets meer ziet? En een hond kan nog veel makkelijker omgaan met blindheid dan wij. Hij is voor de rest kerngezond en een jack russel zou makkelijk 17 jaar kunnen worden. Misschien dat ik idd wel een grasveldje in de tuin aan kan leggen, dat hij daar lekker vrij kan spelen.
Dankjewel voor de reacties allemaal in ieder geval :)
Ik zou dit eerder op een hondenforum vragen ipv op het viva forum ;)
Alle reacties Link kopieren
Bwahaha ik had geen idee dat er een hondenforum was. Ik heb gewoon forum opgezocht en kwam hier uit 😂
Je zou eens naar www.hondenpage.com kunnen gaan met je vraag, daar is veel activiteit.
Ik neem aan dat de hond niet meer losloopt he?

Hier wat info over muilkorven :
http://www.doggo.nl/artikelen/hondentra ... e-stappen/
Alle reacties Link kopieren
Waarom dacht je dat door de blindheid de agressie over zou gaan?

Je hond is bang voor andere honden en daarom vertoont hij dit gedrag. Nu hij blind is ruikt en hoort hij de honden wel dus je zou zelfs verwachten dat dat nog enger is en het gedrag zelfs zou verergeren.

En of dit kan veranderen? Vast wel.. maar met een hele goede gedragsdeskundige. Dit ga je niet zelf meer oplossen zonder de nodige kennis vrees ik. Dit gedrag zit er al veel te lang in.

Mijn eigen hond kan ook niet met alle honden overweg. Daarom loopt hij altijd aan de riem kort naast mij. Ik laat geen honden aan hem snuffelen of andersom. Laten anderen hun hond bij mijn hond dan waarschuw ik ze dat ik niet weet wat mijn hond doet.

Je zou dus evt naar een gedragsdeskundige kunnen gaan maar je kan ook je hond kort houden om te voorkomen dat hij bij andere honden kan komen en anders evt als je een hond ziet aankomen niet te dicht erlangs passeren/de andere kant oplopen. Zo leer je het niet af maar voorkom je de situaties.
Alle reacties Link kopieren
Wederom een voorbeeld waarom je geen hond voor je kind moet kopen als je er zelf geen interesse in hebt. Training wordt niet gedaan en dan worden die Jack Russels echte mormels. Nog geen sociale JR tegen gekomen in elk geval.

Ik zou een professioneel iemand inschakelen om met hem te trainen dat hij andere honden negeert. Zal wat geld kosten, maar dan bereik je misschien nog iets!
Alle reacties Link kopieren
Jack russels zijn inderdaad voor 99% psychopaatjes :proud:
En ja, je bent wel rijkelijk laat om dit probleem met een oud hondje nog op te willen lossen. Je bent echt iets van 10 jaar en 11 maanden te laat begonnen. Gevalletje jammer.
Jack Russels zijn ook hardleers dus een goeie muilkorf lijkt me een prima oplossing.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Dit is moeilijk om er nu nog uit te krijgen.
Zou toch voor een muilkorfje gaan. Dat heeft als bijkomend voordeel dat andere mensen hun hond ook bij zich gaan houden als ze je hond zien want hij oogt nu ook agressief.

Hij heeft namelijk ook nog eesns het nadeel dat hij de honden hoort en ruikt maar ze niet ziet, hij kan ze nu dus niet meet lezen of ze onderdanig zijn of ook dominant. Hij zal nu nog vaker uitvallen naar andere honden.
Mijn hond is laatst aangevallen door zo'n bijtertje. Dat kostte mijn hond bijna een oog. Jammer dat ze na de puppycursus gestopt zijn met trainen. Agressie lijkt me nu juist bij uitstek een reden om daar vooral mee door te gaan. Maar goed, dat is te laat. Contact opnemen met een goede hondentrainer dus. En tot die tijd: aangelijnd houden en/of een muilkorf. Hij kan nog zo lief zijn, maar je wilt toch niet dat hij een andere hond verwond?
Jack Russels zijn al irritante eigenwijze en moeilijk opvoedbare beesten. Zou daar niet nog jaren aan vast willen zitten, want die krengen worden vaak nog oud ook.
Alle reacties Link kopieren
Als het beestje al 10 is dan denk ik dat een muilkorf een goede optie is.
Heel jammer dat er door zijn baasjes in het begin niet goed is gereageerd.
En Jack Russels zijn lieve hondjes hoor, wel pittig, maar als ze goed zijn opgevoed heel erg lief. Mijn zus heeft er twee gehad en dat waren schatjes!
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven