Rijlessen, eerst in simulator

18-02-2018 17:03 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allen!
Ik zal mij even voorstellen, ik ben 35 jaar (M), en dit jaar heb ik de knoop doorgehakt om te beginnen met rijlessen. Ik vind het heel erg spannend, en heb nog geen enkele ervaring met rijden, ook nooit eerder rijlessen gevolgd.

Nu hebben ze bij de rijschool waar ik ga lessen simulatoren staan, waar ze leerlingen eerst een aantal lessen laten volgen voor ze gaan lessen in een lesauto. Ik heb zelf inmiddels ook in de simulator gezeten en na een onwennig begin gaat het gelukkig steeds beter. Volgens de instructeurs ter plaatse is het vooral bedoeld om je een gevoel te geven van wat je kunt verwachten op de weg straks, niet zozeer om je al na die simulatorlessen meteen goed te laten rijden.

Nu is mijn vraag: zijn er hier anderen die ook in een simulator hebben gezeten alvorens achter het stuur van een lesauto te stappen? Merkten jullie dat je hiermee een groot voordeel had, of was het in het echt toch een totaal andere ervaring? Hebben jullie eventueel nog tips? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes Jorti
Toen ik begon met lessen heb ik ook eerst in een simulator gezeten. Ik vond het totaal niet te vergelijken met echt autorijden en heb er voor m’n gevoel niks aan gehad. Volgens mij kun je net zo goed gelijk “echt” gaan rijden.

Succes met lessen en hopelijk heb je gauw je rijbewijs! :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook gestart in een Simulator en ik vond het werkelijk het meest stompzinnig wat ik ooit heb moeten doen. Het had echt nul toegevoegde waarde voor mij. Lekker normaal lessen in een auto. Je bent al deelnemer in het verkeer, ook zonder rijbewijs. Dus je weet allang wat je kan verwachten op het merendeel van de weg.

Heel veel succes gewenst met je rijbewijs halen! :-]
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! ;)

Hadden jullie wel het idee dat de bediening enigszins te vergelijken is met een echte auto? Je leert natuurlijk wel alvast schakelen. Ik heb wel moeite met het feit dat je niks voelt en nauwelijks iets hoort overigens. Ik ben ook echt wel toe aan een echte rijles trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tijdens mijn eerste rijles eerst in een simulator gezet, gevolgd door een gesprek en daarna de echte lesauto in. Het was de bedoeling dat er doormiddel van de simulator al het een en andere duidelijk zou worden over mijn manier van rijden en het tempo waarin ik dingen oppak. Dat zou dan in het gesprek daarna besproken worden. Het rondje in de echte lesauto daarna was puur en alleen voor het gevoel en voor de leuk. Ik bakte er alleen helemaal niks van in de simulator. De instructeur zag het daarom al somber in. In de lesauto gingen dezelfde oefeningen echter prima. Ik snapte gewoon niet wat die simulator van mij verlangde. Ik ben er daarna ook nooit meer ingestapt.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n simulator lijkt mij in elk geval helemaal niks. Toen ik begon vond ik het ook doodeng dus mocht starten met alleen sturen. Gas geven en remmen kwam een les later. Ik denk ook dat het heel anders is in het echt dat via zo'n ding
Jorti schreef:
18-02-2018 17:12
Bedankt! ;)

Hadden jullie wel het idee dat de bediening enigszins te vergelijken is met een echte auto? Je leert natuurlijk wel alvast schakelen. Ik heb wel moeite met het feit dat je niks voelt en nauwelijks iets hoort overigens. Ik ben ook echt wel toe aan een echte rijles trouwens.
Precies, je voelt niks. Daarom vond ik het schakelen (ook al was de versnellingspook etc. “echt”) ook niet te vergelijken met echt schakelen.
Alle reacties Link kopieren
Geitenbreier schreef:
18-02-2018 17:15
Precies, je voelt niks. Daarom vond ik het schakelen (ook al was de versnellingspook etc. “echt”) ook niet te vergelijken met echt schakelen.
Ah, nou ik ga mij er maar op voorbereiden dat het straks heel anders gaat zijn! En hopelijk een stuk leuker ;)
Al moet ik zeggen dat het tot nu toe wel meevalt, zeker gezien mijn "instapniveau" en mijn leeftijd (ik heb mij nog nooit zo oud gevoeld geloof ik....)
Ik weet niet wat het kost om in die simulator te zitten, maar ik denk dat je beter meteen in de auto kunt starten. Dan krijg je meteen gevoel voor verkeer en de auto. Die instructeur zit niet voor niets naast je.
Jorti schreef:
18-02-2018 17:18
Ah, nou ik ga mij er maar op voorbereiden dat het straks heel anders gaat zijn! En hopelijk een stuk leuker ;)
Al moet ik zeggen dat het tot nu toe wel meevalt, zeker gezien mijn "instapniveau" en mijn leeftijd (ik heb mij nog nooit zo oud gevoeld geloof ik....)
Komt vast goed! :)
Alle reacties Link kopieren
Jorti schreef:
18-02-2018 17:12
Bedankt! ;)

Hadden jullie wel het idee dat de bediening enigszins te vergelijken is met een echte auto? Je leert natuurlijk wel alvast schakelen. Ik heb wel moeite met het feit dat je niks voelt en nauwelijks iets hoort overigens. Ik ben ook echt wel toe aan een echte rijles trouwens.
De handeling schakelen is niet ingewikkeld. En bij elke auto voelt het weer anders, dus zie de meerwaarde er niet van om dat eerst in een simulator te leren.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste rijles, zo'n 30 jaar geleden, werd je geacht direct in een echte auto te stappen. En dat ging gewoon goed. Het lijkt wel of de mens steeds minder capabel wordt.
MargjeM schreef:
18-02-2018 17:43
De handeling schakelen is niet ingewikkeld. En bij elke auto voelt het weer anders, dus zie de meerwaarde er niet van om dat eerst in een simulator te leren.
Ik vond schakelen ontzettend moeilijk, ik had er totaal geen gevoel voor. Ik ben ook opgegroeid zonder auto en had geen idee.

Toch denk ik niet dat een simulator zin had gehad.
Je leert al een beetje om meerdere dingen tegelijk te doen (sturen, schakelen enzo) zonder dat je een gevaar op de weg vormt.
Persoonlijk vond ik het een heel leuk computergestuurd spel en scheurde dus veel te hard door de bebouwde kom en van de snelweg af :cheer2: was niet helemaal de bedoeling dus toen ben ik maar snel een echte auto in geduwd :lol:
Alle reacties Link kopieren
Madeliefs82 schreef:
18-02-2018 19:46
Je leert al een beetje om meerdere dingen tegelijk te doen (sturen, schakelen enzo) zonder dat je een gevaar op de weg vormt.
Persoonlijk vond ik het een heel leuk computergestuurd spel en scheurde dus veel te hard door de bebouwde kom en van de snelweg af :cheer2: was niet helemaal de bedoeling dus toen ben ik maar snel een echte auto in geduwd :lol:
Ja, ik zie het ook een beetje als een groot spel, al probeer ik mij wel aan de regels te houden :D
Had je toen je voor het eerst in een echte auto achter het stuur zat het idee dat je er echt wat aan had? Viel dat mee of juist tegen?
Nou niet echt. Als je wilt weten wat waar zit in de auto is er vast wel iemand in je omgeving te vinden die je op een verlaten parkeerplaats na enige tekst en uitleg wat wil laten klooien met zijn/haar auto. Werkt volgens mij net zo goed.
Het lastige van de simulator vind ik dat je niets voelt, optrekken afremmen bochten, je merkt er niets van. En daar leer je dus ook niets van. voor de bediening van de auto dus wel, maar dat kan ook anders.
Succes met de rijlessen trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Nou, inmiddels de simulatorlessen afgerond. Het ging op zich best goed op het einde, ben heel benieuwd hoe ze mij bij mijn eerste echte rijles, komende dinsdag, te pas gaan komen!
Alle reacties Link kopieren
En vandaag dus de eerste rijles. En ik kan mij eigenlijk wel goed vinden in de commentaren hier. Qua schakelen heeft het zeker nut gehad, maar qua remmen en sturen is het gevoel in een echte auto toch heel erg anders. Je voelt veel beter aan wat je doet. Sommige dingen die je jezelf in de simulator aan hebt geleerd zijn in het echt bepaald niet aan te raden, zo rem ik veel te bruusk. Anderzijds zat ik wel weer met een beetje meer vertrouwen achter het stuur dan dat ik zou zitten als ik geheel onbeslagen ten ijs zou zijn gekomen. En ook putte ik moed uit het feit dat ik in de simulator zelf dingen wel aardig snel kon oppakken, en dus weet dat ik ook op mijn leeftijd nog dingen snel kan leren. Gemengde gevoelens dus al met al!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven