Doorrijden bij zebrapad

21-02-2018 09:00 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste maand heb ik het al 3-4x meegemaakt dat automobilisten niet stoppen bij een zebrapad. Vind dit zo hufterig gedrag! Gistermiddag ook nog, terwijl ik midden op het zebrapad liep met een kinderwagen, kwam er toch nog snel een auto aangereden.

Hebben jullie dit ook vaak? Waar ik woon is het vrij druk qua verkeer, maar dan alsnog heb je je aan de regels te houden. Ik laat altijd duidelijk merken dat ik over wil steken/ ben in bovenstaande gevallen vaak al begonnen met oversteken. Aan de automobilisten; doen jullie dit ook weleens? Ik zelf dus nooit in de auto..
Alle reacties Link kopieren
Ik stop altijd, ook als ik op de fiets zit, en er wordt ook vrijwel altijd voor mij gestopt.
Verkeershufters blijf je altijd houden..
Alle reacties Link kopieren
Ja, zolang de politie niet handhaaft is het erg gevaarlijk. Een vop met verkeerslichten is nog enigszins veilig maar zonder lichten ben je als voetganger niet veilig.
De oplossing is om zebrapaden (vop) te laten verdwijnen. Belachelijk natuurlijk, maar zo werkt het in dit land
Saai maar spannend
bagagewagen schreef:
21-02-2018 09:05
Ja, zolang de politie niet handhaaft is het erg gevaarlijk. Een vop met verkeerslichten is nog enigszins veilig maar zonder lichten ben je als voetganger niet veilig.
De oplossing is om zebrapaden (vop) te laten verdwijnen. Belachelijk natuurlijk, maar zo werkt het in dit land
Dan kan je op sommige plekken dus nooit oversteken?

Ik herken het. Ik zag gisteren nog iemand aangereden worden die overstak. Er hangt een enorm bord boven dat zebrapad en de auto op de andere rijbaan stopten gewoon. De automobilist die de aanrijding veroorzaakte was nog kwaad ook.
Ik hoop dat het met de voetganger goed is afgelopen :| Ik loop dat zebrapad dagelijks en tegenwoordig wacht ik vaak maar tot de auto’s voorbij zijn, want ze stoppen gewoon niet. Duurt soms minutenlang :(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nooit last van. Beetje zelf opletten helpt. En het verschilt opvallend per stad. Maar nee, kan niet zeggen dat ik het herken. Ook niet als automobilist
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik vraag me wel ernstig af waar jullie wonen haha, bij ons in het noorden van Nederland herken ik dit echt niet..
Alle reacties Link kopieren
rosiethelab schreef:
21-02-2018 09:12
Ik vraag me wel ernstig af waar jullie wonen haha, bij ons in het noorden van Nederland herken ik dit echt niet..
Gek genoeg kan je in Rotterdam met je ogen dicht oversteken, terwijl in Amsterdam opletten echt nodig is. Tenminste, dat is mijn ervaring
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
bagagewagen schreef:
21-02-2018 09:05
Ja, zolang de politie niet handhaaft is het erg gevaarlijk. Een vop met verkeerslichten is nog enigszins veilig maar zonder lichten ben je als voetganger niet veilig.
De oplossing is om zebrapaden (vop) te laten verdwijnen. Belachelijk natuurlijk, maar zo werkt het in dit land
Nee, een vop met verkeerslichten is helemaal niet veiliger, maar is schijnveiligheid. Als een automobilist geen vop of verkeerslicht verwacht op die plek, ziet hij/zij 'm over het hoofd met alle gevolgen van dien. Als er een zebrapad met toeters en bellen (ledverlichting, verkeerslicht, lichtbak boven de rijbaan) aangelegd wordt, gaat een weggebruiker alleen daar op letten en rijdt ie bij een doorsnee vop gewoon door, omdat ie minder alert is. Hij raakt immers gewend aan de lichtjes en zal bij het weglaten van de lichtjes minder snel reageren.
En het komt niet door (het gebrek aan) de politie dat zebrapaden niet veilig zijn, het komt door het gedrag van de weggebruiker.
En er is overigens helemaal geen tendens dat vop's verdwijnen: ze worden alleen niet te pas en te onpas aangelegd op elke door een bewoner wenselijke plek. Ook dat heeft alles te maken met te verwachten verkeersgedrag, zichtbaarheid en categorisering en gebruik van de weg.
JollyRider schreef:
21-02-2018 09:14
Gek genoeg kan je in Rotterdam met je ogen dicht oversteken, terwijl in Amsterdam opletten echt nodig is. Tenminste, dat is mijn ervaring
In Amsterdam moet je gewoon met de kudde toeristen oversteken, best veilig, alleen de buitenste worden geraakt. :rofl:
Maar verder van het toeristengebied verwijderd, vind ik wel dat er weinig gestopt wordt bij zebrapaden ja.
Hier ook vaak problematisch, ook voor busjes van de orthopedische kliniek - mooie manier om klandizie binnen te halen zullen ze wel denken 😆
Rechtdoor op dezelfde weg is ook link, ging van de week weer bijna mis.
JollyRider schreef:
21-02-2018 09:14
Gek genoeg kan je in Rotterdam met je ogen dicht oversteken, terwijl in Amsterdam opletten echt nodig is. Tenminste, dat is mijn ervaring
Het zebrapad wat ik beschrijft ligt toch echt in Rotterdam.

De meesten stoppen, maar er zitten gewoon echt idioten tussen die vinden dat zij voor alles gaan.
Alle reacties Link kopieren
Soms ligt het aan de inrichting van de weg. Hier in de buurt is een bochtige straat met dichte bosschages tot vlak aan de weg. Als het donker is zie je wandelaars pas als ze al op de zebra lopen; zeker als ze donker gekleed gaan zoals nu. Ik rijd op die weg 30 terwijl je eigenlijk 50 mag, en in de buurt van de zebra's zelfs nog langzamer. En dan nog schrik ik me af en toe dood als ik weer zo'n donkere schim zie verschijnen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
meestal stoppen mensen wel. Moet zeggen, dat ik zelf ook wel eens een zebrapad gemist heb en zeer aso dus doorreed. Gewoon echt even niet gezien.
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
21-02-2018 09:09
Dan kan je op sommige plekken dus nooit oversteken?

Ik herken het. Ik zag gisteren nog iemand aangereden worden die overstak. Er hangt een enorm bord boven dat zebrapad en de auto op de andere rijbaan stopten gewoon. De automobilist die de aanrijding veroorzaakte was nog kwaad ook.
Ik hoop dat het met de voetganger goed is afgelopen :| Ik loop dat zebrapad dagelijks en tegenwoordig wacht ik vaak maar tot de auto’s voorbij zijn, want ze stoppen gewoon niet. Duurt soms minutenlang :(

Jeetje wat heftig! En wat triest zeg.. minuten moeten wachten totdat iemand zich aan de verkeersregels houdt..
Handhaving helpt. Ga maar eens in Duitsland rondhangen aan de rand van een zebrapad en kijk wat er gebeurt.

In mijn dorp hebben we nog maar kort een aantal zebrapaden. Dat is niet echt iets wat bij de Groningse mentaliteit past. Het komt er op neer dat we heel decoratieve weggedeeltes hebben en als ik een Italiaans geïnspireerd handgebaar maak naar de mensen die mijn gezin van de sokken rijden op een zebrapad dan zwaaien ze vriendelijk terug. Zo zijn ze hier dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
rosiethelab schreef:
21-02-2018 09:12
Ik vraag me wel ernstig af waar jullie wonen haha, bij ons in het noorden van Nederland herken ik dit echt niet..
Ik woon inderdaad ergens in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
je hebt ook mensen die eerst al de neus van hun auto de straat op bewegen uit de parkeerplaats en dan maar remmen als blijkt dat ik als fietser behalve midden op de weg zwalken niet zoveel uitwijkende opties heb, wacht gewoon op je beurt engerd
Lorem Ipsum
Ja, herken het wel. Lijkt wel steeds erger te worden.
Hier zie ik dat ook vaak, middelgroot dorp waar veel Oost-Europese twintigers wonen. Zelf probeer ik altijd vol zelfvertrouwen mijn oversteekrecht uit te oefenen, maar ik houd wel in de gaten dat de aso met haast uiteindeljk toch stopt. Mijn collega is bijna doodgereden op een zebrapad (in Purmerend). Er stond een auto keurig te wachten, en een of andere aso kwam daar met hoge snelheid omheen gereden. Heeft uiteindelijk nog een paar weken gevangenisstraf gekregen ook.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij weten veel automoblisten ook niet , dat je wettelijk gezien moet stoppen voor een zebrapad.

Zelf heb ik niet veel last ervan.
Als autorijder stop ik zelf wel voor overstekers op het zebrapad, maar niet als ze 3 meter ernaast lopen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-02-2018 09:35
Hier zie ik dat ook vaak, middelgroot dorp waar veel Oost-Europese twintigers wonen. Zelf probeer ik altijd vol zelfvertrouwen mijn oversteekrecht uit te oefenen, maar ik houd wel in de gaten dat de aso met haast uiteindeljk toch stopt. Mijn collega is bijna doodgereden op een zebrapad (in Purmerend). Er stond een auto keurig te wachten, en een of andere aso kwam daar met hoge snelheid omheen gereden. Heeft uiteindelijk nog een paar weken gevangenisstraf gekregen ook.

Jeetje wat een mafklapper! Een paar weken? Had van mij flink verlengd mogen worden. Is je collega er weer helemaal bovenop gekomen?
nessemeisje schreef:
21-02-2018 09:03
Ik stop altijd, ook als ik op de fiets zit, en er wordt ook vrijwel altijd voor mij gestopt.
Verkeershufters blijf je altijd houden..

Daar denkt hier het gros van dat de verkeersregels niet voor hen gelden. Net als zonder te kijken van de stoep de weg op komen. En dan boos worden als je toetert.
Alle reacties Link kopieren
rosiethelab schreef:
21-02-2018 09:12
Ik vraag me wel ernstig af waar jullie wonen haha, bij ons in het noorden van Nederland herken ik dit echt niet..

Ik ook niet, heerlijk wonen hier!
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-02-2018 09:35
Hier zie ik dat ook vaak, middelgroot dorp waar veel Oost-Europese twintigers wonen. Zelf probeer ik altijd vol zelfvertrouwen mijn oversteekrecht uit te oefenen, maar ik houd wel in de gaten dat de aso met haast uiteindeljk toch stopt. Mijn collega is bijna doodgereden op een zebrapad (in Purmerend). Er stond een auto keurig te wachten, en een of andere aso kwam daar met hoge snelheid omheen gereden. Heeft uiteindelijk nog een paar weken gevangenisstraf gekregen ook.
Bij mij was het gelukkig goed afgelopen. De eerste 2 auto's stopten, Auto 3 dacht dat ze zomaar stopten en zat er al naast, gelukkig zag hij mij toen wel lopen (met mijn 2 kinderen) en heeft gewacht. Het gaat om een vrij nieuw zebrapad in een dorp in Drenthe. Maar het ligt gewoon midden in het winkelgebied, daar verwacht je juist overstekende mensen.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
21-02-2018 09:36
volgens mij weten veel automoblisten ook niet , dat je wettelijk gezien moet stoppen voor een zebrapad.

Zoiets leer je gewoon bij je theorie en praktijkexamen hoor.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven