Geobstipeerde kat

23-02-2018 12:26 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kat van 6 jaar oud, die enkele jaren terug een ernstig ongeluk heeft gehad, waarmee ze o.a. haar staart heeft verloren. Er was weinig vel over om haar goed te kunnen hechten (haar hele achterkant was opengereten), waardoor het allemaal vrij strak aangehecht is. Haar anus zit hierdoor vrij dicht richting haar enige overgebleven staartbeentje. Sindsdien is het voor haar lastiger om zich te ontlasten. Ze heeft speciale voeding, Fiber Response van Royal Canin. Regelmatig heeft ze toch nog last van obstipatie en poept ze slechts eens in de twee, drie dagen, waarbij het gepaard gaat met veel pogingen, weinig resultaat en veel pijn.
Haar gehele achterkant is altijd erg gevoelig gebleven, ze heeft ook last van fantoompijn en het is een martelgang om het beestje naar de dierenarts te brengen. Vandaar mijn topic hier op het forum, want ik breng haar echt pas naar een dierenarts als het echt, echt nodig is.
En daar heb ik nu twijfels over. Ze mag van de dierenarts echt geen bijvoeding krijgen naast haar brokjes. Nu heeft ze maandag zich maandag voor het laatst ontlast waar ik van weet ( ze heeft een kattenbak, maar gaat ook naar buiten. Het kost haar echter zoveel moeite om te poepen,, dat ze zich vaak niet veilig genoeg voelt om het buiten te doen. Het valt echter ook niet uit te sluiten dat ze het niet doet).
Tevens heeft ze maandag een bak gekookte kip van het aanrecht afgegooid en opgegeten. Dit geeft altijd problemen.
Nu is het inmiddels vrijdag. Ze is steeds naar buiten geweest, maar nogmaals, meestal brengt dit geen verlichting voor haar. Thuis is ze niet meer op de bak geweest. Ze oogt ook alsof ze slecht in haar vel zit, maar een kat laat zich niet makkelijk lezen en de mijne zeker niet.
Ze heeft de afgelopen dagen iedere dag laxapast gehad. Ik twijfel enorm wat ik hier nu mee moet doen, want het gekke is dat ik haar ook niet zie proberen te poepen. Het is niet dat het niet lukt, ze probeert het niet eens.
Kan het zijn dat een kat helemaal geen drang meer heeft terwijl ze wel volle darmen heeft? En eetlust heeft ze ook nog steeds, hoewel het inmiddels wel wat minder begint te worden.
Is er nog iets dat ik zelf kan doen wat het zeker op gang zou moeten brengen?
Alle reacties Link kopieren
Even met de dierenarts bellen voor advies?

Verder zou je heel voorzichtig haar buik kunnen masseren (als dat toegelaten wordt), doet een moederpoes ook bij haar kittens.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Kan je het voelen in haar buik/darmen? Als ze echt vol zou zitten voel je dat wel denk ik.
Bellen met de dierenarts voor advies!!
Alle reacties Link kopieren
Dierenarts bellen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nou, je zult het altijd zien, zojuist is ze toch op de bak geweest. Ben enorm opgelucht. Dank jullie voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Dierenarts bellen en je kan altijd vragen of je laxatract (geen lax-a-past!) op mag komen halen. Hopelijk poept ze dan voor sluitingstijd van de praktijk... Anders zul je er in het weekend naar toe moeten...
Alle reacties Link kopieren
Laxatract heb ik standaard in huis. Dit moet er echter met geweld in gepompt worden en dat vind ik vreselijk als ze zich al zo rot voelt. De laxapast likt ze uit zichzelf op uit haar bakje. Is laxapast minder effectief dan laxatract, als je dit regelmatig geeft?
Alle reacties Link kopieren
laxapast doet voor het gene wat jouw kat waarschijnlijk heeft, vrijwel niets. Laxatract krijg ik in mijn kat ook lastig en bij mijn kat doet het vrijwel niets. Ik geef hem nu cisapride tabletten en dat gaat echt een stuk beter. (let op, nu ga ik er vanuit dat jouw en mijn kat hetzelfde hebben en dat weet ik natuurlijk niet zeker!)
Leeuwtje78 schreef:
23-02-2018 13:31
Nou, je zult het altijd zien, zojuist is ze toch op de bak geweest. Ben enorm opgelucht. Dank jullie voor de reacties.

Gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Animal2307 schreef:
23-02-2018 13:59
laxapast doet voor het gene wat jouw kat waarschijnlijk heeft, vrijwel niets. Laxatract krijg ik in mijn kat ook lastig en bij mijn kat doet het vrijwel niets. Ik geef hem nu cisapride tabletten en dat gaat echt een stuk beter. (let op, nu ga ik er vanuit dat jouw en mijn kat hetzelfde hebben en dat weet ik natuurlijk niet zeker!)
Mag ik vragen hoe het dan zit met jouw kat? Wat heeft hij of zij, dat het zo moeizaam gaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven