Bloed doneren

09-03-2018 19:43 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er al een tijdje over na te denken om bloed te gaan doneren.
Ik ben totaal geen fan van naalden maar ik denk wel dat ik me erover heen kan zetten om het af en toe te doen.

Zijn er mensen die ook bloed doneren? En hoe ging dat de eerste keer? Deed het pijn?
'You can't always get what you want'
Doe het al jaren. Ja, je voelt de prik heel even, maar dat is echt maar een fractie van een seconde. Zodra de naald erin zit, voel je er niets meer van (serieus!).
Wat goed dat je dit wil doen!
Ik ben afgekeurd ondertussen, maar ik vond het ook meevallen. En voelt goed om met een kleine moeite anderen te helpen die het echt nodig hebben
Alle reacties Link kopieren
ik ben ook geen fan van naalden, maar de mensen die bij de bloedbank werken doen niet anders dan bloed afnemen. Zij kunnen het goed, en meestal voel je er niet zo veel van.

Ik voelde me een donatie altijd kiplekker en heel energiek. Het is eigenlijk een ouderwetse aderlating, wat ze vroeger deden tegen allerlei kwalen. ;-)

Helaas mag ik geen bloed meer geven, omdat ik in de jaren 80 in Engeland gewoond heb. Helaas, hopelijk gaat deze beperking er snel af. Want ik heb jaren lang met veel plezier gedoneerd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Absoluut geen pijn. Je verveelt je vooral
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Goed van je!
Het aanprikken voel je, maar pijn kan ik het (bij mij) niet noemen. Kleine moeite, erg goed doel!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Goed om te doen! Zeker als je een gewilde bloedgroep hebt.

Het heeft mijn leven gered. Wat ook weer inhoudt dat ik zelf geen donor meer mag zijn.
CaroMamaVanMaik schreef:
09-03-2018 19:48
Goed van je!
Het aanprikken voel je, maar pijn kan ik het (bij mij) niet noemen. Kleine moeite, erg goed doel!
Een goede prikker voel je niet.
Ik geef plasma en heb altijd mijn ereader bij me.
Alle reacties Link kopieren
De laatste keer dat ik mijn bloed wou doneren werd mij verteld dat ze meer dan genoeg bloed op voorraad hebben.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Eerst bloed, daarna is gevraagd of ik over wilde stappen op plasma. Nu dus plasma. Heb een veel voorkomende bloedgroep, vandaar hun vraag.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
09-03-2018 19:48
Absoluut geen pijn. Je verveelt je vooral
Vind het stiekem altijd wel even ‘een lekker momentje voor mezelf’, maar ik ga dan ook vaak onder werktijd want werk naast de bloedbank... (Werk dan wel een half uurtje langer door.)
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 3x gedoneerd, vind het op zich niet heel pijnlijk, leuk ook niet, maar wie wel.
Helaas heb ik na het doneren klachten. Duizelig, licht in het hoofd, 2 a 3 dagen moe. Vorige keer zelfs van m'n fiets gevallen op de terugweg, voet gekneusd, twee weken niet kunnen werken.
Ik ga er dus mee stoppen. De enige reden die ze kunnen bedenken is lage bloeddruk. Ik eet en drink genoeg ervoor en er na
Alle reacties Link kopieren
inkepinkje schreef:
09-03-2018 19:50
De laatste keer dat ik mijn bloed wou doneren werd mij verteld dat ze meer dan genoeg bloed op voorraad hebben.
Ik kreeg twee weken geleden een SMS-je of ik alsjeblieft kon komen. Vanwege veel donoren met griep was de voorraad aan het opraken (ben 0neg, dus geliefde bloedgroep)...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
inkepinkje schreef:
09-03-2018 19:50
De laatste keer dat ik mijn bloed wou doneren werd mij verteld dat ze meer dan genoeg bloed op voorraad hebben.
Hangt erg van je bloedgroep af. Het mijne is in dit deel van de wereld slecht verkrijgbaar
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
inkepinkje schreef:
09-03-2018 19:50
De laatste keer dat ik mijn bloed wou doneren werd mij verteld dat ze meer dan genoeg bloed op voorraad hebben.
Had je wel een uitnodiging gehad dan?
Ze nodigen uit op voorraad van de bloedgroep die je hebt omdat bloed maar beperkt houdbaar is
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het al vanaf mijn 18e. Ik ben toendertijd 1x flauw gevallen, maar toen was ik maar 55 kilo geloof ik. Ik ben toen een paar jaar gestopt. Maar nu geef ik alweer een paar jaar bloed, ben ook wat zwaarder en heb nooit meer ergens last van gehad na een afname. De prik zelf valt reuze mee. Verder voel je er niks van.
Ik heb 8 jaar gedoneerd, en nooit echt last gehad. Een tijd volbloed gegeven, daarna overgestapt naar plasma, want ik woonde toch in de buurt van de afnamelocatie en vond het fijn om te helpen. En ondertussen afgekeurd, want ik heb een transfusie gehad, en dan is 't uit met de pret. Maar ik zou 't zo weer doen!
Alle reacties Link kopieren
Ja! Heb er niet veel van gevoeld, maar heb net zoals Hangmat een lage bloeddruk. Tijdens het doneren ben ik dus bijna flauwgevallen, gelukkig zagen ze het op tijd en hebben ze mijn stoel achterover gezet.
Heb tot nu toe nog maar 1x gedoneerd, maar neem aan dat dit de volgende keer weer een issue zal zijn (al zeiden ze dat het door de spanning kon komen, maar ik weet van mezelf dat mijn bloeddruk belachelijk is). Dus ik zal dan wel weer even vragen of ik achterover kan zitten.
Ze zijn ook altijd heel vriendelijk, je krijgt drinken tijdens het doneren om alles op peil te houden en ze blijven je ook checken. Nadien mag je je te goed doen aan allerlei gratis lekkers.
carpe diem.
Hangmat schreef:
09-03-2018 19:53
Ik heb nu 3x gedoneerd, vind het op zich niet heel pijnlijk, leuk ook niet, maar wie wel.
Helaas heb ik na het doneren klachten. Duizelig, licht in het hoofd, 2 a 3 dagen moe. Vorige keer zelfs van m'n fiets gevallen op de terugweg, voet gekneusd, twee weken niet kunnen werken.
Ik ga er dus mee stoppen. De enige reden die ze kunnen bedenken is lage bloeddruk. Ik eet en drink genoeg ervoor en er na
Ik geef plasma, heb nooit ergens last van. Het schijnt dat je dan minder snel last van duizeligheid hebt. Maar wel erg vervelend dat je er zo'n last van hebt!
Alle reacties Link kopieren
Probeer het gewoon een keer. En beslis daarna of je er mee doorgaat. Soms heb ik beetje jeukerig gevoel als de naald geplaatst is, en in al die 80 keer dat ik gegeven heb heb ik maar een keer een blauwe plek gehad
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb 3x een poging tot doneren gedaan en toen moeten stoppen. Bij mij kwam elke keer onvoldoende bloed naar buiten waardoor ze er niets aan hadden. Beide armen geprobeerd, meerdere keren, maar het lukt gewoon niet. Snap het zelf niet echt, want bloedprikken gaat altijd prima. Als ik ooit zwanger ben geweest mocht ik het nog een keer komen proberen zeiden ze omdat dan je bloed schijnbaar verandert.
Ik doneer al 6 jaar. Heb een erg lage bloeddruk, pols en ijzerwaarde (minimale is 7.9 en daar zit ik meestal precies op). Ik heb echter nooit klachten na het doneren. Met 10 min ben ik klaar. Daarna altijd ff lekker koffie drinken en lekkere koeken eten. Vind het altijd wel een gezellig uitje :-D

De naald erin zetten prikt even. Ik heb er verder geen last van maar bij het zetten en eruit halen kijk ik wel even de andere kant op :proud:
Geen pijn en ik verveel me ook niet. In een kwartiertje ben je weer klaar.

Vanaf volgende keer ga ik ook plasma geven ipv blied. Dat hebben ze liever. Op zich wel fijn, want na bloed geven voel ik me toch een dag of 2 wat slapjes.
Goed plan! Kleine moeite, groot plezier.

Het aanprikken kun je even voelen, eigenlijk net als bij bloedprikken voor bloedonderzoek, maar in mijn beleving kunnen ze t bij de bloedbank veel beter dan op het bloedpriklab. Met bloedprikken in t ziekenhuis zitten ze bij mij altijd te hannessen met 'onvindbare aders' maar op de bloedbank prikken ze altijd in 1x raak en ook nog pijnloos.

De donatie zelf is in principe pijnloos. Duurt ongeveer 10-15 minuten. Beetje voor je uit staren of tijdschriftje lezen. Na afloop krijg je wat te eten en te drinken (roze koeken!!! :) ) en mag je weer gaan. Die dag kun je beter een beetje lief voor jezelf zijn omdat je wat slap of duizelig kunt zijn. Intensief sporten kun je beter een dagje uitstellen, en ondersteboven over de grond koprollen met je kinderen is ook niet persé een goed idee. En soms hou je een blauwe plek over aan de prikplek maar dat gaat vanzelf weer over.

Vooraf testen ze altijd je bloeddruk en hb. Bij mij zijn die beiden meestal op en soms onder het randje, waardoor ik soms wordt afgekeurd en een maandje later nog eens mag proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een paar jaar gedaan. Eenmalig was ik niet lekker geworden maar het was die dag erg warm. Verder valt het reuze mee! Gaf mij altijd een goed gevoel
Na mijn zwangerschap helaas niet meer geweest omdat ik mezelf niet echt lekker voel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven