Mij vragen ze nooit wat!!

20-03-2018 11:12 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo vaak lees je: 'uit onderzoek blijkt...', maar mij vragen ze nooit wat! Mijn familie en vrienden trouwens ook niet.

Heb jij wel eens meegedaan met opiniepeilingen, wetenschappelijke onderzoeken, ondervragingen of iets vergelijkbaars?
Nog nooit heb ik een artikel gelezen over 'uit onderzoek blijkt' waarvan ik kon zeggen: "Hey! Aan dat onderzoek heb ik meegedaan!"

Ik lees al dat soort artikelen dus ook altijd met een flinke dosis scepticisme, want wie zijn dan die mensen die ze onderzoeken?

Moet ik me ergens aanmelden of zo? :D
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een aantal mensen die mee hebben gedaan aan gezondheidsonderzoeken, voor de wetenschap.

Maar verder..
Niet echt veel idd!
Alle reacties Link kopieren
Dat weet je niet zeker, natuurlijk. Je kan zomaar ergens in een database zitten die voor zo'n onderzoek is gebruikt.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Ik zit blijkbaar ergens in het systeem van de gemeentelijke overheid en wordt minstens 1 keer per maand gebeld voor een 'onderzoek/enquête'. Soms doe ik mee, soms wimpel ik af. Hangt helemaal van het onderzoek af. Ik vertel wel steeds dat ik het raar vind dat ik geregistreerd ben in het 'Bel me niet' register maar dat dat blijkbaar niet geldt voor de gemeente. Vreemd.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ja ik doe mee bij het Nipo. Ben nu ook lid van Hart van Nederland waar ik regelmatig een enquete moet invullen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik ben 1x gebeld door CBS voor een onderzoek, doe regelmatig mee met gezondheidsonderzoeken van diverse universiteiten (zit in hun mailbestand; als je aan bepaalde voorwaarden voldoet krijg je uitnodiging).

Verder niet inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een keer uit het niks gebeld door een of andere instantie die mensen vragen stelde over de EU. Ik was flabbergasted en kende de hele instantie niet. Heb toen ook gezegd dat wat ik dacht niet iedereen aanging.
Later gegoogeld, bleek het echt waar te zijn. Ik had er nog nooit van gehoord.
hvm wijzigde dit bericht op 20-03-2018 11:20
0.34% gewijzigd
Veel van deze informatie wordt opgehaald door digipanels als GFK en zo.
Als je je daar aanmeldt mag je regelmatig stellingen beantwoorden en aan onderzoeken meedoen.
Je kunt je ook op verschillende plaatsen aanmelden om enquetes in te vullen en vaak krijg je daar ook een kleine vergoeding voor.
Alle reacties Link kopieren
Opinie onderzoeken worden soms buiten op straat gedaan.
Maar er zijn ook onderzoeksbureaus waar je je aan kunt melden als je graag je mening geeft en die je dan allerlei onderzoeken laten invullen, ik zit er bij eentje die erg gericht is op reclame’s; wat is het effect van een reclame, zien mensen wat de boodschap is, zien mensen over welk product het gaat ect. Maar soms ook wel eens enquêtes over openbaar vervoer, gebruik van apparaten, eten en drinken, ect.
Daarnaast heb ik mijn studententijd veel meegedaan aan de onderzoeken van de psychologie faculteit, daar kon je je dan opgeven om deel te nemen aan kleine testjes (geheugen, oogbeweging, verbanden leggen, ect (niks medisch of met medicijnen trouwens).
Alle reacties Link kopieren
Als je nooit wat invult doe je nooit ergens aan mee nee. Er zijn van die onderzoeksbureaus waar je je in kunt schrijven. En ik heb toch al een paar keer zo'n onderzoek van de gggd (?) in de bus, voor baarmoederhalskanker etc Als je je mening graag wil geven zul je je ergens in moeten schrijven TO.
Het CBS wil mij altijd erg graag spreken. Ik hen niet, maar het schijnt onmogelijk te zijn om mij uit hun database te verwijderen. Zonde van het milieu en iedereens tijd, die ongewenste post en zelfs bezoekjes. Ik word steeds weer 'toevallig' random geselecteerd voor van alles. :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Ik laatst....
Via de mail kreeg ik een enquête toegestuurd. Vragen over mijn inkomen en allerlei maatschappelijke thema's die spelen. Ik kreeg die via kieskompas wat ik een keer had ingevuld.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik word weleens gevraagd voor opiniepeilingen of onderzoeken. Meestal over iets in onze gemeente (ik heb me ooit opgegeven voor 1 of ander burgerpanel ofzo) of vanuit het academisch ziekenhuis om vragen te beantwoorden over mijn dochter. (follow up onderzoeken) en daaruit voortvloeiend algemenere vragen over alles rondom haar geboorte.
Alle reacties Link kopieren
Mij vragen ze ook niks. Ik zal niet tot de doelgroep behoren.
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
20-03-2018 11:16
Dat weet je niet zeker, natuurlijk. Je kan zomaar ergens in een database zitten die voor zo'n onderzoek is gebruikt.
Enkel bij informed consent.
Ja, ik heb een keer meegedaan aan een groot onderzoek waarvoor ik niet alleen vragen moest beantwoorden, maar ook bloed laten afnemen. En over dat onderzoek heb ik ook iets in de krant gelezen, waarbij ik dacht: hee, dat was ik!

Ik heb ook wel eens meegedaan aan een veel kortere peiling over veiligheid in de buurt. Enquetes over de buurt en de stad vul ik trouwens geregeld in.
Alle reacties Link kopieren
Naast de eerder genoemde onderzoeksbureau’s heeft mijn man ook wel eens een maand een soort horloge omgehad die registreerde welke radiozenders hij luisterde (kijk- en luisteronderzoek). En jaren geleden heb ik proefprogramma’s bekeken op het mediapark. Als dan zo’n programma daadwerkelijk wordt uitgezonden is dat extra leuk (vind ik dan)... al vroeg ik me toen wel af in welke doelgroep ik volgens die makers hoorde haha
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog bij mijn ouders woonden en zij nog een thuistelefoon hadden, werden we wel eens benaderd voor onderzoeken via zo'n bureau. Tegenwoordig niet meer inderdaad!
Ja.

Ik heb meerdere malen een brief van de gemeente ontvangen over diverse ondwerpen over mijn stadsdeel. Hoe ik de veiligheid ervaar, of ik het verkeer druk vind, dat soort zaken. Daarin zat dan een code voor een online onderzoek, maar je kon ook schriftelijk deelnemen.

Ik heb ook een uitnodiging ontvangen voor een het PIENTER-onderzoek, dat was een onderzoek van het RIVM om uit te zoeken of de Nederlandse bevolking goed genoeg beschermd is tegen infectieziekten. In de uitnodiging stond dat het een steekproef uit het bevolkingsregister was van 48 gemeenten van in totaal ruim 26.000 inwoners tussen 0 en 89 jaar oud. Je moest er wel voor naar een centrum om speeksel af te geven en eventueel ook bloed en ...poep! Ik heb meegedaan, je kreeg er ook €50 aan bonnen voor. Daar ging het me niet om. Ik vond het interessant.

Oh ja, in de trein worden ook vaak enquêtes gehouden.

Wat betreft opiniepeilingen voor verkiezingen is mij nooit wat gevraagd.
Ik!

*
Ik heb meegedaan aan onderzoek van het CBS.

Eerst netjes een brief thuisgekregen met de aankondiging.

Later gedurende een periode van anderhalf jaar regelmatig gebeld.
Het ging over werk en verloop van medewerkers.
De vragenlijsten waren voor mij vrij kort, want ik deed steeds hetzelfde werk als het kwartaal daarvoor.

Vriendelijke, beleefde enquêteurs.

*
En jaren geleden meegedaan aan een onderzoek van de gemeente. Daarvoor kwam een meneer bij mij thuis, met zijn laptop.

*
Ik ben ook eens op mijn vaste telefoon gebeld voor het onderzoek over de beleving van het plaatselijke openbaar vervoer. Alle vragen beantwoord. De laatste vraag was wat mijn salaris was. (Ze hadden een aantal categorieën. Ik moest zeggen in welke categorie ik viel.) Ik gaf aan dat ik mijn salaris niet wilde vertellen. Enquêtrice zeer ontstemd. Nu moest ze de enquête weggooien. Ja, duh, niet mijn probleem.
Overigens wordt veel onderzoek ook gedaan door gegevens naast elkaar te leggen. Albert Heijn kan echt wel zien wat voor type huishouden vaak kant-en-klaarmaaltijden koopt en NS weet ook wel hoe oud de gemiddelde reiziger in de spits op een bepaald traject is.
Alle reacties Link kopieren
Wat een toeval dat ik nu net weer een enquête in mijn mailbox ontvang :-)
@s-a-r-kast, mocht je een lesbische vluchteling zijn dan kun je je aanmelden voor mijn onderzoek :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven