Waar start je met een stamboom uitzoeken/maken?

20-03-2018 11:57 10 berichten
In programma's als "Who do you think you are?" lijkt het zo makkelijk. Je gaat van hot naar her, bladert door wat papieren en tadaa, je bent er helemaal uit. Nu is dat, in dit geval, Amerika, waar voor mijn gevoel dingen beter bewaard en gedocumenteerd zijn als in Nederland.

Ik wil dus mijn Nederlandse stamboom uitzoeken, helaas heb ik geen flauw idee waar ik kan beginnen. Op websites waar stambomen aangemaakt kunnen worden vind ik niets, en wat ik vind is van mijn generaties, na mijn overgrootmoeder, die ik gekend heb, houd en op. Hoe haar ouders hebben geheten weet ik niet, ook van haar man niet. Graag zou ik hier meer over te weten komen maar, wederom, geen idee waar te beginnen.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Gemeentelijke archieven. Daar kunnen ze je ook helpen ipv dat je zelf het wiel uitvindt. Van oudere generaties zijn vaak kerkarchieven waar kinderen bij in het trouwboekje gezet werden.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hier beginnen:
https://www.wiewaswie.nl/

Zoek op de naam van je overgrootmoeder en kijk of je haar huwelijk vindt.
In de huwelijksakte worden de namen van de ouders vermeld.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de website van het CBG (Centraal Bureau voor de Genealogie) in Den Haag. Je kunt daar terecht voor hulp en advies. Ook kun je daar ter plaatse de archieven raadplegen en akten inzien en kopieën opvragen. Ik zou eerst daar beginnen; later komt dan onderzoek in gemeentelijke en kerkelijke archieven aan de orde. Succes - je kunt wel zomaar achter onverwachte informatie komen zoals dat oma van man een zgn. voorkind bleek te hebben. Familie geschokt :O
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
20-03-2018 12:06
Je kunt hier beginnen:
https://www.wiewaswie.nl/

Zoek op de naam van je overgrootmoeder en kijk of je haar huwelijk vindt.
In de huwelijksakte worden de namen van de ouders vermeld.
Dit. Je begint eigenlijk met je opa en oma. Recentere gegevens staan hier niet op ivm privacy.
...
Alle reacties Link kopieren
In streekarchieven of gemeentearchieven worden er ook wel eens cursussen genealogie voor beginners gegeven. Wellicht ook bij jou in de buurt :)
Ik ben begonnen in het stadsarchief waar mijn opa en oma woonden. Via volkstellingen kwam ik snel verder in het verleden en verschillende plaatsen. Mijn andere opa en oma uit het dorp waren lastiger, maar toen ik eenmaal een adellijke naam tegenkwam, zat ik zo in de 15e eeuw. Als je maar een beginnetje hebt, dan kun je via Google ook weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat het is, je kunt gewoon kijken bij genealogie en methoden die daarbij horen. Het geheim is echter, dat je daar moeite voor moet doen, inspanning, dan kom je er wel.
Ik heb uren en uren in het streekarchief gezeten. Maar ook hulp gekregen van mijn oude basisschoolleraar die ook historicus is. Uiteindelijk heb ik onze familiestamboom tot 1584 kunnen maken. Op het internet is ook veel te vinden.

Is trouwens heel leuk om te doen, zo kwam ik ook een overlijdingsakte tegen van iemand uit mijn familie van 1640.

Uiteindelijk ben ik er wel maanden mee bezig geweest. Was ontzettend interessant, zo kom je er ook achter welke namen veel in de familie voorkomen.

Ik heb het trouwens vis de website en app vsn Geneanet gedaan. Die kan je heel mooi synchroniseren en je kan er documenten invoegen zoals foto's, overlijdens en geboorteakte's etc.
Alle reacties Link kopieren
als je grootouders nog in leven zijn, vraag ze naar wat zij weten van hun familie en kijk waar je familie oorspronkelijk vandaan kwam en dan de Gemeentelijke archieven.

mijn moeder heeft samen met mijn oom een aantal jaar terug een deel van de familie geschiedenis gevonden, mijn moeder wilt graag naar Den haag om daar te kijken en naar Zeeland waar de familie van mijn oma oorspronkelijk vandaan komt.

lijkt ook heel interessant kijk ook graag naar Verborgen Verleden de NL versie van Who Do You Think You Are
Relax we're all crazy, it's not a competition

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven