Elektrische scooter (bijv UNU)

08-04-2018 14:38 13 berichten
Ik zit te twijfelen over een elektrische scooter. Ik zie heel veel voordelen: geen vervuilende uitlaatgassen. nauwelijks verbruikskosten, geen startproblemen. Maar ook nadelen: minimaal €2000 aanschafprijs. Weinig garages die iets van elektrische scooters snappen en dus niet aan reparaties zullen beginnen. En als de accu teveel capaciteit heeft verloren, is je scooter eigenlijk total loss want een nieuwe accu is zowat even duur als een nieuwe scooter.

Wie heeft hier ervaring met een elektrische scooter? Hoe lang gaat een lithium accu mee? Wat is een goede escooter garage in Amsterdam en omgeving? Verder zit ik te denken aan een UNU scooter. Die zijn marktleider in Berlijn, maar ik kan geen gebruikersreviews vinden. Hier toevallig iemand met een UNU?
Zou het in ieder geval niet voor het milieu doen. Die accu's verdwijnen ook niet zo maar.
Alle reacties Link kopieren
Als je in Amsterdam woont heeft het niet zo veel zin om zo'n ding te kopen. Binnenkort is Groen Links aan de macht (ook als burgemeester!) dan mag je alleen nog maar fietsen of met de tram.
Scooters zijn evil, elektrisch maakt niet uit.
strikjemetstippels schreef:
08-04-2018 14:47
Zou het in ieder geval niet voor het milieu doen. Die accu's verdwijnen ook niet zo maar.
Ze zijn wel recyclebaar en we zullen in de toekomst ws alleen maar meer elektrisch rijden dan op benzine.
jo12345 schreef:
08-04-2018 15:02
Als je in Amsterdam woont heeft het niet zo veel zin om zo'n ding te kopen. Binnenkort is Groen Links aan de macht (ook als burgemeester!) dan mag je alleen nog maar fietsen of met de tram.
Scooters zijn evil, elektrisch maakt niet uit.
Scooters zijn niet evil als ze van het fietspad afblijven en stil en niet-vervuilend zijn.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
08-04-2018 15:02
Als je in Amsterdam woont heeft het niet zo veel zin om zo'n ding te kopen. Binnenkort is Groen Links aan de macht (ook als burgemeester!) dan mag je alleen nog maar fietsen of met de tram.
Scooters zijn evil, elektrisch maakt niet uit.
Wat een onzin. GL Amsterdam is groot voorstander van elektrische scooters.
www.parool.nl/amsterdam/groenlinks-wil- ... ~a4390386/
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
08-04-2018 14:47
Zou het in ieder geval niet voor het milieu doen. Die accu's verdwijnen ook niet zo maar.



Zulke opmerkingen komen vaak van mensen die zelf een smartphone / tablet / laptop / elektrische tandenborstel / oplaadbare zaklamp / digitale fotocamera etc in huis hebben......
quattro35 schreef:
08-04-2018 18:13



Zulke opmerkingen komen vaak van mensen die zelf een smartphone / tablet / laptop / elektrische tandenborstel / oplaadbare zaklamp / digitale fotocamera etc in huis hebben......
Bedoel je mijn opmerking?

als dat zo is: ik houd geen rekening met milieu dus het is niet uit iemand terecht willen wijzen, maar als het maar een beetje scheelt in vervuiling zonder dat het een rib uit je lijf kost lijkt me de benzine scooter gewoon een betere keuze.
Alle reacties Link kopieren
moustache86 schreef:
08-04-2018 14:38
Ik zit te twijfelen over een elektrische scooter. Ik zie heel veel voordelen: geen vervuilende uitlaatgassen. nauwelijks verbruikskosten, geen startproblemen. Maar ook nadelen: minimaal €2000 aanschafprijs. Weinig garages die iets van elektrische scooters snappen en dus niet aan reparaties zullen beginnen. En als de accu teveel capaciteit heeft verloren, is je scooter eigenlijk total loss want een nieuwe accu is zowat even duur als een nieuwe scooter.

Wie heeft hier ervaring met een elektrische scooter? Hoe lang gaat een lithium accu mee? Wat is een goede escooter garage in Amsterdam en omgeving? Verder zit ik te denken aan een UNU scooter. Die zijn marktleider in Berlijn, maar ik kan geen gebruikersreviews vinden. Hier toevallig iemand met een UNU?
Wij hebben er nu sinds een maandje een.
Hij bevalt erg goed!
Er zijn 400 Bosch servicepunten in NL waar je terecht kunt, er is dus altijd een in de buurt.
Wij willen nooit meer een 'normale' scooter. Elektrisch rijdt vele malen beter, veel stiller en is ook nog eens een stuk schooner!

Wil je een gratis helm bij je Unu? Vul dat deze code in;
GSTOVREF
Alle reacties Link kopieren
Heb ook net 2 weken een Unu. Heel blij mee. Aanschafprijs was 1899. Voordeel is wel dat je minder kosten aan onderhoud hebt en je rijd veel voordeliger per kilometer. 100 Km kost je zo'n 80 cent aan stroom, opladen op je werk en je rijdt praktisch gratis ;-)

Nog nooit eerder in mijn leven een scooter gehad omdat ik een hekel had aan de herrie van brommertjes. Een elektrische scooter heeft dat probleem niet. De Unu ziet er prima uit en zoeft heerlijk over de weg. Super voordelig alternatief voor de auto ook. Ik ben er ontzettend blij mee. Hij zit comfortabel en rijdt voor mij ver genoeg op een acculading (bijna 50 km). 's Nachts (of op het werk) op de lader en binnen een uurtje of 5 zit de accu al weer helemaal vol (binnen 2 uur al voor 70%)

Ze beweren dat de accu 1000 ladingen meegaat. Dat zou 50.000 km zijn. Ik weet niet hoe betrouwbaar dat is. Maar mocht het de helft zijn dan is dat 25.000 km. Dat zou je aan stroom in ieder geval 250 x 80 cent = 200 euro kosten (als je alleen thuis oplaadt). Stel dat je voor een benzinescooter 3 liter nodig hebt voor 100 km dan kost dat je ongeveer 5 euro. dat is dus 250 x 5 = 1250 euro voor 25.000 km. Het onderhoud van de elektrische scooter is ook goedkoper dus het lijkt zo op het eerste gezicht de goedkopere variant (helemaal als de accu langer meegaat dan de hier gebruikte 25.000 km). Een nieuwe accu kost nu 690 euro, over een aantal jaren zou dat heel goed goedkoper kunnen zijn en zijn ze waarschijnlijk weer beter ook.

Gratis helm bij bestelling met de volgende link (dan wordt de code automatisch ingevuld).

https://unumotors.com/nl/get-your-unu#/ ... =7W87EREF
Alle reacties Link kopieren
moustache86 schreef:
08-04-2018 14:38
Ik zit te twijfelen over een elektrische scooter. Ik zie heel veel voordelen: geen vervuilende uitlaatgassen. nauwelijks verbruikskosten, geen startproblemen. Maar ook nadelen: minimaal €2000 aanschafprijs. Weinig garages die iets van elektrische scooters snappen en dus niet aan reparaties zullen beginnen. En als de accu teveel capaciteit heeft verloren, is je scooter eigenlijk total loss want een nieuwe accu is zowat even duur als een nieuwe scooter.

Wie heeft hier ervaring met een elektrische scooter? Hoe lang gaat een lithium accu mee? Wat is een goede escooter garage in Amsterdam en omgeving? Verder zit ik te denken aan een UNU scooter. Die zijn marktleider in Berlijn, maar ik kan geen gebruikersreviews vinden. Hier toevallig iemand met een UNU?
Ik heb een 3000 watt UNU. Geen geluid, vrijheid en voor 50 cent rij je 100 km.
Met de code: QAPXYREF krijg je een gratis helm van 99 euro,
Alle reacties Link kopieren
Heb een 3000 watt UNU, met 2 accu’s.
Voor 50 cent 100 km rijden, zonder geluid en in vrijheid, zonder files.
Met de code: QAPXYREF krijg je de helm van 99 euro gratis.
Alle reacties Link kopieren
Goedkoper is een elektrische scooter is niet persé. Mijn 1e accu ging na ruim twee jaar kapot, dus net buiten de garantie. Met veel gedoe heb ik via de importeur kosteloos een gereviseerd exemplaar gekregen, die het nu na 2,5 jaar nog prima doet. Vorig jaar heb ik er een extra accu bijgekocht (1200 euro) en heb nu een actieradius van rond de 100 km. Het verhaal van dat je 1000 laad cycli hebt gaat bij mij niet op en in de meeste gevallen ook niet denk ik. Op de site van Niu staat dat de accu’s een levenscyclus hebben van 5 jaar. Ik denk dat dat een meer realistisch uitgangspunt is dan die 1000 laadcycli. Een accu van Niu kost al gauw 1500 euro, uitgaande dat de accu 5 jaar meegaat, betekend dat dus een afschrijving van 1500 euro / 5 jaar / 12 maanden is 25 euro per maand. Zoveel onderhoud heb je met een benzine scooter waarschijnlijk niet. Het probleem is dat bij alle elektrische scooters die ik gezien heb maar 2 jaar garantie krijgt, dus het kan ook zijn dat je de accu al bij minder dan 5 jaar vervangen moet vervangen.

Ik denk dat als je er dagelijks mee naar je werk/school rijd, het uiteindelijk goedkoper kan worden, qua afschrijving. Accu’s kunnen niet tegen weinig gebruik is mijn ervaring. Ik vind dat scooterwinkels eerlijk over de totaalkosten moeten zijn.

Ik heb zelf een Emco Nova elektrische scooter uit 2014
Dit is een retro scooter model, lijkt op een Oude Vespa.
Voors Emco Nova:
-mooi model
- zeer goede zitpositie
- ruim
- praktijk actieradius klopt met opgegeven actieradius

Tegens Emco Nova
- erg duur, zeker met 2e accu
- slechte vering
- verlies aan snelheid, als de accu leger raakt
- niet helemaal waterdicht


Het elektrisch rijden bevalt me goed. Ik ben een groot voorstander van elektrisch rijden, maar vind de accu’s nog veel te duur en de levensduur is nog niet zo goed gegarandeerd zoals bij een Tesla elektrische auto, die heeft standaard 8 jaar garantie op de accu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven