ik ben niet sociaal en kan daardoor geen werk vinden

20-04-2018 19:04 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een meisje van 17 jaar oud. Ik heb al tijdje een probleem. Ik kan geen bijbaan vinden omdat ik niet sociaal ben. Eerst had ik er geen problemen mee, maar nadat ik 6 keer afgewezen ben, ben ik niet zo blij meer en voel me een beetje depressief. Ik ben al een tijdje opzoek naar een bijbaan waar ik niet sociaal hoef te zijn, maar ik heb niks gevonden. Het beïnvloed niet alleen bij sollicitatiegesprekken maar ook op school. Ik kan zeggen dat ik geen vrienden heb. Ik vind het heel moeilijk om met mensen te praten en vooral over een onderwerp dat mij niet interesseert. Dus ik hoop dat iemand dit probleem ziet want ik voel me de laatste tijden erg alleen.

advies/tips?
Is sociale vaardigheidstraining gaan volgen een optie?
Juist omdat je er moeite mee hebt zou je een baan moeten zoeken waarbij je sociaal moet zijn. Dan leer je met mensen omgaan en je leert ze kennen. Wie weet komt er zelfs wel vriendschap uit voort.

Anders ga je echt niet ver komen in het leven, dat moet je gewoon niet willen. Wellicht kun je op school om hulp vragen?
Waarom zou je hyper-sociaal moeten zijn om bijvoorbeeld in een supermarkt te werken?
Of ergens meer achter de schermen?
Een goede kok of afwasser is ook nodig in de horeca.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 20-04-2018 19:17
18.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vrijwilligerswerk gaan doen? Zo creëer je een beetje zelfvertrouwen en doe je sociale vaardigheden op. En eens met wat hierboven al gezegd word.
viva-life22 schreef:
20-04-2018 19:16
Vrijwilligerswerk gaan doen? Zo creëer je een beetje zelfvertrouwen en doe je sociale vaardigheden op. En eens met wat hierboven al gezegd word.
Verdient ook lekker voor een meisje van 17.
Alle reacties Link kopieren
Is dat niet-sociaal zijn daadwerkelijk gezegd bij de sollicitatiegesprekken of vul je dit in?

Heb je je CV door je ouders laten nakijken of die er goed uit ziet? Zie er netjes uit als je naar de sollicitatie gaat? (Dus geen hotpants, broeken met gaten etc.)

Bereid je je voor op het gesprek? Dus lees je je in bij wat voor bedrijf je solliciteert? Heb je voor jezelf een paar sterke punten van jezelf opgeschreven die je kan benoemen als ze er naar vragen?
Alle reacties Link kopieren
Mario_Ritcher schreef:
20-04-2018 19:32
Verdient ook lekker voor een meisje van 17.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ze niet verder hoeft te zoeken naar een betaalde (bij) baan. Maar zolang ze niets kan vinden en denkt dat het sociale vlak haar valkuil is. Dan kan ze toch wat werkervaring op doen ondertussen? En wie weet rolt ze op deze manier ook wel binnen een organisatie ......
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
20-04-2018 19:41
Is dat niet-sociaal zijn daadwerkelijk gezegd bij de sollicitatiegesprekken of vul je dit in?

Heb je je CV door je ouders laten nakijken of die er goed uit ziet? Zie er netjes uit als je naar de sollicitatie gaat? (Dus geen hotpants, broeken met gaten etc.)

Bereid je je voor op het gesprek? Dus lees je je in bij wat voor bedrijf je solliciteert? Heb je voor jezelf een paar sterke punten van jezelf opgeschreven die je kan benoemen als ze er naar vragen?
Ja, ik had gevraagd waarom ik niet was aangenomen en toen vertelde ze het me eerlijk, maar dan meer beleefder. De CV was ook prima en had ook bij alle sollicitatiegesprekken nette kleren aan. Ik had me ook voorbereid en ik had ook mijn sterke punten verteld. Maar de probleem was dat ze zagen dat ik nerveus en verlegen ben.
Alle reacties Link kopieren
MidnightQueen99 schreef:
20-04-2018 19:48
Ja, ik had gevraagd waarom ik niet was aangenomen en toen vertelde ze het me eerlijk, maar dan meer beleefder. De CV was ook prima en had ook bij alle sollicitatiegesprekken nette kleren aan. Ik had me ook voorbereid en ik had ook mijn sterke punten verteld. Maar de probleem was dat ze zagen dat ik nerveus en verlegen ben.
Nerveus en verlegen is niet erg, denk dat er veel zijn van jouw leeftijd die nerveus zijn voor een gesprek. Was ik ook hoor! Het ligt er ook aan of degene waarmee je in gesprek gaat jou een beetje op je gemak kan stellen. Je mag ook best aangeven aan het begin dat je wat zenuwachtig bent. Is niks mis mee. Ik zou niet opgeven, maar door blijven gaan en bij een afwijzing vragen wat de precieze reden was en of ze tips hebben om je te verbeteren.

Succes!
Je schrijft dat je nerveus en verlegen bent. Dat betekent niet dat je niet sociaal bent! Maar misschien wel dat het meer kost voor jou om je op je gemak te voelen zodat je misschien wat spontaner overkomt. Wat heel helpend kan zijn bij een gesprek als je nerveus bent is letterlijk zeggen: ik ben gespannen/ zenuwachtig/ nerveus. En verder helpt oefenen in sociale situaties. Als je er echt veel last van hebt kan je ook een sociale-vaardighedentraining doen. Dan kan je oefenen met anderen, professionele tips krijgen en in contact komen met mensen die ook veel last van nervositeit hebben in sociale situaties. Je kunt hiernaar informeren bij bijvoorbeeld je huisarts.
Nerveus en verlegen is niet hetzelfde als niet sociaal.

En je kunt het oefenen. Zorg ervoor dat je minstens 4 keer per maand een sollicitatiebrief verstuurt en ga naar elk gesprek. Loop naar binnen als er een briefje hangt dat ze medewerkers zoeken, ga naar uitzendbureaus. Puur met het doel om te oefenen. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je afgaat.
MidnightQueen99 schreef:
20-04-2018 19:48
Ja, ik had gevraagd waarom ik niet was aangenomen en toen vertelde ze het me eerlijk, maar dan meer beleefder. De CV was ook prima en had ook bij alle sollicitatiegesprekken nette kleren aan. Ik had me ook voorbereid en ik had ook mijn sterke punten verteld. Maar de probleem was dat ze zagen dat ik nerveus en verlegen ben.
Waar heb je op gesolliciteerd dan? Want nerveus en verlegen zijn geen redenen om iemand af te wijzen voor een bijbaan lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-04-2018 20:12
Nerveus en verlegen is niet hetzelfde als niet sociaal.

En je kunt het oefenen. Zorg ervoor dat je minstens 4 keer per maand een sollicitatiebrief verstuurt en ga naar elk gesprek. Loop naar binnen als er een briefje hangt dat ze medewerkers zoeken, ga naar uitzendbureaus. Puur met het doel om te oefenen. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je afgaat.
Ook in klein gesprek (smalltalk) ben ik niet goed in. Ik weet niet wat ik moet zeggen. ik vind het moeilijk of kan vaak geen gesprekken gaande houden. Ik vind het zeg maar moeilijk om met mensen te communiceren als je begrijpt wat ik bedoel.
MidnightQueen99 schreef:
20-04-2018 23:50
Ook in klein gesprek (smalltalk) ben ik niet goed in. Ik weet niet wat ik moet zeggen. ik vind het moeilijk of kan vaak geen gesprekken gaande houden. Ik vind het zeg maar moeilijk om met mensen te communiceren als je begrijpt wat ik bedoel.
Heb je dit altijd al? Ook small talk kan je leren. Ik ben er zelf ook nooit goed in geweest, maar kan het wel als het moet (van mezelf). Heb je al dingen geprobeerd om makkelijker met mensen te communiceren, zodat sommige dingen zoals werk zoeken makkelijker worden?
MidnightQueen99 schreef:
20-04-2018 23:50
Ook in klein gesprek (smalltalk) ben ik niet goed in. Ik weet niet wat ik moet zeggen. ik vind het moeilijk of kan vaak geen gesprekken gaande houden. Ik vind het zeg maar moeilijk om met mensen te communiceren als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat soort dingen kun je echt leren.
Alle reacties Link kopieren
MidnightQueen99 schreef:
20-04-2018 23:50
Ook in klein gesprek (smalltalk) ben ik niet goed in. Ik weet niet wat ik moet zeggen. ik vind het moeilijk of kan vaak geen gesprekken gaande houden. Ik vind het zeg maar moeilijk om met mensen te communiceren als je begrijpt wat ik bedoel.
Volgens mij ben je niet anders dan heel veel 17-jarigen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Om je gerust te stellen, mijn zoon (ook 17) is ondanks dat hij al 2 jaar werkervaring had, ook meerdere keren afgewezen bij een sollicitatiegesprek (denk wel een keer of 8) maar heeft uiteindelijk toch weer een baantje gevonden.

Voor de meeste bedrijven heb je ook een rotleeftijd, je bent “duur”, een 16 jarige mag hetzelfde werk doen en kost minder enje zit nog aan bepaalde werktijden vast.

Gewoon door blijven zoeken, ook voor jou komt erwat leuks.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Pippelottaa schreef:
21-04-2018 00:27
Heb je dit altijd al? Ook small talk kan je leren. Ik ben er zelf ook nooit goed in geweest, maar kan het wel als het moet (van mezelf). Heb je al dingen geprobeerd om makkelijker met mensen te communiceren, zodat sommige dingen zoals werk zoeken makkelijker worden?
Ja ik had dit altijd al.
Alle reacties Link kopieren
HoiHoi

Ik snap je heel goed ! Ik was ook zo, op mijn 18e begon ik pas te beseffen dat mijn niet-sociaal zijn, best lastig was in de maatschappij. Nu ben ik 23 en ben een totaal ander mens. Ik ben echt heel sociaal geworden. Het feit dat je het beseft is al heel goed en dat je hier zit betekent dat je er iets aan wil doen. Het klinkt heel stom, maar het belangrijkste is, jezelf accepteren dat je bent zoals je bent..en vanuit daaruit stappen maken. Zoals ik je nu zie schrijven probeer je jezelf heel erg te verzetten..en daardoor ga je (bijvoorbeeld tijdens je sollisitatie) alleen maar meer nadenken.. en dan gaat het mis. Probeer je van te voren tot op zekere hoogte voor te bereiden.. maar probeer het ook spontaan te houden. Niks is gek, behalve je schamen voor wie je bent :) Ik was ook heel verlegen.. ik las het al eerder hier, maar je moet juist uit je comfort zone stappen..daarmee zal je een paar keer vallen..maar dat is wat jou zal maken tot de persoon die je wilt zijn..geloof mij maar..alle akward moment zijn het waard...daag jezelf uit en je komt er wel. Lukt het de ene keer niet dan lukt het de andere keer wel:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven