Gelovig of niet

21-04-2018 16:47 675 berichten
Alle reacties Link kopieren
K was er gwn nieuwsgierig naar hoe mensen denken

Gelovig of ongelovig

Totaal aantal stemmen: 273

Ik ben gelovig (28%)
Ik ben ongelovig (72%)
Gewoon ongelovig.
Overtuigd ongelovig.
Het woord geloven alleen al zegt voor mij al dat iets niet waar is.
Gelovig wat?
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel. Soms ben ik overtuigd van iets of niets, maar meestal twijfel.
anoniem_330865 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 16:54
74.12% gewijzigd
We should have each other with cream.
Ongelovig en anti geloof.
Alle reacties Link kopieren
Dat er iets is vind ik op zich al een wonder. Waarom niet chaos of niets?
We should have each other with cream.
Veel gelovigen nog hier. In het echt ken ik er geen.
Ik weet het niet. Zoveel mooie (onverklaarbare) dingen waarbij ik denk 'er moet toch iets zijn?'. Wat dat 'iets' dan is...tsja. Maar ook vaker situaties waarbij ik denk 'dat zou toch niet zo zijn als er 'iets' zou zijn?'. Dus ik hang er een beetje tussenin. Ik ben niet echt een voorstander van het geloof ansich. Veel te dwingend vaak. Vaak weinig ruimte voor andersdenkenden. Soms ook zeer obsessief. Soms doen ze of ze heel tolerant zijn, maar ondertussen. Geloof is vaak oorzaak van oorlog.
Alle reacties Link kopieren
Nederland is niet een christelijk land meer, 51 hebben geen geloof. Maar dat houdt niet in dat ze allemaal ongelovig zijn maar dat er ook mensen zijn die het bewtijfelen. In die 51 procent zitten atheisten: mensen die tegen het geloof zijn, hebben geen geloof en geloven niet dat God bestaat.
Je hebt agnosten: mensen die het niet weten.
Je hebt ook de groep ietsisten: denken dat er iets is zoals God of hogere kracht. Je hebt vgm mij nog van dat soort gorpenen maar van deze drie behoren de meeste mensen.
Alle reacties Link kopieren
Opmerking van mijn jongste, toen die een jaar of 6 was.

"Mama, hoe kan het dat ook slimme mensen geloven?"

Snap ik zelf ook niet, toch ken ik veel "slimme" gelovigen.
Alle reacties Link kopieren
Geloof is ook vaak een oorzaak van een oorlog maar als je alle religies vergelijkt met elkaar dan komt het er op uit dat de mensen met diverse godsdiensten toch in een hogere kracht geloven, in iets. Mensen hebben godsdiensten bedacht en hebben elkaar verdeeld.
Ik geloof ik mezelf, mag dat ook?
Warrique schreef:
21-04-2018 17:18
Opmerking van mijn jongste, toen die een jaar of 6 was.

"Mama, hoe kan het dat ook slimme mensen geloven?"

Snap ik zelf ook niet, toch ken ik veel "slimme" gelovigen.
Waarom meteen zo'n waardeoordeel aan geloven hangen? Tot zo ver de tolerante opvoeding richting je kind :wtf:

Ik geloof zelf niet, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel geloven om uiteenlopende redenen.
Alle reacties Link kopieren
Zalig de alwetende jeugd :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Crack12 schreef:
21-04-2018 17:22
Geloof is ook vaak een oorzaak van een oorlog maar als je alle religies vergelijkt met elkaar dan komt het er op uit dat de mensen met diverse godsdiensten toch in een hogere kracht geloven, in iets. Mensen hebben godsdiensten bedacht en hebben elkaar verdeeld.
Oorlogen tussen verschillende culturen bestonden al voordat de Abrahamistische religies ontstaan waren. Oorlogen draaien voornamelijk om geld (olie, wapenhandel) en worden gepresenteerd alsof het draait om religie. Met het uitbannen van geloof krijg je geen vrede op aarde.

Live and let live, sommige mensen halen veel kracht en zelfvertrouwen uit hun geloof. Geloof brengt meer mensen bij elkaar dan dat het mensen uit elkaar drijft.
Ik ben trouwens zelf (helaas) atheïstisch.
2koffie schreef:
21-04-2018 17:11
Veel gelovigen nog hier. In het echt ken ik er geen.


Dat vind ik heel opvallend. Ken je echt geen enkele gelovige? Of ga je er vanuit dat al je collega's en buren en sportmaatjes niet geloven?
Alle reacties Link kopieren
Lekkere vraag dit...

Ik neem aan dat dit gaat over geloven in een of meer goden? Want ik geloof best wel wat mensen mij vertellen (tot op zekere hoogte), dus ben zeker niet ongelovig.

Maar ik geloof niet in het concept van een soort opperwezen. Simpelweg omdat er hele feitelijke verklaringen zijn waarom dit concept van een geloof is gecreëerd, maar dat de noodzaak daarvoor inmiddels is vervallen omdat we tegenwoordig de wetenschap op een hoger niveau hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
21-04-2018 17:36
Waarom meteen zo'n waardeoordeel aan geloven hangen? Tot zo ver de tolerante opvoeding richting je kind :wtf:

Ik geloof zelf niet, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel geloven om uiteenlopende redenen.
Is toch geen waardeoordeel, het is vind ik een hele slimme vraag van een kind. Immers is er als je hoger opgeleid bent genoeg informatie beschikbaar om niet te hoeven geloven. Dus voor een kind heel logisch om de vraag te stellen.

Aan jou als ouder is het dan om een goed antwoord te geven. Ik zou denk ik zoiets zeggen als: Veel mensen denken op eenzelfde manier als hun omgeving. Als je van jongs af aan van iedereen hoort dat iets zo is, dan is het heel moeilijk om je voor te stellen dat iets niet zo is. Dan is het voor die mensen net zo waar als dat bijvoorbeeld water nat is. Jij denkt bijvoorbeeld dat je Kees heet, maar je hebt dit nooit gecontroleerd of hoeven te controleren: iedereen noemt je Kees. Maar het zou heel goed kunnen zijn dat je eigenlijk Hans heet...
Alle reacties Link kopieren
Opvallend wellicht, maar democratieën beginnen zelden oorlogen, doen er zelden vrijwillig aan mee, maar winnen vrijwel altijd. (En de VS is wel een democratie, maar stapt tegenwoordig opvallend ondemocratisch in oorlogen)

Geloof kan massa’s in beweging zetten en is daarmee een krachtig middel voor ondemocratische leiders om een door hen gewenste oorlog te verkopen. Maar als je werkelijk gelooft dat godsdiensten de oorzaak zijn van oorlogen ben je vermoedelijk weinig geïnteresseerd in jezelf echt verdiepen in politiek en geschiedenis, of erg goedgelovig en naïef, of gewoon nog een jonge 4e jaars.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
God vind ik wel een ouderwets "concept", eerder een Gok, een groot giswerk. Een manier om hetgeen wat orde schept onder woorden te brengen.
We should have each other with cream.
Heb je onderzoek-zaterdag vandaag, TO? Eerst al dat schaamhaar, nu dit.
Stampertje12 schreef:
21-04-2018 17:48
Is toch geen waardeoordeel, het is vind ik een hele slimme vraag van een kind. Immers is er als je hoger opgeleid bent genoeg informatie beschikbaar om niet te hoeven geloven. Dus voor een kind heel logisch om de vraag te stellen.

Aan jou als ouder is het dan om een goed antwoord te geven. Ik zou denk ik zoiets zeggen als: Veel mensen denken op eenzelfde manier als hun omgeving. Als je van jongs af aan van iedereen hoort dat iets zo is, dan is het heel moeilijk om je voor te stellen dat iets niet zo is. Dan is het voor die mensen net zo waar als dat bijvoorbeeld water nat is. Jij denkt bijvoorbeeld dat je Kees heet, maar je hebt dit nooit gecontroleerd of hoeven te controleren: iedereen noemt je Kees. Maar het zou heel goed kunnen zijn dat je eigenlijk Hans heet...
Tuurlijk is dat wel een waardeoordeel. Het oordelen druipt hier van je post af. Als je slim bent dan geloof je niet is je stelling. Dus, geloof je wel dan ben je dom of op z'n minst niet slim te noemen. Volgens mij staat geloven los van intelligentie. Het is een illusie om te denken dat God wel of niet bewezen kan worden. Men weet het niet, aan jou te doen wat het beste voelt. Is dat overtuigd zijn van zijn niet-bestaan of overtuigd zijn van zijn wel-bestaan. Iedereen heeft daar zijn eigen voorkeuren en gronden voor, maar intelligentie heeft daar niks mee te maken.
Marana-- schreef:
21-04-2018 17:42
Dat vind ik heel opvallend. Ken je echt geen enkele gelovige? Of ga je er vanuit dat al je collega's en buren en sportmaatjes niet geloven?

Ik ga er ook altijd in eerste instantie vanuit dat mensen 'gewoon' ongelovig zijn. Was dus ook nogal een soort schok toen ik erachter kwam dat een collega Jehova's Getuige was.
Of een andere collega die een beetje raar reageerde op mijn 'jezus!' uitroep. Dan denk ik meteen van, oke wauw, die is blijkbaar gelovig.

Zelf niet gelovig en ook vrij anti (hoewel dat meer anti-georganiseerde religie en het volgen van de Bijbel is).
Alle reacties Link kopieren
Godsdienst is altijd al een manier geweest van leiders om op een eenvoudigere manier duurzaam hun beleid te kunnen verspreiden. Door angst te gebruiken als methode om - zeker op plekken waar je niet op een andere manier wetten kunt handhaven - ervoor te zorgen dat mensen zich aan de regels houden, heb je een minder sterk netwerk van politie en rechters nodig.

Voorbeelden:

Leiders komen erachter dat als je hygiënisch eet dat je minder snel dood gaat. Maar ja, dat snapt niemand. Dus wat doe je: je gaat eet- en leefregels opstellen.
Mooi voorbeeld daarvan is het Jodendom waarin weinig fysiek onderling contact en schone, gescheiden keukens worden gehanteerd. En dat had effect: bij grote plagen als de pest, bleven de Joodse gemeenschappen grotendeels buiten schot. Waardoor ze overigens wel juist weer de schuld kregen van het geheel...

Of het verbieden van overspel: door overspel kwam er veel gezeik in gemeenschappen en ontstaan er veel conflicten. Maar ja, alleen maar zeggen dat je niet overspelig mag zijn helpt niet echt, want echt heel goed te handhaven is dat natuurlijk niet. Dus wat doe je: je verbiedt het vanuit het geloof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven