Testen op dieren.

22-04-2018 14:09 33 berichten
Laat ik voorop stellen dat ik geen activiste ben of zo. Ik zat wat te surfen en besloot eens te gaan kijken welke cosmeticamerken er wereldwijd nu nog steeds testen op dieren. Ik ben echt verbaasd. Zelfs merken waarvan ik dacht dat ze dat allang zouden hebben afgezworen doen het nog.
Ik ga daar vanaf nu wel rekening mee houden met aankopen (ervan uit gaande dat het lijstje klopt).

Houden jullie rekening met dit soort dingen?

AANVULLING: Ik heb begrepen dat er binnen de EU geen cosmetica meer verkocht mag worden wat op dieren is getest, maar dat er wereldwijd nog zeer grote merken zijn die dit nog gewoon blijven doen.
anoniem_297763 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 14:38
Reden: Verduidelijking.
48.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is vanaf 2014 in de EU verboden om cosmetica te verkopen die getest is op dieren.

Ik let er dus niet op.
Alle reacties Link kopieren
PUMA gelukkig niet.
We should have each other with cream.
Alle reacties Link kopieren
Het is in de Europese Unie verboden cosmetica en grondstoffen voor gebruik in cosmetica op dieren te testen. Dat geldt ook voor de verkoop van cosmeticaproducten die getest zijn op dieren. In Nederland geldt al sinds 1997 een verbod op dierproeven voor de ontwikkeling van cosmetische producten. De werking van deze producten wordt getest op mensen. Zij geven zich hiervoor vrijwillig op.

Google: cosmetica dierproeven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Koffielepel schreef:
22-04-2018 14:23
Het is vanaf 2014 in de EU verboden om cosmetica te verkopen die getest is op dieren.

Ik let er dus niet op.
Dus zolang alleen jouw flesje shampoo niet op dieren getest is, maar in de rest van de wereld (van dat merk) wel, koop je dat nog steeds? is prima trouwens, gewoon een vraag.
anoniem_297763 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 14:33
5.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, iedereen kan wel een lijstje maken en op internet zetten. Een aantal van die merken staan ook op dit gegarandeerd-dierproef-vrij lijstje:
http://squatcilla.nl/dit-zijn-ze-welke- ... proefvrij/
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
Voordat je lijstjes klakkeloos overneemt van niet-geverifieerde bronnen, is het altijd verstandig om eerst even te checken of de info wel klopt en je daarmee geen smaad of laster pleegt.
himalaya schreef:
22-04-2018 14:30
Het is in de Europese Unie verboden cosmetica en grondstoffen voor gebruik in cosmetica op dieren te testen. Dat geldt ook voor de verkoop van cosmeticaproducten die getest zijn op dieren. In Nederland geldt al sinds 1997 een verbod op dierproeven voor de ontwikkeling van cosmetische producten. De werking van deze producten wordt getest op mensen. Zij geven zich hiervoor vrijwillig op.

Google: cosmetica dierproeven.
Dat had ik ook al gelezen.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 08:45
0.00% gewijzigd
Nummer*Zoveel schreef:
22-04-2018 14:32
Voordat je lijstjes klakkeloos overneemt van niet-geverifieerde bronnen, is het altijd verstandig om eerst even te checken of de info wel klopt en je daarmee geen smaad of laster pleegt.
Mail je de dame van die website ook even dan?

Zoals gezegd ga ik er voor het gemak vanuit dat het lijstje klopt. Misschien ook niet. Ik zal de vraagstelling anders neerzetten, voorkomt al deze discussie.
Alle reacties Link kopieren
Yakatani schreef:
22-04-2018 14:34
Dat had ik ook al gelezen.

Maar je blijft bij je conclusie in je OP?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 08:45
99.64% gewijzigd
himalaya schreef:
22-04-2018 14:36
Maar je blijft bij je conclusie in je OP?
Er stond een conclusie in?

Ik ben in elk geval genegen geen cosmetica meer te kopen van de merken die überhaupt nog dierproeven uitvoeren.
Anoniem123456123456 schreef:
22-04-2018 14:37
Dit is de lijst van Naoki en komt uit 2015, staat ook in het artikel zelf. Zij onderzoekt regelmatig of de merken nog dierproefvrij zijn, laatst heeft ze haar hele lijst weer opgeschoond. Deze lijst is dus verouderd en daardoor kunnen de merken anders zijn.
De lijst die ik linkte (heb het weggehaald inmiddels), sprak over 2018. Ik had de indruk dat het up-to-date zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
AANVULLING: Ik heb begrepen dat er binnen de EU geen cosmetica meer verkocht mag worden wat op dieren is getest, maar dat er wereldwijd nog zeer grote merken zijn die dit nog gewoon blijven doen.

Ik neem aan dat je ook gaat klagen bij de Chinese ambassade om hun achterlijke regel dat alle cosmetica, ook al is het dierproefvrij, alsnog op dieren getest moet worden voor het daar verkocht mag worden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 08:45
99.69% gewijzigd
Nee, ik zou er geen rekening mee houden in Nederland als ik iets koop: voor zover ik weet mag er geen zeep o.i.d. meer verkocht worden -cosmetica zo u wilt- die op dieren uitgetest is.
Dus aan de overheid de schone taak ervoor te zorgen dat ik niet met lijstjes door de drogist hoef te wandelen wat wel/wat niet.

Ik dacht eigenlijk dat er allang nog getest werd op dieren om nieuwe medicijnen te ontwikkelen en nee, daar heb ik geen moeite mee.
Daar zie ik ook de noodzaak van in, niet om de zoveelste nieuwe, verbeterde lippenstift uit te testen.

Al moet je ook wel goed bedenken dat activisten meesters zijn in het manipuleren: je ziet altijd een zielig konijn met een ontstoken oog in beeld bij hun campagnes; niet de dieren bij wie eigenlijk niets pijnlijks of vervelends gebeurd.

En áls dat al zo is is het meestal om ernstige nu nog niet te genezen ziektes te bestrijden. Ik mag toch hopen dat iedereen blij is dat er continue gewerkt wordt aan goede medicijnen voor bv HIV. Maar ook Parkinson, Alzheimer etc.

In de jaren '80 nog een zeker doodvonnis binnen korte tijd na besmetting, nu allang niet meer. En reken maar dat daar dierproeven voor moeten worden gedaan.
Jammer maar helaas, ik ben een groot dierenliefhebber maar soms kan het niet anders. Ik heb overigens meer te doen met huisdieren hier in ons land, die hebben het vaak een stuk slechter.
Honden die niet uitgelaten worden, katten die levenslang binnenzitten hebben, konijnen in een hokje van 60x40 waar ze nooit uitkomen. En dan de kanariepietjes nog die nooit los mogen vliegen maar van stokje A naar stokje B kunnen springen... dan moet je eens gaan kijken hoe goed proefdieren worden behandeld.

Moet ook wel, het moeten tenslotte gezonde dieren zijn zonder afwijkingen om de uitslagen van de testen niet te beïnvloeden. Een konijn dat nooit daglicht ziet is niet geschikt om oogmake-up op uit te testen: die ogen zijn sowieso al beschadigd...
Alle reacties Link kopieren
Yakatani schreef:
22-04-2018 14:32
Dus zolang alleen jouw flesje shampoo niet op dieren getest is, maar in de rest van de wereld (van dat merk) wel, koop je dat nog steeds? is prima trouwens, gewoon een vraag.
Je kunt inderdaad niet alle producten dierproefvrij kopen. Dat Europese producten dierproefvrij zijn is toch goed als je in Nederland woont. Of jij moet voor elk flesje shampoo naar China gaan. Maar ik neem aan dat je dan ook geen medicijnen neemt? Deze zijn ook getest op dieren en dit gebeurt ook bij een kleine moleculaire wijziging.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 15:01
0.00% gewijzigd
Koffielepel schreef:
22-04-2018 14:49
Je kunt inderdaad niet alle producten dierproefvrij kopen. Dat Europese producten dierproefvrij zijn is toch goed als je in Nederland woont. Of jij moet voor elk flesje shampoo naar China gaan. Maar ik neem aan dat je dan ook geen medicijnen neemt? Deze zijn ook getest op dieren en dit gebeurt ook bij een kleine moleculaire wijziging.
Daar heb je gelijk in.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt inderdaad dat er volgens de EU geen dierproeven op cosmetica mogen worden uitgevoerd. Koop je dus een Rimmel lipstick bij de kruidvat, is die dierproefvrij. Echter verkoopt Rimmel ook producten in China, waar dierproeven verplicht zijn. Rimmel maakt deze keuze 100% zelf en gaat er dus mee akkoord dat hun producten getest worden op dieren. Door deze producten in Nederland te kopen support je dus een organisatie die het oké vindt dat hun producten getest worden in andere landen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lette daar eerder wel op. Omdat inmiddels cosmetica niet meer getest mag worden let ik nu vooral op ingrediënten. Ik wil geen producten met microplastics. Nou scheelt het al dat ik sowieso weinig cosmetica gebruik (ik gebruik dagelijks make-up en soms crème, olie of zonnemelk, maar geen shampoo, douchegel, reinigingsproducten, scrubs, etc.
pennydreadful schreef:
22-04-2018 14:52
Het klopt inderdaad dat er volgens de EU geen dierproeven op cosmetica mogen worden uitgevoerd. Koop je dus een Rimmel lipstick bij de kruidvat, is die dierproefvrij. Echter verkoopt Rimmel ook producten in China, waar dierproeven verplicht zijn. Rimmel maakt deze keuze 100% zelf en gaat er dus mee akkoord dat hun producten getest worden op dieren. Door deze producten in Nederland te kopen support je dus een organisatie die het oké vindt dat hun producten getest worden in andere landen.
Dit dus. Merken die hun producten in China verkopen zijn niet dierproefvrij.

Ik let er wel op en gebruik ook de website van Naoki om up to date te blijven.
Anoniem123456123456 schreef:
22-04-2018 14:35
Ik koop geen producten van merken die op dieren testen. Als leidraad gebruik ik naoki.nl

Ik zie hierboven de (vrij standaard) reacties dat cosmetica in de EU dierproefvrij is. Degenen die dierproefvrij kopen, kijken echter naar het merk en niet naar het specifieke product dat je in je handen hebt. Merken die in China verkopen (daar zijn dierproeven verplicht), zijn in mijn ogen niet dierproefvrij en koop ik dus niet.
En dit dus :P
Yakatani schreef:
22-04-2018 14:41
De lijst die ik linkte (heb het weggehaald inmiddels), sprak over 2018. Ik had de indruk dat het up-to-date zou zijn.
Begin dan eerst met een lijst te maken van landen die eisen dat de producten die daar gekocht worden eerst op dieren getest zijn. Sluit dan alle cosmetica bedrijven uit die met die landen handelen en dan is je lijst vast een stuk korter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven