Tips voor spinnen angst?

22-04-2018 20:59 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik woon samen met mijn vriend op een benedenwoning, en we hebben de laatste 2/3 weken constant van die dikke zwarte spinnen hier rondkruipen. Laat ik nou net ontzettend bang voor die beesten zijn, nu hebben we er haast 2 per dag. Ons huis is verder heel schoon, wij denken dat ze door de gaten van buiten kruipen.

Mijn vriend is vaak weg, ook in de avond wanneer ze verschijnen. Nu kan en wil ik hem ook niet constant opbellen om te vragen of hij even een spinnetje weg wilt halen.

Ik weet dat ik me aanstel, vaak denk ik ook van ach die beestjes doen toch niks en ik kan ze makkelijk wel even opzuigen. Maar als ik ze zie verstijf ik.

Heeft iemand misschien de ultieme tip om de strijd tegen deze 8 potige wezentjes te winnen?
Therapie
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik was ook als de dood voor die beesten. Ben er inmiddels wel (een heel klein beetje) overheen gegroeid. Gewoon, zoals bij elke angst, de confrontatie aangaan (spin doodslaan), dan wordt het steeds makkelijker :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-04-2018 21:02
Therapie

Ze zien me al aankomen haha
Daar zijn speciale halve dag trainingen voor. Een coach met NLP-diploma's heeft ook makkelijke en snelwerkende technieken om dit soort angsten tegen te overwinnen.
Daarnaast kun je naar een speciaalzaak toe waar ze deze dieren verkopen en aan hen vragen of ze iemand weten die je hiermee kan helpen.
sarahconnor schreef:
22-04-2018 21:03
Herkenbaar, ik was ook als de dood voor die beesten. Ben er inmiddels wel (een heel klein beetje) overheen gegroeid. Gewoon, zoals bij elke angst, de confrontatie aangaan (spin doodslaan), dan wordt het steeds makkelijker :biggrin:
Waarom doodslaan? Die beesten zijn banger van jou dan jij van hem, en daarnaast zijn ze onwijs nuttig.
Alle reacties Link kopieren
sarahconnor schreef:
22-04-2018 21:03
Herkenbaar, ik was ook als de dood voor die beesten. Ben er inmiddels wel (een heel klein beetje) overheen gegroeid. Gewoon, zoals bij elke angst, de confrontatie aangaan (spin doodslaan), dan wordt het steeds makkelijker :biggrin:
Ik denk dat dat uiteindelijk ook het enige is wat echt gaat helpen. Ik ben nu ook alleen en zit constant om me heen te kijken of ik er een zie kruipen. :whip:
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
22-04-2018 21:03
Daar zijn speciale halve dag trainingen voor. Een coach met NLP-diploma's heeft ook makkelijke en snelwerkende technieken om dit soort angsten tegen te overwinnen.
Daarnaast kun je naar een speciaalzaak toe waar ze deze dieren verkopen en aan hen vragen of ze iemand weten die je hiermee kan helpen.
Ik zie bij zo’n trainingen altijd voor me dat je dan express zo’n spin op je hand krijgt om ermee geconfronteerd te worden. Bij die gedachte alleen al pas ik
Ik heb een paar keer een vogelspin over mijn hand laten lopen in de dierentuin. Vind vogelspinnen nu helemaal te gek!
Voor kleine huisspinnen ben ik ook minder bang, dus dat is mooi (ik had ook echt een fobie!!)
Jlou schreef:
22-04-2018 21:07
Ik zie bij zo’n trainingen altijd voor me dat je dan express zo’n spin op je hand krijgt om ermee geconfronteerd te worden. Bij die gedachte alleen al pas ik
Dat gaat natuurlijk niet maar zo opeens. Wil je er van af? Doen dan dus.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook echt last van de nachtkaardespin, soms zo groot als - ik lieg niet - een pakje sigaretten...
Wat wel hielp was alle kieren afplakken met isolatietape en zo'n borstels op de onderkanten van de buitendeuren helpt ook super goed. Het heeft hier het spinnenaantal gehalveerd.
Ook heb ik gehoord dat spinnen echt een hekel hebben aan azijn, maar bakjes azijn neerzetten op strategische plaatsen heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Ik merk aan mezelf dat ik die andere spinnen die in het oude huis zaten nu maar peanuts vind, waar ik eerst echt ook niks van moest hebben. Nu laat ik ze zelfs zitten als ik deze soort zie en ik durf ze zelfs aan te raken (niet op te pakken).
Maar die grote...
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
22-04-2018 21:04
Waarom doodslaan? Die beesten zijn banger van jou dan jij van hem, en daarnaast zijn ze onwijs nuttig.
Je hebt helemaal absoluut volkomen gelijk, maar toch het idee dat ze, als je het niet doet, nog ergens rondkruipen vind ik niet fijn, dus daarom :-$
Alle reacties Link kopieren
Een*Nieuwe*Lente schreef:
22-04-2018 21:09
Hier ook echt last van de nachtkaardespin, soms zo groot als - ik lieg niet - een pakje sigaretten...
Wat wel hielp was alle kieren afplakken met isolatietape en zo'n borstels op de onderkanten van de buitendeuren helpt ook super goed. Het heeft hier het spinnenaantal gehalveerd.
Ook heb ik gehoord dat spinnen echt een hekel hebben aan azijn, maar bakjes azijn neerzetten op strategische plaatsen heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Ik merk aan mezelf dat ik die andere spinnen die in het oude huis zaten nu maar peanuts vind, waar ik eerst echt ook niks van moest hebben. Nu laat ik ze zelfs zitten als ik deze soort zie en ik durf ze zelfs aan te raken (niet op te pakken).
Maar die grote...
Ah wat vervelend.. ik zou er niet aan moeten denken dat hier ook zulke grote komen brr. Ik zal is een bankje azijn neerzetten en fingers crossed dat ze dan niet tevoorschijn komen. Het probleem is bij mijn woning dat wij alleen ramen hebben die op kierstand kunnen, en omdat wij roken staat een van deze altijd open vanwege de rook. Misschien dat het isolatietape wel helpt, weet je misschien waar je dat kan halen?
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ze altijd een uitzetting bevel. :rofl: Heel soms luisteren ze, maar daar heb je natuurlijk niks aan. Ik durf ze ook niet aan te raken en ze zijn zoooo groot.

Het enige wat ik enigszins durf is er een heel groot glas overheen zetten en er dan een stevig karton onder schuiven. Dan zet ik hem zo buiten.

Pletten durf ik ook niet want dan kraken ze zo.
Alle reacties Link kopieren
sarahconnor schreef:
22-04-2018 21:10
Je hebt helemaal absoluut volkomen gelijk, maar toch het idee dat ze, als je het niet doet, nog ergens rondkruipen vind ik niet fijn, dus daarom :-$
Ik denk ook dat als ik er nu een zie mijn slipper erop ga gooien. Is inderdaad zielig want ze zijn natuurlijk heel nuttig. Mijn vriend zet ze altijd netjes buiten maar mijn handen komen daar niet in de buurt :-$
Alle reacties Link kopieren
Javadeel schreef:
22-04-2018 21:15
Ik geef ze altijd een uitzetting bevel. :rofl: Heel soms luisteren ze, maar daar heb je natuurlijk niks aan. Ik durf ze ook niet aan te raken en ze zijn zoooo groot.

Het enige wat ik enigszins durf is er een heel groot glas overheen zetten en er dan een stevig karton onder schuiven. Dan zet ik hem zo buiten.

Pletten durf ik ook niet want dan kraken ze zo.
Ik kan nu wel even gaan schreeuwen dat ze niet bij mij in de buurt mogen komen haha :swear:
Alle reacties Link kopieren
Hahaha ja. Beginnen met iets erop te gooien (wel raak!), daarna met vliegenmepper of krant, misschien is de volgende stap dan wel een glas eroverheen zetten.. Steeds een stukje dichterbij :yes:
Alle reacties Link kopieren
sarahconnor schreef:
22-04-2018 21:21
Hahaha ja. Beginnen met iets erop te gooien (wel raak!), daarna met vliegenmepper of krant, misschien is de volgende stap dan wel een glas eroverheen zetten.. Steeds een stukje dichterbij :yes:
Echt he! Maar wat als ik mis gooi, dan gaan ze rennen :"-(
Wat zou het leven toch veel makkelijker zijn als die beesten niet in je buurt kwamen haha
Jlou schreef:
22-04-2018 21:07
Ik zie bij zo’n trainingen altijd voor me dat je dan express zo’n spin op je hand krijgt om ermee geconfronteerd te worden. Bij die gedachte alleen al pas ik
Dus je wil over je angst heen komen, maar het mag vooral niet de uiteindelijke bewijsvoering hebben die je laat ervaren dat je over je angst heen bent? Tja, de eerste vraag is dus: wil je over je angst heen komen of wil je een manier hebben om een andere uiting aan je angst te geven? (Bijvoorbeeld doodmeppen). En de tweede vraag: wat heb je ervoor over om erover heen te komen?

Het zijn je eigen gedachten die je bang maken, niet meer en niet minder. En als voor jou de oplossing is om te leren die dieren dood te meppen, weet dan wel dat je je angst niet aanpakt maar alleen anders vorm gaat geven aan je angst.
Ik ben er bij toeval achter gekomen dat ze ook op zilvervissen-vallen afkomen.
Ik heb er 2 staan, 1 bij de keuken. Wilde hem een tijdje geleden vervangen en pak hem op, en zie tot mijn grote schrik een joekel van een spin erin zitten! Gelukkig was hij dood maar van schrik gooide ik eerst het doosje een paar meter verderop haha.

Maar ik begrijp je angst. Ik durf ook echt niks met die krengen in de buurt. Ik heb hier wel veel last van hooiwagens maar die laat ik gewoon zitten. En als ik ze zat ben pak ik de stofzuiger. Maar met die harige collega's van ze ben ik minder blij :P
Alle reacties Link kopieren
Met het schaamrood op mijn kaken moet ik het volgende vertellen, ik heb ooit mijn dochter van toen 3 een spin voor me laten doodslaan, er zat een behoorlijke spin op de muur en durfde hem toen niet op te zuigen, toen heb ik onder het mom van een spelletje doen mijn dochter op de bank gezet en een krant gegeven om die spin dood te slaan, en dat terwijl ik op veilige afstand toekeek.
Ik weet zelf niet waar de angst voo spinnen vandaan komt want een spin is niets meer dan een balletje met 8 pootjes, maar nu ik dat opschrijf krijg ik rillingen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
22-04-2018 21:43
Met het schaamrood op mijn kaken moet ik het volgende vertellen, ik heb ooit mijn dochter van toen 3 een spin voor me laten doodslaan, er zat een behoorlijke spin op de muur en durfde hem toen niet op te zuigen, toen heb ik onder het mom van een spelletje doen mijn dochter op de bank gezet en een krant gegeven om die spin dood te slaan, en dat terwijl ik op veilige afstand toekeek.
Ik weet zelf niet waar de angst voo spinnen vandaan komt want een spin is niets meer dan een balletje met 8 pootjes, maar nu ik dat opschrijf krijg ik rillingen.
De mens heeft bijna geen natuurlijke vijanden meer. Echter is het slangenbrein (waar de fight, flight or freeze reactie zit) wel nog steeds gericht op gevaar. Dus maken we onze vijanden in ons hoofd.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
22-04-2018 21:47
De mens heeft bijna geen natuurlijke vijanden meer. Echter is het slangenbrein (waar de fight, flight or freeze reactie zit) wel nog steeds gericht op gevaar. Dus maken we onze vijanden in ons hoofd.
Maar hoe zit dat dan met mensen zoals Freek Vonk die voor niets bamg zijn?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
22-04-2018 23:28
Maar hoe zit dat dan met mensen zoals Freek Vonk die voor niets bamg zijn?
Dat is net zo'n vraag als "waarom ben ik bang voor spinnen en de buurvrouw voor muizen?" Als iemand het weet hoor ik het graag :biggrin:

Ik werd eerst ook hysterisch van grote spinnen, maar ben ze toch zelf gaan doodslaan. Eerst met de Swiffer en later ook dichterbij. Ik krijg er nog steeds rillingen van, maar ik ga niet meer gillen.
GenieInABottle schreef:
22-04-2018 21:04
Waarom doodslaan? Die beesten zijn banger van jou dan jij van hem, en daarnaast zijn ze onwijs nuttig.
Omdat het huisspinnen zijn. Als ik ze buiten zet zitten ze morgen weer binnen. Ze mogen bij ons in de stal en grote schuren, maar in huis wil ik ze niet hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven