Totaal geen richtingsgevoel en geen routes kunnen onthouden

11-05-2018 12:33 85 berichten
Ik verdwaal nog op een rechte weg. Herkennen mensen dit, en hebben jullie tips om te leren je beter te kunnen oriënteren?

Leuke anecdotes zijn ook welkom, want het is voor mij ook weer niet echt zwaarwegend probleem, maar ik vind het wel gek dat ik hier zo slecht in ben. Ik vraag me zelfs af of er misschien een naam voor is, bijvoorbeeld "dysorienty", haha!


Al van jongs af aan heb ik moeite met de weg onthouden. Ik heb werkelijk geen enkel richtingsgevoel, als ik in een gebouw rondloop weet ik al snel niet meer of ik aan de straatkant of de achterkant ben als ik niet uit het raam kijk (en zelfs dan heb ik vaak moeite in grote kantoorpanden). Als ik een keer vanuit een andere richting ergens aankom, dan duurt het heel lang voor ik de situatie weer herken, eigenlijk pas totdat ik ongeveer voor de bestemming sta.

Dit gebrek aan oriëntatie was ik me als kind al van bewust en ik was er ook al mee bezig. Ik kon mij er dan bijvoorbeeld al zorgen om maken dat een ouder mij naar huis zou brengen en dat ik dan de weg zou moeten wijzen. Later, bij bijvoorbeeld rijles lukte het mij al niet om een vaste route te onthouden, en alle afslagen en kruispunten zien er voor mij hetzelfde uit.

Ik probeer wel aanknopingspunten te onthouden, maar om de een of andere manier lukt me dat gewoon niet. Ik herken gebouwen en grote reclameborden niet echt, ze vallen me gewoon niet op. Ik heb op een willekeurig moment geen idee waar het noorden is, ook al weet ik in theorie wel waar de zon onder gaat en hoe zich dat verhoudt tot de andere windrichtingen. Met links en rechts heb ik trouwens geen problemen.

Ik kan wel kaart lezen, maar je bent niet altijd in een situatie dat je met kaart/navigatie in de hand wil/kan rondlopen. Iemand op straat de weg wijzen begin ik niet aan. Ik kan van huis naar werk en van huis naar een vriend/vriendin, maar van werk rechtstreeks naar vriend/vriendin kost mij al weer veel meer moeite. Ik ben zo iemand die een winkel inloopt en als ik er uit kom weer de kant op loop waar ik net vandaan kwam.

Mijn manieren om hier mij om te gaan zijn bijvoorbeeld:
  • omrijden, dus eerst naar een punt fietsen/rijden van waaruit ik weet hoe ik ergens anders weer kan komen;
  • sowieso nooit ergens binnendoor of een doorsteekje, zoveel mogelijk rechte lijnen, en zo min mogelijk ge-zigzag (ik woon in de Jordaan in Amsterdam, wie daar bekend is weet dat dat niet makkelijk is);
  • voorbereiden waar mogelijk, routes op de computer doornemen, kijken of er dingen zijn waar ik op kan letten, hoewel dat al fietsende/rijdende vaak lastig is, want je bent ergens zo voorbij;
  • het loslaten, ik weet dat ik vaak verdwaal, dus ik probeer me er niet zo druk om te maken.
Ik functioneer verder normaal en ik kom altijd wel bij mijn bestemming, maar toch is het wel vervelend. Ik was laatst in gesprek voor een baan waarvoor ik regelmatig door het land zou moeten. Om andere redenen heb ik er uiteindelijk vanaf gezien, maar het idee dat ik steeds op zoek zou zijn naar adressen was voor mij wel een probleem.

Tot slot; ja, ik ben inderdaad een vrouw.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 14:41
0.05% gewijzigd
Klein voorbeeld om aan te geven hoe ernstig het bij mij is. Ik was eens met twee vrienden op city-trip en heb het toen gepresteerd om tot 5x toe gedurende de trip hetzelfde kerkje te bewonderen alsof we er voor het eerst voorbij kwamen.
Ja, heb ik ook. Ik ga steevast eerst de verkeerde kant op, zelfs als ik ergens al eerder ben geweest en weet dat ik NIET een bepaalde kant op moet. Dan ga ik dus toch weer de verkeerde kant op.
Mijn oplossing is een tomtom of de route op mijn telefoon instellen. (ook voor op de fiets of als ik in mijn eentje ga wandelen.)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel het een en ander, ben er ook geen ster in en gekscheer weleens dat ik 'dysgeolie' heb (geen bestaand woord volgens mij).
Mijn man irriteert het. Als we voor de duizendste keer de route naar zijn moeder rijden en ik wéér vraag of ik hier wel of niet rechts moet, krijgt hij heel erg de kriebels. Hij begrijpt daar echt niets van. Inmiddels heb ik een goede vergelijking gevonden; hij is slecht met taal en kan ook keer op keer dezelfde fout maken, ondanks mijn vaak herhaalde uitleg daarover. Als ik hem daar dan op wijs, begrijpt hij het iets beter.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik mis ook vaak hele stukken in mijn geheugen. Dan denk ik dat een bepaald stuk weg al eerder komt dan dat het komt o.i.d..
Alle reacties Link kopieren
Ja, heel herkenbaar. Ik ben (was) ook ontzéttend slecht in wiskunde en ik ben overtuigd dat dat iets met elkaar te maken heeft. Ik kan links en rechts ook slecht uit elkaar houden trouwens, vaak zeg ik het verkeerde, als ik het goede bedoel. Is dat voor anderen herkenbaar? (Ik ben trouwens dan wél weer goed in ruimtelijk inzicht, gek genoeg)

Ik ben zo verschrikkelijk blij met smartphone met googlemaps, gebruik het te pas en te onpas en voel me onthand zonder.
Theamuts schreef:
11-05-2018 12:37
Ja, heb ik ook. Ik ga steevast eerst de verkeerde kant op, zelfs als ik ergens al eerder ben geweest en weet dat ik NIET een bepaalde kant op moet. Dan ga ik dus toch weer de verkeerde kant op.
Mijn oplossing is een tomtom of de route op mijn telefoon instellen. (ook voor op de fiets of als ik in mijn eentje ga wandelen.)
Oh ja, ik heb ook een tijd geprobeerd om niet in te gaan op wat mijn instinct of gevoel zegt. Dus naar rechts gaan als ik eigenlijk het idee heb dat ik naar links moet. Helaas is mijn afwijking nèt niet consequent genoeg voor deze aanpak.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 12:45
0.16% gewijzigd
Yella78 schreef:
11-05-2018 12:38
Ik herken wel het een en ander, ben er ook geen ster in en gekscheer weleens dat ik 'dysgeolie' heb (geen bestaand woord volgens mij).
Mijn man irriteert het. Als we voor de duizendste keer de route naar zijn moeder rijden en ik wéér vraag of ik hier wel of niet rechts moet, krijgt hij heel erg de kriebels. Hij begrijpt daar echt niets van. Inmiddels heb ik een goede vergelijking gevonden; hij is slecht met taal en kan ook keer op keer dezelfde fout maken, ondanks mijn vaak herhaalde uitleg daarover. Als ik hem daar dan op wijs, begrijpt hij het iets beter.
Ik vind dysgeologie ook leuk!

Herkenbaar wbt routes die zo langzamerhand wel bekend zouden moeten zijn.
Ja, ik heb het ook. Ik heb meerdere keren moeten bijbetalen in een parkeergarage omdat ik de auto niet meer kon vinden. En als ik op weg twijfel tussen links of rechts, kies ik het tegenovergestelde van wat ik denk (met 100% score). Mijn jongste is er juist enorm goed in. Al toen ze vier was wist ze me uit woonwijken te krijgen, en de auto te vinden in garages.
Dat is overigens echt een struikelblok, nieuwbouwwijken. Een oude stadswijk kom je nog wel uit, maar in een Vinex-wijk kun je blijven rondrijden zonder ooit de (enige) uitweg te vinden.
thee_leutje101 schreef:
11-05-2018 12:42
Ja, heel herkenbaar. Ik ben (was) ook ontzéttend slecht in wiskunde en ik ben overtuigd dat dat iets met elkaar te maken heeft. Ik kan links en rechts ook slecht uit elkaar houden trouwens, vaak zeg ik het verkeerde, als ik het goede bedoel. Is dat voor anderen herkenbaar? (Ik ben trouwens dan wél weer goed in ruimtelijk inzicht, gek genoeg)

Ik ben zo verschrikkelijk blij met smartphone met googlemaps, gebruik het te pas en te onpas en voel me onthand zonder.
Ik was wel vrij goed in wiskunde (destijds op het gymnasium, nu zou ik veel misschien niet meer kunnen) en vreemd genoeg ook in het blokjes-draaien onderdeel voor ruimtelijk inzicht in IQ-tests. Maar dat kun je oefenen om handigheid in te krijgen heb ik ontdekt. Gek genoeg helpt mij dit niet in het dagelijks leven.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 12:47
4.92% gewijzigd
Ik heb er eigenlijk geen moeite mee, ik heb een prima richtingsgevoel.
Maar, als ik met een ander ben en ik geef het route-plannen ook uit handen heb ik ook geen idee. Dan interesseert het me niet en let ik niet op.
MinkeDeWit schreef:
11-05-2018 12:45
Ja, ik heb het ook. Ik heb meerdere keren moeten bijbetalen in een parkeergarage omdat ik de auto niet meer kon vinden. En als ik op weg twijfel tussen links of rechts, kies ik het tegenovergestelde van wat ik denk (met 100% score). Mijn jongste is er juist enorm goed in. Al toen ze vier was wist ze me uit woonwijken te krijgen, en de auto te vinden in garages.
Dat is overigens echt een struikelblok, nieuwbouwwijken. Een oude stadswijk kom je nog wel uit, maar in een Vinex-wijk kun je blijven rondrijden zonder ooit de (enige) uitweg te vinden.
Oh ja, mijn jongere broers waren hier als kleuter ook al goed in. Als we vroeger naar een pretpark gingen spraken we met mijn ouders altijd een punt af waar we naartoe moesten gaan als we elkaar kwijt raakten. Ik was altijd blij dat ik nooit kwijt was geraakt, want ik zou dat punt dan nooit meer gevonden hebben!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook! Heb al een keer een uitvaart en een examen gemist omdat ik compleet verdwaald was :facepalm: Ik wordt er soms best onzeker van. Ook ik ben een ramp met wiskunde en inschatten van afstanden. En dus ook inparkeren. Rechts gaat beter dan links.
MinkeDeWit schreef:
11-05-2018 12:45
Ja, ik heb het ook. Ik heb meerdere keren moeten bijbetalen in een parkeergarage omdat ik de auto niet meer kon vinden.
Ik maak tegenwoordig altijd een foto van waar mijn fiets/auto staat.

Ik zag laatst toeristen die op zoek waren naar hun auto ergens in de stad. Dat zou mij ook kunnen overkomen. Foto, foto en locatie pinnen op GPS.
MinkeDeWit schreef:
11-05-2018 12:45
Ja, ik heb het ook. Ik heb meerdere keren moeten bijbetalen in een parkeergarage omdat ik de auto niet meer kon vinden.
Tip: maak een foto van je auto met daarop de code van de rij (B12 bv.). Of 2 foto's als de rijcode niet op de dezelfde foto zichtbaar is.
Ik ken iemand die dit doet.
LizBakker schreef:
11-05-2018 12:58
Ik maak tegenwoordig altijd een foto van waar mijn fiets/auto staat.

Ik zag laatst toeristen die op zoek waren naar hun auto ergens in de stad. Dat zou mij ook kunnen overkomen. Foto, foto en locatie pinnen op GPS.
Ja, dat doe ik inmiddels ook. Een foto van het rijnummer in de garage, of straatnaambordje in de stad. Scheelt een hoop stress.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier zelf geen last van. Een vriendin van mij wel, zij is laatst in haar eigen woonplaats (lintdorp van minder dan 10.000 inwoners) verdwaald toen de hoofdstraat een stuk afgesloten was. Uiteindelijk kwam ze op een weg waar weer een bord stond met de naam van haar woonplaats erop.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! :biggrin:
Als ik in Ikea rond mijn as draai weet ik al niet meer welke kant ik op moet...
In hotels heb ik heel de vakantie nodig om eindelijk in mijn eentje de lift te vinden...
En zelfs met GPS heb ik stress om een adres te vinden...
Ik had de op kunnen schrijven. Daarbij kan ik ook echt niet kaartlezen. Ik probeer het echt heel hard, en dan sta ik weer 5 minuten naar Google Maps te staren. Kijken waar het water is, en dat grasveldje en dat ik dan dus naar links moet, om vervolgens te concluderen dat ik toch maar rechts had gemoeten als ik op Maps zie dat het blauwe stipje helemaal niet de juiste kant op gaat. Mijn huidige tactiek is dan ook niet meer proberen het zelf te doen, gewoon een kant te kiezen en dan te zien of het stipje juist meebeweegt. Werkt als een tierelier.

Toen ik naar de middelbare school ging heb ik in tranen aan mijn ouders verteld dat ik helemaal niet wist hoe ik moest fietsen. Dit terwijl het 2 straten bij oma vandaan was. Mijn moeder is het samen met me gaan fietsen en heeft alle herkenningspunten aangewezen, maar vader kon zich het echt niet voorstellen dat ik niet iets zelf kan vinden wat 2 straten bij een ander punt vandaan is. Maar ik kan het gewoon echt niet.

Overigens ben ik wiskundige dus daar heeft het verder volgens mij niks mee te maken. :$ ik weet niet hoe ik het overleefd zou hebben als ik 20 jaar ouder en smartphoneloos was geweest. Dan was ik inmiddels ergens de wijk gekkie omdat ik al 5 jaar op zoek was naar een adres en vast was geraakt in de oneindige cirkel op elkaar lijkende huizen van een nieuwbouwwijk.
Alle reacties Link kopieren
Daar kan ik ook wat van, woonde een jaar in een stadswijk en moest naar het crematorium, op internet gekeken en daar ging ik, de wijk uit tot aan de grote weg, rechtdoor tot de rotonde en de 1e afslag nemen, in één keer goed, toen terug, rechtdoor tot de rotonde en 1e afslag, zat in mijn hoofd, nou mooi niet. Vreemde weg niks herkenbaars, ik gekeerd en terug naar de rotonde en 1e afslag genomen. Zo heb ik elke afslag gehad voor ik op de goede weg was pppfff
het is nooit te laat om te leven
Ik zit exact aan de andere kant van het spectrum, dus alles onthouden en continu bezig zijn met routes/vlucht routes/kortste afstand et cetera.

Een routeplanner app kan al veel schelen in jouw probleem. Op Google Maps heb je ook dat je foto's krijgt van bepaalde punten, en natuurlijk streetview.
strikjemetstippels schreef:
11-05-2018 13:20
Ik zit exact aan de andere kant van het spectrum, dus alles onthouden en continu bezig zijn met routes/vlucht routes/kortste afstand et cetera.

Een routeplanner app kan al veel schelen in jouw probleem. Op Google Maps heb je ook dat je foto's krijgt van bepaalde punten, en natuurlijk streetview.
Ha! Was het maar waar. Ik heb echt veel routeplanners geprobeerd, maar geloof me, dat kan bij mij alsnog misgaan. Dat wat ik thuis met zorgvuldige voorbereiding allemaal op Google Maps denk te zien, herken ik werkelijk nooit als ik er ben (er even vanuit gaande dat de situatie nog gelijk is aan google maps). Ik ben echt een ernstig geval hoor!

Ik kan natuurlijk letterlijk de navigatie volgen, dat lukt me nog wel, maar ik hoopte eigenlijk op tips over hoe je jezelf kunt oriënteren. Om je een idee te geven; ik kan ook in een groot museum verdwalen, of op een groot festival. Daarvoor is navigatie vaak niet nauwkeurig genoeg.
ZetHetRaamOpen schreef:
11-05-2018 13:08
Ik had de op kunnen schrijven. Daarbij kan ik ook echt niet kaartlezen. Ik probeer het echt heel hard, en dan sta ik weer 5 minuten naar Google Maps te staren. Kijken waar het water is, en dat grasveldje en dat ik dan dus naar links moet, om vervolgens te concluderen dat ik toch maar rechts had gemoeten als ik op Maps zie dat het blauwe stipje helemaal niet de juiste kant op gaat. Mijn huidige tactiek is dan ook niet meer proberen het zelf te doen, gewoon een kant te kiezen en dan te zien of het stipje juist meebeweegt. Werkt als een tierelier.

Toen ik naar de middelbare school ging heb ik in tranen aan mijn ouders verteld dat ik helemaal niet wist hoe ik moest fietsen. Dit terwijl het 2 straten bij oma vandaan was. Mijn moeder is het samen met me gaan fietsen en heeft alle herkenningspunten aangewezen, maar vader kon zich het echt niet voorstellen dat ik niet iets zelf kan vinden wat 2 straten bij een ander punt vandaan is. Maar ik kan het gewoon echt niet.

Overigens ben ik wiskundige dus daar heeft het verder volgens mij niks mee te maken. :$ ik weet niet hoe ik het overleefd zou hebben als ik 20 jaar ouder en smartphoneloos was geweest. Dan was ik inmiddels ergens de wijk gekkie omdat ik al 5 jaar op zoek was naar een adres en vast was geraakt in de oneindige cirkel op elkaar lijkende huizen van een nieuwbouwwijk.
Oh jaaaah, herkenbaar. Ik moet eerst rondjes draaien met mijn telefoon en dan kijken waar het pijltje naartoe wijst, voor ik snap welke kant ik op dien te gaan.

Dat van die middelbare school zou ik ook kunnen zijn geweest. Ik moest een keer (pre-navigatie tijdperk, maar wel met routeprintje) met de auto naar een bruiloft, toen ik begin 20 was. Ik was zo bang te verdwalen dat ik met mijn vader de route ben gaan proefrijden om te kijken of ik het kon vinden. Uiteindelijk alsnog een keertje verkeerd gereden, maar toen wel snel mijn weg weer gevonden en toch nog ruim op tijd (ik had er dan ook zo'n 4 uur voor uitgetrokken, hahaha!)
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 14:42
0.14% gewijzigd
winniewel Ja, uiteindelijk kom je er wel, maar mensen moesten eens weten.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 18:24
4.19% gewijzigd
Als ik op vakantie ga neem ik mee: een gratis ANWB-kaart met de hoofdroutes, een gedetailleerde kaart van het gebied, en een uitgeprinte routebeschrijving. De laatste jaren heb ik ze weinig nodig gehad, maar voorheen had ik een oude TomTom die regelmatig op cruciale momenten de geest gaf.
Zo'n gedetailleerde kaart is wel handig om uitstapjes te plannen. Het geeft een beetje idee van afstanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven