GDPR/AVG op het Viva Forum

23-05-2018 10:52 587 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.

Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.

Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
Wettelijk zijn jullie verplicht accountgegevrns te verwijderen, dus ook Nicks.
Ik heb begrepen dat oude geanonimiseerde nicks niet weer alsnog herkenbaar worden gemaakt.

Nu rest nog mijn vraag:

Hebben wij nog tot 25 mei de mogelijkheid bestaande nicks volgens de oude manier te laten anonimiseren? Dan pas gaat de nieuwe wetgeving in en ik zou het echt schandalig vinden als jullie ons nu opeens voor een voldongen feit stellen.
Moiren’ schreef:
23-05-2018 10:54
Wettelijk zijn jullie verplicht accountgegevrns te verwijderen, dus ook Nicks.
En dit.
Ik wil NIET dat mijn account met de nickname 'elninjoo' geanonimiseerd gaat worden. Kun je dat account aub van de onterechte perma afhalen?
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
23-05-2018 10:54
Wettelijk zijn jullie verplicht accountgegevrns te verwijderen, dus ook Nicks.
Hi Moiren,

We zijn verplicht persoonsgegevens te verwijderen. Een nick is in principe al anoniem en hoeven we niet te verwijderen.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Waarom was het maandenlang niet mogelijk iets aan de "loepbaarheid" van geanonimiseerde accounts te doen, en zogenaamd nu ineens wel?
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben een bug die in jullie nadeel was (kunnen lopen na anoniem) geprobeerd om te draaien als iets in jullie voordeel (dat kan straks niet meer) vind dit echt niet kunnen.
Het zou moeten zijn zoals voorheen. En echt anonieme nick en niet meer loepen. Dat geen waar al maanden en maanden om gevraagd wordt.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 23-05-2018 11:00
27.24% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Nou dit is natuurlijk onzin, als iemand vraagt om verwijdering van zijn account dan moet je alle gegevens verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Nu is een oude nick na de viva update weer te loepen, als je vanaf vrijdag op anoniem gaat blijft je naam en verdwijnt de loep, maar bij oude nicks komt de naam niet terug, maar gaat dan wél de loep eraf?
Alle reacties Link kopieren
Misschien handig om dit topic voorlopig sticky te maken, voordat het verdwijnt naar pagina 2 en dus nooit meer terug te vinden is (je weet wel, door die bug die al maanden zo niet een jaar geleden gemeld is)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 10:56
Hi Moiren,

We zijn verplicht persoonsgegevens te verwijderen. Een nick is in principe al anoniem en hoeven we niet te verwijderen.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Ik zou jullie jurist hier nog even naar laten kijken. Art 4 lid 1 van de AVG:
"persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

Echt hier valt een nickname zeker wel onder.
Alle reacties Link kopieren
En hoe staat dit precies in die nieuwe wet?
Waarom nicks niet anonimiseren?
Mag dat niet meer volgens de wet? Of hoeft het niet en doen jullie het daarom niet meer?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Bij deze wil ik graag mijn account laten verwijderen. Dat betekent:

Geschiedenis
Nickname
Posts
Cookies
Alle info die jullie over mij hebben

Daarnaast wil ik graag inzicht in de gegevens die jullie van mij hebben. Kunnen jullie mij hier vóór 25 mei een bericht over doen?

P.s.: De wet bestaat al twee jaar he? Lekker laat.
Alle reacties Link kopieren
Aleksis- schreef:
23-05-2018 10:58
Nu is een oude nick na de viva update weer te loepen, als je vanaf vrijdag op anoniem gaat blijft je naam en verdwijnt de loep, maar bij oude nicks komt de naam niet terug, maar gaat dan wél de loep eraf?
Hi Aleksis,

De namen van reeds geanonimiseerde nicks komen niet terug.
Als je je account straks laat anonimiseren, is het enige wat blijft staat je nickname. Je persoonsgegevens worden uit je account verwijderd en je bent dan niet meer te loepen.

Hoop dat ik zo je vraag beantwoord heb?

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Gewoon alle gegevens verwijderen bij opzeggen van account. En dat loepen afschaffen.
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:06
Hi Aleksis,

De namen van reeds geanonimiseerde nicks komen niet terug.
Als je je account straks laat anonimiseren, is het enige wat blijft staat je nickname. Je persoonsgegevens worden uit je account verwijderd en je bent dan niet meer te loepen.

Hoop dat ik zo je vraag beantwoord heb?

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
En je berichten toch?
Waarom krijg ik geen antwoord op mijn vraag?
Alle reacties Link kopieren
CommunityManagerViva schreef:
23-05-2018 11:06
Hi Aleksis,

De namen van reeds geanonimiseerde nicks komen niet terug.
Als je je account straks laat anonimiseren, is het enige wat blijft staat je nickname. Je persoonsgegevens worden uit je account verwijderd en je bent dan niet meer te loepen.

Hoop dat ik zo je vraag beantwoord heb?

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Dat jullie de persoonsgegevens uit het account wissen doet er niet toe als de accountnaam voor anderen te herleiden is naar een persoon. Dan blijft de accountnaam een persoonsgegeven.
Solomio schreef:
23-05-2018 11:04
En hoe staat dit precies in die nieuwe wet?
Waarom nicks niet anonimiseren?
Mag dat niet meer volgens de wet? Of hoeft het niet en doen jullie het daarom niet meer?
Goede vraag.
spaatje25 schreef:
23-05-2018 11:04
Bij deze wil ik graag mijn account laten verwijderen. Dat betekent:

Geschiedenis
Nickname
Posts
Cookies
Alle info die jullie over mij hebben

Daarnaast wil ik graag inzicht in de gegevens die jullie van mij hebben. Kunnen jullie mij hier vóór 25 mei een bericht over doen?

P.s.: De wet bestaat al twee jaar he? Lekker laat.
Hallo viva,

Krijg ik nog een reactie?
Alle reacties Link kopieren
Protocol schreef:
23-05-2018 11:04
Ik zou jullie jurist hier nog even naar laten kijken. Art 4 lid 1 van de AVG:
"persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

Echt hier valt een nickname zeker wel onder.

Mijn nickname dus. En als ik dan herkend word op die nickname, heb ik pech want hij blijft staan en met 2 kliks te googlen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hóéven jullie niet te verwijderen.

Dus willen (lees fatsoen) komt niet in het woordenboek van Sanoma voor?
Niet dat me dat wat verbaast, maar toch.
Lijkt me trouwens stug dat dat wettelijk gezien in orde is.
Alle reacties Link kopieren
Is de juridische afdeling van Sanoma net zo capabel als de TD?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
23-05-2018 10:54
Ik heb begrepen dat oude geanonimiseerde nicks niet weer alsnog herkenbaar worden gemaakt.

Nu rest nog mijn vraag:

Hebben wij nog tot 25 mei de mogelijkheid bestaande nicks volgens de oude manier te laten anonimiseren? Dan pas gaat de nieuwe wetgeving in en ik zou het echt schandalig vinden als jullie ons nu opeens voor een voldongen feit stellen.
Hi Head,

Je kunt tot 24 mei 00.00 uur je nicks volgens de oude manier laten verwijderen. Geef dit dan wel even aan naar de moderators toe.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven