Op zoek naar donorzaad want wet in Denemarken verandert

03-06-2018 22:05 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit enorm in de stress en ben erg depri. Ik was nl. als alleenstaande vrouw bezig met een IUI traject met Deens donorzaad om mijn o, zo, intense wens uit te laten komen. Het is een lang verhaal en ik heb er ook lang over gedaan om deze beslissing in volle overtuiging te nemen.
Uiteindelijk werd mijn leeftijd zo'n cruciale factor dat ik toch de knoop het doorgehakt. Na alle gesprekken en tests werd ik 'goedgekeurd' voor in ieder geval 6 pogingen. Eind vorig jaar (toen was ik 42) ben ik begonnen. ik zou na 3 pogingen 43 worden en erna de overige 3 pogingen mogen doen MITS ik de inseminatiekosten zelf zou betalen (want na je 43e vergoed de verzekering ineens niks meer van dit alles). Ik was in ieder geval gezond genoeg.

Een van de redenen dat het langer duurde is dat er in Nederland maar enkele klinieken/ ziekenhuizen alleenstaande vrouwen van boven de 40 accepteert voor behandeling (en ik hoop hield voor de man en financieel sterk moest zijn). Iets waar ik me ontzettend kwaad over heb gemaakt. Maar dat terzijde.

Uiteindelijk heeft het Maasstad Ziekenhuis mij willen helpen. Ik was aangewezen op Deens donorzaad. Ik had geen donor in mijn omgeving en op oproepen op donorsites kwam -op 1 na die uiteindelijk nooit meer iets liet horen- niks . Omdat ik (door mijn leeftijd) op veel plekken in Nederland niet (meer) in aanmerking kwam voor donorzaad, er nog steeds lange{re) wachtlijsten zijn en geen kostbare tijd meer kon verliezen, was dat mijn kostbare keus. Omdat Maasstad geen zaad kan opslaan / geen vriezer heeft, moest ik per poging het potje met zaad laten overkomen, prive in ontvangst nemen en er vervolgens meer naar het ziekenhuis racen.

Bij poging 2 had ik het geluk om in verwachting te mogen raken. Dat was echt bijzonder. Helaas ging het mis na 8 weken. Bij de eerst echo een te trage hartslag en een te klein vruchtje. Dit kon nog bijtrekken maar het mocht niet zo zijn. Ik hoorde op mijn (gevreesde) 43e verjaardag dat het hartje niet meer klopte en mijn kindje was overleden. Een week later kreeg ik mijn miskraam. Dat was ontzettend naar. Geestelijk en lichamelijk moest ik echt herstellen. Het verlangen bleef.

Afgelopen maand meldde ik mij weer bij Maasstad om de draad op te pakken. Ondanks mijn leeftijd, wilden ze me die 6 kansen (nu dus nog 4) geven. Ik was op zo ongeveer alles voorbereid maar niet op het nieuws dat er per 1 juli 2018 in Denemarken een wetswijziging ingaat waardoor de spermabank (Cryos) niet meer aan particulieren mag leveren. What??????

Concreet betekent dit voor mij, als inmiddels 43 jarige dat het dan over is. Ik weet geen plek meer waar ze me nog zouden willen helpen. Kenden ze me nou van voor mijn 43e....... Ik ben in alle staten. Nu heb ik een fijne plek waar ze mij nog wel willen helpen, is het de 2e poging gelukt om iig zwanger te raken (dat is al wonderlijk) maar heb ik geen zaad meer dat ik kan gebruiken. Al die teleurstellingen jarenlang op het gebied van de liefde, het verdriet van het gemis van een gezin en de lange weg om uiteindelijk tot deze beslissing te komen…. Ik was zo blij. En nu dus zo wanhopig. Het Maasstad kan het traject simpelweg niet meer aanbieden vanwege die vriezer / de vergunning die ontbreekt.

Ik heb nog rietjes met zaad liggen in Denemarken. Die heb ik gekocht en opgeslagen maar het erge is, dat de spermabank zelf NIKS hierover zegt op haar site. Ook mij niet op de hoogte heeft gesteld. Als ik dit een half jaar geleden had geweten (en met mij meer vrouwen), dan had ik al lang uit kunnen kijken naar een andere oplossing, me inschrijven in een kliniek waar ik nog wel terecht kon of wat er ook mogelijk is.

Mijn vraag: is er iemand die in hetzelfde schuitje zit? Weet iemand een kliniek in Nederland waar ik mogelijk nog wel terecht kan met mijn leeftijd (en een vriezer heeft)? Heeft iemand ervaringen in het buitenland?

En mocht er iemand nog een man kennen die heel graag een kindje zou willen maar zijn wens ook niet uit kan laten komen….. dan wil ik deze donor heel graag leren kennen. Ik sta open voor verschillende rollen van zo’n man in het leven van het kind.

Dankjewel alvast,
Liefs Sapi
anoniem_124017 wijzigde dit bericht op 03-06-2018 22:28
0.75% gewijzigd
Wacht even.
Je hebt al gekocht en dat wordt ergens opgeslagen.
Dan is het toch al van jou?

Neem contact op met je leverancier ipv te panieken.
Alle reacties Link kopieren
Hele domme vraag misscjien, maar mag je het zelf bewaren in je vriezer (aangezien ze jouw eigendommen al zijn?) en dan aanleveren?

Verder hebben mensen in mijn omgeving goede ervaringen met nij-geertgen in Elsendorp. Of ze ook iets voor jouw specifieke situatie kunnen doen weet ik niet maar mocht je deze nog niet gehad hebben in je research dan is dat misschien het uitzoeken waard.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
Caretaker schreef:
03-06-2018 22:14
Hele domme vraag misscjien, maar mag je het zelf bewaren in je vriezer (aangezien ze jouw eigendommen al zijn?) en dan aanleveren?

Verder hebben mensen in mijn omgeving goede ervaringen met nij-geertgen in Elsendorp. Of ze ook iets voor jouw specifieke situatie kunnen doen weet ik niet maar mocht je deze nog niet gehad hebben in je research dan is dat misschien het uitzoeken waard.
Nee schat, ‘t is geen biefstuk ;) dat moet op een speciale manier worden ingevroren.

TO wat zeiden ze toen je ze belde voor opheldering omtrent de reeds gekochte rietjes?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,
Dank voor jullie reactie. Ik heb natuurlijk al contact met Denemarken gezocht en ze zeggen dat het nog 'confidential' is en geven (nog) geen antwoord op mijn vraag behalve dat ze zeggen dat ze proberen hun klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Maar wat dat concreet gaat betekenen....

En ja, caretaker. Ik dacht ook: leg ze gewoon in mijn eigen vriezer. Maar het moet er 1 zijn die minimaal 200 graden koud is.... Dank voor de tip. Nij-Geertgen ken ik wel van naam uit mijn eerdere zoektocht.

Grtjs
Misschien ook een domme vraag hier..

Maar kan je niet van een gewone man/vriend op de 'normale' manier zwanger raken, of val je niet op mannen?

Overigens klink je best desperate TO. Je wilt een kind koste wat kost, desnoods met een wild vreemde en onder zijn voorwaarden?
Alle reacties Link kopieren
Willen ze wel leveren aan bijvoorbeeld je huisarts? Dan zou je dat nog kunnen proberen en dan gewoon zelf insemineren
(of gebruik je ook hormonen ofzo? Waarvoor gebruik je nu de kliniek?).

En wat je ook kan doen: advertentie op marktplaats en fora. Klinkt idioot maar ik ken een stel dat op die manier een hele normale, nette donor hebben gevonden.


Ze hebben wel notarieel vast laten leggen dat hij donor was en niets meer, dus geen rol. Dat lijkt me ook wel zo verstandig bij een vreemde donor! Geloof me, nu ben je wanhopig en zeg je open te staan voor een ‘rol’ voor de ‘vader’, maar als jij straks een kindje hebt dan wil je je dreumes echt niet meegeven met een wildvreemde vent die jou ooit zaad gedoneerd heeft. Niet doen.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
03-06-2018 22:23
Nee schat, ‘t is geen biefstuk ;) dat moet op een speciale manier worden ingevroren.

TO wat zeiden ze toen je ze belde voor opheldering omtrent de reeds gekochte rietjes?
Ik was er al bang voor :$
Kun je dan een plek in zon vriezer kopen/huren hier ergens in nl? Bestaat zoiets voor particulieren?
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
Een wildvreemde donor die misschien wel een ziekte met zich meedraagt, manisch-depressief of een pedofiel is, of gewoon een narcist enorme hufter is.

Je hebt vrijwel geen tijd om onderzoeken uit te laten voeren en hem te leren kennen, want je biologische klok loopt bijna af.

Het lijkt me geen fijne manier.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ibelize schreef:
03-06-2018 22:28
Misschien ook een domme vraag hier..

Maar kan je niet van een gewone man/vriend op de 'normale' manier zwanger raken, of val je niet op mannen?

Overigens klink je best desperate TO. Je wilt een kind koste wat kost, desnoods met een wild vreemde en onder zijn voorwaarden?
Dan is het geen donorzaad meer en dan gelden andere regels qua rechten en plichten.
Alle reacties Link kopieren
Caretaker schreef:
03-06-2018 22:35
Ik was er al bang voor :$
Kun je dan een plek in zon vriezer kopen/huren hier ergens in nl? Bestaat zoiets voor particulieren?
Ik heb geen idee of het op dezelfde manier bewaard worden kan maar: Ik heb thuis een heel vat vol met stierenzaad. Deze vaten (gekoeld met stikstof) zijn ook gemakkelijk tweedehands verkrijgbaar. Wellicht een idee in tijden van nood.
Alle reacties Link kopieren
Het zaad van onze donor ligt opgeslagen in de vriezer van een ziekenhuis. Zou je niet eens kunnen bellen met een fertiliteitskliniek met de vraag een plekje te huren? Wij betalen 53 euro op jaarbasis. Of even vragen aan die kliniek waar je nu zit of zij mee willen denken?

En wellicht ook vast stappen nemen in loslaten en acceptatie voor als het allemaal niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
jeskanana schreef:
03-06-2018 22:41
Ik heb geen idee of het op dezelfde manier bewaard worden kan maar: Ik heb thuis een heel vat vol met stierenzaad. Deze vaten (gekoeld met stikstof) zijn ook gemakkelijk tweedehands verkrijgbaar. Wellicht een idee in tijden van nood.
Kan het er niet bij? :D
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
03-06-2018 22:36
Een wildvreemde donor die misschien wel een ziekte met zich meedraagt, manisch-depressief of een pedofiel is, of gewoon een narcist enorme hufter is.

Je hebt vrijwel geen tijd om onderzoeken uit te laten voeren en hem te leren kennen, want je biologische klok loopt bijna af.

Het lijkt me geen fijne manier.

Ja, je ben zo een paar maanden verder natuurlijk met het ontmoeten van de donor (en eventueel zijn partner en andere betrokkenen), dan afspraken vast laten leggen bij de notaris, testen laten doen (soa’s), en dan nog logistiek de boel regelen en uitvoeren.

En dan ken je iemand inderdaad nauwelijks, maar je kent een donor van de spermabank natuurlijk ook niet! Dat kan net zo goed een narcistische lul zijn. Daarom moet je ook notarieelvast laten leggen dat iemand een donor is, dan vervallen alle eventuele rechten op omgang en heeft zo iemand juridisch dezelfde status als zo’n Deense donor in een rietje.
himalaya schreef:
03-06-2018 22:36
Je hebt vrijwel geen tijd om onderzoeken uit te laten voeren en hem te leren kennen, want je biologische klok loopt bijna af is al verlopen.
.
TO, waarom ben je niet eerder begonnen als je perse een kind wilde? Nu ga je allerlei kunst- en vliegwerk uithalen, maar je kans op een (gezond) kind is zo best klein.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 03-06-2018 22:58
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi, ik heb gekozen voor dit traject omdat ik inderdaad geen risico wilde lopen met ziektes e.d. Ook vind ik het belangrijk dat een kind weet waar hij/zij vandaan komt en daardoor gekozen voor een donor waar veel gegevens van bekend zijn en die het kind op latere leeftijd wil ontmoeten. Helaas dus geen man/vriend/andere donor kunnen vinden via oproepen en in mijn vriendenkring. En ik val op mannen:-).

Het liefst wil ik verder met een kliniek om het met de Deense donor nog te proberen. Ik ga checken of mijn huisarts het zou mogen ontvangen.

Mijn vraag of iemand een donor kent, kwam eigenlijk spontaan. Je zult maar net een man in je omgeving hebben waarvan je weet dat die daar voor open staat...
En nee, ik wil zeker mijn kind niet aan een 'vreemde' meegeven en inderdaad is een nieuwe donor vinden. leren kennen en laten screenen iets dat tijd kost. Het is echt niet 'op zijn voorwaarden'. Ik ben wel wat wanhopig maar niet gek. Daarom heb ik alle 'adviezen' om 'gewoon' de kroeg in te gaan in de wind geslagen en gespaard om het commerciele donortraject in te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
03-06-2018 22:49
Ja, je ben zo een paar maanden verder natuurlijk met het ontmoeten van de donor (en eventueel zijn partner en andere betrokkenen), dan afspraken vast laten leggen bij de notaris, testen laten doen (soa’s), en dan nog logistiek de boel regelen en uitvoeren.

En dan ken je iemand inderdaad nauwelijks, maar je kent een donor van de spermabank natuurlijk ook niet! Dat kan net zo goed een narcistische lul zijn. Daarom moet je ook notarieelvast laten leggen dat iemand een donor is, dan vervallen alle eventuele rechten op omgang en heeft zo iemand juridisch dezelfde status als zo’n Deense donor in een rietje.
Tenzij daar recent iets in is gewijzigd is zo een verklaring weinig waard hoor. Altijd doen uit voorzorg, maar er is geen wet die dan met dat papiertje voorkomt dat die donor alsnog de rechtbank om erkenning/gezag verzoekt (en evt krijgt).
Alle reacties Link kopieren
Hoi Jeskanana,
Dat stierenzaad... ik denk wel dat het onder dezelfde voorwaarden bewaard wordt... ik houd het ook even in gedachten:-).

En niet eerder begonnen... zie ook mijn topic. Verschillende redenen dus. En ja, de kans wordt kleiner, de risico's groter. Maar zoals de arts zei... er zijn nog genoeg vrouwen die op deze leeftijd (gezonde) kinderen krijgen.
Ik snap het niet, je geeft aan dat het ziekenhuis je wil helpen, dan kan het ziekenhuis het zaad toch voor je bestellen daar? Dat heeft een familielid van mij ook gedaan.
En de kosten worden hoger.

Ik ben van jouw leeftijd en onze tijd is imo gewoon geweest. Jammer voor het individu dat ongemerkt de deadline gemist heeft, maar er zijn niet voor niets richtlijnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie net dat stierenzaad op -196 celcius wordt bewaard in stikstofcontainers.
Op marktplaats staan er een paar, één die uit een ha praktijk komt voor een redelijke prijs.

Ik Kan niet oordelen over je leeftijd, dat gaat mij helemaal niks aan, meedenken is wat wel kan.
Erizon schreef:
03-06-2018 23:11
En de kosten worden hoger.

Ik ben van jouw leeftijd en onze tijd is imo gewoon geweest. Jammer voor het individu dat ongemerkt de deadline gemist heeft, maar er zijn niet voor niets richtlijnen.
Wat wil je precies met je opmerkingen? Gewoon nieuwsgierig.
Erizon schreef:
03-06-2018 23:11
En de kosten worden hoger.

Ik ben van jouw leeftijd en onze tijd is imo gewoon geweest. Jammer voor het individu dat ongemerkt de deadline gemist heeft, maar er zijn niet voor niets richtlijnen.
Dit!

Je bent op z'n gunstigst half in de 40 als het nog zou lukken en dan heeft het kind niet alleen een erg oude moeder, maar ook nog 'ns géén vader. Waarom wil je een kind met die situatie opzadelen?
Als jij al donorzaad hebt gekocht, dan neem ik aan dat je dat ook nog gewoon krijgt. Ook al ligt het nog daar in de vriezer.

Uiteraard is zelf bewaren (voor degenen die daar serieus over zijn) geen optie. Maar ik neem aan dat het ziekenhuis waar je de behandelingen krijgt, dat voor je kan doen.
Manta schreef:
03-06-2018 23:32
Wat wil je precies met je opmerkingen? Gewoon nieuwsgierig.
.
Aangeven dat het leven niet maakbaar is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven