Telefonische fraude?

08-06-2018 23:34 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist ging mijn mobiel ging 1x over. Omdat ik nog een telefoontje verwacht heb ik direct teruggebeld, zonder het nummer te controleren. Stom! ik weet het. Ik kreeg geen verbinding, toch wat ongerust geworden heb ik het nummer gegoogeld, dit is was ik tot nu toe heb gevonden:https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/6768488132

Ik heb het nummer inmiddels geblokkeerd. Mijn provider is Telfort, de afdeling zakelijke telefonie is maandagochtend pas weer bereikbaar. Heeft iemand ervaring en/of tips? Alvast super bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Naja, dat was natuurlijk je oudachtertantepeetoomomanicht uit Tonga, gezellig toch?
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
08-06-2018 23:40
Naja, dat was natuurlijk je oudachtertantepeetoomomanicht uit Tonga, gezellig toch?
Wat stom dat ze niet opnam dan :)

Zonder gein, ik maak me een beetje ongerust, kan ik binnenkort een torenhoge rekening verwachten? Dat het een soort van scam is is me inmiddels wel duidelijk, maar hoe werkt zoiets? En nog belangrijker hoe kan ik dit eventueel stoppen, of ben ik nu te laat?
Alle reacties Link kopieren
Ja, de tonga scam call is best wel bekend
ik zou iig morgen even de klantenservice van je provider bellen
0900-9596
morgenochtend vanaf 10.00 uur
Alle reacties Link kopieren
Cookmomster schreef:
08-06-2018 23:44
Wat stom dat ze niet opnam dan :)

Zonder gein, ik maak me een beetje ongerust, kan ik binnenkort een torenhoge rekening verwachten? Dat het een soort van scam is is me inmiddels wel duidelijk, maar hoe werkt zoiets? En nog belangrijker hoe kan ik dit eventueel stoppen, of ben ik nu te laat?
Ik heb dat een keer gehad. Je kan online je extra kosten direct zien, tenminste bij mijn provider.

Ik heb direct opgehangen en toen had ik geloof ik een euro of 3 aan extra kosten.
Alle reacties Link kopieren
Oh en lees dit even, dan wordt je denk iik wel wat minder ongerust
https://www.snopes.com/fact-check/one-ring-scam/
Alle reacties Link kopieren
Was ook een beetje flauw, sorry :)
Ik denk dat er niets aan de hand is, er is immers geen verbinding tot stand gekomen toch?
Laatste tijd wel meer van dit soort verhalen gelezen waarbij mensen ook terug belden om vervolgens in de wacht gezet te worden, voor tig Euro p/m.
Maar zonder verbinding lijkt mij dit niet mogelijk.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
08-06-2018 23:50
Ja, de tonga scam call is best wel bekend
ik zou iig morgen even de klantenservice van je provider bellen
Bij mij nog niet, ik kan niets concreets vinden op het internet. Wat voor gevolgen zou het kunnen hebben? Weet jij daar iets meer van?

Ik heb vandaag ongeveer een uur gebeld naar Amerika. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben of is dat puur toeval?
Alle reacties Link kopieren
Cookmomster schreef:
08-06-2018 23:55
Bij mij nog niet, ik kan niets concreets vinden op het internet. Wat voor gevolgen zou het kunnen hebben? Weet jij daar iets meer van?

Ik heb vandaag ongeveer een uur gebeld naar Amerika. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben of is dat puur toeval?
nee is puur toeval
de meldingen zijn ook allemaal van vandaag, de software gaat blijkbaar vandaag allemaal nederlandse telefoonnummers af
als je tonga scam call of one ring scam googled kun je er wel een en ander over lezen, maar ik zou jezelf niet de nachtrust ontnemen en je hier nu helemaal over opvreten ;)
Gevolgen, hoge telefoonrekening ja. Maar als er geen verbinding tot stand is gekomen niks aan de hand dus.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
08-06-2018 23:52
Oh en lees dit even, dan wordt je denk iik wel wat minder ongerust
https://www.snopes.com/fact-check/one-ring-scam/
Dank je!
Alle reacties Link kopieren
Of heb je minuten lang aan de telefoon gehangen toe je probeerde terug te bellen? Nee toch?

het wordt ook wel wangiri genoemd, dat kun je ook eens lezen
Alle reacties Link kopieren
Cookmomster schreef:
08-06-2018 23:44
Wat stom dat ze niet opnam dan :)

Zonder gein, ik maak me een beetje ongerust, kan ik binnenkort een torenhoge rekening verwachten? Dat het een soort van scam is is me inmiddels wel duidelijk, maar hoe werkt zoiets? En nog belangrijker hoe kan ik dit eventueel stoppen, of ben ik nu te laat?
Iemand die kan uitleggen hoe zoiets werkt?
Wat is het risico voor degene die terugbelt naar zo'n nummer (en niemand aan de lijn krijgt?)

Ik heb op die site gekeken en daarna ook op Google, waar ik dit artikel tegenkwam;
http://www.dagelijksestandaard.nl/2016/ ... n-niet-op/

Zolang je, als je al terugbelt, heel snel de verbinding verbreekt, is er toch verder geen risico, of wel?

Edit: ben inmiddels bijgelezen... vraag vervalt dus.
gebruna wijzigde dit bericht op 09-06-2018 00:05
3.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
08-06-2018 23:55
Was ook een beetje flauw, sorry :)
Ik denk dat er niets aan de hand is, er is immers geen verbinding tot stand gekomen toch?
Laatste tijd wel meer van dit soort verhalen gelezen waarbij mensen ook terug belden om vervolgens in de wacht gezet te worden, voor tig Euro p/m.
Maar zonder verbinding lijkt mij dit niet mogelijk.
Er was inderdaad geen verbinding tot stand gekomen. In mijn zoektocht zojuist was dit het eerste wat ik las https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/ ... se-nummers En ja, daar schrok ik best even van :)

Jullie hebben me al een stuk geruster gesteld, super bedankt!
Alle reacties Link kopieren
NoName1983 schreef:
08-06-2018 23:51
Ik heb dat een keer gehad. Je kan online je extra kosten direct zien, tenminste bij mijn provider.

Ik heb direct opgehangen en toen had ik geloof ik een euro of 3 aan extra kosten.
Dank je voor je reactie, ik was bang voor duizenden euro's, ook dat las ik ergens.

Stel dat het een soort van belcomputer is die een tig aantal nummers per minuut belt, 1 van de 100 belt terug (zoals ik) en ze strijken daar ongeveer € 3,- mee op. Best een lucratieve handel.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig vanavond ook gebeld door zelfde nummer en afgelopen week ook iets soortgelijks. Als nummer er vreemd uit zien voor mij (buitenland oid) ga ik eerst googelen voor ik überhaupt eventueel terugbel
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Juniper_ schreef:
09-06-2018 00:27
Toevallig vanavond ook gebeld door zelfde nummer en afgelopen week ook iets soortgelijks. Als nummer er vreemd uit zien voor mij (buitenland oid) ga ik eerst googelen voor ik überhaupt eventueel terugbel
Ik Google elk nummer wat ik niet ken, óók als ik zie dat het hier in de stad is.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
09-06-2018 00:29
Ik Google elk nummer wat ik niet ken, óók als ik zie dat het hier in de stad is.
Dit. Alsof ik zin heb om met een negeriaanse prins, (half) overleden achterachterachterneef of detacheringbureau aan de telefoon te hangen.
Alle reacties Link kopieren
Juniper_ schreef:
09-06-2018 00:27
Toevallig vanavond ook gebeld door zelfde nummer en afgelopen week ook iets soortgelijks. Als nummer er vreemd uit zien voor mij (buitenland oid) ga ik eerst googelen voor ik überhaupt eventueel terugbel
Dat ga ik vanaf nu zeker doen! Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt trouwens. Ik had net daarvoor een leuk gesprek gehad met een nieuwe klant die e.e.a. nog telefonisch zou doorgeven. Ik heb een zakelijk en een privételefoon vandaar dat ik direct terug belde, ik dacht, hey daar gaat wat mis. Stom stom.
Cookmomster schreef:
09-06-2018 01:00
Dat ga ik vanaf nu zeker doen! Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt trouwens. Ik had net daarvoor een leuk gesprek gehad met een nieuwe klant die e.e.a. nog telefonisch zou doorgeven. Ik heb een zakelijk en een privételefoon vandaar dat ik direct terug belde, ik dacht, hey daar gaat wat mis. Stom stom.
Dat is toevallig, ik heb een vaste telefoon voor zakelijke telefoontjes en sinds kort een nieuwe mobiel met nieuw nr. dat ik heb gehouden. Makkelijk nummer en ben meteen van veel bedrijven zoals Nuon af die bellen met fantastische aanbiedingen enz. ondanks bel-me-niet-register.

Dit voorjaar heb ik een paar van die telefoontjes gehad alleen op mijn vaste telefoon, als ik terugbelde kreeg ik een toon alsof het nummer was afgesloten, heel vreemd.
Ook was ik een keer heel snel met opnemen maar toch hoorde ik nog niet eens ophangen.
We zijn inmiddels minstens 2 rekeningen verder van beide telefoons en er waren geen vreemde kosten, er is niets geks gebeurd en op mijn nieuwe mobiel nog geeneen zo'n telefoontje gehad.
Ik had ze ook gegoogeld en kwam ook steeds uit op blokjes tel.nr. waar het nr. dan tussenstond maar wat het was.. geen idee.

Krijg nog wel regelmatig kinderlijke pogingen via de mail van banken waar ik geen rekening heb lopen of van een creditcard dat mijn account geblokkeerd gaat worden ivm 'verdachte transacties' die éééven gecheckt moeten worden, als ik even hier wil klikken... en dat wil ik niet, nooit.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
09-06-2018 01:22
Dat is toevallig, ik heb een vaste telefoon voor zakelijke telefoontjes en sinds kort een nieuwe mobiel met nieuw nr. dat ik heb gehouden. Makkelijk nummer en ben meteen van veel bedrijven zoals Nuon af die bellen met fantastische aanbiedingen enz. ondanks bel-me-niet-register.

Dit voorjaar heb ik een paar van die telefoontjes gehad alleen op mijn vaste telefoon, als ik terugbelde kreeg ik een toon alsof het nummer was afgesloten, heel vreemd.
Ook was ik een keer heel snel met opnemen maar toch hoorde ik nog niet eens ophangen.
We zijn inmiddels minstens 2 rekeningen verder van beide telefoons en er waren geen vreemde kosten, er is niets geks gebeurd en op mijn nieuwe mobiel nog geeneen zo'n telefoontje gehad.
Ik had ze ook gegoogeld en kwam ook steeds uit op blokjes tel.nr. waar het nr. dan tussenstond maar wat het was.. geen idee.

Krijg nog wel regelmatig kinderlijke pogingen via de mail van banken waar ik geen rekening heb lopen of van een creditcard dat mijn account geblokkeerd gaat worden ivm 'verdachte transacties' die éééven gecheckt moeten worden, als ik even hier wil klikken... en dat wil ik niet, nooit.

Maf! Toen ik dat nummer terugbelde kreeg ik ook een toon te horen alsof het nummer was afgesloten. Wat zouden ze daar mee bereiken vraag ik me af? Ik ben inmiddels super nieuwsgierig geworden, niet bang meer. Dank je forummers :kneel:
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me wel afvraag, zou het te maken hebben met mijn telefoongesprek naar Amerika? Ik heb dit nummer en deze telefoon al 6 jaar.

Wat ik me ook afvraag hoe veilig is mijn telefoon, ik gebruik hem ook voor mijn boekhouding. Zouden ze misschien daarop mikken? Wachtwoorden etc?
Cookmomster schreef:
09-06-2018 02:09
Wat ik me wel afvraag, zou het te maken hebben met mijn telefoongesprek naar Amerika? Ik heb dit nummer en deze telefoon al 6 jaar.

Wat ik me ook afvraag hoe veilig is mijn telefoon, ik gebruik hem ook voor mijn boekhouding. Zouden ze misschien daarop mikken? Wachtwoorden etc?
O ook dat rare 'afgesloten' toontje als je terugbelt, ik snap het ook niet, wat héb je eraan? Vooral omdat het bij mij op mijn vaste telefoon is en daar kan je niks mee verder. Mss mijn voicemail afluisteren maar ik ben totaal niet interessant om af te luisteren.
Ik dacht toen exact hetzelfde, straks kan iemand bij mijn boekhouding en noem maar op, dingen die je liever niet deelt met anderen :)

De eerste keer heb ik het gevraagd aan een computernerd of zoiets erachter kon zitten (ik heb dit al jaren met lange tussenpozen; ik denk dat ik zo'n 8x gebeld ben in de afgelopen 4 jaar) en hij zei dat ik me niet druk hoefde te maken en gewoon niet meer terug moest bellen voortaan en het nummer wissen.
Maar -stom toeval- ook ik verwachtte een telefoontje uit het buitenland en nam daarom wel op en belde terug omdat ik dacht ach, zal wel goed zijn. Uit Engeland, niet de VS trouwens. Nu wil ik het ook weten, ik ga morgen rondvragen en speuren, als ik het weet laat ik het hier ook weten.

Btw: ik had de meeste telefoontjes op mijn vaste tel. maar ook weleens op mijn 'noodmobieltje', een kleine prepaid.
Toen heb ik eens een aantal keren gebeld op verschillende tijdstippen omdat er toch nog maar 1.- op mijn kaartje stond dus meer dan 1 euro kon het me niet kosten.
Er ging geen cent af en ik zorgde toen wel een tijdje dat er nooit meer dan een tientje opstond voor de zekerheid maar echt, nooit iets gebeurd.

Fijn dat je gerust bent nu, het zat mij toen ook helemaal niet lekker.
Bij twijfel niets doen zei die computernerd, kan je niks verkeerd doen ook. Wel vage mail verwijderen, ook uit je prullenbak en je niet afmelden voor spam waarvan je denkt hoe komen ze aan mijn adres want dan moet je meestal ook iets aanklikken in de trend van: wilt u geen nieuwsbrief meer klik dan hier om u af te melden.
We zijn wel gek maar niet goed natuurlijk!! :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
09-06-2018 02:59
O ook dat rare 'afgesloten' toontje als je terugbelt, ik snap het ook niet, wat héb je eraan? Vooral omdat het bij mij op mijn vaste telefoon is en daar kan je niks mee verder. Mss mijn voicemail afluisteren maar ik ben totaal niet interessant om af te luisteren.
Ik dacht toen exact hetzelfde, straks kan iemand bij mijn boekhouding en noem maar op, dingen die je liever niet deelt met anderen :)

De eerste keer heb ik het gevraagd aan een computernerd of zoiets erachter kon zitten (ik heb dit al jaren met lange tussenpozen; ik denk dat ik zo'n 8x gebeld ben in de afgelopen 4 jaar) en hij zei dat ik me niet druk hoefde te maken en gewoon niet meer terug moest bellen voortaan en het nummer wissen.
Maar -stom toeval- ook ik verwachtte een telefoontje uit het buitenland en nam daarom wel op en belde terug omdat ik dacht ach, zal wel goed zijn. Uit Engeland, niet de VS trouwens. Nu wil ik het ook weten, ik ga morgen rondvragen en speuren, als ik het weet laat ik het hier ook weten.

Btw: ik had de meeste telefoontjes op mijn vaste tel. maar ook weleens op mijn 'noodmobieltje', een kleine prepaid.
Toen heb ik eens een aantal keren gebeld op verschillende tijdstippen omdat er toch nog maar 1.- op mijn kaartje stond dus meer dan 1 euro kon het me niet kosten.
Er ging geen cent af en ik zorgde toen wel een tijdje dat er nooit meer dan een tientje opstond voor de zekerheid maar echt, nooit iets gebeurd.

Fijn dat je gerust bent nu, het zat mij toen ook helemaal niet lekker.
Bij twijfel niets doen zei die computernerd, kan je niks verkeerd doen ook. Wel vage mail verwijderen, ook uit je prullenbak en je niet afmelden voor spam waarvan je denkt hoe komen ze aan mijn adres want dan moet je meestal ook iets aanklikken in de trend van: wilt u geen nieuwsbrief meer klik dan hier om u af te melden.
We zijn wel gek maar niet goed natuurlijk!! :thumbsup:
Hier zit natuurlijk iets achter. Ik ben gerust inmiddels, dankzij jou en alle andere. Nogmaals mijn dank is groot! Maar mijn interesse is gewekt. Als ik ergens niet tegen kan is het onrecht. Er zit ergens een addertje. Ik bankier niet telefonisch, anders had ik nu minder relaxed gereageerd.

Al die foute mails, daar gaan we niet op in, we willen geen nieuwe bankpas van een bank waar we niet bij bankieren. Balen en fu** denken die criminelen. Wat nu??

Bellen dan?! Jaa.. laten we dat eens doen, dan bellen ze vast terug! en voilà, ik trap er in.

Maar wat is nu de scam? ik snap hem nog niet? En ben heel benieuwd.
Yes, dat denk ik dus ook: wie wordt hier wijzer van en hoe? Ga het proberen uit te vissen via nerds die de hele dag met computers bezig zijn.
Trouwens, bankieren doe ik op aanraden van dezelfde nerds ook niet hoor. Zelfs dat pasje waarbij je je pincode niet meer hoeft in te typen bij supermarkten en een klein bedragje schijnt nog kinderziektes te hebben dus ik gebruik dat dan meteen liever niet.
Even wachten tot alle kinderziektes genezen zijn, dan is het wel handig mss.

Maar ik laat je weten als ik ook wat meer weet: iemand, ergens moet toch veel geld in dat bellen gestoken hebben maar ik heb nog nooit van iemand gehoord die wél ergens ingetrapt is met bellen met zo'n nummer.

Kan ook geen verband leggen met iets wat ik een enkele keer gebruik kortom speuren geblazen :sherlock: ik wil het ook weten, het is dus al jaren aan de gang, heeft me geen cent gekost, ken het verhaal van tientallen mensen - die allemaal schrokken en angstig hun rekening afwachtten die maand :-?
Maar niemand die een rare rekening kreeg.
Als ik het weet of denk te weten leg ik het meteen voor aan de andere lezers hier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven