is zoon van 20 vreemd of gewoon een nerd?

11-06-2018 09:55 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Onze oudste zoon is 20 en woont nog thuis, hij studeert op de universiteit. Hij is altijd al wat anders geweest dan leeftijdsgenoten. Als baby was hij enorm rustig, zat voornamelijk stil. Wij vonden het een hele lieve baby en was de oudste dus weinig vergelijkingsmateriaal. Hij ontwikkelde zich prima, was wel erg voorzichtig, ging bijvoorbeeld in speeltuin liefst nergens in. We deden hem op speciale zwemles en op een extra gymclubje om wat handiger te worden. Op de basisschool wel veel vriendjes, ik stimuleerde dat ook, hij nam zelf niet veel initiatief. Beetje verlegen vonden wij. Op de middelbare viel hij wel wat meer op, de eerste 2 jaar zei hij eigenlijk niks op school, werden grapjes over gemaakt. Op een assertiviteitstraining gedaan, geen verschil. Maar goede cijfers, gymnasium. Kreeg uiteindelijk een schoolvriend die gelukkig wat ondernemender was dus ging hij ook iets meer ondernemen. Hij gamet heel graag en in die tijd steeds meer. Op youtube ging hij filmpjes maken en livestreamen. Hierdoor, zegt hij zelf, is hij zijn verlegenheid beetje kwijtgeraakt. Heeft niet gepuberd, ook weer de ideale zoon. Hij doet thuis klusjes als ik het vraag. Als we het internet beperken (ivm vele uren gamen) gaat hij daar niet tegenin. De schoolvriend van toen is zijn eigen weg gegaan, onze zoon neemt geen initiatief om de vriendschap vast te houden. Het geen initiatief nemen hebben we het heel vaak over gehad. Hij is daardoor een vriend en een vriendin uit het verleden (basisschool en crèche) gaan uitnodigen maar dat bleef bij 1 keer. Hij valt op meisjes maar heeft nog nooit een meisje aangesproken. Hij heeft nu geen vrienden, komt thuis uit de universiteit en gaat naar zijn kamer. Hij gaat niet uit, hij drinkt niet (drinkt zelfs geen frisdrank, alleen melk). Hij gamet en studeert en doet klusjes als ik het vraag. Met zijn jongere broer gaat hij nu wel naar de sportschool. Hij is niet open, we krijgen er niet goed hoogte van. We hebben wel verschillende gesprekken gehad (over vriendschap, zelfstandigheid) maar op z'n twintigste kun je niet veel meer als ouders. Ik wil hem niet in een hokje plaatsen en iedereen is anders, maar ik vind het wel heel lastig dat hij zo weinig onderneemt, geen behoefte heeft aan iets ontdekken. Daarbij vind ik dat het gamen alleen maar gericht is op kortdurende kick. Prima, maar er is toch meer in het leven? Wat denken jullie: hoe vreemd is hij, gewoon laten gaan en hopen dat het 'goed' komt?
Alle reacties Link kopieren
Hij is 20. Ik denk dat het moment dat jullie als ouders er iets aan konden doen inmiddels lang vervlogen is. Hij komt vast goed terecht, soms hebben mensen wat meer tijd nodig om uit te vinden waar ze thuis horen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu dat hij nog thuis woont. Je zou hem kunnen stimuleren om uit huis te gaan, dat wil nog wel eens helpen om jezelf te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Om eerlijk te zijn zou ik me niet zo'n zorgen maken. Niet iedere student is een brallende zuip-aap die continu met een ander in bed ligt. Misschien komt al dat ontdekken later nog wel en als dat niet komt en hij is tevreden met zijn leven, dan is dat toch ook goed?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als mijn zoon, alleen studeert die niet.
Mijn zoon heeft autisme, maar bepaalde trekken zijn ook gewoon karakter.
Ik lees in jouw post veel verwachtingen over hoe een jongen van 20 zich zou horen te gedragen, maar ik krijg niet de indruk dat je zoon die dingen die jij een probleem vindt ook als probleem ervaart.
Dus laat gaan.
Als hij behoefte heeft aan vrienden en daar hulp bij vraagt kun je je ermee bemoeien, anders lekker laten gaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hij is onder zijn vrienden tijdens het gamen, vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vooral dat jij moeite hebt met het feit dat hij weinig sociale interactie heeft. Maar heeft hij het er moeilijk mee? Zo niet, dan lekker laten gaan.

Ik ben een sociaal dier, maar mijn man totaal niet. Hij lijdt daar echt niet onder.
Alle reacties Link kopieren
Hij is inderdaad bijzonder. Wanneer ga je hem klaarstomen voor volwassenheid? In je berichten lijk je me erg zorgzaam maar is het niet goed om hem wat meer vrijheid te geven zodat hij zelfstandiger wordt. Hij kan beter nu tegen dingen aanlopen terwijl hij thuis woont als dat hij dat later zelfstandig doet.
Alle reacties Link kopieren
Laten gaan. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet van het vele contacten onderhouden. Hij zal zelf ook voelen dat hij anders is dan de massa, en kan het al moeilijk genoeg hebben om zichzelf te accepteren. Het is daarom niet nodig om dit nog extra te benadrukken.
Daarbij vind ik dat het gamen alleen maar gericht is op kortdurende kick.
Zuipen en rondneuken toch ook?
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Ik zou hem dus niet stimuleren om uit huis te gaan, klinkt alsof dat nog een stap te ver is voor hem.

Ooit hulp gezocht in de vorm van therapie? Als ik dit lees herken ik wel wat dingen in de vorm van autisme.
En wat Frox zegt ook, sommige mensen doen alles op een wat langzamer tempo en dat is prima. Komt hij wel gewoon beneden om te eten enzo? En kan zijn broer hem niet nog wat meer uit zijn schulp halen?
Alle reacties Link kopieren
Autistisch dat is wat bij mij opkomt na jouw omschrijving.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook nooit een puberpuber geweest, vond uitgaan etc ook weinig bijzonders aan...
En ik ben gewoon goed terecht gekomen.

Ik denk dat jij het eerder een issue vind dan hijzelf.
sugarmiss schreef:
11-06-2018 10:06
Autistisch dat is wat bij mij opkomt na jouw omschrijving.

Dan ben ik ook autistisch. Ik denk eerder een introvert en eventueel een laatbloeier.
Laten gaan. Stel dat iemand tegen jou zegt dat je maar eens wat minder mensen moet zien, zou je dat leuk vinden? Je zoon is 20, geen 4. En blijkbaar heeft hij er ook geen behoefte aan. Niet iedereen is maar een open boek met 20+ vrienden. En wat jij voor hem wilt hoeft zeker niet te zij wat hij zelf wil... Lees maar eens over introversie, denk dat je veel zult herkennen.
Bij mij eerlijk gezegd ook. Ik heb vrienden die zo zijn. Vooral diegene met een hoog IQ kunnen zich heel goed sociaal gewenst gedrag aanleren waardoor het niet direct opvalt. Autisme heb je in veel gradaties en vroeger noemden ze dit Asperger. Misschien handig om je er wat over te informeren en te kijken of je het in die hoek moet zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde het woord autisme niet noemen omdat dat tegenwoordig te pas en te onpas wordt gebruikt, maar ik moest er wel aan denken.

In onze maatschappij wordt erg veel waarde gehecht aan de 'go-getters', aan de extraverten onder ons. Facebook en Instagram staan vol met al die vet coole dingen die je doet met al je mooie vrienden. Als je zelf introvert bent, of een dromerig type word je toch al snel afgedaan als 'niet normaal'.

Ik ben zelf ook een introvert type. Ik heb wel vrienden, maar niet heel veel. Ik ga bijna nooit uit, ik zit liever op het internet (waar ik ook contacten heb), lees een boek of maak een nerderig puzzeltje. Ik drink weinig en voor de buitenwereld heb ik denk ik best een saai leven. Ik vind het prima zo. Maar ik ben mid 40 dus dan vindt men dat al snel minder gek dan een jonge vent van 20 die op zichzelf is.

Als alles verder goed gaat, gewoon laten gaan.
Ik lees in meer reacties iets over autisme. Laten we niet vergeten dat het een heel breed begrip kent en het makkelijk is om mee te strooien. Ik zou juist zeggen dat hij wat introvert is. Ziet het nut niet in van het zuipen en beesten in de stad. Prima toch? Leven en laten leven.
Lady_Day schreef:
11-06-2018 10:12
Ik wilde het woord autisme niet noemen omdat dat tegenwoordig te pas en te onpas wordt gebruikt, maar ik moest er wel aan denken.

In onze maatschappij wordt erg veel waarde gehecht aan de 'go-getters', aan de extraverten onder ons. Facebook en Instagram staan vol met al die vet coole dingen die je doet met al je mooie vrienden. Als je zelf introvert bent, of een dromerig type word je toch al snel afgedaan als 'niet normaal'.

Ik ben zelf ook een introvert type. Ik heb wel vrienden, maar niet heel veel. Ik ga bijna nooit uit, ik zit liever op het internet (waar ik ook contacten heb), lees een boek of maak een nerderig puzzeltje. Ik drink weinig en voor de buitenwereld heb ik denk ik best een saai leven. Ik vind het prima zo. Maar ik ben mid 40 dus dan vindt men dat al snel minder gek dan een jonge vent van 20 die op zichzelf is.

Als alles verder goed gaat, gewoon laten gaan.
Ik ben ook de 40 gepasseerd en ik wou dat toen ik 20 was, introversie een herkend/bekend iets was. Had me een hoop gezeik gescheeld van de mensen om mij heen die ook vonden dat ik eens wat meer moest ondernemen!
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 11-06-2018 10:16
0.68% gewijzigd
Lady_Day schreef:
11-06-2018 10:00
Om eerlijk te zijn zou ik me niet zo'n zorgen maken. Niet iedere student is een brallende zuip-aap die continu met een ander in bed ligt. Misschien komt al dat ontdekken later nog wel en als dat niet komt en hij is tevreden met zijn leven, dan is dat toch ook goed?
+1
Alle reacties Link kopieren
Als jou zoon wel een nerd is, wat is dan het probleem?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil jouw zoon zelf? Als hij zich op deze manier prettig voelt zou ik hem niks opdringen, sommige mensen zijn graag alleen en hoeven al dat "gedoe"niet.
Als hij zich echt prettig voelt moet je het accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt een beetje als mijn vriend. Al heeft hij inmiddels, door wat hobbies meer vrienden gekregen. Komt vanzelf goed.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
11-06-2018 10:01
Hij is onder zijn vrienden tijdens het gamen, vermoed ik.
Dit denk ik ook. Ook online vrienden zijn vrienden, zo heb ik het altijd wel ervaren in ieder geval.

Heb je het wel eens met hem over geluk of tevredenheid? Je lijkt te redeneren vanuit je eigen visie daarop, maar misschien is je zoon wel gewoon een einselganger, of vindt hij bij zijn online netwerk meer gelijkgestemden, en vindt hij het wel best zo.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-06-2018 10:03
Zuipen en rondneuken toch ook?
soms zeg jij wel eens iets verstandigs he.

en voor TO: ja er is meer in het leven, zoveel dat iedereen er uit kan halen wat hij kan gebruiken, de en neemt volle handen, de ander een handjevol
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven