50/50 co ouderschap, alleen niet in de vakanties..?

17-06-2018 09:48 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik een topic geopend over de verdeling van het koophuis van mijn ex en mij.
Nu we in de scheidingsmolen zitten en binnenkort met een plan moeten komen, heb ik nog een volgend vraagstuk; co ouderschap.

Mijn ex wilde altijd volgende verdeling voor de zorg van onze dochter; 65% bij mij en 35% bij hem.
Nu bij de advocaat bekend werd dat het er dan op neer komt dat hij kinderalimentatie moet gaan betalen (dat hij meer verdient en onze dochter nou eenmaal meer bij mij is) werd alles ineens anders. Hij mist zijn dochter zo en nu wil hij plots 50/50 verdeling.
Op zich een heel goed idee; ik vind natuurlijk dat ze evenveel recht heeft op mij als op haar vader. En hij heeft ook recht op de helft van de tijd met haar.
Alleen is zijn oplossing nu oppasadressen en BSO. Hij werkt namelijk fulltime (36 uur) en ik parttime als ZZP'er. n in de vakanties (ik ben dan volledig vrij want werk in het onderwijs) wil hij dat zo door laten lopen, ze gaat dan naar de BSO terwijl ik gewoon thuis ben. Dus de vlieger van zijn dochter meer zien, gaat niet echt meer op...
De verdeling voorheen was altijd zo dat ik voor onze dochter zorgde, parttime werkte en haar daarom naar school kon brengen en ook weer daar kon halen.
Ik zo dit het liefste zo houden. Het idee dat ze naar oppassadressen moet in de vakanties omdat hij moet werken, geeft me een rotgevoel.

De alimentatie op een kindrekening storten zodra transparant is wat ervan gehaald wordt is op zich ook een goed idee, al is hij nogal manipulatief en vrees ik dat dit uitloopt op veel discussies.
Maargoed, ik wil ook water bij de wijn doen, want dit moet goed gebeuren en niet te lang voortslepen.
Ik voel (ik ken hem goed) dat het te maken heeft met het feit dat hij geen alimentatie wil betalen. Hij is boos en heeft al vele spelletjes gespeeld. Ik wil alleen op goede voet blijven staan (voorzover dat nog kan) en de juiste beslissingen nemen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn. Dank alvast.
anoniem_360375 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 09:50
0.08% gewijzigd
Co-ouderschap stelt hem niet automatisch vrij van alimentatie, dat hangt alsnog van het inkomen af.

En de opvang kost ook geld.
Tja...persoonlijk zou het zo moeten zijn dat hij de opvang regelt in zijn weken en hoe hij dat doet is aan hem.
Het is zijn goed recht om geen alimentatie te willen betalen als hij daarop 50% van de verzorging voor zijn rekening neemt. En hoe hij dat oplost met oppasadresjes is niet jouw zaak.
Dat jouw kind liever bij jou gaat logeren als jij toch vrij bent kun je ook aanbieden zonder dan weer met 'n alimentatie-eis te gaan staan zwaaien.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
17-06-2018 09:50
Co-ouderschap stelt hem niet automatisch vrij van alimentatie, dat hangt alsnog van het inkomen af.

En de opvang kost ook geld.
Klopt. Over de opvang zegt hij dat we veel terug kunnen krijgen. Maar de tijd dat ze bij mij is, hoeft ze sowieso niet naar de opvang.
Wat Redbulletje aangeeft natuurlijk ook. Wel aanbieden maar geen geld eisen.
Alle reacties Link kopieren
Smeetje schreef:
17-06-2018 09:53
Klopt. Over de opvang zegt hij dat we veel terug kunnen krijgen. Maar de tijd dat ze bij mij is, hoeft ze sowieso niet naar de opvang.
Als je gesheiden bent draag je ieder je eigen opvangkosten neem ik aan? Dus een week bij hem kost hem geld (obv zijn inkomen wordt teruggaaf bepaald), en jouw inkomen blijft daar dan buiten? Dan vraag ik me af hoe voordelig dit is. Afgezien daarvan zal hij wrs ook weleens vakantie nemen als dochter vrij is. Dus mss valt het totaal aantal weken/opvang in vakantie wel mee?
Damselindistress schreef:
17-06-2018 09:54
Wat Redbulletje aangeeft natuurlijk ook. Wel aanbieden maar geen geld eisen.
Natuurlijk niet.
Hij wil de vakanties dus 50/50 verdelen maar jij wil dan niet dat ze naar de opvang gaat?

Dan biedt je toch aan dat ze dan ze tijdens werkuren bij jou komt? Aan hem of hij dat dan wil, het zijn zijn weken dus hoe hij dat invult is zijn zaak.
Maar hij heeft toch ook gewoon zomer vakantie? Mijn ex neemt altijd drie weken op zich, en ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Of hij nu geld betaalt aan de opvang of kinderalimentatie aan moeder.. beetje gek dat hij over het één moeilijk doet en ander niet. Ik vind het helemaal niet raar dat kind naar moeder gaat i.p.v. opvang (eerder natuurlijk), en dat vader dan kinderalimentatie betaalt.
Alle reacties Link kopieren
Doe gewoon de 35-65 regeling en vraag geen alimentatie, leg gewoon co-ouderschap vast dus en bespreek wie, wat betaalt. Stort elke maand de helft van de kinderbijslag naar hem toe, doe met jouw helft wat jij wil.
Spreek af dat dochter zonder concequenties bij jou kan zijn in de vakanties wanneer hij werkt.

Het gaat om je kind toch?
Laat anders de advocaat beide situaties voorrekenen. Dus wat het hem kost als hij zijn dochter in de vakantie naar de opvang brengt, en wat het hem aan alimentatie kost als ze naar jou gaat overdag in de vakantie.
Sansa_ schreef:
17-06-2018 10:02
Laat anders de advocaat beide situaties voorrekenen. Dus wat het hem kost als hij zijn dochter in de vakantie naar de opvang brengt, en wat het hem aan alimentatie kost als ze naar jou gaat overdag in de vakantie.
Hij kan ook het bedrag wat hij uitspaart bij de opvang aan TO geven.
Alle reacties Link kopieren
Hij denkt zeker dat opvang geen geld kost, dat de regering alles betaald?
ik geef mn bek ook maar een douw
Amaqanda schreef:
17-06-2018 10:01
Doe gewoon de 35-65 regeling en vraag geen alimentatie, leg gewoon co-ouderschap vast dus en bespreek wie, wat betaalt. Stort elke maand de helft van de kinderbijslag naar hem toe, doe met jouw helft wat jij wil.
Spreek af dat dochter zonder concequenties bij jou kan zijn in de vakanties wanneer hij werkt.

Het gaat om je kind toch?
En kinderen kosten geld. To neemt dus 65% van de zorg en kosten op zich, en de vakanties maar vader doet daar geen financiële bijdrage in? Beetje krom vind je niet?
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
17-06-2018 09:55
Als je gesheiden bent draag je ieder je eigen opvangkosten neem ik aan? Dus een week bij hem kost hem geld (obv zijn inkomen wordt teruggaaf bepaald), en jouw inkomen blijft daar dan buiten? Dan vraag ik me af hoe voordelig dit is. Afgezien daarvan zal hij wrs ook weleens vakantie nemen als dochter vrij is. Dus mss valt het totaal aantal weken/opvang in vakantie wel mee?
Vriend betaalt gewoon de helft van de opvangkosten voor zijn kinderen op de dagen dat ze bij ex zijn (co-ouderschap), terwijl ze bij ons nooit naar de opvang hoeven.
Vriend kan ze op die dagen namelijk ook niet opvangen (en ik ook niet). Vind het niet meer dan normaal dat je dat samen regelt.
Ik krijg van mijn ex ook een bedrag per maand wat oa gebaseerd is op helft kosten opvang zoon (dat hij doordeweeks altijd bij mij is, betekent niet dat alleen ik verantwoordelijk ben natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Het is niet realistisch om te denken dat het bij uit elkaar gaan blijft zoals het is. Dat is nogal inflexibele gedachten. Voor de tijd dat hij er voor dochter is mag hij bepalen hoe het gaat zolang hij haar niet mishandelt of verwaarloost. Dus brengt hij haar 2 dagen naar de crèche of BSO en een dag naar opa en oma dan is dat zijn eigen keuze.
viva-amber wijzigde dit bericht op 17-06-2018 10:07
8.82% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ik zou denken aan wat in het belang van je dochter is en daar vervolgens voet bij stuk in houden. Dan maar ruzie, je bent toch al gescheiden en je kunt het maar 1 keer goed regelen voor je kinderen. Alles wat je nu slikt "vanwege de lieve vrede' is op lange termijn alleen maar nadelig voor je kind. Want over x jaar is die lieve vrede tussen jou en je ex er ook niet meer, op zijn hoogst is er dan sprake van warme afstandelijkheid, maar zit je kind nog wel opgescheept met wat je nu afspreekt.

Als ze straks geen opvang meer nodig heeft betekent deze verdeling bijvoorbeeld dat ze heel vaak alleen thuis zou zijn, om maar wat te noemen.

En als ze straks duurder in onderhoud wordt betekent het dat jij steeds meer moeite zal krijgen de eindjes aan elkaar te knopen.

Dus: goed nadenken over de gevolgen op korte en lange termijn, daar een voorstel voor doen en desnoods door de rechter laten bepalen als je er niet samen uitkomt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou opvang slecht zijn?

Mijn nichtje leer er super veel, heeft vriendjes, maakt muziek, schildert, leert samen spelen...goede voorbereiding op school.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Amaqanda schreef:
17-06-2018 10:01
Doe gewoon de 35-65 regeling en vraag geen alimentatie, leg gewoon co-ouderschap vast dus en bespreek wie, wat betaalt. Stort elke maand de helft van de kinderbijslag naar hem toe, doe met jouw helft wat jij wil.
Spreek af dat dochter zonder concequenties bij jou kan zijn in de vakanties wanneer hij werkt.

Het gaat om je kind toch?
Geen alimentatie zou een oplossing kunnen zijn (hoewel wel een waar ik moeite mee heb) maar waarom zou TO in vredesnaam dan OOK nog de kinderbijslag naar hem overmaken??

Daarnaast vraag ik me inderdaad af hoe hij de BSO en dergelijke wil betalen en waarom hij dat liever zou willen dan alimentatie betalen.... Misschien kun jij een berekening maken wat je denkt dat het hem gaat kosten en dan je alimentatie bij dat bedrag in de buurt laten komen? Dus dat je zegt 'wat jij uitspaart aan BSO, geef je dan aan mij'.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-06-2018 10:06
Waarom zou opvang slecht zijn?

Mijn nichtje leer er super veel, heeft vriendjes, maakt muziek, schildert, leert samen spelen...goede voorbereiding op school.
Het gaat om een kind dat al op school zit. Voor schoolkinderen is BSO wel degelijk pittig, vooral in de vakantie. Belachelijk om je kind hele vakanties naar de BSO te sturen als het ook gewoon thuis kan zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Als TO parttime werkt en de ex fulltime heeft ze naar alle waarschijnlijkheid ook bij 50/50 gewoon recht op kinderalimentatie. Dus dan slaat het al helemaal nergens op om kind continu in de BSO te dumpen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
17-06-2018 10:04
En kinderen kosten geld. To neemt dus 65% van de zorg en kosten op zich, en de vakanties maar vader doet daar geen financiële bijdrage in? Beetje krom vind je niet?
Nee vind ik niet. Mijn ervaring is dat de grote kosten toch vooral opvang, sport, schoolspullen en dergelijke zijn en wanneer je 65% ipv 50% voor je kind zorgt is dat qua kosten verwaarloosbaar.
Daarnaast wat maakt het nu uit dat je per maand een paar tientjes meer aan je kind kwijt zou zijn dan je ex?
Ik zou me kapot schamen als ik met elk bonnetje voor schoenen of een broek ofzo aan kom wapperen dat ik de helft wil... ik betaal voor mijn kind wat ik kwijt kan, ik ga er van uit dat mijn ex dat ook doet en wanneer mijn kind niets te kort komt zal het mij een worst wezen wie meer bijdraagt in kosten.
Viva-Amber, er wordt nergens gezegd dat opvang slecht is.

TO, ik zou voet bij stuk houden in deze en alleen naar het belang van je dochter blijven kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven