Vraag over statistiek, t-test in Excel

17-06-2018 15:18 2 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag over de t-test in Excel. Ik doe een opleiding die nu toevallig een stukje gedrag heeft maar ik ben a-wiskundig als de pest en heb een docent die het zelf ook niet snapt.

Ik heb onderzoek gedaan naar stress bij katten. De vraag is of een muziek apparaat de stress vermindert ja of nee. Nu heb ik dus twee uitkomsten: een gemiddelde aan aantal stressgedragingen die de katten vertoonden zonder het apparaat en daarnaast het gemiddelde aantal stressgedragingen met apparaat.

Ik heb geen SPSS op m'n laptop en de docent heeft even snel uitgelegd hoe een t-test ook in Excel kan.

Maar hoe weet je nou of je 'twee gelijke steekproeven met gelijke variantie' of 'twee gelijke steekproeven met ongelijke variantie' moet kiezen?

Ik las ergens dat je een f-test moet doen, en die komt uit op 0,2~ oftewel P > 0,05, niet significant. Maar nu weet ik nog niet of ik gelijke of ongelijke variantie moet kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Met de f-test, test je de 0 hypothese dat je 2 gelijke varianties hebt. Dus als je uitkomst niet significant is zou je volgens mij de ongelijke moeten kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven