Welke camera kopen

17-06-2018 15:36 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Vivavrienden en -vriendinnen,
Mijn eega en ik gaan binnenkort een reisje maken naar een buitenlandse bestemming.
Het is voor ons een speciale gelegenheid en manlief heeft het plan opgevat een camera aan te schaffen. Vroeger hadden we een ouderwets rolletjestoestel en de laatste jaren maakten we kiekjes met de smartphone.
Maar hij wil dus een echte camera voor de reis. Vraag is nu: welke dan?
Hij wil een spiegelreflex van +400 euro terwijl ik vind dat je met een compactcamera (100 euro) ook wel klaar bent.
We hebben beide niet fotografie als hobby en zijn ook niet van plan dat op te pakken. Ik ben bang dat het dure apparaat na de reis in de kast beland want een snel kiekje maak je toch met de smartphone en niet met zo'n ding.
Een compactcamera zou ik ook eerder in mijn tas meenemen naar andere uitstapjes itt tot zo'n groot duur ding.

Wat vinden jullie?
Voegt zo'n dure überhaupt iets essentieels toe bij simpele vakantiekiekjes?

Welke camera

Totaal aantal stemmen: 7

Compactcamera (86%)
Spiegelreflex camera (14%)
Geen van beiden in jullie geval.

Wat denk je dat het voordeel is van compact cameraatje over je telefoon? (er even vanuit gaande dat je een redelijk recente telefoon met goede camera hebt)
Alle reacties Link kopieren
Geen van beide, blijf gewoon lekker foto’s maken met je smartphone. Een goede smartphone doet niet onder aan een compactcamera.
En inderdaad zonde om een spiegelreflex aan te schaffen als het niet je ding is. Dan is het alleen maar zwaar en gedoe om rond te sjouwen.
Compactcamera voor 100? Ik zou dat geld uitgeven in een restaurant op vakantie.
Als je zoals hierboven genoemd een goede smartphone hebt, zou dat kunnen volstaan. Je zou dan eventueel nog aan een losse zoomlens voor op je telefoon kunnen denken. En die kosten geen drol. Geen ervaring mee overigens...
Alle reacties Link kopieren
Kijk dat is de betere feedback.
Ik heb een fijne man hoor maar met een dure smaak voor nutteloze dingen. En als onze bankrekening er nou ook naar was.....maar helaas.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een s8 trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Een Samsung Galaxy S8 maakt top foto’s. Zou gewoon die lekker gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Lekker bij de smartphone blijven inderdaad :)
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
17-06-2018 16:00
Een Samsung Galaxy S8 maakt top foto’s. Zou gewoon die lekker gebruiken.
Precies. Het geneuzel wat je soms hoort van wannabe amateurfotografen dat je met een dslr camera betere foto's maakt , is hetzelfde geneuzel van geluidtech types die zweren dat je een bepaalt type geluidsboxen moet nemen wil je van je hifi-installatie die specifieke toonsoort goed kunnen horen wanneer je een bepaalt muziekstuk afspeelt.

De huidige telefooncamera's onderdoen anno 2018 echt niet onder voor de gemiddelde goede huis-tuin en keuken compact camera van SONY/Samsung/Nikon of welk goed merk ook. Alles valt of staat met de hand van de fotograaf zelf en zijn ruimtelijk inzicht. En met een simpele aanpassing heb jij je foto scherper gemaakt en qua kleur iets fraaier, alias filertje erop. Heb jij echt geen RAW beeld nodig van een dslr camera die je vervolgens in Photoshop 6-7-8? of Lightroom op je computer helemaal bewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik opperde trouwens een compactcamera bij wijze van alternatief. Omdat hij per se een camera wil kopen voor de reis.
Ik heb wat dingetjes opgezocht: zijn telefoon heeft 12 megapixels. Ik weet nog wel dat onze eerste digitale camera 5 mp had. En die maakte echt prima foto's.
Alle reacties Link kopieren
Een spiegelreflex aanschaffen zonder verstand te hebben van knopjes en instellingen is totaal zinloos. Zeker als het alleen maar voor één reis is ga je er ongetwijfeld niet eerst mee op cursus.

Gewoon zorgen dat je een smartphone met goede camera hebt.
Het aantal megapixel zegt dan weer niet bijster veel over de kwaliteit van de cameralens in je telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt mensen!
Hier een ervaren fotograaf met semi-professionele camera. Dezelfde ervaren fotograaf krijgt met een spiegelreflexcamera echt beduidend betere foto's dan met een compactcamera of smartphone. Maar een totaal onervaren fotograaf, krijgt met een spiegelreflexcamera echt niet hetzelfde resultaat als die ervaren fotograaf. Die onervaren persoon fotografeert immers alleen op de automatische stand, zonder zelf ook maar iets in te stellen, heeft niet hetzelfde oog voor compositie e.d. De fotograaf doet het grootste gedeelte van het werk en bepaalt het grootste gedeelte van het eindresultaat van de foto.
Als ik je verhaal zo lees, zou ik dus echt nooit voor een spiegelreflexcamera kiezen. Zonde van je geld als je geen verstand van fotograferen hebt en ook niet van plan bent je er in de toekomst verder in te gaan verdiepen/er een hobby van te maken. Ik zou dan eerder geld steken in een extra accu of powerbank voor die smartphone (stel dat je heel veel foto's maakt). Voor 100 euro koop je nl. geen compactcamera waarvan de kwaliteit goed is. Daarom zou ik ook voor fotograferen met die smartphone gaan in jullie situatie. Fijne vakantie!
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 17:16
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel spiegelreflex als compact als smartphone, maar in de praktijk maak ik alleen foto's met mijn smartphone. Spiegelreflex gebruik ik meer echt als hobby, als ik echt erop uit ga voor de foto's. Voor op vakantie vind ik het alleen maar onhandig. Steeds zo'n zwaar ding om je nek en iedere keer lensdop erop, lensdop eraf, lens wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik afgelopen jaar ook een spiegelreflex aangeschaft. Na een vakantie niets meer mee gedaan. Even je telefoon pakken voor een foto is toch veel makkelijker dan zo'n spiegelreflex mee te slepen.
Holy guacamoly

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven