Moeite in vriendschap steken?

27-06-2018 09:53 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben 22 jaar en ik heb een mbo opleiding afgerond. Op die mbo opleiding leerde ik mijn beste vriendin kennen, altijd waren we samen en we hadden het altijd erg gezellig. Ze noemde mij haar beste vriendin en ik was heel belangrijk voor haar vertelde ze me altijd. Ze vertelde me alles en we steunde elkaar. Sinds een tijdje heb ik het gevoel dat we niet echt meer beste vriendinnen zijn. Het laatste jaar was een stage jaar waardoor we bijna niet op school waren maar stage liepen bij bedrijven. Een aantal maanden geleden was ze erg afwezig en appte ze bijna niet meer of reageerde ze pas heel laat. Ik heb toen gevraagd of er iets mis was. Maar ze zei dat ze het gewoon druk had en dat ze er spijt van had dat ze me bijna niet meer appte. Ze vertelde daarbij dat ze tegen bijna niemand echt meer praat dus dat het niet aan mij lag.

Ze zegt ook vaak dat we echt moeten afspreken etc. Maar als ik dan iets voorstel kan ze nooit. Verder komt ze zelf nooit met de vraag "kan je afspreken".

Ik weet niet of ik nog echt moeite in deze vriendschap moet steken, heb geen zin om als een hondje achter haar aan te lopen. Het is haar leven en als ze niet wilt afspreken dan prima, maar geef dit dan aan. Ze zegt namelijk wel elke keer dat we echt een keer moeten afspreken maar uiteindelijk doet ze daar niks mee. Heb al beetje afstand genomen. Ik twijfel gewoon of ik het helemaal moet laten liggen, we hadden het altijd heel leuk samen maar er is ook een kant van de vriendschap die ik minder vind en dat is de laatste maanden onwijs naar voren gekomen.
Wat is er precies minder geworden dan? En ziet zij dat ook zo?
Alle reacties Link kopieren
poesiepoes schreef:
27-06-2018 09:58
Wat is er precies minder geworden dan? En ziet zij dat ook zo?
Het contact, normaal appte we elkaar dagelijks etc. Nu is dat niet meer zo. Ik denk dat ze het wel door heeft maar er niet echt mee bezig is.
Vriendschap moet van 2 kanten komen. Ik snap je wel, ik heb het zelf ook met een vriendin op dit moment. Het komt steeds vaker van mijn kant. Zelf zegt ze steeds: we moeten binnenkort echt afspreken hoor. Maar het komt er gewoon niet van omdat zij het steeds op het laatste moment af zegt. Maar ze kan wel naar vrienden en familie die bij mij in de buurt wonen.
Anyway, ik wil je topic niet kapen dus ik stop met mijn verhaal ;)
Doe waar jij je goed bij voelt. Je kan het eerlijk tegen haar zeggen, wat je hier ook hebt geschreven. Kijken wat ze daarop zegt.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
27-06-2018 10:22
Vriendschap moet van 2 kanten komen. Ik snap je wel, ik heb het zelf ook met een vriendin op dit moment. Het komt steeds vaker van mijn kant. Zelf zegt ze steeds: we moeten binnenkort echt afspreken hoor. Maar het komt er gewoon niet van omdat zij het steeds op het laatste moment af zegt. Maar ze kan wel naar vrienden en familie die bij mij in de buurt wonen.
Anyway, ik wil je topic niet kapen dus ik stop met mijn verhaal ;)
Doe waar jij je goed bij voelt. Je kan het eerlijk tegen haar zeggen, wat je hier ook hebt geschreven. Kijken wat ze daarop zegt.
Ja zo is het bij mij dus ook ongeveer zo! En klopt, het beste is om het tegen haar te zeggen. Dit heb ik al gedaan toen ze me bijna niet meer appte of bijna niet meer reageerde. Ik zei dat ik het jammer vond, dat ik het gevoel had dat onze vriendschap minder was geworden en of er iets was. Ze had spijt dat het zo was gelopen en vond het heel erg. Maar echt veranderd is het niet.
Vriendschappen afbreken zou ik nooit doen, behalve als iemand je een verschrikkelijke rotstreek levert die moeilijk te vergeven valt..
Laat het voorlopig maar even los, is alleen maar frustrerend zo.
wie weet bloeit de vriendschap ooit wel weer op in de nabije toekomst of over tien jaar, kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat je spreekt van 'moeite doen' is het toch al klaar?
Dan is vriendschap blijkbaar niet vanzelfsprekend. Jij vindt dat je erin investeert en verwacht er iets voor terug. In mijn ogen weeg je in een vriendschap dat soort dingen niet af.

Vriendschap kan veranderen, verwateren, of zelfs stoppen. Dat hoort erbij. Je kunt het zo zien, dat er dan ruimte is voor nieuwe mensen, die beter passen in de volgende fase van je leven.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
27-06-2018 10:31
Vriendschappen afbreken zou ik nooit doen, behalve als iemand je een verschrikkelijke rotstreek levert die moeilijk te vergeven valt..
Laat het voorlopig maar even los, is alleen maar frustrerend zo.
wie weet bloeit de vriendschap ooit wel weer op in de nabije toekomst of over tien jaar, kan ook.
Nee, dat zou ik ook niet zomaar doen. Twijfel meer of ik er nog energie in moet steken of haar gewoon beter kan laten. En inderdaad misschien is het over een tijdje wel beter of komen we elkaar later weer tegen!
Ze appt dat ze tegen bijna niemand meer praat. Misschien zit ze niet goed in haar vel en houdt daarom contact met iedereen af?
Alle reacties Link kopieren
ZaraZara100 schreef:
27-06-2018 10:46
Ze appt dat ze tegen bijna niemand meer praat. Misschien zit ze niet goed in haar vel en houdt daarom contact met iedereen af?
Dat dacht ik ook. Maar ze zei dat er niks was en dat ze het gewoon druk had. Ze weet dat ze alles tegen me kan vertellen en dat ik er voor haar zal zijn. Maar ze zei dat er niks was?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik nog 1 of 2 keer concreet voorstellen om wat af te spreken en als ze niet wil of kan, zou ik het erbij laten. Dan moet zij maar weer contact opnemen als ze daar behoefte aan heeft. Doet ze dat niet, dan is het denk ik wel duidelijk en is het helaas doodgebloed.
Takkie1 schreef:
27-06-2018 11:05
Ik zou denk ik nog 1 of 2 keer concreet voorstellen om wat af te spreken en als ze niet wil of kan, zou ik het erbij laten. Dan moet zij maar weer contact opnemen als ze daar behoefte aan heeft. Doet ze dat niet, dan is het denk ik wel duidelijk en is het helaas doodgebloed.
Zo zou ik het ook doen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je overdrijft TO, maar dat ben ik. Ik vind dat vriendschap gaat om kwaliteit, geen kwantiteit. Heb vriendinnen die ik wekelijks zie, maar heb er ook die ik een jaar niet spreek. En als we dan weer afspreken is het als vanouds. Waarschijnlijk heeft ze het gewoon erg druk gehad met andere dingen. Misschien neemt ze vanzelf wel weer contact op. En zo niet, dan houd de vriendschap vanzelf op. Dat is toch niet zo erg? Hoort er bij
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
27-06-2018 12:59
Ik vind dat je overdrijft TO, maar dat ben ik. Ik vind dat vriendschap gaat om kwaliteit, geen kwantiteit. Heb vriendinnen die ik wekelijks zie, maar heb er ook die ik een jaar niet spreek. En als we dan weer afspreken is het als vanouds. Waarschijnlijk heeft ze het gewoon erg druk gehad met andere dingen. Misschien neemt ze vanzelf wel weer contact op. En zo niet, dan houd de vriendschap vanzelf op. Dat is toch niet zo erg? Hoort er bij
Het is ook niet erg. Vriendschappen verwateren zo vaak. Mijn vraag is of ik er zelf nog veel energie in moet steken of dat ik haar gewoon even moet laten. Ik heb inderdaad ook zulke vriendschappen en heb daar helemaal geen probleem mee. Ik zou het ook geen ramp vinden als het zo'n vriendschap zou worden. Vind het gewoon zonde om veel energie in iemand te steken die het totaal niet terug geeft. Dan kan ik beter energie steken in andere of nieuwe mensen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven