Plastic gebruik minderen

15-07-2018 00:10 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag mijn plasticgebruik minderen en heb hier al wat over gelezen.
Welke tips passen jullie toe en zijn goed te doen?

Plastic tasjes die je toch al hebt gebruiken voor de vuilnis en
een tas meenemen naar de winkels doe ik al jaren. En als ik een meloen
ofoz koop, doe ik er gewoon meteen de prijssticker op.

Verder ben ik benieuwd naar deze producten:
-soap bars van DIY Soap (of ander merk)
-foodhuggers (te koop bij bv Bol.com)
-Bee´s Wrap (verpakkingsmateriaal voor eten)

Iemand ervaring met deze producten?

alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip is: ga eerst indexeren waar je echt spullen voor mist voordat je "groene" spullen aanschaft.

Bijv die foodhuggers, als ik een aangesneden tomaat heb, leg ik die op een bordje in de koelkast met de de aangesneden kant naar beneden. Werkt goed. Mocht je die foodhuggers namelijk toch niet echt gebruiken, dan is daar weer onnodig plastic voor gebruikt.

Hetzelfde met Bee's Wraps, heb je nog niks om eten in te doen, dan snap ik de aanschaf. Zelf gebruik ik nog een hele oude broodtrommel van toen ik nog op school zat. Ook van plastic, maar werkt ook goed. Een etensrestjes bewaar ik in bakjes die ik al heb, daar schaf ik niet speciaal nieuwe "groene" verpakkingen voor aan.

Recyclen is vele malen beter dan opnieuw allerlei meuk aanschaffen.

Ik wil niet meteen vervelend doen op je topic met goede bedoelingen, maar dat hele ecologische is tegenwoordig ook gewoon big business en gaat m.i. soms voorbij aan de inhoud.
Alle reacties Link kopieren
Chocolo, ik snap je punt helemaal en vind je niet vervelend doen hoor.
Maar de shampo bars zijn niet van plastic, en houdt dus niet het kopen van extra verpakkingen in.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de Foodhuggers bijna niet. Helaas. Heb wel verantwoord spul voor m’n boterhammen, gebruik het af en toe. Meestal gebruik ik toch bakjes.
Ik gebruik soms een shampoo bar van Lush, Foodhuggers gebruik ik ook niet en Bee's Warp ook niet. Wat ik wel doe is altijd een stoffen extra tasje in m'n tas, plastic zakken hergebruiken als vuilniszak, op meloen, tros bananen en al het andere groente en fruit met schil waar ik er maar 1 van koop plak ik de sticker er ook gewoon zo op. Ik schil en was het thuis toch. Plastic bakjes hergebruik ik ook. Die Haribo snoep emmers kunnen zelfs in de vaatwasser, vriezer en kun je warm eten in bewaren (de vaatwasser en warm eten nog niet getest maar zou moeten kunnen volgens de symbolen op de onderkant).

En bubbel enveloppen en bubbelplastic hergebruik ik ook voor als ik zelf iets moet versturen. Doen veel mensen heb ik gemerkt :)
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 15-07-2018 01:14
19.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste doe ik met de bakjes van de Chinees. Die stapelen ook zo lekker in de diepvries.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
15-07-2018 01:08
Dat laatste doe ik met de bakjes van de Chinees. Die stapelen ook zo lekker in de diepvries.
Ja ik heb de soepbekers bewaard, die kunnen ook in de vriezer en magnetron net als de andere bakjes van de Chinees.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe ik verder: plastic zakjes recyclen als pedaalemmerzakjes, ik heb in de garage een hele plank vol plastic potten met zaaigoed, spijkers, schroeven en dat soort spul, behanglijmemmers of latexemmers maak ik schoon en gebruik ze als poetsemmers voor terras of in de tuin, koop zeep in papieren verpakking, shampoobars/conditionerbars/solid badschuim.

Dat was het wel zo’n beetje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Zeep in vaste vorm is een goede en makkelijke manier om een groot deel van de plastic flessen in keuken en badkamer te vermijden.

Verder is het natuurlijk heel verleidelijk om allerlei commercieel aangeprezen dingen te kopen, maar het gaat soms een beetje voorbij aan het doel.

Ik probeer dingen die in huis kapot gaan, zoveel mogelijk te vervangen door iets zonder of met zo min mogelijk plastic. Niet eerder dan dat het vervangen moet worden.

In de supermarkt zijn al best veel bewustere keuzes te maken. Bijvoorbeeld tomatenketchup in een glazen fles in plaats van een knijpflacon.
Iets wat ik nooit heb begrepen is waarom er op supermarktpindakaas ALTIJD een plastic deksel zit. Zo vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Plastic is denk ik vooral een probleem omdat mensen en bedrijven alles overal dumpen. Dus in zee, in bermen, rivieren, sloten etc

Als het wordt verbrand in een goede afvalreinigngs installatie is het vrijwel geen punt dacht ik

Het zwerfafval in Nederland (wat ik zie liggen zijn vooral blikjes en plastic waterflesjes) zou je met 99% kunnen verminderen door 1 euro statiegeld te heffen per blikje of flesje

Helaas willen Jumbo /AH /Aldi / Lidl en de producenten verpakkingsindustie dit niet, en dus gebeurt het helaas niet.

Onze politici luisteren naar die bedrijven, natuur en milieu interesseert ze geen seconde
Aluminiumfolie ipv plasticfolie om je aangesneden producten in de koelkast vers te houden.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
15-07-2018 00:21
Mijn tip is: ga eerst indexeren waar je echt spullen voor mist voordat je "groene" spullen aanschaft.

Bijv die foodhuggers, als ik een aangesneden tomaat heb, leg ik die op een bordje in de koelkast met de de aangesneden kant naar beneden. Werkt goed. Mocht je die foodhuggers namelijk toch niet echt gebruiken, dan is daar weer onnodig plastic voor gebruikt.

Hetzelfde met Bee's Wraps, heb je nog niks om eten in te doen, dan snap ik de aanschaf. Zelf gebruik ik nog een hele oude broodtrommel van toen ik nog op school zat. Ook van plastic, maar werkt ook goed. Een etensrestjes bewaar ik in bakjes die ik al heb, daar schaf ik niet speciaal nieuwe "groene" verpakkingen voor aan.

Recyclen is vele malen beter dan opnieuw allerlei meuk aanschaffen.

Ik wil niet meteen vervelend doen op je topic met goede bedoelingen, maar dat hele ecologische is tegenwoordig ook gewoon big business en gaat m.i. soms voorbij aan de inhoud.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-07-2018 09:24
Aluminiumfolie ipv plasticfolie om je aangesneden producten in de koelkast vers te houden.
Aluminiumfolie is functioneel een prima alternatief, maar vanuit milieu-overwegingen is het slechter dan plastic omdat er erg veel energie nodig is voor de productie. Bovendien kan alufolie een risico geven voor je gezondheid.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... riaal.html
Alle reacties Link kopieren
Ik hergebruik alle groentenzakjes trouwens. Het gaat me te ver om mijn eigen verpakkingen mee te nemen naar de super. Sommige beveiligers gaan dan trouwens mekkeren omdat ze denken dat je het wil stelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
15-07-2018 09:22
Als het wordt verbrand in een goede afvalreinigngs installatie is het vrijwel geen punt dacht ik
Bij de verbranding komen schadelijke stoffen vrij. En daarbij: plastic is een aardolieproduct, daar is geen oneindige voorraad van.
retrostar schreef:
15-07-2018 09:46
Ik hergebruik alle groentenzakjes trouwens. Het gaat me te ver om mijn eigen verpakkingen mee te nemen naar de super. Sommige beveiligers gaan dan trouwens mekkeren omdat ze denken dat je het wil stelen.
Ik zie het echt al heel veel om me heen gebeuren. Sterker nog, bij de Lidl liggen groentezakjes die bedoeld zijn voor hergebruik.
Alle reacties Link kopieren
Groentenzakjes zij overigens niet geschikt voor de diepvries omdat ze niet geheel luchtdicht zijn. Meestal doe ik er een pan in die vettig is maar die ik niet wil wassen. Of als pedaalemmerzak.

Voor kleine hoeveelheden die ik wil invriezen (bijvoorbeeld klappermelk uit blik) gebruik ik ook de kleinste zakjes. Met enige moeite kan je die vinden in super of discount.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Avondzon schreef:
15-07-2018 09:50
Ik zie het echt al heel veel om me heen gebeuren. Sterker nog, bij de Lidl liggen groentezakjes die bedoeld zijn voor hergebruik.

Ja wist ik maar die dingen worden dan door tallozen aangeraakt maar niet gereinigd en bovendien moet je die dan kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wij scheiden het plastic (blik en verpakkingen) al een paar jaar. Wij gebruiken als gezin heel veel plastic, vind ik. Daar waar mogelijk hergebruiken we, zoals de bubbelenveloppen en anders goed scheiden.

Nog beter zou zijn om minder plastic in huis te krijgen, maar hoe bewust we er ook mee omgaan, er komt nog steeds veel binnen. Dus ik lees graag mee voor goede tips.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-07-2018 09:53
Ja wist ik maar die dingen worden dan door tallozen aangeraakt maar niet gereinigd en bovendien moet je die dan kopen.
Die kun je gewoon uitwassen.
Tenmiste, de katoenen zakjes die ik al jaren heb wel. Ik weet niet wat er bij de Lidl ligt?
Ze kosten ook weer geen klauwen met geld, of je maakt ze zelf van restjes (nog beter!).

Ik heb dus nooit plastic zakjes. Echt nooit. Niet uit de supermarkt, niet van de markt, niet voor olijven van de Turk, nada. En dat kost echt geen bakken met geld, het is een kleine omschakeling die je in je hoofd moet maken.

Dat betekent niet dat ik helemaal geen plastic afval heb hoor. Ik ben zeker niet heilig. Maar ik probeer wel bij alles na te denken hoe het op een budgetvriendelijke manier anders kan. En er blijkt heel veel te kunnen.
Nummer*Zoveel schreef:
15-07-2018 09:46
Aluminiumfolie is functioneel een prima alternatief, maar vanuit milieu-overwegingen is het slechter dan plastic omdat er erg veel energie nodig is voor de productie. Bovendien kan alufolie een risico geven voor je gezondheid.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... riaal.html
Ik vind het een erg praktisch product en gebruikt 't eigenlijk overal voor. Ja, ik weet dat het nu opeens weer ongezond is om voedsel te bereiden in 'n aluminium bakje, maar ik vind het een ideaal product voor oven gerechten.
Avondzon schreef:
15-07-2018 09:50
Ik zie het echt al heel veel om me heen gebeuren. Sterker nog, bij de Lidl liggen groentezakjes die bedoeld zijn voor hergebruik.
Zo'n zakje gaat dan toch meuren? En bederft groente niet sneller als het in 'n zakje gedaan wordt waar nog sporen van de vorige groente in zit?
Ze kunnen bij de supermarkt beter papieren zakken leggen bij groente/fruit. Is nog steviger ook dan dat flubberplastic.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon een heel scala aan glazen bakjes en flesjes. Ideaal!!! Ze kunnen in de vaatwasser, in de magnetron, in de oven, in de vriezer. En ik gebruik ze allemaal al 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Avondzon schreef:
15-07-2018 09:53
Wij scheiden het plastic (blik en verpakkingen) al een paar jaar. Wij gebruiken als gezin heel veel plastic, vind ik. Daar waar mogelijk hergebruiken we, zoals de bubbelenveloppen en anders goed scheiden.

Nog beter zou zijn om minder plastic in huis te krijgen, maar hoe bewust we er ook mee omgaan, er komt nog steeds veel binnen. Dus ik lees graag mee voor goede tips.




Plastic scheiden is alleen zinvol als het verplicht is. Ik deed het eerst ook, tot ik er achter kwam dat ze van dat gescheiden plastic eigenlijk niks kunnen maken, en het dus gewoon bij het andere verbrandingsafval kieperen

https://www.nu.nl/algemeen/4930367/gesc ... en-in.html

dat hele gescheiden afval inzamelings systeem is er vooral zodat sommige politici kunnen doen alsof ze zo groen en duurzaam zijn
De praktijk is helaas anders

Nu houd ik alleen batterijen, karton en glas apart
anoniem_34094 wijzigde dit bericht op 15-07-2018 10:03
0.10% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven