Naam recyclen voor volgend kind

15-07-2018 02:33 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. een ander topic over een "ingepikte babynaam" vraag ik mij het volgende af:

Hoeveel mensen geven hun (tweede, derde etc) kind een naam die ze voor hun eerdere kind bedacht hadden als het van de andere sekse zou zijn?

Als kleine kinderen hadden mijn vriendinnen en ik het weleens over hoe we geheten zouden hebben als we een jongen waren geweest. Maar mijn broer heeft die naam niet gekregen. Ik ken ook niemand wiens andere-geslacht-naam uiteindelijk is doorgegeven aan het volgende kind. Hoe zit dat bij jullie?
[...]

Grappige vraag, ik heb helaas geen idee hoe ik anders geheten zou hebben. Ik heb wel een broer maar dat was het tweede kind van mijn moeder, de eerste was levenloos geboren. Geen idee hoe hij/zij heette, dat eerste kindje is echt taboe, ik heb weleens bij mijn tante geinformeerd wat er aan de hand was en waarom zo geheimzinnig.
Wist ze ook niet, alleen dat het kindje nog gezond en wel de bevalling inging en plots geen hartslag meer had, geen naam, er werd over gezwegen of het een grote schande was aldus mijn tante (zus van mijn moeder).
En zussen maar die zijn geadopteerd dus hadden uiteraard al een naam. Dat hebben mijn ouders godzijdank niet veranderd; sommige adoptieouders doen dat. Vreselijk.

Hoewel mijn ene zus een wel heel oubollige naam had, zo'n naam die je normaal op geboortekaartjes ziet en dan: roepnaam .............
Die is dus iets gemoderniseerd maar dat was al zo voor ze bij ons kwam, ze bleek inderdaad vernoemd te zijn en haar echte moeder noemde haar toen ze haar na jaren geen contact weer zag exact zoals wij haar noemden :heart:
Dat vond ik wel heel mooi, die naam past dus echt bij haar!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-07-2018 09:30
Reden: quote OP verwijderd
21.05% gewijzigd
Als wij nog een zoon krijgen krijgt die de jongensnaam die we bij dochter ook al hadden bedacht. Ik weet dat dat bij mijn zus ook gebeurd is. Je blijft dat een leuke naam vinden en in ons geval is de naam van mijn mans vader.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de meisjesnaam voor alle kinderen bewaard, maar na zoveel jongens is de kans verkeken :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Na twee meisjes een zoon. En die is anders gaan heten dan ik vooraf bedacht had. De oorspronkelijke naam voelde niet oké, niet passend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat ik niet als jongen ben geboren (rare zin), dan had ik echt een foeilelijke naam gehad. Mijn broertje die vijf jaar later werd geboren heeft gelukkig niet dezelfde naam als die mijn ouders voor mij hadden bedacht, mocht ik een jongen zijn. Mijn broertje heeft gelukkig prachtige namen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Onze tweede heeft de naam die de eerste gehad zou hebben als die dat geslacht gehad zou hebben ja. Wel een andere tweede naam als die we voor de eerste bedacht hadden.
Alle reacties Link kopieren
De naam die ik had bedacht voor het geval onze zoon een dochter zou zijn geweest heeft mijn inmiddels ex gebruikt als tweede naam voor zijn dochter met nieuwe vlam.
Mijn opa heeft dezelfde naam als een van zijn oudere broers had, die op 1-jarige leeftijd overleden is. Die naam kwam dus weer vrij.
Wij zouden dezelfde meisjesnaam hebben gebruikt bij kind 1 en 2, als één van hen een meisje was geweest. Dus wij zouden dan wel hebben gerecycled. Mocht er een derde komen en dat een meisje zou zijn denk ik echter dat we toch een andere naam zouden kiezen. De betreffende naam past namelijk niet echt goed bij onze achternaam.
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
15-07-2018 07:35
Mijn opa heeft dezelfde naam als een van zijn oudere broers had, die op 1-jarige leeftijd overleden is. Die naam kwam dus weer vrij.
Bij mijn oom is dat ook zo gegaan.
Dat vind ik best raar.
Alle reacties Link kopieren
Pompidoerie schreef:
15-07-2018 07:22
De naam die ik had bedacht voor het geval onze zoon een dochter zou zijn geweest heeft mijn inmiddels ex gebruikt als tweede naam voor zijn dochter met nieuwe vlam.
Oh, dat is niet echt smaakvol.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden iedere keer een andere jongensnaam bedacht, we vonden iedere keer iets anders mooier, maar nooit gebruikt.
Mijn broertje heeft trouwens wel de jongensnaam die mijn ouders al bij mijn oudste zus bedacht hadden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heet Pieter Nicolaas roepnaam Piet en zijn broer Nicolaas Pieter roepnaam Klaas.
Alle reacties Link kopieren
Hier zouden we ook de naam gebruiken mocht de 2e van het andere geslacht zijn.
En hier heeft man een gerecyclede naam. Van een overleden neefje..
Bij hem in de fam was (en is) het meer dan de gewoonte om je kinderen te vernoemen.
Werd ons niet in dank afgenomen dat we van die traditie zijn afgestapt. En dat ze niet werden gedoopt, dat maakte het er niet beter op.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een bedachte naam tenslotte gaat vervelen. Soms vind je een naam twintig jaar lang mooi maar ook heel vaak verandert je smaak. Zo heb ik een poos Annamaj heel mooi gevonden maar vind ik nu andere namen mooier.
retrostar wijzigde dit bericht op 15-07-2018 08:19
9.13% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
O en een van mijn dochters heeft een heel erg gerecycelde naam. Zij heeft de meisjesnaam die mijn ouders voor mijn broertje bedacht hadden en die mijn oom en tante voor mijn neef bedacht hadden. Van mijn broer wist ik het, van mijn neef niet.
Wij hebben drie meiden en hadden 3x een andere jongensnaam. We vonden de jongensnaam die we hadden niet meer zo leuk. Sowieso vond ik een jongensnaam veel moeilijker.

Mijn neef heet zoals ik als jongen zou heten. Hij is 8 jaar jonger en mijn tante heeft aan mijn ouders gevraagd of ze de naam mochten gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog niet of ik mijn meisjesnaam ga recyclen. Ik vind hem nog steeds heel mooi, dus misschien wel. Maar het voelt ergens ook gek want deze naam had ik bedacht voor het kind dat nu mijn zoon is.

Jongensnaam wordt echter meer een probleem want zoon heeft nu eenmaal al de leukste jongensnaam ter wereld en net als watdachtjehiervan vind ik jongensnamen moeilijker.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik een jongen was, heten zoals mijn broertje nu heet.
Wij konden zelf alleen maar een jongensnaam verzinnen. We vonden een meisjesnaam zo moeilijk. Het werd gelukkig een jongen. Mocht ik nog eens zwanger worden is er dus geen naam meer om te recyclen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden voor oudste een jongensnaam en meisjesnaam. We hadden er maar eentje nodig, de andere is naar de tweede gegaan. Omdat we die toen nog steeds de meest mooie optie vonden.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste is vernoemd met een heel andere roepnaam. Dus op officiële stukken herkent niemand haar. Hadden we anders moeten doen.
Jongste kwam zoveel te vroeg dat we nog geen naam hadden besloten, ook niet handig.
Gelukkig nooit het alternatief hoeven te gebruiken, werkelijk hoe kwamen we erop.
Schoonmoeder was had de naam van een overleden zus (als je veertien kinderen hebt weet je het denk ik ook niet meer). Ze is trouwens altijd behandeld alsof er zomaar iets met haar kon gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Goh, het valt me op dat er toch best wat mensen zijn die hun "andere" naam gebruiken voor de volgende spruit.

Dat je een kind dezelfde naam geeft als een eerder overleden kind vind ik persoonlijk niet tof. Iemand hernoemen in een tweede naam uit respect voor de overledene snap ik wel, maar gewoon weer diezelfde voornaam gebruiken... vraag me af of je dan niet juist het oudere kind sneller vergeet. Dan heb je het over Pietje, is dat dan Pietje 1 of 2? :nooo: Maar misschien is dat toch wel meer iets van vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
15-07-2018 08:14
Mijn vader heet Pieter Nicolaas roepnaam Piet en zijn broer Nicolaas Pieter roepnaam Klaas.

Ja, dat was bij mijn moeder en haar zus ook zo ! (niet Nicolaas en Pieter :biggrin: )
Ik heb dat altijd zo fantasieloos gevonden. Vermoedelijk vernoemd naar hun oma's, maar dan toch.

Wanneer ik een jongetje was geweest had ik echt een lelijke naam gehad, de mannelijke versie van de naam die ik nu heb, Zozo, zogezegd :P
Wat een afschuwelijk gebruik trouwens om de naam van een kind te 'recyclen' wanneer een kind is gestorven en er 'een nieuw Peter' wordt geboren :nooo:
Je zult maar zo'n 'vervangkind' zijn.
nounou
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
15-07-2018 12:28
Goh, het valt me op dat er toch best wat mensen zijn die hun "andere" naam gebruiken voor de volgende spruit.

Dat je een kind dezelfde naam geeft als een eerder overleden kind vind ik persoonlijk niet tof. Iemand hernoemen in een tweede naam uit respect voor de overledene snap ik wel, maar gewoon weer diezelfde voornaam gebruiken... vraag me af of je dan niet juist het oudere kind sneller vergeet. Dan heb je het over Pietje, is dat dan Pietje 1 of 2? :nooo: Maar misschien is dat toch wel meer iets van vroeger.

Ach, jij tikte net ongeveer hetzelfde ! Misschien was het vroeger, met vaker grote gezinnen, een pietsie anders dan nu, waar kinderen toch wat meer op de prinsen/prinsessenzetel zitten, of zeg ik nu iets heel doms ? (ik heb zelf geen kinderen)
Heeft Jan Siebelink hier niet over geschreven ?
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven