Vragen over doodgeboren zus 1978

19-07-2018 13:28 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal

Ik loop al een tijdje met het volgende in mijn hoofd
In 1978 beviel mijn Marokkaanse moeder van een dochter die ofwel in de buik ofwel direct na de bevalling was overleden.
Mijn moeder vertelde dat ze heel snel van haar werd weggehaald na de bevalling en ze zelfs haar gezichtje niet eens heeft kunnen zien of mogen vasthouden. Mijn moeder was pas in Nederland en sprak nog geen Nederlands, wist niet wat er was gebeurd. Ineens was ze weg, ze kon niet duidelijk maken dat ze haar dochter wilde zien, was nog in een roes. Ze kwamen terug en zeiden dat ze dood was. Mijn moeder weet nog altijd niet wat ze met haar gedaan hebben. Later las ik ergens dat ze in die tijd lichamen van overleden baby's gebruikten voor wetenschappelijke onderzoeken. Helemaal zeker weet ik het niet en ik heb het nooit over mijn hart kunnen krijgen om dit tegen mijn moeder te zeggen. Pas vele jaren later werd het beleid in Nederlandse ziekenhuizen veranderd en mochten ouders hun overleden baby mee naar huis nemen om nog afscheid te kunnen nemen.

Ik zou toch graag willen weten wat er nu precies gebeurd was tijdens/na de bevalling. Mijn moeder weet nog tot op de dag van vandaag niet waarom/waardoor haar dochter gestorven is en wat er daarna is gebeurd met haar is gebeurd. Waar is ze heen gebracht?
Het ziekenhuis waar mijn zus in 1978 geboren was lag in Brabant en is al meer dan 20 jaar geleden afgebroken. Ik heb geen idee waar ik meer informatie kan zoeken.

Ik ben nu zelf moeder en zou niet kunnen leven met de gedachte dat ik geen idee heb wat er met mijn kind is gebeurd en waarheen deze is gebracht, maar ook niet met de gedachte dat ik mijn baby niet eens 1 seconde in mijn armen heb kunnen vasthouden..
Iemand een idee waar ik kan beginnen of dit aan kan pakken?
mabido wijzigde dit bericht op 20-07-2018 00:56
9.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij het oude (afgebroken) ziekenhuis, dat is vast opgegaan in een nieuw ziekenhuis.
Weet je wel, welke het is?
Wat erg!

Maar wat Lilalinda al zegt: het gebouw is weg, de organisatie waar het ziekenhuis onder viel bestaat vast nog wel. Daar moet je wezen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat heftig. Ik lees hier dat patiëntgegevens slechts 15 jaar bewaard hoeven te worden dus je kunt het proberen maar de kans is aanwezig dat er niks meer van bestaat.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... ernietigen
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je ook nog even tussen kijken, misschien herkent je moeder het gebouw aan de hand van een oude foto?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland
Alle reacties Link kopieren
Je zal archiefonderzoek moeten gaan doen.

Was het een voldragen zwangerschap? Zo ja, dan moet er in principe melding zijn gemaakt in het overlijdensregister (‘akte van een levenloos geboren kind'). (Indien de zwangerschapsduur tekort was beneden grens levensvatbaar kind en het kindje doodgeboren was voor die termijn van levensvatbaar dan kon geen overlijdensakte worden opgemaakt vroeger voor 1995. Vanaf 1995 kan je op de site van de gemeente nakijken ho ehet geregelt is, maar dat is nu niet relevant.)

Ook kan je de archieven van het ziekenhuis raadplegen (ook als het ziekenhuis afgebroken is, moeten die archieven bewaard zijn gebleven. Het is alleen uitzoek klus wáár dan). Dat kan zijn bij de ' opvolger' van het ziekenhuis, maar je kan ook navraag doen bij het Stadsarchief van de stad waar het ziekenhuis stond.
pergamon wijzigde dit bericht op 19-07-2018 13:42
1.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
divarg schreef:
19-07-2018 13:36
Jeetje wat heftig. Ik lees hier dat patiëntgegevens slechts 15 jaar bewaard hoeven te worden dus je kunt het proberen maar de kans is aanwezig dat er niks meer van bestaat.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... ernietigen
Ik lees hier dat voor sommige dingen een andere bewaartermijn geldt: de dingen waar de archiefwet op van toepassing is zoals operatieverslagen. https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... ch-dossier
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 1986 geopereerd, het zkhs is ook afgebroken, maar het andere zkhs had alle gegevens nog.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-07-2018 13:34
Bij het oude (afgebroken) ziekenhuis, dat is vast opgegaan in een nieuw ziekenhuis.
Weet je wel, welke het is?
Ik denk het wel maar vraag me af of ze medische gegevens van 1978 bewaard zouden hebben...
Alle reacties Link kopieren
divarg schreef:
19-07-2018 13:36
Jeetje wat heftig. Ik lees hier dat patiëntgegevens slechts 15 jaar bewaard hoeven te worden dus je kunt het proberen maar de kans is aanwezig dat er niks meer van bestaat.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... ernietigen
Dat las ik dus ook ooit en toen staakte ik dus onmiddellijk mijn strart zoektocht naar informatie.
Maar 15 jaar is toch best weinig als de mensen tegenwoordig steeds ouder worden?
in die tijd werden overleden baby's ook gewoon geregistreerd en begraven
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
19-07-2018 13:41
Ik denk het wel maar vraag me af of ze medische gegevens van 1978 bewaard zouden hebben...
De archiefwet is streng, en bij een voldragen zwangerschap moet gewoon een akte opgemaakt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
19-07-2018 13:40
Je zal archiefonderzoek moeten gaan doen.

Was het een voldragen zwangerschap? Zo ja, dan moet er in principe melding zijn gemaakt in het overlijdensregister (‘akte van een levenloos geboren kind'). (Indien de zwangerschapsduur tekort was beneden grens levensvatbaar kind en het kindje doodgeboren was voor die termijn van levensvatbaar dan kon geen overlijdensakte worden opgemaakt vroeger voor 1995. Vanaf 1995 kan je op de site van de gemeente nakijken ho ehet geregelt is, maar dat is nu niet relevant.)

Ook kan je de archieven van het ziekenhuis raadplegen (ook als het ziekenhuis afgebroken is, moeten die archieven bewaard zijn gebleven. Het is alleen uitzoek klus wáár dan). Dat kan zijn bij de ' opvolger' van het ziekenhuis, maar je kan ook navraag doen bij het Stadsarchief van de stad waar het ziekenhuis stond.
Oh interessant! Dit geeft me al een start
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
19-07-2018 13:43
Dat las ik dus ook ooit en toen staakte ik dus onmiddellijk mijn strart zoektocht naar informatie.
Maar 15 jaar is toch best weinig als de mensen tegenwoordig steeds ouder worden?
Er is een heel, heel groot verschil tussen 'patient gegevens' (Patient H. Jannssen , geboortedatum, YY-YY-YYY, adres blablabla) en een overleden kindje.
er moet dus een registratie zijn in het persoonsregister maar je kan die akten geloof ik niet zomaar opvragen
Alle reacties Link kopieren
divarg schreef:
19-07-2018 13:37
Hier kun je ook nog even tussen kijken, misschien herkent je moeder het gebouw aan de hand van een oude foto?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland
Het ziekenhuis staat ertussen, in het rood.
Wellicht dat ik eerst een e-mail kan sturen met dit verhaal naar het nieuwe ziekenhuis?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-07-2018 13:41
Ik ben in 1986 geopereerd, het zkhs is ook afgebroken, maar het andere zkhs had alle gegevens nog.
Bij mij ook. Toen ik zwanger was wist het ziekenhuis waar ik mijn echo wilde laten maken nog dat ik als kleuter bij een voorloper van dat ziekenhuis geweest was voor een amandeloperatie. Het pand van de voorloper was ook inmiddels afgebroken.

Ik zou daar dus inderdaad beginnen. Daarnaast zou ik er toch proberen over te praten met je moeder. Het kan zijn dat je voor je onderzoek de gegevens en een handtekening van je moeder nodig bent.
Alle reacties Link kopieren
en het bevolkingsregister? (als ze na de bevalling overleden is)
je ouders zouden een ‘akte van een levenloos geboren kind’ moeten hebben?
begin hier: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... edenen-nro
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-07-2018 13:41
Ik ben in 1986 geopereerd, het zkhs is ook afgebroken, maar het andere zkhs had alle gegevens nog.
Ah oké, 1978-1986 is nog redelijk dicht op elkaar.
Misschien scheelt het straks dat het zich afspeelde eind jaren 70 en niet twintig jaar eerder
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
19-07-2018 13:46
Het ziekenhuis staat ertussen, in het rood.
Wellicht dat ik eerst een e-mail kan sturen met dit verhaal naar het nieuwe ziekenhuis?
Mijn ervaring is dat je dan op de stapel beland, omdat je bij de receptie binnenkomt. Je kan beter bellen naar de afdeling patientgegevens met de vraag waar de archieven zijn uit 1978 en, indien daar aanwezig, welke regels er zin om deze in te zien. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je moeder ze wel mag opvragen, maar jij niet. Informeer je eerst hoe je archiefonderzoek doet. Het komt neer op veel zelfstandig zoeken, lezen, opvragen. Je zal hele concrete vragen moeten stellen.

edit: je moet starten met de akte van overlijden / akte van stilgeboren kind. Die zitten in het bevolkingsregister (gemeente). Vanaf een bepaalde tijd gaan ze dan naar het bijbehorende stadsarchief. Met de nieuwe AVG zijn er veel nieuwe regels hoe dit doorzocht kan worden, maar jet lokale archief kan je vast hierbij ondersteunen.
pergamon wijzigde dit bericht op 19-07-2018 13:53
19.39% gewijzigd
Mabido schreef:
19-07-2018 13:49
Ah oké, 1978-1986 is nog redelijk dicht op elkaar.
Misschien scheelt het straks dat het zich afspeelde eind jaren 70 en niet twintig jaar eerder
als je de akte hebt dan heb je ook de ziekenhuisgegevens en met die akte kan je op zoek naar hoofd afdeling verloskunde en vragen wat er in die tijd met doodgeboren kinderen gebeurde.
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
19-07-2018 13:46
Het ziekenhuis staat ertussen, in het rood.
Wellicht dat ik eerst een e-mail kan sturen met dit verhaal naar het nieuwe ziekenhuis?
Heb je al de naam gegoogled om te kijken of je daar meer kan vinden? Als je weet welk ziekenhuis de administratie heeft overgenomen 20 jaar geleden kun je die natuurlijk direct benaderen.

Overigens weet ik er het fijne niet van maar op de site van overheid staat toch echt medisch dossier:

Medisch dossier inzien
Wilt u uw medisch dossier inzien? Dan kunt u daarvoor een verzoek doen bij uw arts of zorginstelling. U krijgt alleen de gegevens te zien die over uzelf gaan, zoals röntgenfoto’s en operatieverslagen.

Dus niet enkel naam en geboortedatum.. Maar ik heb er te weinig kennis van verder.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2018 13:44
in die tijd werden overleden baby's ook gewoon geregistreerd en begraven
Ja die informatie heb ik ook. Dus TO's verhaal is op z'n minst vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas geleden die gegevens uit 1986 opgevraagd. Er moest een kopie van mn
Id bewijs bij.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven