Wat is de toekomst van Amsterdam?

01-08-2018 20:15 242 berichten
Ik ben een ras echte Amsterdamse, maar ik zie mijn geliefde stad achter uit uitgaan.

De stad is een massa toeristische stad geworden. De toeristen komen vooral af op drugs, daar staat Amsterdam bekend om in de wereld. En daardoor dus véél criminaliteit die midden op de dag op een overvolle terras elkaar afschieten. Overal heb je wel last van Airbnb gasten die midden in de nacht keiharde muziek afspelen en overlast plegen. Huizen zijn véél te duur.

Wat is de toekomst van Amsterdam forummers? Wij zien dat van dichtbij allemaal gebeuren. Wat is de beste aanpak volgens jullie? Laten we ideeën uitwisselen.
anoniem_353921 wijzigde dit bericht op 01-08-2018 20:22
3.32% gewijzigd
Ik vind dat toch raar Amsterdam is een historische stad, maar waar de stad bekend om staat zijn drugs en hoeren (wallen).
Import hier, 20 jaar in Amsterdam. Woon al 14 jaar in het centrum van Amsterdam (1012), maar heb ook in Nieuw-West gewoond. Ik heb niet zo'n last van al deze dingen. Of niet meer dan 14 jaar geleden in elk geval. Er is wel Airbnb enzo, maar ik heb er geen last van. Ik maak zelf ook gebruik van Airbnb als ik naar Barcelona of Londen ga.

Huizenprijzen zijn voor mij wel een probleem. Ik vind het gewoon teveel voor wat je ervoor krijgt. Ik huur goedkoop. Ik zou wel een stapje luxer willen, maar dat is lastig. Ik kom niet in aanmerking voor sociale huur, maar vrije sector huur is weer absurd.

Criminaliteit vind ik ook wel meevallen. Ik voel me niet onveilig. Misschien is dat anders als je homo bent ofzo, dat weet ik niet.
Een enorm verschil tussen arm en rijk, 24/7 drukte, middenklasse vertrekt, er is niets betaalbaar.
Coffeeshops alleen toegankelijk voor Nederlanders, veel meer politie op straat om straatdealers aan te pakken
De wallen schoonvegen

Kortom. Meer politie. Strenger straffen. Geen linkse burgemeesters maar hard aanpakken.

Amsterdam is overgenomen door buitenlandse criminelen. Het wordt tijd dat de stad weer van “ons” wordt.
anoniem_189917 wijzigde dit bericht op 01-08-2018 20:29
13.58% gewijzigd
TanteBedelia schreef:
01-08-2018 20:26
Een enorm verschil tussen arm en rijk, 24/7 drukte, middenklasse vertrekt, er is niets betaalbaar.
De huizen zijn ook niet betaalbaar rond Amsterdam oa in Haarlem, Amstelveen tot aan Hoorn. Als je geen overwaarde of spaarcenten hebt kun je niet rondom Amsterdam wonen.
anoniem_353921 wijzigde dit bericht op 01-08-2018 20:30
2.56% gewijzigd
Ttass schreef:
01-08-2018 20:21
Ik vind dat toch raar Amsterdam is een historische stad, maar waar de stad bekend om staat zijn drugs en hoeren (wallen).
Dat is ook vanuit de historie zo gegroeid. Het is altijd een tolerante stad geweest waar je naartoe kon vluchten als je ergens anders verdreven werd. De prostitutie was er al in de 15e eeuw op de Oudezijds, dus het is niet gek dat we daarom onder zeelui al bekend stonden. En nu dus nog.
Mijn moeder komt uit Amsterdam en ik kwam er in mijn jeugd veel, toen mijn grootouders er nog waren. Die woonden in Oost, toen een beetje shabby, niet al te beste buurt, nu best wel hip geloof ik. Dappermarkt was toen gewoon nog lekker volks. Als ik nu door het centrum loop (kom er nooit meer omdat ik het echt afschuwelijk vind geworden), herken ik niets meer van toen. De drukte, de reclame, de toeristentroep. Ik heb een hekel aan dit soort plastic toeristenparadijzen, en dat is Amsterdam geworden, er is niets authentieks meer aan.
Ik woon erg ver van Amsterdam, dus gebeuren zie ik het niet, maar goed.
Regulatie van Airbnb. Boetes en alles, dus vooral handhaving. Ook handhaving op ongewenst gedrag van bezoekers en eigen inwoners, al klinkt dat wat streng. Vrijstaande winkelpanden worden geen wafelwinkel meer. Inzetten op toerisme buiten Amsterdam.

Maar de eigenheid van Amsterdam, het vrijgevochten gevoel, is vaak zo charmant dat je dat niet teveel wilt reguleren om de stad netjes te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een prachtig mooie stad, maar ik zou er echt niet willen wonen (heb er ooit kort gewoond in mijn studententijd). Ik vind het echt niet normaal druk en chaotisch. Mijn vriend komt uit Amsterdam en hij zou wel terug willen (wij wonen in het noorden), maar 'gelukkig' kunnen we dat niet betalen. Moet er niet aan denken.
Alle reacties Link kopieren
Amsterdam? O, (prins Bernard van) Oranjestad.......
Alleen voor de happy few met de juiste connecties of BN-ers met een goed gevulde portemonee lijkt het wel. En teveel toeristen. Wat is er nou nog echt Amsterdams aan Amsterdam in het centrum? Het is dat er grachten liggen maar anders zou het bij wijze van spreke elke andere stad kunnen zijn.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Mijn Amsterdamse vrienden willen er weg en 'n huis in Limburg gaan kopen. De één is geboren en getogen Amsterdammer en hij voelt zich niet meer thuis in de stad.
De politie moet de controle en het respect weer terugpakken.
Het stikt er van het zwarte geld.
Zij durven bepaalde mensen nu niet te beboeten etc.

Jammer wat er nu gebeurt daar..
Alle reacties Link kopieren
Let maar op, er komt straks een exodus richting Groningen en Friesland!
Lady_Day schreef:
01-08-2018 20:43
Let maar op, er komt straks een exodus richting Groningen en Friesland!
En dan lekker met zijn allen elke dag nog meer in de file, want iedereen blijft uiteraard wel werken in of rond A'dam.
Amsterdam trekt jaarlijks 16 miljoen toeristen. Dat los je niet zomaar op.
Er loopt al jaren een meerjarenplan om toeristen te spreiden en dat gaat ook nog jaren duren voordat dat op gang komt.


Ik vermijd die stad.
Lady_Day schreef:
01-08-2018 20:43
Let maar op, er komt straks een exodus richting Groningen en Friesland!
Mwah. Hier valt echt niets te beleven. Ik zou het niet doen.
Lady_Day schreef:
01-08-2018 20:43
Let maar op, er komt straks een exodus richting Groningen en Friesland!
Er zijn al dagtours naar Friesland, om mensen de stad uit te trekken.
Toevallig van de week een artikel in de Volkskrant er over gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
01-08-2018 20:45
En dan lekker met zijn allen elke dag nog meer in de file, want iedereen blijft uiteraard wel werken in of rond A'dam.
Ja, want in Groningen of Leeuwarden is geen baan te vinden ;)
vrouwjagersma schreef:
01-08-2018 20:48
Mwah. Hier valt echt niets te beleven. Ik zou het niet doen.
Wel dus. De inpoldering, de Afsluitdijk, andere dijken etc.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo gaat Amsterdam 'achter uit' door de toeristen? Niet iedere toerist komt voor drugs naar Amsterdam. Zijn er niet veel meer oorzaken waar Amsterdam mee te kampen heeft en wat niet word genoemd in de OP?


https://www.ad.nl/binnenland/omstreden- ... haring_web
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Lady_Day schreef:
01-08-2018 20:49
Ja, want in Groningen of Leeuwarden is geen baan te vinden ;)
Nou mijn man heeft een baan aangeboden gekregen in Eindhoven omdat ze daar niemand kunnen vinden met zijn kennis, ervaring en expertise.

Anyway..
Hier ook een rasechte 020'r.

Ik kom iig niet meer in de binnenstad. Vreselijk. Als ik wil shoppen, op een terrasje zitten etc, dan ga ik liever naar een andere stad waar ik niet over de koppen en rolkoffertjes hoef te lopen.

Er zijn veel problemen in Adam, maar de enorme stroom van het massatoerisme is nu wel het grootste euvel.
anoniem_25507 wijzigde dit bericht op 01-08-2018 20:55
2.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
01-08-2018 20:48
Mwah. Hier valt echt niets te beleven. Ik zou het niet doen.
Ik woon hier al. Mij krijg je niet meer weg, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zou het al enorm schelen als de coffeeshops niet meer toegankelijk zijn voor toeristen, en bierfietsen en de wallen verdwijnen. Dan is Amsterdam ineens een heel stuk minder aantrekkelijk voor een erg vervelend deel van de toeristen. Daarnaast zou het helpen als de enorme stroom Chinezen en Japanners minder zou worden, misschien door het promoten van andere plekken en het verbieden van touringcars in het centrum van Amsterdam.

Aan de huizenprijzen doe je niet zoveel denk ik, behalve dan de fiscale voordelen voor expats opheffen want dat is enorm nadelig voor Nederlanders die een huis willen kopen. En airbnb (en andere verhuursites) verder aan banden leggen.

Ik vind het zo jammer dat Amsterdam verandert. Ik heb er jaren gewoond maar zou er nu niet meer willen wonen. Ik ging nog wel regelmatig een dagje naar Amsterdam maar zelfs dat doe ik niet meer, ik ga liever naar Haarlem of Alkmaar.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Nemaìn’ schreef:
01-08-2018 20:49
Wel dus. De inpoldering, de Afsluitdijk, andere dijken etc.
Voor toeristen wel, maar niet dat ik hoop dat mensen uit de Randstad ineens massaal naar mijn geliefde Groningen verhuizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven