Egel in tuin, kan er niet uit?

15-08-2018 06:44 38 berichten
Ik werd vanmorgen wakker en zag dat ik een egel in mijn tuin heb, hartstikke leuk natuurlijk, maar het is nu licht buiten en het beestje zit er nog, dat lijkt me niet goed toch?
Even korte beschrijving van mijn tuin, ik heb een kleine tuin omgeven met schutting alleen onder de deur van de schutting zit een stukje ruimte waar de egel onderdoor kan kruipen, aan de andere kant van die deur heb ik een lage border, met allerlei planten (en onkruid) daar zit de egel dus. Ik heb wat kattenvoer en water neergezet, maar ik ben bang dat de egel misschien niet weet hoe hij weg kan, of ziek is. Het is nu licht buiten en vraag me af of het veilig voor de egel is om zo, wel tussen de plantjes te blijven zitten. Als hij uit mijn tuin wil, zal hij door de tuin onbeschermd onder de schuttingdeur moeten. Moet ik hem gewoon zijn gang laten gaan? Of dierenbescherming bellen? Iemand die ervaring of weet wat je het beste kunt doen?
Alle reacties Link kopieren
gewoon laten zitten. dier gaat vanzelf weer als de tijd daar is
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik heb net gekeken, het zijn zelfs twee egels, zitten nu rustig bij een lavendelbosje, ze zijn opgerold en lijken te slapen.
anoniem_63a08956af944 wijzigde dit bericht op 15-08-2018 07:12
23.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt straks even de dierenambulance bellen voor advies.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
15-08-2018 07:11
Je kunt straks even de dierenambulance bellen voor advies.
Ja dat ga ik sowieso doen.
Alle reacties Link kopieren
beter de egelopvang bellen, die hebben er meer verstand van!
(ik ben een mooie vrouw)
Alle reacties Link kopieren
Even bellen. Overdag hoor
je ze niet te zien in het ideale geval. Lief dat je wat eten neergezet heb
Alle reacties Link kopieren
https://www.egelopvang.nl/

http://egelopvangcaspar.nl/egel-gevonden/
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Koettie schreef:
15-08-2018 07:50
Even bellen. Overdag hoor
je ze niet te zien in het ideale geval. Lief dat je wat eten neergezet heb
Ik heb schoteltje water en wat kattenbrokken, zijn ze nu van aan het eten. Ik vind dit ook raar hoor zo overdag. Misschien hebben ze alleen honger, maar misschien is er meer aan de hand. Ik heb de egelopvang hier in de buurt geprobeerd te bellen maar daar nemen ze nog niet op. Ga straks op half 9 nog een keer proberen en anders de Dierenambulance.
Alle reacties Link kopieren
Wishlist schreef:
15-08-2018 08:17
Ik heb schoteltje water en wat kattenbrokken, zijn ze nu van aan het eten. Ik vind dit ook raar hoor zo overdag. Misschien hebben ze alleen honger, maar misschien is er meer aan de hand. Ik heb de egelopvang hier in de buurt geprobeerd te bellen maar daar nemen ze nog niet op. Ga straks op half 9 nog een keer proberen en anders de Dierenambulance.
Fijn dat ze eten! Egels hebben een zware tijd gehad met de hitte dus misschien ziek of heel zwak. De opvang hier geeft iig aan dat je moet bellen als je ze overdag ziet.

Zulke leuke dieren. Had van de lente een opvang egel in de tuin en ze zijn zo aandoenlijk :heart: Hopelijk neemt de opvang straks op.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je ze even ontluizen nu ze er toch zitten dan zijn ze daarna weer fris en fruitig! Goed dat ze wat eten.
Alle reacties Link kopieren
asiels zitten vol met egels die goedbedoeld worden opgeraapt en naar de opvang worden gebracht terwijl er niks met ze aan de hand is. Ik zou ze lekker laten gaan.
MissMaran schreef:
15-08-2018 08:38
asiels zitten vol met egels die goedbedoeld worden opgeraapt en naar de opvang worden gebracht terwijl er niks met ze aan de hand is. Ik zou ze lekker laten gaan.
Bellen kan geen kwaad.
:flirting: fijn dat je die dingen doet.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
15-08-2018 08:38
asiels zitten vol met egels die goedbedoeld worden opgeraapt en naar de opvang worden gebracht terwijl er niks met ze aan de hand is. Ik zou ze lekker laten gaan.
gezonde egels zie je niet overdag
altijd bellen dus naar de egelopvang
(ik ben een mooie vrouw)
Goed om de egelopvang te bellen! Verder zou ik de beestjes met rust laten :). Er worden veel verzwakte egels gevonden de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
15-08-2018 08:38
asiels zitten vol met egels die goedbedoeld worden opgeraapt en naar de opvang worden gebracht terwijl er niks met ze aan de hand is. Ik zou ze lekker laten gaan.
Nee hoor. Gezonde egels zie je niet overdag. Daarnaast worden ze daar ontvlooid en ontwormt en gecheckt en als ze gezond zijn worden ze gewoon uitgezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een moederegel en vier kleintjes in mijn tuin. :flirting: Net voor we op vakantie gingen zag ik in ieder geval de moederegel, bij terugkomst zag ik ze allemaal. Het is me een raadsel hoe ze binnen zijn gekomen want tuin is redelijk afgesloten en ik woon midden in een binnenstad, maar ik vind het super. Geen slak meer te zien en het is een koddig gezicht. Toen het zo droog was heb ik schoteltjes water neergezet, nu het natter is laat ik ze maar. Ze liggen heerlijk bij elkaar onder de struik. Ik heb wel een stenen trappetje gemaakt, want moeders zat hoog en droog op de border in de tuin, maar de kleintjes konden daar niet op. Nu zitten ze allemaal bij elkaar. Ik laat ze lekker, ik ga ze zeker niet optillen of ontluizen, de natuur en moeders regelt het allemaal wel.
Alle reacties Link kopieren
http://dikkeprik.com/wanneer-hulp-bieden/
Egels hebben best wel een slechte zomer vanwege de hitte en kleiner voedselaanbod. Hier staat dan ook eten voor ze om de winter straks door te komen.
De egels die deze zomer hebben overleefd zijn erg zwak.
Wat je doet is goed, kattenvoer en water geven en kijken of ze onder de teken zitten.
Vooral bij hun oortjes kan je dat zien.
Is dat zo dan worden ze leeggezogen door teken en hebben ze dringend hulp nodig.
Voor nu zou i k het nog even afwachten en ze bijvoeren.
Zie je ze na een paar dagen nog overdag dan zou ik de egelopvang inschakelen.
Even een update, ben de hele ochtend al aan de gang met de beide beestjes. Dierenambulance zijn vanmorgen direct gekomen en de egeltjes bekeken, de egels roken niet vies en zagen er op zich goed uit, een egel rolde zich niet helemaal goed op, maar ze dachten dat deze misschien drachtig was. Ook de egelopvang belde mij netjes terug. Zolang de egels er goed uitzien gewoon lekker laten gaan. Wanneer ik denk dat ze toch ziek zijn dan kan ik de dierenbescherming weer bellen en komen ze de egels halen, echt top hoe ze dit hebben opgepakt. Waarschijnlijk hebben deze egeltjes een plekje gevonden in mijn tuin en dus extra gezelligheid in mijn tuin. Ik heb zojuist een nestje gekocht speciaal voor egels en wat stro en voer voor de egels. Hopelijk kunnen ze zo een lekker plekje vinden in mijn tuin, waar ze veilig zitten.
Vind het nog steeds spannend in verband ze toch niet echt ziek zijn, zou het heel erg vinden als ze toch ziek blijken te zijn of ineens dood zijn door ziekte en ik ze niet heb geholpen :-( ik blijf ze goed in de gaten houden! Vind het wel gezellig zo twee egeltjes in de tuin (mits ze gezond zijn!)
Wishlist schreef:
15-08-2018 11:15
Even een update, ben de hele ochtend al aan de gang met de beide beestjes. Dierenambulance zijn vanmorgen direct gekomen en de egeltjes bekeken, de egels roken niet vies en zagen er op zich goed uit, een egel rolde zich niet helemaal goed op, maar ze dachten dat deze misschien drachtig was. Ook de egelopvang belde mij netjes terug. Zolang de egels er goed uitzien gewoon lekker laten gaan. Wanneer ik denk dat ze toch ziek zijn dan kan ik de dierenbescherming weer bellen en komen ze de egels halen, echt top hoe ze dit hebben opgepakt. Waarschijnlijk hebben deze egeltjes een plekje gevonden in mijn tuin en dus extra gezelligheid in mijn tuin. Ik heb zojuist een nestje gekocht speciaal voor egels en wat stro en voer voor de egels. Hopelijk kunnen ze zo een lekker plekje vinden in mijn tuin, waar ze veilig zitten.
Vind het nog steeds spannend in verband ze toch niet echt ziek zijn, zou het heel erg vinden als ze toch ziek blijken te zijn of ineens dood zijn door ziekte en ik ze niet heb geholpen :-( ik blijf ze goed in de gaten houden! Vind het wel gezellig zo twee egeltjes in de tuin (mits ze gezond zijn!)
Wat lief van je. Je doet het goed. Zo kunnen ze schuilen overdag in dat nestje wat je gekocht hebt en tevens aansterken.
Waren alle mensen maar zoals jij.
Dank je wel, lief dat je dat zegt. Ik vind het niet meer dan normaal om dieren te helpen waar je kan! Maar helaas denkt niet iedereen daar zo over inderdaad!
nessemeisje schreef:
15-08-2018 09:44
Ik heb een moederegel en vier kleintjes in mijn tuin. :flirting: Net voor we op vakantie gingen zag ik in ieder geval de moederegel, bij terugkomst zag ik ze allemaal. Het is me een raadsel hoe ze binnen zijn gekomen want tuin is redelijk afgesloten en ik woon midden in een binnenstad, maar ik vind het super. Geen slak meer te zien en het is een koddig gezicht. Toen het zo droog was heb ik schoteltjes water neergezet, nu het natter is laat ik ze maar. Ze liggen heerlijk bij elkaar onder de struik. Ik heb wel een stenen trappetje gemaakt, want moeders zat hoog en droog op de border in de tuin, maar de kleintjes konden daar niet op. Nu zitten ze allemaal bij elkaar. Ik laat ze lekker, ik ga ze zeker niet optillen of ontluizen, de natuur en moeders regelt het allemaal wel.
Leuk he die beestjes, misschien heb ik binnenkort ook kleine egeltjes in de tuin, ik zou dat wel gaaf vinden! Ik laat ze nu ook maarvkekker, ze hebben een nestje waar ze beschut kunnen zitten en voer en water, meer kan ik nu toch niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven