Overig
alle pijlers
Meelopen in de optocht: tips zijn welkom!
dinsdag 21 augustus 2018 13:05
Hoi dames,
Na veel meelezen (zonder account) op het forum nu een account aangemaakt, omdat ik denk dat hier vast dames (en misschien ook heren) zitten die me misschien kunnen helpen.
Met een grote groep vrijwilligers van de werkplek waar ik werkzaam ben (ik ben de enige 'vaste' kracht die hieraan meedoet, alle andere personen zijn vrijwilligers) is er besloten om volgend jaar mee te lopen in de carnavalsoptocht van de stad. Ik heb de organisatie van deze gezelligheid op me genomen, en aankomende donderdag hebben we een eerste brainstormsessie waarbij we samen gaan nadenken over wat onze naam wordt, hoe onze (eventuele) wagen eruit gaat zien en overige zaken. Punten die ik graag wil bespreken tijdens de brainstorm:
- onze naam
- het thema (ik wil graag een woordspin (lekker kinderachtig woord, maar werkt wel) maken en iedereen laten brullen wat ze leuk lijkt)
- de wagen (heeft iemand een loods beschikbaar, wie gaan er zo'n wagen bouwen? Wat zijn de kosten waaraan we moeten denken?)
- de outfits (we hebben twee vrijwilligsters die goed kunnen naaien en dit graag willen doen)
- de dansjes (willen we dit?)
- de muziek (zeer essentieel)
- de prins en prinses
- de special effects (willen we iets uitdelen, willen we confettikanonnen of ander geks?)
- het kostenplaatje (wat betalen de vrijwilligers zelf, is er budget vanuit mijn werkplek?)
- de sponsors
Mijn vraag aan jullie: wie heeft er ervaring met het meelopen in een carnavalsoptocht, en mis ik nu nog iets qua organisatie?
Tips zijn welkom, ook als deze niets met de organisatie zelf te maken hebben (ik kreeg bijvoorbeeld van iemand de tip om veel foto's te maken van de voorbereidingen en de opbouw, leuk voor later. Met dit soort advies ben ik ook heel blij!)
Dankjewel!
Na veel meelezen (zonder account) op het forum nu een account aangemaakt, omdat ik denk dat hier vast dames (en misschien ook heren) zitten die me misschien kunnen helpen.
Met een grote groep vrijwilligers van de werkplek waar ik werkzaam ben (ik ben de enige 'vaste' kracht die hieraan meedoet, alle andere personen zijn vrijwilligers) is er besloten om volgend jaar mee te lopen in de carnavalsoptocht van de stad. Ik heb de organisatie van deze gezelligheid op me genomen, en aankomende donderdag hebben we een eerste brainstormsessie waarbij we samen gaan nadenken over wat onze naam wordt, hoe onze (eventuele) wagen eruit gaat zien en overige zaken. Punten die ik graag wil bespreken tijdens de brainstorm:
- onze naam
- het thema (ik wil graag een woordspin (lekker kinderachtig woord, maar werkt wel) maken en iedereen laten brullen wat ze leuk lijkt)
- de wagen (heeft iemand een loods beschikbaar, wie gaan er zo'n wagen bouwen? Wat zijn de kosten waaraan we moeten denken?)
- de outfits (we hebben twee vrijwilligsters die goed kunnen naaien en dit graag willen doen)
- de dansjes (willen we dit?)
- de muziek (zeer essentieel)
- de prins en prinses
- de special effects (willen we iets uitdelen, willen we confettikanonnen of ander geks?)
- het kostenplaatje (wat betalen de vrijwilligers zelf, is er budget vanuit mijn werkplek?)
- de sponsors
Mijn vraag aan jullie: wie heeft er ervaring met het meelopen in een carnavalsoptocht, en mis ik nu nog iets qua organisatie?
Tips zijn welkom, ook als deze niets met de organisatie zelf te maken hebben (ik kreeg bijvoorbeeld van iemand de tip om veel foto's te maken van de voorbereidingen en de opbouw, leuk voor later. Met dit soort advies ben ik ook heel blij!)
Dankjewel!
spiksplinternieuw.
dinsdag 21 augustus 2018 13:13
Hou er rekening mee dat bouwloodsen moeilijk te vinden zijn, of je moet iemand in de groep hebben die boer is en een loods overheeft.
Een mooie wagen daar gaat heel veel tijd en geld inzitten. Ontwerp, materiaal en dan ga ik er van uit dat vrijwilligers hem bouwen, dus dat je alleen maar voor de drank en een hapje af en toe hoeft te zorgen
je kunt ook een loopgroep maken.
Prins en prinses? Carnaval heeft een prins of prinses, hoeven jullie je niet druk om te maken.
Een mooie wagen daar gaat heel veel tijd en geld inzitten. Ontwerp, materiaal en dan ga ik er van uit dat vrijwilligers hem bouwen, dus dat je alleen maar voor de drank en een hapje af en toe hoeft te zorgen
je kunt ook een loopgroep maken.
Prins en prinses? Carnaval heeft een prins of prinses, hoeven jullie je niet druk om te maken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 21 augustus 2018 13:23
Catering! Yes, goed punt. Ga ik toevoegen.
En we zijn inderdaad geen echte carnavalsvereniging, maar het leek me wel leuk om binnen de groep een prins en prinses aan te wijzen. Krijgen een kroon op, meer niet. Kan dat of is dat not done?
spiksplinternieuw.
dinsdag 21 augustus 2018 13:24
Ik denk dat we niet voor een uitgedoste wagen gaan, maar we zullen wel op zoek moeten naar een grote auto/ander vervoersmiddel met hierop iets van muziek.nlies schreef: ↑21-08-2018 13:13Hou er rekening mee dat bouwloodsen moeilijk te vinden zijn, of je moet iemand in de groep hebben die boer is en een loods overheeft.
Een mooie wagen daar gaat heel veel tijd en geld inzitten. Ontwerp, materiaal en dan ga ik er van uit dat vrijwilligers hem bouwen, dus dat je alleen maar voor de drank en een hapje af en toe hoeft te zorgen
je kunt ook een loopgroep maken.
Prins en prinses? Carnaval heeft een prins of prinses, hoeven jullie je niet druk om te maken.
Wat is een loopgroep? Je merkt het, ik heb hier totaal geen ervaring mee.
spiksplinternieuw.
dinsdag 21 augustus 2018 13:25
Dat is ook precies de bedoeling Ik wil op zoek gaan naar externe sponsors, en alle deelnemers vragen om hun eigen outfit te betalen.redbulletje schreef: ↑21-08-2018 13:15Een organisatie die z'n eigen werknemers niet eens kan betalen en afhankelijk is van vrijwilligers, zou het sieren niet dit soort dure onzin te sponsoren. Als jullie dit in je vrije tijd willen doen op eigen kosten is dat jullie zaak.
spiksplinternieuw.
dinsdag 21 augustus 2018 13:26
Dat is wel het plan! Dankjewel voor het meedenkenAnAppleADay schreef: ↑21-08-2018 13:23Qua thema zou ik iets doen dat met jullie stad te maken heeft en dan het liefste iets icm jullie bedrijf.
Iets compleet randoms slaat nergens op.
spiksplinternieuw.
dinsdag 21 augustus 2018 13:28
Een loopgroep heeft geen wagen, alleen zelfde kostuums en thema.limoncello9 schreef: ↑21-08-2018 13:24Ik denk dat we niet voor een uitgedoste wagen gaan, maar we zullen wel op zoek moeten naar een grote auto/ander vervoersmiddel met hierop iets van muziek.
Wat is een loopgroep? Je merkt het, ik heb hier totaal geen ervaring mee.
dinsdag 21 augustus 2018 13:32
Een loopgroep is gewoon een groep mensen die geen wagen hebben, maar gewoon dansend, hossend, huppelend, lopend meegaan.limoncello9 schreef: ↑21-08-2018 13:24Ik denk dat we niet voor een uitgedoste wagen gaan, maar we zullen wel op zoek moeten naar een grote auto/ander vervoersmiddel met hierop iets van muziek.
Wat is een loopgroep? Je merkt het, ik heb hier totaal geen ervaring mee.
En iedere plaats met een carnaval heeft wel een carnavalsmotto wat in de optocht gebruikt kan worden. Zoek dat motto op.
En als je nog nooit een optocht gezien hebt, kijk eens op internet, you tube, fb-pagina van de plaats, carnavalsvereniging, naar foto's of filmpjes van afgelopen jaar, zodat je ziet hoe het er aan toegaat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 21 augustus 2018 13:54
een wagen kan maar bij ons zijn er ook veel loopgroepen. grote wagens kun je trouwens ook huren
thema kan van alles zijn. lokale politiek, wereld politiek, sport, verzin het en het is mogelijk. voor de muziek kun je een buggie grbuiken, een winkelwagen, een auto met aanhangwagen, alles kan. dat is juist zo leuk met de carnaval. alles kan , alles mag en alles is mogelijk
thema kan van alles zijn. lokale politiek, wereld politiek, sport, verzin het en het is mogelijk. voor de muziek kun je een buggie grbuiken, een winkelwagen, een auto met aanhangwagen, alles kan. dat is juist zo leuk met de carnaval. alles kan , alles mag en alles is mogelijk
dinsdag 21 augustus 2018 14:08
Elk dorp en stad heeft het thema voor de optocht van 2019 al bekend gemaakt. Ik zou zeggen google op carnavalsmotto 2019 naam stad/dorp en sluit daar op aan qua thema. Of je danjes/acts/raar doen vol gaat houden de hele optocht ligt ook erg aan de lengte van de route. Klein dorp zal prima te doen zijn maar het thema rollebollend de straat door ga je denk ik niet volhouden als de route 5 km is.
Waar verder aan te denken:
-is iedereen in staat om te lopen of kan er ook iemand op een ander vervoermiddel
-hete drank tijdens optocht (het kan echt koud zijn)
-zorg dat de pakken over je gewone kleding kan
-schminken?
Volgens mij is de naam van je groep totaal niet belangrijk omdat iedere groep een nummer krijgt of je moet echt een CV zijn
Waar verder aan te denken:
-is iedereen in staat om te lopen of kan er ook iemand op een ander vervoermiddel
-hete drank tijdens optocht (het kan echt koud zijn)
-zorg dat de pakken over je gewone kleding kan
-schminken?
Volgens mij is de naam van je groep totaal niet belangrijk omdat iedere groep een nummer krijgt of je moet echt een CV zijn
dinsdag 21 augustus 2018 14:21
Aangezien jullie allen vrijwiligerswerk doen (behalve jij), neem ik aan dat jullie organisatie een nobel doel nastreeft met beperkte financiële middelen. Is het een idee om de tocht ook op de één of andere manier te koppelen aan een sponsorwervingsactie? Bijv door er een sponsorloop van te maken, middelen van bestaande sponsoren tegen een vergoeding in te zetten, enz.
dinsdag 21 augustus 2018 17:34
Ik wist niet dat je dat een loopgroep noemt, helemaal duidelijk. Ik sta jaarlijks langs de kant bij de optocht, maar dat glaasje bier in mijn hand zorgt er toch voor dat je net even iets minder goed oplet wat betreft het eventueel zelf meedoen aan een optocht.nlies schreef: ↑21-08-2018 13:32Een loopgroep is gewoon een groep mensen die geen wagen hebben, maar gewoon dansend, hossend, huppelend, lopend meegaan.
En iedere plaats met een carnaval heeft wel een carnavalsmotto wat in de optocht gebruikt kan worden. Zoek dat motto op.
En als je nog nooit een optocht gezien hebt, kijk eens op internet, you tube, fb-pagina van de plaats, carnavalsvereniging, naar foto's of filmpjes van afgelopen jaar, zodat je ziet hoe het er aan toegaat
spiksplinternieuw.