Vernoeming naar koninklijke familie

26-08-2018 17:57 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag het me al een tijdje af, maar nooit antwoord op gevonden.
Misschien weet het viva forum dit wel.

Waarom worden ziekenhuizen, scholen enz soms vernoemde maar leden van de koninklijke familie?

Prinses Maxima Centrum
Maxima Medisch Centrum
Amalia kinderziekenhuis
Emma kinderziekenhuis
Beatrixziekenhuis

Enz enz
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Eerbetoon denk ik.
Net zoals straatnamen worden vernoemd naar mensen die (ooit) iets hebben betekend voor de maatschappij. (of nu nog doen)
Alle reacties Link kopieren
Moet jij je eens voorstellen als er n plein reep chocolade plein .naar jou genoemd zou worden. Stond ik toch wel even raar te kijken.of n chrisjoh straat.
Moet trouwens zeggen dat naar mijn echte achternaam .wel meerdere straten genoemd zijn . 🤫
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Onze kat is vernoemd naar iemand van het koninklijk huis.
Omdat die nu éénmaal in een gouden wieg geboren zijn / getrouwd zijn met iemand die in een gouden wieg is geboren en het heel belangrijk schijnt te zijn dat we dat nooit vergeten.

Ik snap het ook nooit.
Ze hebben immers zelf weinig verdienste aan die gouden wieg.
Alle reacties Link kopieren
Ach, een naam bedenken is gewoon lastig en als je dan als naambedenkert er gewoon iets koninklijks ingooit, vindt iedereen het wel prima.

En inderdaad als eerbetoon, denk ik
Alle reacties Link kopieren
Vaak zijn de betreffende personen dan beschermheer of beschermvrouwe van zo'n ziekenhuis of stichting.
Bij PC scholen is het ook heel gebruikelijk. Je laat er gelijk je identiteit mee zien, aangezien het koningshuis ook PC is.
Ik zit me net te bedenken dat er ook geen straten naar de "koude kant" vernoemd zijn zover ik weet. Op Mr. Pieter van Vollenhoven na maar die heeft zich dan ook verdienstelijk gemaakt op vele manieren.
De 'koude kant' wordt meestal vernoemd in een foundation oid.
Gek, eigenlijk nooit over nagedacht. Wel logisch though.
Tornacense schreef:
26-08-2018 18:26
Omdat die nu éénmaal in een gouden wieg geboren zijn / getrouwd zijn met iemand die in een gouden wieg is geboren en het heel belangrijk schijnt te zijn dat we dat nooit vergeten.

Ik snap het ook nooit.
Ze hebben immers zelf weinig verdienste aan die gouden wieg.
Ik vind dit altijd zo'n slachtofferige en jaloerse opmerking. Niemand heeft verdienste als het komt op het gezin waarin je geboren wordt. Het is niet echt een prestatie he?

Wat je wel hebt als je in de koninklijke familie geboren wordt is dat iedereen op je let en je veel en veel minder vrijheden hebt dan welk ander gezin dan ook. Materieel gezien zal je meer krijgen dan Marie Veenstra uit Tietjerkstradeel, maar de vrijheid om te gaan doen wat je wil? Nope.

Mag er dan op z'n minst een brug naar je vernoemd worden!
Alle reacties Link kopieren
Al zou het praktischer zijn om een ziekenhuis te vernoemen naar het deel van de stad waar het staat of waar het bij hoort. Wat is er bijvoorbeeld mis met UMC Kinderziekenhuis?
prada schreef:
26-08-2018 18:38
Ik zit me net te bedenken dat er ook geen straten naar de "koude kant" vernoemd zijn zover ik weet. Op Mr. Pieter van Vollenhoven na maar die heeft zich dan ook verdienstelijk gemaakt op vele manieren.
De 'koude kant' wordt meestal vernoemd in een foundation oid.
Gek, eigenlijk nooit over nagedacht. Wel logisch though.
Huh? Natuurlijk wel. Ik ken genoeg dingen die Claus of Bernhard heten hoor en wat dacht je dan van Maxima?
Polsjef schreef:
26-08-2018 18:24
Onze kat is vernoemd naar iemand van het koninklijk huis.
Vertel? :cat:
prada schreef:
26-08-2018 18:38
Ik zit me net te bedenken dat er ook geen straten naar de "koude kant" vernoemd zijn zover ik weet. Op Mr. Pieter van Vollenhoven na maar die heeft zich dan ook verdienstelijk gemaakt op vele manieren.
De 'koude kant' wordt meestal vernoemd in een foundation oid.
Gek, eigenlijk nooit over nagedacht. Wel logisch though.
Die koude kant kan weer gaan wandelen na een scheiding ...

Daar sta je dan met je Laurentien Bronkhorst-brug, terwijl ze al 20 jaar geen deel meer uitmaakt van de familie.
prada schreef:
26-08-2018 18:38
Ik zit me net te bedenken dat er ook geen straten naar de "koude kant" vernoemd zijn zover ik weet. Op Mr. Pieter van Vollenhoven na maar die heeft zich dan ook verdienstelijk gemaakt op vele manieren.
De 'koude kant' wordt meestal vernoemd in een foundation oid.
Gek, eigenlijk nooit over nagedacht. Wel logisch though.
Ik denk dat je dan niet goed oplet.
Genoeg Claus en Maxima in vernoemingen naar gebouwen en pleinen hoor. Ik tuf regelmatig over het Prins Claus-plein bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad naar Prins Claus wel.maar dat vond ik ook n leukerd..
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Tornacense schreef:
26-08-2018 18:26
Omdat die nu éénmaal in een gouden wieg geboren zijn / getrouwd zijn met iemand die in een gouden wieg is geboren en het heel belangrijk schijnt te zijn dat we dat nooit vergeten.

Ik snap het ook nooit.
Ze hebben immers zelf weinig verdienste aan die gouden wieg.
Ik vind het lekker belangrijk hoe het ziekenhuis heet. Gewoon naar de stad waar het staat is wel het duidelijkst.
Alle reacties Link kopieren
chrisjoh schreef:
26-08-2018 18:22
Moet jij je eens voorstellen als er n plein reep chocolade plein .naar jou genoemd zou worden. Stond ik toch wel even raar te kijken.of n chrisjoh straat.
Moet trouwens zeggen dat naar mijn echte achternaam .wel meerdere straten genoemd zijn . 🤫
Heet je Kerk of School? Of Hoofd?
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
26-08-2018 18:50
Ik vind het lekker belangrijk hoe het ziekenhuis heet. Gewoon naar de stad waar het staat is wel het duidelijkst.
Lekker saai en verwarrend!
Utrecht ziekenhuis 1
Utrecht ziekenhuis 2
Utrecht universitair ziekenhuis
Utrecht kinderziekenhuis
Polsjef schreef:
26-08-2018 18:24
Onze kat is vernoemd naar iemand van het koninklijk huis.

Meester Pieter van Vollenhoven?
Ohh dan ben ik niet meer bij. Woon inmiddels 20 jaar in Belgie dus krijg van dat soort zaken vaak alleen de hoogtepunten mee.
Tja Maxima is de moeder van de toekomstige koningin maar ik doelde op wat Tornacense aangeeft.
Geen Laurentien Bronkhorst brug ed. Maar ook niet de partners en kleinkinderen van prinses Margriet.

Edit: zie net dat zij geen leden zijn van het Koninklijk Huis. Maar Laurentien is wel lid van het Koninklijk Huis. Alexia is trouwens wel vernoemd naar prinses Laurentien.
Mauwrits ❤️
Alle reacties Link kopieren
in het buitenland worden soms hele vliegvelden naar mensen vernoemd denk aan JFK airport of Liverpool John Lennon Airport.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Klinkt heel belangrijk, en betrouwbaar. Denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven